5 نوع جالب از کوچینگ رهبری برای مدیران جدید

5 نوع جالب از کوچینگ رهبری برای مدیران جدید

یک رهبر سالم تیمی سالم را هدایت می‌کند. به همین دلیل برای رهبران و مدیران جدید مهم است که زمان خود را برای گرفتن مشاوره بگذارند. این می‌تواند به آنها کمک کند تا در نقش خود رشد کنند و مهارت‌های لازم برای موفقیت را توسعه دهند. اما کدام نوع مشاوره رهبری برای آنها مناسب است؟ این مقاله یک نمای کلی از انواع مختلف مشاوره رهبری را ارائه می‌دهد و ویژگی‌های کلیدی هر یک را شرح می‌دهد. با درک اینکه کدام یک از انواع مشاوره رهبری بهترین نیاز‌های شما را برطرف می‌کند، می‌توانید امروز به‌سوی تبدیل‌شدن به یک رهبر قطعی‌تر حرکت کنید!

 

 

فهرست:

  1. پنج نوع مختلف مشاوره رهبری که باید بدانید.
    1. مشاوره رفتاری هدفمند
    2. مشاوره تیمی / گروهی
    3. مشاوره یک‌به‌یک
    4. مشاوره اجرایی
    5. مشاوره فناوری فعال
  2. کدام نوع مشاوره رهبری برای شما مناسب است؟
    1. سفارشی و تطبیق دهی شده
    2. پشتیبانی و حفظ در زمان واقعی
    3. هزینه و زمان کم موردنیاز
    4. غیرقضایی و هم‌دردی
    5. انگیزش
  3. نتیجه‌گیری

 

 

 

 

  1. روش‌های آموزش رهبری

برنامه آموزش رهبری برای کمک به رشد شغلی مدیران و رهبران طراحی شده است. این برنامه بر توسعه مهارت‌های موردنیاز برای انجام کارهای مرتبط با نقش رهبری تمرکز دارد. این مهارت‌ها شامل ارتباط مؤثر، مدیریت تعارض و مدیریت افراد هستند.

در آموزش رهبری، مدیران و رهبران به دانشجو تبدیل می‌شوند. آن‌ها معمولاً با یک کوچ رهبری همکاری می‌کنند. یک کوچ رهبری فردی باتجربه است که با برجسته‌کردن چالش‌ها و هدایت راه‌حل‌ها از طریق بینش و دانش خود به آن‌ها کمک می‌کند عملکرد خود را در نقش رهبری به حداکثر برسانند. همچنین، برای مدیران، دریافت بازخورد درباره عادت‌ها و روش‌هایشان و به‌روزرسانی تخصص فنی خود در حوزه مدیریت افراد، مفید است. رشد به‌صورت تخصصی تحت راهنمایی متخصص، یکی از بهترین روش‌های توسعه رهبری در سراسر جهان به شمار می‌رود.

آموزش رهبری در انواع مختلفی ارائه می‌شود. در این مقاله، پنج نوع اصلی آموزش رهبری را بررسی خواهیم کرد تا قبل از انتخاب، همه آن‌ها را بشناسید. پس با ما همراه باشید.

    1. آموزش رفتاری هدفمند

هدف این نوع آموزش کمک به فرد در تغییر رفتارهای خاص برای دستیابی به نتایج مطلوب در محل کار است. این ممکن است شامل تغییر نگرش و بهبود بهره‌وری کارکنان، بهبود عملکرد گروه و یا افزایش رضایت مشتری باشد. آن به جنبه‌های خاصی که ممکن است کارایی رهبر را کاهش دهد، تمرکز دارد و آن را به شکلی قالب‌بندی می‌کند تا نتایج بهتری را تولید کند.

آموزش رفتاری معمولاً به دو شکل آموزش حل مسئله و آموزش توسعه مهارت تقسیم می‌شود.

الف- آموزش حل مسئله برای کمک به فرد در شناسایی مشکل و توسعه برنامه عملیاتی برای حل آن است که معمولاً شامل ارائه بازخورد درباره اینکه چقدر برنامه تاکنون مؤثر بوده است و ارائه حمایت در طول راه می‌باشد. این زمان مفیدی است که فرد عدم کارایی خود را درک کرده است؛ اما دلیل خاصی برای آن نمی‌تواند پیدا کند.

ب- آموزش توسعه مهارت با کوچینگ به کارکنان کمک می‌کند تا مهارت‌های جدید یا بهبود آن‌هایی که در حال حاضر دارند، را یاد بگیرند که می‌تواند شامل موضوعات مختلفی از ارتباطات بین‌فردی تا اصول رهبری باشد. این نوع آموزش زمانی مفید است که فرد به دنبال رشد یا ورود به نقش‌های جدید است.

    1. کوچینگ تیم/گروه

همان‌طور که از نامش پیداست، کوچینگ تیم برای گروه‌ها و تیم‌ها سازماندهی می‌شود. یک کوچ با چندین مدیر کار می‌کند که ممکن است در سطح‌های مشابه باشند یا نباشند. سازمان‌ها به طور عمومی برای کمک به مدیران خود در غلبه بر چالش‌های رایج مرتبط با کارشان، مانند ناکارآمدی در ارتباطات، عدم بازخورد و غیره که مانع دستیابی به اهداف سازمانی می‌شوند، کوچینگ تیم را انجام می‌دهند.

کوچینگ تیم معمولاً به یکی از دو شکل کوچینگ شرکت‌پذیر و کوچینگ بازتابی تقسیم می‌شود.

الف- کوچینگ شرکت‌پذیر، شامل گرفتن نقش رهبری در گروه است. درحالی‌که در بازتاب، کوچ بادقت گوش می‌دهد و اعضای گروه را ترغیب می‌کند تا افکار خود را به اشتراک بگذارند. این اجازه می‌دهد تا بین اعضای تیم توافق بیشتری بر سر هدف‌های مشترک برقرار شود و آن‌ها را قادر به دستیابی سریع‌تر به اهداف مشترک می‌کند.

ب- اما در کوچینگ بازتابی، اعضای گروه به‌تناوب نقش کوچ با فکری سازنده را بازی می‌کنند. این امکان را به همه می‌دهد تا افکار و ایده‌های خود را بدون فشار به اشتراک بگذارند.

    1. کوچینگ یک‌به‌یک

کوچینگ یک‌به‌یک شخصی‌تر و هدفمندتر است. کوچ با فرد دیدار کرده و درباره اهدافش و چگونگی کمک به دستیابی به آن‌ها صحبت می‌کند. این نوع کوچینگ برای افرادی مناسب است که به دنبال کمک شخصی در دستیابی به اهداف حرفه‌ای خود هستند.

به دلیل طبیعت خود، این نوع کوچینگ به کوچ رهبری اجازه می‌دهد که تمرکز خود را فقط بر یک فرد بگذارد؛ بنابراین، آن‌ها می‌توانند به فرد توصیه‌های شخصی، بینش‌ها و یادگیری سفارشی ارائه دهند که به‌واقع در حل چالش‌هایشان کمک می‌کند تا به‌جای پرداختن به مسائل عمومی، به موضوعات و مهارت‌هایی که به دستیابی به اهداف سازمانی آسان کمک می‌کند، تمرکز کنند. کوچینگ یک‌به‌یک که توسط سازمان‌ها ارائه می‌شود، برای کمک به مدیران در بهبود مهارت‌ها و حوزه‌هایی که به دستیابی به اهداف سازمانی کمک می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است و بخش بحرانی از برنامه‌های توسعه منابع انسانی تیم‌های بسیاری است.

بااین‌حال، کوچینگ یک‌به‌یک می‌تواند چندین مشکل برای یادگیرندگان ایجاد کند. اولاً، آن‌ها باید با کوچ آشنایی داشته باشند تا به طور مؤثر در کوچینگ شرکت کنند. بدون ارتباط یا عدم تطابق ارزش‌های اصلی، آن‌ها قادر به بهره‌برداری کامل از حضور کوچ نخواهند بود. علاوه بر این، آن‌ها ممکن است تردید کنند و در نتیجه قادر به بحث درباره چالش‌های خاص خود نباشند.

    1. کوچینگ اجرایی

کوچینگ اجرایی با کوچینگ یک‌به‌یک متفاوت است، زیرا بر روی توسعه مهارت‌ها و توانایی‌های رهبری تمرکز دارد. این نوع کوچینگ برای افراد باتجربه در سمت مدیریت و رهبری هدفمند است؛ بنابراین، کوچینگ اجرایی بر روی رهبرانی تمرکز دارد که پتانسیل رشد بیشتری دارند و می‌توانند به تیم‌های خود در دستیابی به موفقیت کمک کنند.

این یکی از محبوب‌ترین روش‌های توسعه رهبری است که توسط سازمان‌ها در سراسر جهان برای توسعه استعدادهای داخلی به کار می‌رود. این به رهبران در غلبه بر چالش‌ها، ساختن مهارت‌های جدید و قدیمی و شروع عادت‌های سالم برای توسعه کمک می‌کند. آن‌ها هر دو مهارت سخت و نرم یک مدیر را شامل می‌شوند. کوچ‌های اجرایی معمولاً متخصصان با تجربه‌ای هستند که بر اساس سازگاری، با مدیر مطابقت دارند.

    1. کوچینگ با فناوری

کوچینگ با فناوری با کوچینگ اجرایی متفاوت است، زیرا به تعداد زیادی منابع نیاز ندارد. می‌تواند توسط هر کسی، بدون درنظرگرفتن مهارت‌ها و دانش، استفاده شود. این نوع کوچینگ بر روی استفاده از فناوری برای اهداف توسعه، مانند آموزش و توسعه، همکاری تیم، ارتباطات و بهبود عملکرد تمرکز دارد.

فناوری به کوچ‌ها امکان می‌دهد برنامه‌های سفارشی شده را برای بهبود حوزه‌های حیاتی مانند مجموعه مهارت‌های رهبری یا تعادل کار-زندگی ارائه دهند. آن‌ها اغلب از ابزارهای ویدئوکنفرانس استفاده می‌کنند تا شرکت‌کنندگان درحالی‌که در برنامه شرکت می‌کنند، احساس ارتباط بیشتری با یکدیگر داشته باشند. افرادی با دانش و تجربه مرتبط معمولاً مواد را آماده می‌کنند. مواد می‌تواند به‌صورت کتابچه، ابزارک‌ها و آزمون‌ها ارائه شود.

بیشتر کوچینگ‌های با فناوری یک طرح پرداخت انعطاف‌پذیر دارند، به‌این‌ترتیب افراد و سازمان‌ها می‌توانند آن‌ها را بدون هزینه‌های بالا اتخاذ کنند. سفارشی‌سازی‌های موجود در برنامه‌های کوچینگ با فناوری آن‌ها را بهترین انتخاب برای مدیران و رهبران می‌کند.

  1. کدام نوع کوچینگ رهبری برای شما مناسب است؟

کوچینگ رهبری ابزاری ارزشمند و تغییردهنده زندگی است که به شما در دستیابی به اهداف و رؤیاهایتان کمک می‌کند. بااین‌حال، انتخاب نوع مناسب کوچینگ، ممکن است دشوار باشد. خوشبختانه، پنج نوع مختلف از کوچینگ رهبری وجود دارد که فواید متفاوتی دارند. پس از درک نوع کوچینگ رهبری مناسب برای شما، باید تحقیقات خود را برای یافتن یک کوچ مناسب با نیازهای شما انجام دهید. حتماً چند ویژگی کلیدی را در ذهن داشته باشید، از جمله:

    1. شخصی‌سازی و تطابق

کوچینگ رهبری مناسب باید به شما کمک کند تا برای چالش‌های خود راه‌حل‌هایی پیدا کنید. یک مشکل عمومی با بسیاری از کوچینگ‌های رهبری، این است که برای هیچکس طراحی نشده‌اند. آن‌ها برای همه طراحی شده‌اند. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها بر روی ایده‌های عمومی تمرکز می‌کنند، اما به چالش‌های خاص هر فرد توجه نمی‌کنند. این عدم تطابق بین چیزی که مدیر در حال یادگیری آن است و چیزی که نیاز دارد، به طور قابل‌توجهی به کارایی کوچینگ رهبری کمک می‌کند؛ بنابراین، باید به دنبال یک راه‌حل باشید که بتواند با نیازهای شما تطابق پیدا کند.

    1. پشتیبانی و نگهداری زمان واقعی

کوچینگ رهبری باید یک خیابان دوطرفه باشد که کوچ به مدیر بازخورد و پشتیبانی واقعی را ارائه می‌دهد. یک برنامه کوچینگ رهبری ناموفق، به شما در دستیابی به اهدافتان کمک نمی‌کند، زیرا هیچ راهنمایی یا راهبردی ارائه نمی‌دهد. باید به دنبال یک برنامه کوچینگ رهبری باشید که تأثیر طولانی‌مدت داشته باشد تا یادگیری نسبت به پایان جلسات فراموش نشود. علاوه بر این، پشتیبانی واقعی برای چالش‌های واقعی از طریق بازخورد و پیگیری پیشرفت بسیار مفید خواهد بود. بدون پشتیبانی و نگهداری زمان واقعی، حتی کوچینگ رهبری مؤثر نیز ممکن است شکست بخورد.

    1. هزینه و زمان کم

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در هنگام انتخاب کوچینگ رهبری باید موردتوجه قرار گیرد، هزینه و زمان آن است. بسیاری از کوچ‌های رهبری با قیمت‌های مختلف در دسترس هستند. بااین‌حال، باید بررسی کنید که برنامه ارائه شده توسط کوچ شما، در محدوده بودجه و زمان شما قرار دارد یا خیر. بسیاری از این برنامه‌های کوچینگ با یک بار هزینه ارائه می‌شوند که بسته به نیاز شما می‌تواند تکرار شود. به این ترتیب، این جلسات به‌طورکلی زمان‌بر هستند. این دلایل می‌توانند بسیاری از مدیران را از کوچینگ منصرف کنند؛ بنابراین، باید به دنبال یک راه‌حل باشید که بتواند با بودجه و برنامه زمانی شما سازگار باشد.

    1. بدون قضاوت و همدل

کوچینگ برای همه یکسان نیست. رهبران در سبک خود و نحوه هدایت‌شان بسیار متفاوت هستند. شما باید به دنبال کوچ رهبری باشید که بدون قضاوت، تأکید داشته باشد و بتواند سبک رهبری منحصربه‌فرد شما را درک کند. علاوه بر این، کوچ همچنین باید بتواند بازخورد سازنده‌ای ارائه دهد که به رشد شما به‌عنوان یک رهبر کمک می‌کند. علاوه بر این، جستجوی حمایت برای توسعه شخصی برای بسیاری از افراد موضوع ناراحت‌کننده‌ای است؛ بنابراین، رسانه کوچینگ رهبری نیاز به ارائه همدلی و درک بدون قضاوت نامزد برای اشتباهات یا یادگیری دارد. یک برنامه کوچینگ که این معیارها را برآورده نمی‌کند، در نهایت شکست می‌خورد و در صورت استفاده نادرست، می‌تواند نتیجه معکوس نیز به شما بدهد.

    1. انگیزه

کوچینگ رهبری کلاً در مورد انگیزه است. بااین‌حال، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که فقط با پرداخت پول به یک کوچ یا رفتن برای یک برنامه توسعه رهبری انگیزه داشته باشید. رهبران باید احساس کنند که اهداف کوچینگ ضروری و مرتبط با محیط کاری روزانه آنهاست و این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که شما از طریق صداقت و آسیب‌پذیری با کوچ خود ارتباط برقرار کنید. به‌روزرسانی منظم، قدردانی و شناخت برای بهبود برای ایجاد انگیزه در یادگیرندگان ضروری است؛ بنابراین، شما باید به دنبال یک ابزار کوچینگ رهبری باشید که به شما کمک می‌کند تا پایدار بمانید و حتی در روزهای بد شما را ادامه دهد.

رهبران باید جلوتر از منحنی باشند و تیم‌های خود را در راستای آخرین روندها و پیشرفت‌ها نگه دارند. ابزارهایی که به شما کمک می‌کنند این کار را انجام دهید برای همه انواع برنامه‌های کوچینگ رهبری ضروری هستند. اینجاست که پلتفرم‌هایی نظیر Risley به‌عنوان یک پلتفرم کوچینگ رهبری مبتنی بر هوش مصنوعی که از فناوری پیشرفته برای ارائه تجربیات یادگیری بهینه برای مدیران و رهبران استفاده می‌کند، وارد می‌شوند. این به مدیران و رهبرانی که چالش‌ها را انتخاب می‌کنند و سفرهای یادگیری خود را طراحی می‌کنند این امکان را می‌دهد تا به آنها اجازه دهند با سرعت خود یاد بگیرند. با تلاش‌های روزانه کوچک، تلنگرهای منظم، محتوای چندشکلی و ردیابی پیشرفت کافی را ارائه می‌کند تا شما را در مسیر رسیدن به اهدافتان نگه دارد.

  1. نتیجه

اگر به دنبال بهبود مهارت‌های رهبری خود هستید، باید نوع مناسب کوچینگ را بیابید. خوشبختانه، پنج نوع مختلف کوچینگ رهبری می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. چه به دنبال توسعه شخصی یا تیمی باشید، تیم کارشناسان ما می‌توانند به شما کمک کنند تا کوچ مناسب خود را پیدا کنید. پس چرا صبر کنیم؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کوچینگ رهبری، با ما در تماس باشید و در مورد اینکه کدام نوع کوچینگ رهبری مناسب شماست، تصمیم آگاهانه بگیرید!

 

هیوا آتشبار

کوچ مدیران و رهبران و کسب و کار

موبایل : 09144882297 و 09149447751

آدرس پست الکترونیکی : hiwa.atashbar@gmail.com

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید