کوچینگ و آینده نسل Z

  • 2 سال پیش
  • مقاله‌های کوچ‌ها
  • 5 دیدگاه
  • 803
کوچینگ و آینده نسل Z

امروزه در عصر ارتباطات، اطلاعات به‌طور گسترده منتشر می‌شود، نسل Z والدین یا معلمان را به‌عنوان مرجع در نظر نمی‌گیرند، بلکه آن‌ها اینترنت را به‌عنوان مرجع در نظر می‌گیرند.
دسترسی به یک ابرکامپیوتر مجهز به اینترنت در اکثر عمرشان باعث شده است که نسل Z نسبت به نسل‌های قبلی مشکلات را بسیار متفاوت حل کند. آن‌ها در استفاده از وب برای یافتن و جمع‌آوری پاسخ‌های موردنیاز خود بسیار مدبر و کارآمد شده‌اند.
بنابراین مدیران باید رویکرد خود را تعدیل کنند و به‌عنوان یک راهنما برای آموزش نسل Z از طریق یادگیری، اشتباهات و موفقیت‌های خود، برنامه‌ریزی کنند.

 مربیگری مؤثرترین راه برای رهبری نسل Z
کوچینگ سبک رهبری است که به بهترین نحو با نسل Z هم‌آوا می‌شود. نسل Z در فعالیت‌های سازمان‌دهی شده‌ای پرورش یافته‌اند که به‌طور مداوم توسط مربیان احاطه‌شده و مربیگری را مکمل لازم برای ذهنیت کاری خود می‌دانند.
کوچینگ باعث درون‌نگری می‌شود که در آن نسل Z باید به سمت درون بچرخد تا پاسخ درست را پیدا کند. این فرآیند خود انعکاس و خودارزیابی به نسل Z امکان می‌دهد تا مولدتر شوند زیرا می‌توانند راه‌حل‌های خود را در موقعیت‌های مشابهی که در آینده با آن مواجه می‌شوند به‌کارگیرند.

چگونه با مربیگری نسل Z را رهبری کنیم؟
مؤثرترین کوچینگ زمانی اتفاق می‌افتد که رهبران، کنجکاوی را بر آموزش اولویت دهند و به‌جای نصیحت کردن به پرسیدن سؤالات بیشتر روی می‌آورند. آنچه به مربیان پیشنهاد می‌شود:
کنجکاو باشید و این سه مرحله را دنبال کنید تا نسل Z را با پتانسیل کامل خود هدایت کنید.

1. به‌موقع باشید
هر چه کوچینگ به فعالیت یا یادگیری نزدیک‌تر باشد، بهتر است. با افزایش زمان بین فرصت مربیگری و عمل کوچینگ، تأثیر و تحول کاهش می‌یابد. برای اطمینان از بهترین نتایج، با استفاده از ابزارهایی مانند چت روم‌های‌ خصوصی یا پیام‌های فوری ) Slack، 15Five، (Loop یا با افزایش آهنگ جلسات کوچینگ، کوچینگ به‌موقع را فعال کنید.

2. کنجکاو باشید
سؤال پرسیدن چیزی است که مربیگری را بسیار متحول می‌کند. اما پرسیدن سؤالات درست که باعث ایجاد خودارزیابی مناسب می‌شود، آسان نیست و نیاز به تمرین دارد.
مایکل بانگای استانیر، نویسنده کتاب عادت مربیگری: کمتر بگویید، بیشتر بپرسید و راه هدایت خود را برای همیشه تغییر دهید، فهرستی از سؤالات قدرتمند مربیگری را شناسایی کنید. دفعه بعد که در حال مربیگری نسل Z هستید، از این سؤالات متوالی برای به دست آوردن پاسخ و تحریک رشد استفاده کنید.
1. چه چیزی در ذهن شماست؟
2. و چه چیز دیگری؟
3. چالش واقعی در اینجا برای شما چیست؟
4. چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟
5. چه چیزی در اینجا برای شما مفیدتر یا ارزشمندتر بود؟
اگر به‌عنوان مربی نمی‌دانید چه چیزی بخواهید، از عبارت ساده «بیشتر به من بگویید» استفاده کنید.

3. مختصر باشید
استانیر معتقد است که مربیگری مؤثر را می‌توان در ده دقیقه یا کمتر انجام داد. تعاملات مختصر برای نسل Z مهم است. درواقع، 67 درصد از نسل Z از اینکه مدیرشان با آن‌ها تماس بگیرد راحت هستند اما فقط برای پنج دقیقه یا کمتر.
پرداختن به یک موضوع یا چالش خاص به‌جای پرداختن به چندین موضوع یا پروژه به کوتاه نگه‌داشتن جلسات کوچینگ کمک می‌کند. یک تایمر تنظیم کنید، یک جلسه پیاده‌روی یا ایستاده داشته باشید یا فقط ده دقیقه برای مکالمه مربی برنامه‌ریزی کنید.
نسل Z اکنون در حال ورود به نیروی کار هستند و ارزش‌ها، اولویت‌ها و ایده‌های آن‌ها درباره معنای کار با نسل‌های قبل از آن‌ها متفاوت است. برای رونق یک کسب‌وکار، برای رهبران نسل‌های قدیمی‌تر آن ضروری است که بدانند چگونه نسل z را به بهترین شکل مدیریت کنند.
عناصر کلیدی وجود دارد که نسل Z را از سایر نسل‌ها متمایز می‌کند و دانستن آن‌ها می‌تواند به اطلاع‌رسانی مؤثرترین سبک‌ها و استراتژی‌های مدیریتی کمک کند.

آنچه رهبران برای مدیریت موفقیت‌آمیز کارمندان نسل z باید بدانند
1. از آن‌ها حمایت کنید تا خود اصیل و واقعی‌شان در نحوه عملکردشان باشد
مدیران، شاهد ورود نسل Z به نیروی کار هستند و به دنبال کار برای سازمانی هستند که در آن فرصت‌های رشد زیادی خواهند داشت. نیروی کار امروزی از معیارهای تصمیم‌گیری متفاوتی در محل کار استفاده می‌کند. رهبران باید آن‌ها را برای تصمیم‌گیری حمایت کنند تا در نحوه کار کردن، خود واقعی باشند.

2. مطمئن شوید که شرکت شما به تنوع، برابری و تلاش متعهد است
رهبران باید شرکت‌های خود را تحت‌فشار قرار دهند تا متعهد به تنوع، برابری و تلاش برای مشارکت باشند. نسل Z بر نیروی کار امروزی تأثیر خواهد گذاشت زیرا محل کار متنوع‌تر، چیزی است که آن‌ها به دنبال آن هستند. باید به نسل Z فرصت آموختن مهارت‌های جدید و گذراندن دوره‌های آموزشی و همچنین راهنمایی شدن داده شود. با هدف الهام بخشیدن به افراد، رهبران باید بازخورد زمان واقعی ارائه دهند تا تعهد خود را نسبت به پیشرفت شخصی خود نشان دهند.

3. از اشتیاق آن‌ها برای دانش با تکالیف طولانی استفاده کنید
 نسل Z مشتاق به دست آوردن دانش و تجربه در سریع‌ترین زمان ممکن هستند. به‌عنوان یک رهبر، درگیر کردن آن‌ها در تکالیف طولانی فرصتی برای حفظ انگیزه آن‌ها در کار است، زیرا این عطش دانش را کاهش می‌دهد.

4. برنامه‌های توسعه حرفه‌ای جامع و مستحکم ارائه دهید
تحقیقات نشان می‌دهد که اعضای نسل Z، بیش از هر گروه دیگری از کارمندان، انتظار برنامه‌های توسعه حرفه‌ای جامع و مستحکم را دارند که شامل مربیگری و دوره‌های آموزشی و همچنین برنامه‌ریزی شغلی و جانشینی است. برای مدیریت موفقیت‌آمیزشان، آن‌ها نیاز دارند در معرض مسائل حرفه‌ای قوی قرار گیرند و به شیوه‌ای مثبت به چالش کشیده شوند و در سطح فردی و شخصی توسعه یابند.

5. با همدلی رهبری کنید و فرضیات نسازید
شواهد علمی نشان می‌دهد که تفاوت‌های نسلی بیشتر افسانه است تا واقعیت. نکته کلیدی این است که فرضیات درست نکنید. سؤال بپرسید. گوش کنید. با مردم به‌عنوان اشخاص حقیقی رفتار کنید، نه به‌عنوان کلیشه‌های نسلی. هر چه بیشتر با همدلی پیش برویم، بهتر به دیگران و همچنین خودمان خدمت خواهیم کرد.


6. نشان دادن تأثیر بر جامعه
تقریباً 74 درصد از افراد نسل Z که مورد بررسی قرار گرفتند، هدف را مهم‌تر از چک حقوق، رتبه‌بندی کردند. رهبران باید نشان دهند که شرکت و کار چگونه بر جامعه تأثیر می‌گذارد. نسل Z که با دسترسی سریع به دانش با اشاره انگشتان خود به کامپیوتر بزرگ شده است، می‌خواهد رهبران باز و شفاف باشند. به آن‌ها اجازه دهید در امور داخلی شرکت کنند و در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند. برای رشد نسل Z، فرهنگ اعتماد ایجاد کنید.

7. خرد را به اشتراک بگذارید و با آن‌ها همکاری کنید
نسل Z زندگی خود را بر اساس اطلاعات و رسانه‌های اجتماعی ترتیب می‌دهند. رهبران ممکن است روش‌های قدیمی را در جلب اعتماد و احترام بی‌اثر بدانند، زیرا نسل Z مجهز به دانش است. اما باید بدانند که "مدیریت" آن‌ها به معنای ایجاد مشارکت با آن‌ها و به اشتراک گذاشتن خرد و دانش از طریق تحقیق است و استفاده از مربیگری به‌جای رویکرد دستورالعمل است.

8. چالش‌های خلاقانه دائمی را فراهم کنید
برای مدیریت کارمندان نسل z، باید دست‌به‌کار شوید تا آن‌ها را نگه‌دارید. این نسل در یک لحظه آماده حرکت خواهد بود. این بدان معناست که رهبران هرگز نمی‌توانند واقعاً یک روز، یک هفته یا یک ماه از افرادی که تا سال 2025 تقریباً یک‌سوم نیروی کار را تشکیل می‌دهند، مرخصی بگیرند.

9. به رفاه همه‌جانبه آن‌ها کمک کنید
نسل Z بیش از هر نسل دیگری از محل کار خود انتظار دارد جایگاهش درزمینهٔ تحول، پیشرفت شغلی، سبک‌های کاری و ارزش‌های اصلی موردتوجه قرار گیرد. تأثیر این نسل در افزایش تعهد کارفرمایان نسبت به کمک در جهت رفاه همه‌جانبه کارکنان دیده می‌شود.

10. گروه‌های دوستانه و صمیمی در ابتدای شغل برایشان فراهم کنید
نسل Z سطوح بالاتری از افسردگی را نسبت به نسل‌های قبلی دارند و شغل خود را با اضطراب بیشتری شروع می‌کنند. برای ایجاد تعلق و گفتگوی باز، گروه‌های دوستانه ایجاد کنید. رهبران خود را آموزش دهید تا از یک رویکرد مربیگری استفاده کنند که گوش دادن را تشویق می‌کند، ایده‌های آن‌ها را تقویت می‌کند و اعتمادبه‌نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد.

11. با عزت و احترام با آن‌ها رفتار کنید
نسل Z همانند هر نسل دیگری بر نیروی کار تأثیر خواهد گذاشت. هر نسلی به روش خود نیروی کار را مختل می‌کند و با مقاومت نسل‌های قدیمی‌تر مواجه می‌شود. آنچه رهبران باید بدانند، این است که با آن‌ها به احترام و کرامت رفتار نمایند. به آن‌ها گوش کنند و آن‌ها را موردتوجه قرار دهند آن‌ها آینده ما هستند.

نویسنده: سرکار خانم سعیده اقارب پرست از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب و کار ویدان
 

 


 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید