تکنیک EFT برای آماده‌سازی کوچ در جلسه کوچینگ

  • 2 سال پیش
  • مقاله‌های کوچ‌ها
  • 5 دیدگاه
  • 418
تکنیک EFT برای آماده‌سازی کوچ در جلسه کوچینگ

مراحل آمادگی برای کوچینگ
به‌عنوان یک کوچ باید دقت داشته باشید که مراحل آمادگی برای کوچینگ و ورود به جلسه موضوع بسیار مهمی است و باید بتوانید بدون حواس‌پرتی بر روی جلسه تمرکز کنید.
برای اینکه بتوانید تمرکز کامل روی جلسه داشته باشید سعی کنید پاک‌سازی ذهنی انجام دهید و تمامی افکار، احساسات، تجربیات و نظراتی که ر بطی به مراجع و جلسه شما ندارد را کنار بگذارید. وقتی این فضای ذهنی به‌صورت کامل در ذهن شما شکل بگیرد کمک می‌کند تا هرچه بیشتر بتوانید روی مراجعتان تمرکز کنید و مؤثرتر و بهتر به مراجع گوش بدهید و به‌جای دنبال کردن ذهنیتتان برای حل مسئله به‌راحتی همراه با ذهن مراجع پیش بروید.

 

 EFT یک تکنیک برای آمادگی قبل از جلسه کوچینگ:
 به‌طور مثال در بعضی مواقع قبل از جلسه کوچینگ ممکن است برای کوچ مشکلی در مسیر راه مثلاً تصادف و یا ناراحتی در منزل به وجود آمده باشد یا ازاین‌دست اتفاقات و قبل از برگزاری جلسه حال ناخوشایندی داشته باشد و این موضوع تأثیر بر جلسه آن روز بگذارد. پس یکی از نیازها قبل از جلسه کوچ رسیدن به آرامش و نداشتن استرس خود کوچ است، اما با توجه به تایم کمی که داریم چگونه بتوانیم هیجانات خودمان را کنترل کنیم تا جلسه تحت تأثیر این موضوع قرار نگیرد. روش‌هایی که قبل‌تر توصیه می‌شد نفس عمیق کشیدن یا مراقبه کوتاه بود اما اکنون با معجزه قرن 21 یعنی EFT به‌سرعت می‌توانید بار احساسی آن لحظه خودتان را رها کنید و به آرامش برسید.

 

EFT چیست؟
EFT مخفف کلمهٔ Emotional Freedom Technique به معنی تکنیک رهاسازی احساسات است که جزء محبوب‌ترین تکنیک‌های خودیاریگری در دنیا است. این تکنیک در دههٔ 1980 و 1990 توسط گری کریک توجه عموم را جلب کرد. ضربه درمانی را بر اساس تکنیکی که راجر کالاهان مبنای آن را معرفی کرد ای اف تی نامیدند.
پنج هزار سال پیش اطبای چینی متوجه شدند که بدن مجهز به یک سیستم انرژی است که همان‌طور که در رگ‌ها خون جریان دارد در این کانال‌ها انرژی جریان دارد.
رگ‌های قلبی ممکن است به دلیل رسوب چربی گرفته شود و انسداد پیدا کند اما در این کانال‌ها احساسات منفی به دام می‌افتند. اگر یک فرد در مدت طولانی در معرض احساس ناخوشایند مثل غم، ترس، ناامیدی و.... قرار بگیرد، بدن قادر به پردازش این احساسات نیست و به‌مرور آن کانال مسدود می‌شود.


روش کار EFT
در طب سوزنی چین با فروکردن سوزن به نقاط مختلفی از بدن که اصطلاحاً به آن نقاط مریدین گفته می‌شود سعی می‌کنند جریان انرژی را در بدن متعادل کنند اما در EFT به‌جای سوزن از سر انگشتان دست خودمان و با ضربه زدن این کار را انجام می‌دهیم.


انجام EFT در پنج مرحله:
EFT را می‌توان به پنج مرحله تقسیم کرد:

1.    تشخیص مشکل:
 برای اینکه‌ای اف تی اثر کند، در قدم اول باید مشکل یا ترسی را که دارید تشخیص بدهید و شناسایی کنید. چراکه همین مشکل یا ترس قرار است در زمان انجام ضربات، کانون توجهتان باشد.

  
2.    سنجش پذیری:
پس از تشخیص مشکل باید شدت آن را هم مشخص کرد. ببینید به مشکلتان از صفر تا ده چه نمره‌ای می‌دهید (ده یعنی حادترین) بر این اساس درد جسمی یا روحی یا هر ناراحتی را که به خاطر مشکل خاص حس می‌کنید ارزیابی کنید با این کار می‌توانید پس از انجام مراحل کامل (ای اف تی) میزان بهبودتان را بسنجید برای مثال اگر پیش از ضربه درمانی شدت اولیه مشکلتان را هشت ارزیابی کردید و پس از انجام ضربات شدت آزاردهندگی مشکلتان به صفر که رسید پس یعنی از این روش نتیجه گرفته‌اید.


3.    عبارت آغازین:
قبل از اینکه ضربات را شروع کنید یک جمله تأکیدی می‌سازیم که مشکل را بیان می‌کند. این جمله در حین انجام ضربات بیان می‌شود. برای مثال چنین جمله‌ای بسازید:{ بااینکه ........ (در این قسمت مشکلتان را بیان کنید) خودم را عمیقاً دوست دارم و می‌پذیرم و می‌بخشم. (باوجود داشتن استرس خودم را همین‌گونه که هستم دوست دارم و می‌پذیرم و می‌بخشم)}
عبارت آغازین خود را در حین ضربه زدن روی (قسمت کاراته) دست (نقطه نرم در لبه کناری دست درست زیر انگشت کوچک) تکرار کنید.

 


 4. انجام ضربات:
به نقاط زیر همانند شکل با نوک انگشت ضربه می‌زنیم و مشکل را بیان می‌کنیم.
 نقطهٔ کاراته‌ای دست:
1    : فرق سر
2    : ابتدای ابرو
3    : کنار چشم
4    : زیر چشم
5    : زیر بینی
6    : زیر لب
7    : استخوان ترقوه
8    : زیر بغل

  شدت ضربات: به میزانی که پوست تخم‌مرغ نشکند.
تعداد ضربات: تقریباً بین 6 تا 8 ضربه
بخش روانی تکنیک: گفتن عبارت تصحیح کننده روی تیغهٔ کاراته‌ای دست (بااینکه ....
خودم را دوست دارم و می‌پذیرم ) و گفتن عبارات یادآوری کننده (فقط بیان مشکل) روی نقاط
دیگر بدن.


5. ارزیابی دوبارهٔ شدت مشکلتان:
در پایان ضربه زدن نفس عمیق بکشید و ببینید که به مشکلتان چه نمره‌ای می‌دهید اگر هنوز به نمرهٔ صفر نرسیده‌اید می‌توانید این فرایند را دوباره تکرار کنید.


 مثبت EFT
بعد از پاک‌سازی افکار و احساسات منفی حالا می‌توانید با استفاده از عبارت‌های مثبت ضربه زنی را انجام دهید.
بعد از خنثی کردن احساس ناخوشایند شما می‌توانید همین مراحل بالا تکرار کنید اما با این تفاوت که این بار از عبارت‌های تأکیدی مثبت و قدرتمند را القا کنید و احساس خود را خوب کنید.


نکات مهم این تکنیک:
ممکن است این سؤال پیش بیاید که آیا به زبان آوردن کلام منفی یا در حین ضربه زنی متمرکز شدن روی افکار و عواطف منفی مثل ترس و استرس و …… اوضاع را بدتر نمی‌کند؟
حقیقت این است که همه ما عواطف منفی را تجربه می‌کنیم. با سعی بر نادیده گرفتن احساسات منفی یا قضاوت خودمان برای اینکه دارای چنین احساساتی هستیم به‌راحتی به آن‌ها اجازه می‌دهیم که به‌طور ناخودآگاه ما و رفتارمان را کنترل کنند به‌عنوان‌مثال اگر عصبانی هستیم نمی‌توانیم با نادیده گرفتن این احساس مانع از وجود آن شویم پس قبل از اینکه بتوانیم آرام شویم باید به‌طور مستقیم عصبانیت را مشخص کنیم و سپس این احساس را رها کنیم. در ضمن این نکته را هم بدانیم که سعی در نادیده گرفتن عواطف منفی و مثبت اندیشی مثل دادن آشغال‌ها زیر فرش است که شاید ظاهر امر تمیز باشد اما واقعیت چیز دیگری است.


در پایان خوب است که بدانیم EFT برکتی است برای شفای ادراک انسان‌ها.
 اغلب مردم همواره درد و رنج و آسیب را با خود حمل می‌کنند که به‌آسانی نمی‌توانند از بار آن خلاص شوند.
خواه فردی بسیار حساس باشید یا آدمی خونسرد ای اف تی آسیب‌ها را به‌آسانی برطرف می‌کند. زیرا ما همه به رهایی از اختلالات احساسی نیاز داریم.
پس قبل از اینکه یک کوچ وارد یک جلسه کوچینگ شود برای اینکه آرامش داشته باشد و بتواند به‌خوبی جلسه را مدیریت کند می‌تواند از روش‌های مختلفی استفاده کند که یکی از این روش‌ها تکنیک EFT است که یک روش سریع و با قدرت تأثیرگذاری بالا قبل از برگزاری جلسه است.

 نویسنده: سرکار خانم رؤیا شمس از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب و کار ویدان
                                                                                           
 

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید