چطور از طریق یوگای خنده کسب درآمد کنیم؟

چطور از طریق یوگای خنده کسب درآمد کنیم؟

استراتژی کسب درآمد از طریق یوگای خنده

 

خنده بر هر دردی دواست. این داروی باارزش، قابل قیمت‌گذاری نیست. اما می‌توان از طریق خنده‌درمانی و اهدای آن به نیازمندان خنده، کسب درآمد کرد. با دیدن آموزش و کسب تخصص درزمینه یوگای خنده، می‌توان یک جامعه هدف ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفری از مشتریان احتمالی و برگزاری جلسات یوگای خنده برای آن‌ها به درآمد ماهیانه ۲۰ الی ۴۰ میلیون رسید.

در این میان عوامل دیگری لازم است که به این درآمد دست پیدا کنیم، ازجمله:

  • نوشتن طرح کسب‌وکار
  • انتخاب ساختار و قالب سازمانی فعالیت
  • تأمین هزینه‌ها
  • آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تجهیزات
  • بازاریابی و فروش خدمات و محصولات
  • و مدیریت کسب‌وکار

همچنین کمک گرفتن از یک متخصص در این رشته و یا یک کوچ و مربی کسب‌وکار می‌تواند تسهیلگر شما باشد.

 

خنده، زیباترین هدیه‌ای است که خداوند به انسان‌ها داده است، راهی برای ابراز شادی، لذت و شعف است. همچنین می‌تواند روح انسان را شاداب کند و به او آرامش بخشد. خنده، مانند گلی است که در باغ زندگی انسان می‌شکفد، مانند رودی است که در قلب انسان جاری می‌شود؛ و مانند خورشیدی است که در زندگی انسان می‌درخشد. خنده، یک زبان جهانی است که همه انسان‌ها آن را می‌فهمند. خنده، می‌تواند پلی بین انسان‌ها ایجاد کند و به ایجاد ارتباط و همدلی کمک کند و بر روی چهره هر انسان، لبخندی بنشاند، حتی اگر آن انسان به زبان دیگری صحبت کند و یا اصلاً نتواند صحبت کند.

یوگای خنده یک روش درمانی مبتنی بر خندیدن است. این خنده بدون هیچ دلیل خاصی انجام می‌شود. این روش از حرکات بدنی، تمرینات تنفسی و تمرینات ذهنی برای ایجاد خنده استفاده می‌کند.

یوگای خنده همچنین مزایای زیادی برای سلامتی دارد، ازجمله:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • افزایش انرژی
  • و...

در سال‌های اخیر، یوگای خنده به یک روش درمانی محبوب تبدیل شده است و امروزه در سراسر جهان رده‌های یوگای خنده برگزار می‌شود.

 کسب درآمد از طریق یوگای خنده یکی از راه‌های تبدیل علاقه و مهارت شما به یک شغل پردرآمد است.

کسب درآمد اصولی دغدغه بسیاری از افراد است. همه ما در طول عمرمان حداقل یک‌بار به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار خودمان و یا کسب درآمد آزاد افتاده‌ایم؛ اما چند درصد از ما موفق بودیم؟

کسب درآمد آزاد و مستقل می‌تواند یک تجربه بسیار هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز باشد به‌خصوص اگر باعلاقه و مهارت خودتان هم سو باشد. برای موفقیت در این راه، مهم است که به‌طور دقیق مراحل لازم را طی کنید و از تخصص و تجربه افراد آگاه در این زمینه استفاده کنید. برای این کار، می‌توانید به یکی از روش‌های زیر عمل کنید:

  • آموزش یوگای خنده
  • توسعه و فروش محصولات و خدمات مرتبط با یوگای خنده
  • همکاری با سازمان‌های دیگر مانند مراکز درمانی، باشگاه‌های ورزشی یا مدارس، برای برگزاری رده‌های یوگای خنده
  • برگزاری جلسات یوگای خنده به‌صورت خصوصی برای خانواده‌ها و افراد
  • و...

در این مقاله به بررسی روش کسب درآمد از طریق برگزاری جلسات یوگای خنده می‌پردازیم؛ اما دقت داشته باشید که ما در اینجا فقط به یک روش کسب درآمدی پرداخته و شما برای کسب درآمد می‌توانید روش‌های دیگری را انتخاب و عملی نمایید

تا پایان این محتوا با ما همراه باشید تا نقشه مسیر رسیدن به این هدف را باهم مرور کنیم

 

  1. ایده پردازی و تحقیق بازار:

اولین قدم در راه‌اندازی یک کسب‌وکار، پیدا کردن یک ایده مناسب است. این ایده باید با مهارت‌ها، علاقه‌ها و ارزش‌های شما همخوانی داشته باشد. علاوه بر این، باید بررسی کنید که آیا بازار برای محصول یا خدمات شما وجود دارد یا خیر؟ برای این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند تحقیق میدانی، مصاحبه با مشتریان احتمالی و بررسی رقبا استفاده کنید.

این مرحله باید برای شما بسیار ساده باشد چراکه شما ایده اصلی را دارید. ایده شما اجرای برنامه‌های یوگای خنده برای رفع نیاز دسته خاصی از مخاطبان است. در بخش قبل تعدادی از ایده‌های قابل‌اجرا برای کسب درآمد از طریق یوگای خنده را باهم مرور کردیم.

شما می‌توانید با انتخاب یکی از آن ایده‌ها و اجرای آن به شکل متداول به کسب درآمد بپردازید. همچنین می‌توانید یک ایده را با خلاقیت خودتان تغییر دهید تا کاربردی‌تر شود و یا اینکه دو یا چند ایده را تلفیق کنید و ایده جدیدی خلق کنید.

برای مثال درصد قابل‌توجهی از جمعیت کشورمان ایران، رو به پیری است. با این اوصاف شما می‌توانید با در نظر گرفتن یک راهکار برای مداوای دردی خاص از این قشر، هدف خودتان را مشخص و انتخاب کنید.

 همچنین می‌توانید مهدهای کودک، باشگاه‌های ورزشی، درمانگاه‌های بیماران خاص مثل بیماران سرطانی، توان‌خواه‌ها و ... را برای کسب درآمدتان انتخاب کنید.

  • تمرین:

پیشنهاد می‌شود همین‌الان که مشغول مطالعه این موضوع هستید، یک روش کسب درآمدی برای خودتان انتخاب کنید تا آن را در مراحل بعد تکمیل‌تر کنیم. اگر چنین کنید در انتهای مطالعه، شما یه نقشه راه کسب درآمد خواهید داشت که مخصوص خودتان است.

 

  1. نوشتن طرح کسب‌وکار:

بوم کسب‌وکار یک سند مکتوب است که در آن اهداف، استراتژی‌ها، برنامه‌های عملیاتی، بازاریابی و مالی کسب‌وکار شما مشخص می‌شود. به زبان ساده، این بوم طرحی است که نشان می‌دهد کسب‌وکار شما قرار است چطور درآمد کسب کند.

BMC  یا Business Model Canvas مشخص می‌کند مشتریان شما چه کسانی هستند، شما چه ارزشی به آن‌ها پیشنهاد می‌دهید، منابع مالی چگونه تأمین می‌شوند؟ و ... بوم کسب‌وکار به شما اجازه می‌دهد تمام این بخشه‌ای حیاتی را در یک نگاه ببینید.

 نوشتن طرح کسب‌وکار به شما کمک می‌کند تا ایده خود را به‌طور دقیق بررسی کنید و مطمئن شوید که برای موفقیت در بازار آماده هستید. طرح کسب‌وکار، بوم کسب‌وکار و یا بیزینس مدل کسب‌وکار یک کار تخصصی است که پیشنهاد می‌شود حتماً از یک متخصص و یا کوچ کمک بگیرید. در طرح کسب‌وکار شما مدل درآمدی شما باید مشخص شود. مدل درآمدی شما، برگزاری جلسات یوگای خنده است. همچنین دسته‌بندی مخاطبان، راه‌های ارتباطی، هزینه‌ها، شرکا، رقبا و ... باید مشخص شود.

 تمرین:

حال با توجه به ایده‌ای که انتخاب کرده بودید یک طرح کسب‌وکار ساده برای خودتان بنویسید. یادتان باشد در نوشتن طرح اولیه به‌هیچ‌وجه کمال‌گرا نباشید. می‌توانید در این مرحله در حد چند خط بنویسید و بعدها به کمک یک کوچ و مربی کسب‌وکار آن را تکمیل کنید.

 

  1. انتخاب ساختار سازمانی:

ساختار سازمانی کسب‌وکار شما تعیین می‌کند که چگونه کسب‌وکار شما اداره می‌شود و مسئولیت‌های شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار چیست.

در ایران، انواع مختلفی از ساختارهای سازمانی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مثلاً شما باید در سازمان خود کلیه فعالیت‌هایی که طبق طرح کسب‌وکارتان قرار است انجام شود را مشخص می‌کنید؛ سپس این وظایف را بین اعضای گروهتان تقسیم کنید.

شاید بخواهید به‌تنهایی این مسیر را پیش بروید و یافتن سازمان‌ها، شرکت‌ها و به‌طورکلی مخاطبانتان و همچنین سایر فعالیت‌هایتان را خودتان انجام بدهید؛ اما پیشنهاد ما این است که در همین ابتدای کار تیم سازی کنید. با استفاده از ظرفیت کار تیمی، شما رشد سریع‌تری را تجربه خواهید کرد.

  • تمرین:

اکنون مشخص کنید که آیا قصد دارید این کار را به‌تنهایی انجام دهید یا تیمی؟

 

  1. تأمین مالی:

راه‌اندازی و اداره یک کسب‌وکار هزینه‌بر است؛ بنابراین، باید منابع مالی لازم برای تأمین هزینه‌های اولیه و جاری کسب‌وکار خود را تأمین کنید. منابع مالی ممکن است شامل پس‌انداز شخصی، وام بانکی، سرمایه‌گذاری خارجی و غیره باشد. حتی این کار می‌تواند به‌صورت شراکتی انجام شود.

به این صورت که شما یک یا چند نفر از دوستان و آشنایان خودتان را که در همین زمینه تخصص دارند را به‌عنوان شریک تجاری خود انتخاب کنید و خودتان به‌صورت تیمی، مخاطبانتان را مشخص کنید و این کار را انجام دهید. در این صورت هم میزان بودجه تأمین‌شده گروهی افزایش می‌یابد و هم با انجام دادن کارها توسط خودتان، از هزینه‌های مربوط به استخدام نیرو جلوگیری می‌کنید.

اگر بخواهید بدون سرمایه این کار را شروع کنید، می‌توانید یک یا چند دسته مخاطب، مثل خانه‌های سالمندان را پیدا کنید و با مسئولین آن‌ها مذاکره کنید و بخواهید که امکان برگزاری این جلسات را فراهم آورند. در این صورت شما بدون سرمایه کار خود را شروع می‌کنید و به درآمد می‌رسید. در ادامه از همین درآمدها برای توسعه فعالیتتان را استفاده خواهید کرد.

 

  • تمرین:

اکنون مشخص کنید که آیا قصد دارید این کار را به‌تنهایی انجام دهید؟ یا اینکه قصد تیم سازی دارید؟

 

  1. آماده‌سازی زیرساخت‌ها:

قبل از اینکه یک کسب‌وکار بخواهد راه‌اندازی شود، باید زیرساخت‌های آن را آماده کرد. این زیرساخت‌ها ممکن است شامل فضای کاری، تجهیزات، نیروی انسانی و غیره باشد. زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم برای برگزاری جلسات یوگای خنده به شرح زیر است:

  • فضای مناسب: فضای موردنیاز برای برگزاری رده‌های یوگای خنده باید حداقل 50 مترمربع باشد تا شرکت‌کنندگان بتوانند به‌راحتی در آن حرکت کنند. همچنین دارای نورپردازی مناسب و تهویه مطبوع باشد تا شرکت‌کنندگان بتوانند در آن احساس راحتی کنند.
  • وسایل صوتی و تصویری: برای پخش موسیقی و انجام تمرینات تنفسی و حرکتی، به وسایل صوتی و تصویری نیاز است. یک سیستم صوتی ساده با قابلیت پخش موسیقی و یک پروژکتور یا تلویزیون برای نمایش تصاویر و فیلم‌های آموزشی، برای برگزاری کلاس‌های یوگای خنده کافی است. این تجهیزات را نیز مکان موردنظر می‌تواند برای شما فراهم کند.
  • وسایل کمک‌آموزشی: برای انجام برخی از تمرینات یوگای خنده، به وسایل کمک‌آموزشی مانند توپ‌های بدنسازی، پتو و غیره نیاز است.

علاوه بر تجهیزات ذکرشده، برای برگزاری جلسات یوگای خنده به تخصص و مدرک مربیگری یوگای خنده نیز نیاز دارید.

 برای آموزش مربیگری یوگای خنده، می‌توانید در دوره‌های آموزشی که توسط سازمان‌های معتبر برگزار می‌شود، شرکت کنید.

  • تمرین:

برای تجهیزات و فضای لازم چه تدبیری می‌اندیشید؟ از هم‌اکنون مشخص کنید که آیا قرار است خودتان تأمین‌کننده باشید یا مخاطبان شما؟

  1. بازاریابی و فروش:

کسب‌وکار حرفه‌ای، کسب‌وکاری است که قبل از شروع به فعالیت، تحقیقات و تحلیل بازار را انجام داده باشد. برای این کار باید یک استراتژی بازاریابی و فروش مناسب طراحی کنید. پس از شروع فعالیت، بیشترین سرمایه‌گذاری شما باید روی بخش بازاریابی باشد. بازاریابی شما باید همانند کار روابط عمومی باشد؛ یعنی در تحقیقات بازار، مخاطبان خود را پیدا کند، از طریق ارتباط با آن‌ها و نظرسنجی و نیازسنجی، خواسته و نیاز آن‌ها را شناسایی کند و طبق آن استراتژی بازاریابی شمارا تنظیم کند.

در کسب‌وکار شما مشتریانتان همان مدیران و مسئولان خانه‌های سالمندان و بازنشستگان، مسئولان باشگاه‌های ورزشی، مدیران مهدکودک‌ها و مدارس و ... هستند؛ اما دسته‌بندی مخاطبان، نیازسنجی و برنامه‌ریزی بازاریابی کار چندان ساده‌ای نیست و حتماً پیشنهاد می‌شود که از یک متخصص بازاریابی و یا کوچ کمک بگیرید. همچنین بازاریاب متخصص می‌تواند با شناخت نیازهای مخاطبان، محصولات و خدمات دیگری را به شما پیشنهاد دهد تا وارد چرخه درآمدتان کنید.

در اینجا چند نمونه از خدمات یوگای خنده آورده شده است:

  • کلاس‌های یوگای خنده
  • آموزش یوگای خنده
  • جلسات خصوصی یوگای خنده برای خانواده‌ها
  • یوگای خنده برای سازمان‌ها و شرکت‌ها

کسانی که می‌توانند از خدمات یوگای خنده بهره‌مند شوند و جزو دسته مخاطبان هدف ما باشند عبارت‌اند از:

  • افراد معمولی که به‌صورت خصوصی درخواست برگزاری در محل خودشان را می‌دهند
  • افراد مبتلا به استرس، اضطراب یا افسردگی
  • افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن
  • افراد مسن و بازنشستگان
  • افراد دارای اختلالات روانی
  • افراد دارای معلولیت
  • افراد در محیط‌های کاری پراسترس

اکنون باید از طریق دسته‌بندی مخاطبان بر اساس موقعیت مکانی و یا سایر دسته‌بندی‌ها، جامعه هدف اصلی خود را انتخاب کرد و فعالیت بازاریابی را بر روی آن‌ها متمرکز کرد. یکی از فرآیندهای بازاریابی مفید برای دسته‌های مخاطب ذکرشده این است که نوع و قالب محتوای بازاریابی خود را بر اساس شرایط این دسته‌ها انتخاب و تولید کنیم.

  • تمرین:

با توجه به مخاطبانتان و شناختی که شما از آن‌ها دارید، چه برنامه‌ای برای بازاریابی پیاده می‌کنید؟

 

  1. مدیریت کسب‌وکار:

پس‌ازاینکه کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کردید، باید آن را به‌طور فعال مدیریت کنید. این کار شامل موارد زیر است:

  • نظارت بر عملکرد برگزاری جلسات
  • شناسایی فرصت‌ها و چالش‌ها
  • اتخاذ تصمیمات لازم برای موفقیت در این مسیر

اگر شما مراحل قبل را با کمک یک متخصص و یا کوچ کسب‌وکار به‌درستی انجام داده باشید، مدیریت کسب‌وکارتان امری ساده و مؤثر خواهد بود.

  • تمرین:

یک‌بار دیگر به تمرین‌هایی که در مراحل قبل پاسخ داده بودید نگاه کنید و ببینید که آیا می‌توانید این کسب‌وکارتان را مدیریت کنید؟ یا نیاز به کمک دارید؟

 

  1. جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

برای دستیابی به درآمد میانگین ۲۰ الی ۴۰ میلیون تومانی در ماه از طریق برگزاری جلسات یوگای خنده باید:

  • مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. برای چه کسانی می‌خواهید جلسات را برگزار کنید؟ افراد مسن، جوانان، افراد شاغل، یا افراد خانه‌دار؟ هر گروه سنی و شغلی، نیازها و علایق متفاوتی دارد. بنابراین، باید در انتخاب دسته مخاطبان دقت کنید.
  • محتوا و برنامه‌های خود را متناسب با آنان دسته طراحی کنید.
  • مکان‌های مناسبی برای این کار انتخاب کنید.
  • در صورت نیاز مربیان باتجربه و آموزش‌دیده استخدام کنید. مثلاً اگر مرد هستید و در کنار خودتان نیاز به مربی زن داشته باشید و یا برعکس، سعی کنید از افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید و به‌خوبی آن‌ها را می‌شناسید انتخاب کنید.
  • تبلیغ و بازاریابی فعال داشته باشید. باید باشگاه خود را به مردم، مدیران و مسئولان مکان‌هایی که مخاطب هدف شما هستند، معرفی کنید و آن‌ها را از مزایای یوگای خنده آگاه کنید.
  • کلاس‌های یوگای خنده ویژه‌ای برای افراد خاص برگزار کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید رده‌های یوگای خنده ویژه کودکان، افراد مسن، بیماران خاص یا افراد باردار برگزار کنید.
  • کلاس‌های آنلاین یوگای خنده برگزار کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید.
  • محصولات و خدمات مرتبط با یوگای خنده ارائه دهید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید محصولاتی مانند لباس‌های ورزشی، لوازم ورزشی، یا کتاب‌های یوگای خنده بفروشید.

 

با رعایت این نکات، می‌توانید پس از مدتی کوتاه خدمات خود را به دو دسته صدنفری، چهار دسته ۵۰ نفری و یا در راحت‌ترین حالت، ده دسته ۲۰ نفری از مخاطبان ارائه دهید و ماهیانه حداقل ۲۰۰ هزارتومان از هرکدام دریافت کنید. این مبلغ ناچیز برای ۲۰۰ نفری که مخاطب شما هستند، درمجموع ماهیانه ۴۰ میلیون تومان برای شما درآمد خواهد داشت؛ اما اگر فقط برای نصف این افراد یعنی ۱۰۰ نفر بخواهید جلسات منظم برگزار کنید، ماهیانه ۲۰ میلیون درآمد خواهید داشت.

 حال اگر بتوانید محصولات و خدمات دیگری را نیز وارد چرخه درآمدی کنید، درآمد شما به‌تناسب آن افزایش خواهد یافت. مثلاً با فروش یک جلد کتاب مرتبط به هرکدام از آن‌ها، با فرض اینکه سود شما از کتاب ۲۰ هزار تومان باشد، مبلغ چهار میلیون یا دو میلیون دیگر به درآمد اصلی اضافه خواهد شد. همین فرمول را برای یک محصول دیگر مثل لباس ورزشی محاسبه کنید. با اجرای این نکات، می‌توانید یوگای خنده خود را به یک منبع کسب درآمد موفق تبدیل کنید.

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید