بیزینس کوچ در پیشرفت کسب‌وکارهای اینترنتی

  • 2 سال پیش
  • مقاله‌های کوچ‌ها
  • 5 دیدگاه
  • 346
بیزینس کوچ در پیشرفت کسب‌وکارهای اینترنتی

دونالد رامسفلد (Donald Rumsfeld) که یکی از بزرگ‌ترین بیزینس‌من‌های آمریکا و وزیر دفاع جورج بوش بوده است، می‌گوید: «چیزهایی وجود دارند که ما خبر نداریم که آن‌ها را نمی‌دانیم.»


مقدمه:
ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن، کسب‌وکارهای اینترنتی سریع‌تر از هر زمان دیگری در حال پیشرفت هستند و فضا رقابتی‌تر از هر زمان دیگری است. در چنین دنیایی، سخت است که کسب‌وکاری هم بتواند هم مسیر با تغییرات صنعت در فضای اینترنت پیش برود و هم دراستراتژی‌های فروش، بازاریابی و مدیریت و تمام جوانب در جهت رشد خود نوآوری داشته باشد. در این مقاله به بررسی اهمیت کوچینگ و مشاور کسب‌وکاردر بیزینس‌های اینترنتی می‌پردازیم.

کسب‌وکار اینترنتی
کسب‌وکار اینترنتی یعنی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها تجاری که به‌صورت آنلاین از طریق اینترنت انجام می‌شود. ممکن است برخی از کسب‌وکارهای اینترنتی خدمات رایگانی ارائه کرده و یا حتی خدمات خود را با هزینه ارائه دهند. در سال‌های گذشته این نوع کسب‌وکار در ایران زیاد رایج نبود، اما در حال حاضر کسب‌وکار و بیزینس اینترنتی بسیار رایج شده است.
ازاین‌رو افراد زیادی تمایل به راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی دارند.

اهمیت کوچینگ
 استفاده از کوچینگ کسب‌وکار اقدامی نیست که فقط مخصوص افراد خاص باشد و صرفاً برای کسب‌وکارهای ویژه بلکه بسیار ضروری است و یکی از ملزومات بقای کسب‌وکار به شمار می‌رود.
کوچ‌های کسب‌وکار، هر ایده را به‌صورت مستقل مطالعه می‌کنند و توصیه‌های ارزشمند، شخصی‌سازی‌شده و کاربردی را مختص نیازهای همان کسب‌وکار ارائه می‌دهند.
درواقع می‌توان گفت: داشتن کوچ کسب‌وکار یا بیزینس کوچ، درست مثل داشتن شریکی است که پیش‌تر، کسب‌وکاری مشابه باکسب‌وکارشما را مدیریت کرده است.

 

نقش بیزینس کوچینگ در کسب‌وکار برای افزایش بازدهی

کسب اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده
یکی از اساسی‌ترین عوامل پیشرفت شما در کسب‌وکار، اعتمادبه‌نفس بالای شماست. که بیزینس کوچ با درایت و آگاهی به یاری شما می‌آید و در شرایط بحرانی به شما کمک می‌کند. و به شما یاد می‌دهد تا بهترینِ خود باشید و این مهم‌ترین چیزی است که در کسب‌وکار و حتی زندگی به دردتان می‌خورد.

آموزش نحوهٔ برخورد با شخصیت‌های مختلف
بیزینس کوچ به شما در شناخت و رهبری تیپ‌های مهم شخصیت کمک می‌کند. یک کسب‌وکار با انواع و اقسام آدم‌ها سرکار دارد... با مشخص کردن تیپ شخصیتی افراد به هدایت پرسنل شما کمک می‌کند و هم ارتباط با مشتریانتان را تقویت می‌کند.
بیزینس کوچ چیزهایی می‌بیند که شما از آن بی‌خبرید
یک بیزینس کوچ خوب این توانایی را دارد که از بیرون بیزینس شما را بررسی کند و نگاهی فراتر از نگاه شما داشته باشد. همین باعث می‌شود که به‌سرعت نقاط کور و ایرادات کسب‌وکار شما را پیدا کند (کاری که خیلی مواقع برای شما سخت است).

دید فراتر نسبت به افق‌های تازه
یک کوچ قوی افق‌های تازه‌ای از بیزینس شما را به روی شما باز می‌کند. ویژگیِ برجسته‌ای که بیزینس‌های بزرگ جهان را ساخته، یک برخورد خلاقانه و متفاوت با چالش‌ها و دشواری‌های کسب‌وکار می‌تواند است.

بیزینس کوچ از شما سؤالات درست را می‌پرسد
یک بیزینس کوچ پیش از هر چیز سؤالاتی از شما می‌پرسد؛ سؤالاتی که شما را با چالش‌هایی در مورد کسب‌وکارتان مواجه می‌کند و به شما کمک می‌کند که از زاویه نقادانه به کسب‌وکار خود نگاه کنید.

مراقبت از وفاداری و وضعیت کارمندان
یا به‌کارگیری بیزینس کوچ، این اطمینان را به کارمندان خود می‌دهید که از یک منبع حرفه‌ای برای قدرت بخشیدن به امور سازمان استفاده کرده‌اید که می‌تواند مهارت‌های فردی کارمندان را نیز ترقی دهد. یعنی اینکه شما به فکر کارمندان خود هستید و دوست دارید شاهد پیشرفتشان باشید.

کوچ همیشه کنار شما و کسب‌وکارتان می‌ماند
برای رشد و پیشرفت کسب‌وکار خود نیاز دارید تا ذهن خود را پرورش بدهید. یک مربی کسب‌وکار یا همان کوچ (coach) با تمرین‌های حرفه‌ای و پیوسته، ذهن شما را باز می‌کند. درست است که یک کوچ حرفه‌ای مسئولیت بیزینس را بر عهده شما می‌گذارد اما همیشه در کنار شما خواهد بود.

سیستم سازی
بیزینس کوچ به شما کمک می‌کند که در کسب‌وکار خود سیستم سازی کنید. کوچینگ مدیریت به شما کمک می‌کند تا زمان خود را کنترل کنید. شما به یک مدیتیشن اساسی نیاز دارید تا ذهن خود را خالی کنید.

حذف نتایج تکراری
با کارهای تکراری انتظار معجزه نداشته باشید. آن‌ها به شما میدان می‌دهند تا کسب‌وکار خود را بدون توقف به سمت جلو برانید. شما باید نسبت به این تغییرات ذهن بازی داشته باشید تا برای کسب‌وکار شما نتیجه‌بخش باشد. 

ارائه راهکاری که شما نمی‌بینید
کوچ بیرون از چهارچوب کسب‌وکار شما ایستاده و آن را تحلیل و راهکارهایی را در چهارچوب مناسب به شما ارائه می‌کند.

سرمایه‌گذاری روی خودتان با بیشترین سود
مربی شما با شما کار خواهد کرد تا جنبه‌های خاصی از عملکرد خود را بهبود ببخشید و با حمایت از شما به شما انگیزه می‌دهد تا پیشرفت خودتان را ببینید. رابطهٔ بین شما و مربی کسب‌وکار شما، تأثیر بسیاری روی شما و عملکرد کسب‌وکارتان می‌گذارد. کسب‌وکار شما یعنی خود شما. پس برای پیشرفت و موفقیت شغلی، اول خودتان پیشرفت کنید.

تقویت اشتیاق
مربی کسب‌وکار شما احساسات شما را احیا خواهد کرد و چشم‌اندازی جدید در بازاریابی به شما می‌دهد. او به اهداف کسب‌وکار شما سامان می‌دهد و رؤیاهای شما را دوباره به یادآوری و آن شوق اولیه را دوباره در شما زنده می‌کند.

 


بیزینس کوچینگ دقیقاً از کجا شروع می‌شود؟
بیزینس کوچ آموزش خود را از هر چیزی که به برند شما مربوط می‌شود شروع می‌کند. از ارزش‌هایی که برای برند خود تعریف کرده‌اید تا مشتریان هدفمند شما. در تمام چالش‌هایی که پیش روی شما قرار دارند، قدم‌به‌قدم همراه شماست.
وقتی بیزینس کوچ از همهٔ جوانب کسب‌وکار شما آگاه شد و امکانات متنوع و گوناگون آن را بررسی کرد، نوبت به تصویر شخصی شما و اهدافتان از کسب‌وکار می‌رسد. در این مرحله بیزینس کوچ نگاه شما را بررسی می‌کند و به شما کمک می‌کند که تصویر روشن‌تری از کسب‌وکار خود داشته باشید. آیا به دنبال برندینگ و شناخته شدن هستید، یا صرفاً به یک درآمد میلیاردی فکر می‌کنید؟ تمام اینها در اهداف و تصمیمات شما تأثیرگذار است.
پس از این مرحله، بیزینس کوچ به شما کمک می‌کند تا برای تیم خود اهداف مفید و قابل‌دستیابی مشخص کنید و تیم خود را در جهت درست حرکت دهید. این اهداف دقیقاً همان چیزهایی هستند که شما برای رشد و موفقیت کسب‌وکار خود به آن نیاز دارید. و درنهایت با کمک بیزینس کوچ، خود شما برای کسب‌وکارتان مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و برنامه‌ها را طراحی کنید تا در مسیر اهداف خود قرار بگیرید.
بیزینس کوچینگ در انواع مقیاس‌ها به کمک شما می‌آید، چه یک کسب‌وکار کوچک محلی باشید، چه یک شرکت رو به رشد، یا حتی در شرف راه‌اندازی کسب‌وکار باشید. یک تصور وجود دارد که بیزینس کوچینگ فقط به درد کسب‌وکارهایی می‌خورد که دچار مشکل هستند یا بازار آن‌ها گنگ و مبهم است. اما این تصور کاملاً اشتباه است. حل مسائل و مشکلات بغرنج و پیچیده تنها یکی از قابلیت‌های بیزینس کوچ است. بیزینس کوچینگ در ابعاد بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تر از این می‌تواند وجود داشته باشد.

 

تاثیر بیزینس کوچ در کسب‌وکارهای اینترنتی
یک بیزینس کوچ از خلق ایده‌های نو و کاربردی و راهی برای پیاده‌سازی آن در محیط مجازی کنار شما خواهد ماند و علاوه بر اینکه در بهبود عملکرد مدیران تأثیر دارد، بلکه فشارهای کاری را نیز کاهش می‌دهد. به‌این‌ترتیب باوجود یک مربی چالش‌ها و فشارهای کاری را به‌آسانی پشت سر خواهید گذاشت. تعیین استراتژی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت کسب‌وکار شما را به مرحله بعدی برسانند.
با کمک بیزینس کوچ می‌توانید محدودیت‌ها را در محیط اینترنتی بشناسید و موانعی را از سر راه بردارید که اجازه نمی‌دهند شما و کسب‌وکارتان پیشرفت کنید.
کوچ با مطرح کردن سؤالاتی هدف‌دار و از قبل برنامه ریزی شده و شفاف کردن آینده با تصویرسازی‌های ذهنی، فرد را به سمت هدف و دنیای مطلوبی که در نظر دارد، هدایت می‌کند تا بتواند به راهکاری درست دست پیدا کند.

 

بیزینس کوچ در کسب‌وکار آنلاین
در ابتدای کار شما باید برای راه‌اندازی این نوع کسب‌وکار خوب فکر کرده و برنامه‌ریزی کنید. اما کوچ به شما کمک می‌کند به چه چیزی فکر کنید؟ یا اینکه دلیل تمایل شما برای راه‌اندازی کسب‌وکار در اینترنت و درآمدزایی از این روش چیست؟ چه ایده‌ای را می‌خواهید راه‌اندازی کنید؟ آیا زمینه فعالیت و ایده شما در اینترنت مخاطب دارد؟ با کسانی قرار است رقابت کنیم؟! میزان پیچ‌وخم کار را تخمین بزنید و ببیند که آیا شما توان لازم برای پیاده‌سازی ایده کسب کار اینترنتی خود را دارید؟
تمامی سؤالاتی که در بالا مطرح شد جزو مهم‌ترین مواردی می‌باشند که شما باید حتماً در رابطه با آن‌ها خوب فکر کنید.
هر کسب‌وکاری حاصل یک تفکر و ایده است. چه در کسب‌وکارهای آنلاین اینترنتی و چه در کسب‌وکارهای آفلاین. پس باید ابتدا یک ایده خوب برای راه‌اندازی کار در اینترنت پیدا کنید. چه‌کاری می‌خواهید انجام دهید؟ در چه زمینه‌هایی تخصص دارید؟ یک ایده ناب پیدا کنید. ناب بودن ایده بسیار مهم است و سبب کسب درآمد بسیاری زیادی هم می‌شود. اکثر کسب‌وکارهای پول‌ساز اینترنتی حال یک ایده ناب و خلاقانه می‌باشند.

 

نتیجه‌گیری
در شرایط مختلفی شاید به فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی افتاده باشید افزایش بازدهی یک کسب‌وکار به این معناست که با هزینه‌های کمتر (چه هزینهٔ زمانی و چه هزینهٔ مالی) سود بیشتری به دست بیاوریم.. اگر قصد دارید که خیلی بیشتر از شرایط عادی سود کنید و بازده کسب‌وکارتان را بالا ببرید. برای تحلیل کسب‌وکارخود نیاز به یک بیزینس کوچ خواهید داشت.

نویسنده: سرکار خانم آرزو ابراهیمی از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان
 


 

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید