۷ حقیقت که باید درباره اعتمادبه نفس بدانید

۷ حقیقت که باید درباره اعتمادبه نفس بدانید

بسم الله الرحمن الرحیم


۷ حقیقت که باید درباره اعتماد به نفس بدانید اگربه دنبال موفقیت های بی پایان باشید..

اعتماد به نفس یعنی این که هر شخصی خودش را با تمام ویژگی های که دارد باور کند و خود را همانطور که هست دوست داشته باشد. به بیان ساده تر می توان گفت اعتماد به نفس یک نوع خود باوری است؛ یعنی این که فرد خودش را با تمام کم و کاستی های درونی و بیرونی قبول داشته باشد
کمبود اعتماد به نفس می تواند در زندگی مشترک و همچنین زندگی شغلی تأثیر منفی داشته باشد؛ این افراد انگیزه ای برای پیشرفت در کارشان را ندارند. برای بررسی بهتر اعتماد به نفس در یک مقیاس بزرگتر می توان گفت که این گونه از افراد بی هدف هستند و از انجام کارهایی که به آن ها سپرده می شود، سر باز می زنند زیرا فکر می کنند که توان انجام کاری که به آن ها داده شده است را ندارند.
اعتماد به نفس نقش تعیین‌کننده‌ای در زندگی هر فرد دارد. چالش‌ها مانند بارانِ شهاب‌سنگ یکی پس از دیگری بر روی سَرمان می‌ریزند و «اعتماد به نفس» تنها سایه‌بان ماست. افراد موفق بخش بزرگی از موفقیت‌شان را مدیون اعتماد به نفس‌شان هستند. موفقیت و اعتماد به نفس رابطه‌ی مستقیمی دارند. ممکن است فردی به‌تازگی به شرکتی که در آن کار می‌کنید پیوسته باشد، ولی در همین زمان کوتاه به لطفِ اعتماد به نفس‌ بالایش، اعتبار زیادی کسب کرده باشد. بسیاری از کارآفرینان موفق، به کمک اعتماد به نفس‌شان ایده‌های انقلابی‌ خود را که از دیدِ دیگران غیرممکن و حتی احمقانه بودند، عملی کرده‌اند.
اعتماد به نفس نقش تعیین‌کننده‌ای در زندگی هر فرد دارد. چالش‌ها مانند بارانِ شهاب‌سنگ یکی پس از دیگری بر روی سَرمان می‌ریزند و «اعتماد به نفس» تنها سایه‌بان ماست. افراد موفق بخش بزرگی از موفقیت‌شان را مدیون اعتماد به نفس‌شان هستند. موفقیت و اعتماد به نفس رابطه‌ی مستقیمی دارند. ممکن است فردی به‌تازگی به شرکتی که در آن کار می‌کنید پیوسته باشد، ولی در همین زمان کوتاه به لطفِ اعتماد به نفس‌ بالایش، اعتبار زیادی کسب کرده باشد. بسیاری از کارآفرینان موفق، به کمک اعتماد به نفس‌شان ایده‌های انقلابی‌ خود را که از دیدِ دیگران غیرممکن و حتی احمقانه بودند، عملی کرده‌اند


.با هم برخی از مهم‌ترین عوامل موثر بر اعتماد به نفس را به شیوه علمی بررسی کنیم:


۱_ نقش ژن‌ها در میزان اعتماد به نفس
در تحقیقات متعددی دیده شده که ژن‌ها تاثیر به‌سزایی در میزان اعتماد به نفس (2) و عزت‌نفس (3) افراد می‌گذارند. این موضوع به خوبی به دلیل تفاوت‌های چشمگیر موجود در میزان اعتماد به نفس افراد اشاره می‌کند. در واقع باید بدانیم که انسان‌ها با درجات متفاوتی از اعتماد به نفس به دنیا می‌آیند.

2- تاثیر تجارب کودکی در میزان اعتماد به نفس
تجارب کودکی و رفتار والدین با کودکان، یکی دیگر از مهم‌ترین منابع اثرگذار بر اعتماد به نفس افراد هستند. کودکان هر چه بیشتر تحقیر وسرزنش‌ شوند و هر چه بیشتر مورد غفلت قرار گیرند، خودانگاره شکننده‌تری را شکل می‌دهند و کمتر می‌توانند به خود اعتماد کنند.

3- نقش جامعه در میزان اعتماد به نفس
جامعه و الگوهای فرهنگی حاکم بر آن نیز نقش مهمی رادر میزان اعتماد به نفس افراد بازی می‌کنند. در واقع رویه‌ای که جامعه و فرهنگ حاکم نسبت به افراد آن جامعه دارد، به‌شدت بر میزان اعتماد به نفس آن‌ها تاثیر می‌گذارد. حقیقت این است؛ متاسفانه، از جامعه‌ای که مدام افراد و استعداد‌هایشان را سرکوب می‌کند و نادیده می‌گیرد، خیلی نمی‌توان انتظار پرورش افراد با اعتماد به نفسی داشت!

4- اثر روابط کاری و عاطفی در میزان اعتماد به نفس
روابط کاری و عاطفی ما هم تاثیر بسیار مهمی بر میزان اعتماد به نفس ما دارند. نحوه‌ای که همکاران در محیط کار با ما رفتار می‌کنند و میزان احترامی که در آن‌جا نصیبمان می‌شود، بسیار بر میزان باور ما به خودمان تاثیر‌گذار است.

از سوی دیگر روابط عاطفی محلی هستند که ما اوج صمیمیت و نزدیکی را تشکیل می‌دهیم و بسیار بر باور ما نسبت به خودمان تاثیر‌گذار هستند. برای مثال طرد شدن در یک رابطه عاطفی بسیار می‌تواند در میزان اعتماد به نفس ما برای شروع یک رابطه جدید اثرگذار باشد.

5- سلامت فیزیکی موثر بر میزان اعتماد به نفس
سلامت فیزیکی نیز تاثیر زیادی بر اعتماد ما به خودمان دارند. فردی که از یک اندام و بدن خوش‌فرم برخوردار است خیلی اعتماد به نفس بیشتری دارد و با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه حاضر می‌شود. در طرف مقابل، داشتن یک بدن بد‌فرم و یا وجود یک نقص ظاهری در بدن می‌تواند از اعتماد به نفس ما کم کند.

6- نقش رسانه‌ها در میزان اعتماد به نفس
رسانه نیز با آنچه که به مردم ارائه می‌کند، تاثیر بسیار مهمی بر اعتماد به نفس افراد می‌گذارد. کمتر فردی خود و زندگی واقعی‌اش را در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف به نمایش می‌گذارد. این موضوع باعث ایجاد تصویر غیرواقعی از دیگران و بی‌اعتمادی نسبت به خود می‌شود.

7- تاثیر مهارت‌ها در میزان اعتماد به نفس
بی‌مهارتی یا مهارت کم نیز یکی از عواملی است که می‌تواند به اعتماد به نفس ما آسیب بزند. در واقع بسیاری از افراد از آنجایی که مهارت‌های کافی برای ارائه ندارند، بسیار نسبت به خود شک و تردید دارند و اعتماد به نفس کافی برای حضور در جامعه ندارند.


۷تکنیک علمی برای افزایش اعتمادبه نفس:


یادگیری، آموزش و کسب دانش را متوقف نکنید


برای افزایش اعتمادبه نفس مثبت‌اندیش باشید
اگرچه خانم گابریل اوتینگن ثابت کرده که “مثبت‌اندیشیِ صرف” نمی‌تواند باعث کامیابی شود ، اما تجسم موفقیت و اینکه به اهداف‌مان رسیده‌ایم، می‌تواند به خودی خود باعث بهبود اعتماد به نفس شود.تجسم، فوق‌العاده قدرتمند است، اما اکثر ما فقط از آن به‌طور منفی استفاده می‌کنیم. چراکه ذهن ما تمایل دارد به افکار منفی اجازه ورود داده و تنش را زیاد کند. جالب است بدانید محققین بر این باورند که تجسم کردن نتایجی که از قبل می‌خواهید (مثل فروش بیشتر، خرید خانه یا درآمد بالاتر) باعث می‌شود که  احساس اعتماد به نفس بیشتری بکنید چون با این کار مغز خود را برای موفقیت آماده می‌کنید.

اطراف خود با افراد مثبت‌اندیش محصور کنید
محیط اطراف شما نقش بزرگ‌تری ازآنچه تصور می‌کنید در میزان اعتمادبه‌نفستان بازی می‌کند. این به این معنی است که شما می‌توانید به خودتان اعتماد به نفس بیشتری هدیه بدهید، تنها با دقت در انتخاب افراد و چیزهایی که خودتان را با آن‌ها احاطه کرده‌اید! نگاهی به افرادی بیندازید که بیشترین زمان را با آن‌ها سپری می‌کنید. آیا شما خود را با افرادی مثبت و خوش‌بین احاطه کرده‌اید که سخت تلاش می‌کنند تا خود را بهتر کنند و به اهدافشان دست یابند؟ یا با افراد منفی‌بافی که دائماً غر می‌زنند و شما را مأیوس و دلسرد می‌کنند؟

تظاهر به داشتن اعتماد به نفس بالا
فکر می‌کنید اگر با اعتمادبنفس باشید، چگونه رفتار خواهید کرد؟اگر به گونه ای رفتار کنید که انگار اعتماد به نفس بالایی دارید، این رفتار در شما تبدیل به یک عادت و یک باور خواهد شد که شما توانمند و با اعتماد به نفس بالا هستید وقادر هستید هر کاری که تصمیم میگیرید را به شکلی عالی انجام دهید.

به زیبایی پوست، مو و ظاهر خود اهمیت بدهید
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اعتماد به نفس، عزت نفس است. افرادی که به خودباوری رسیده‌اند و از ظاهرشان راضی هستند، در ارتباط با دیگران احساس حقارت نمی‌کنند. خود کم بینی و خجالتی بودن باعث می‌شود تا تصور دیگران در مورد شما تغییر کند. وقتی شما ظاهر خود را نپذیرید، براحتی در رفتارتان مشخص می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا رفتار دیگران به طور ناخودآگاه نسبت به شما تغییر کند.

روی توانایی های و مهارت های خود تمرکز کنید
مهارت های خود را افزایش دهید، افزایش مهارت حتما به این معنا نیست که تعداد مهارت های خود را زیاد کنید، بهتر است یک مهارت خود را به صورت تخصصی بالا ببرید و از مهارت های پنهان خود بدون ترس استفاده کنید.
هرچه مهارت های بهتر و بالاتری داشته باشید، ناخودآگاه اعتماد به نفس بالایی در شما بیدار می شود و به شما اجازه می دهد که محکم تر و مطمئن تر روی مهارت ها و توانمندی های خود سرمایه گذاری کنید.

قدردانی و شکرگزاری را تمرین کنید
در واقع شکرگزاری یکی دیگر از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس است. این کار اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کند چون به شما یادآوری می‌کند که تا چه اندازه مورد لطف و رحمت قرار گرفته‌اید و چقدر فرصت زندگی و خوشحالی دارید. بر اساس این قانون شما با توجه کردن به نعمت هایی که خداوند به شما ارزانی داشته است، موج قوی از ارتعاشات مثبت را به کائنات ارسال کرده و نتیجه ی آن جذب حداکثری خواسته های هم سو است.

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید