با کمک کوچ خانواده کنار هم بودن خود را ارزشمند کنید.

  • 1 سال پیش
  • کوچینگ زندگی
  • 1 دیدگاه
  • 825
با کمک کوچ خانواده کنار هم بودن خود را ارزشمند کنید.

درگیری در هر خانواده‌ای، امری کاملاً طبیعی است و نمی‌توان از آن اجتناب کرد. با این حال، اگر اختلافات از کنترل خارج شود، به طوری که هیچ یک از طرفین درگیری، دیگر در محیط خانه احساس راحتی نکنند، کوچینگ خانواده می‌تواند مفید باشد.

به خصوص در مواقع بحرانی، نقش خانواده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این به وضوح در طول همه‌گیری کرونا نشان داده شد. با این حال، نظرسنجی از والدین توسط وزارت فدرال امور خانواده، شهروندان سالمند، زنان و جوانان نشان می‌دهد که همیشه در خانواده‌ها درگیری وجود دارد.

منظور از کوچ خانواده چیست؟

کوچ خانواده می‌تواند خانواده‌ها ‌را در غلبه بر بحران‌‌ها و استرس‌های خاص حمایت کند. کوچ به خودیاری کمک می‌کند. این تجویزی برای حل مشکلات مشتریان نیست، بلکه امیدی است که خانواده در هنگام درگیری و مشکلات می‌توانند به آن متوسل شوند. کوچینگ خانواده یک مفهوم کل نگر است که می‌تواند بر حوزه‌های مختلف تمرکز کند.

یکی از اجزای مهم کوچینگ‌ها، بحث و گفتگو با همه اعضای خانواده با هم و همچنین با تک تک اعضا است، البته اگر به نظر کوچ لازم و ضروری باشد. برای مثال، اگر اعضای خانواده احساس کنند هنگام صحبت آشکار در حضور سایر اعضا خانواده راحت نیستند، این اتفاق می‌افتد. تمرینات ویژه (اعتماد) نیز می‌تواند بخشی از کوچینگ باشد.

رایج‌ترین دلایلی اهمیت مشورت گرفتن از کوچ خانواده عبارتند از:

 اختلاف معاشرت عمومی

 اختلاف نظر در مسائل آموزشی

 مراحل دشوار رشد کودکان

 تعارض نقش

 مقابله با فشار بیرونی (مدرسه، پدربزرگ و مادربزرگ و غیره)

اهداف کوچینگ خانواده چیست؟

خانواده یک سیستم پویا و در حال تغییر است. بنابراین برای شناسایی و حذف یک عامل مخرب به تنهایی کارساز نیست. در عوض، در کوچینگ خانواده سیستمیک، شناخت و زیر سوال بردن شبکه‌های روابط و الگوهای رفتاری ریشه‌دار مهم است. خانواده باید بیاموزد که پویایی گروه خود را تشخیص دهد: چرا ما به آنچه که می‌خواهیم، رفتار می‌کنیم؟

اگر تجزیه و تحلیل موفقیت آمیز باشد، خانواده با حمایت کوچ خود تلاش می‌کند تا رفتارهای مخرب را از بین ببرد و قوانین جدیدی برای زندگی مشترک تدوین کند. در صورت لزوم، دلایل ریشه دار موثر بر آداب و رفتار افراد مشخص می‌شوند. از طرف دیگر نیز یکی از اعضا خانواده به نیازهای سایر اعضای خانواده می‌پردازد و سعی می‌کند یک مبنای هماهنگ مشترک پیدا کند.

کوچ و انگیزه

در این مرحله ذکر مجدد این نکته ضروری است که کوچ خانواده فقط انگیزه می‌دهد، اما چیزی تجویز نمی‌کند. تنها در صورتی که خانواده راه خود را پیدا کند، می‌تواند برای جلوگیری از خطرات بعدی پیشنهاداتی داشته باشد!

در پایان یک جلسه کوچ خانواده موفق، بسته به موضوع شخصی، اهداف زیر محقق می‌شود:

 هماهنگی و رفاه

 عاری بودن از فشار خارجی

 وحدت در مسائل آموزشی

 درک مراحل رشد کودک

 تقویت پیوندهای خانوادگی

 تعامل محترمانه با یکدیگر

 تعیین روال جدید و قوانین خانواده

 انطباق الگوها

حمایت متقابل

 کشف اشتراکات

چگونه می‌توانید تشخیص دهید که کوچینگ خانواده برای شما مناسب است؟

اساساً سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مهم زندگی برای کوچ شدن هرگز نمی‌تواند یک تصمیم اشتباه باشد. در مورد کوچینگ خانواده، ویژگی دیگری وجود دارد که در حالت ایده‌آل، کل خانواده باید آمادگی مشارکت در کوچینگ را داشته باشند. اگر اینطور نباشد، این روند در ابتدا کوچینگ را دشوارتر می‌کند، اما به هیچ وجه آن را غیرممکن نمی‌کند.

دلایلی که شما می‌خواهید حمایت حرفه‌ای را داشته باشید می‌تواند متفاوت باشد. ما قبلاً رایج‌ترین نمونه‌‌ها را ذکر کرده‌ایم. بیشتر آرزوها از والدین می‌آید. اما کودکان بزرگتر یا نوجوانان نیز گاهی انگیزه یک کوچینگ خانواده را دارند.

کوچینگ خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا با مشکلات و مسائل متعدد زندگی خانوادگی کنار بیایید. عملاً انواع مشکلات را در بر می‌گیرد و به دنبال ‌راه‌حل می‌گردد. با این حال، اگر در خانواده یک علت روانشناختی جدی وجود داشته باشد (مثلاً آسیب والدین، بیماری روانی کودک)، کوچ خانواده فرد مناسبی نیست. در این مواقع روان درمانی توصیه می‌شود.

چگونه یک کوچ خانواده خوب پیدا کنیم؟

"کوچ" یک عنوان حرفه‌ای محافظت شده نیست. به همین دلیل متاسفانه در این مورد هم بازار سیاه وجود دارد. متأسفانه، این همیشه در نگاه اول قابل تشخیص نیست. با این وجود، مفاهیم و نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

اول از همه، خجالت نکشید که در مورد تجربه و مدارک کوچ خانواده خود بپرسید: آیا او دوره‌های آموزشی را گذرانده است یا یک سابقه حرفه‌ای به عنوان درمانگر دارد؟ چه مدت است که او کوچینگ می‌کند؟ آیا فرصتی برای تبادل نظر با سایر مشتریان (سابق) وجود دارد؟

علاوه بر این، یک کوچ خانواده معتبر به طور شفاف قیمت را به مشتریان خود اطلاع می‌دهد. جلسه معارفه معمولا رایگان است. اگر کوچ از بحث هزینه‌‌ها اجتناب کند، این نشانه خوبی نیست. ممکن است در نهایت شما را بر اثر هزینه‌ها شگفتی‌زده کند.

در آخر که شما به یک کوچ خانواده "خوب" مرتبط می‌شوید، احساس درونی شما نسبت به او نیز تاثیرگذار است. اگر بین افراد هماهنگی وجود نداشته باشید، محبوب‌ترین کوچ با بهترین مراجع نیز نمی‌تواند به شما کمک کند. به همین دلیل، یک جلسه (رایگان) برای آشنایی با یکدیگر بسیار مهم است و باید توسط هر کوچ خوب پیشنهاد و اجرا شود.

کوچینگ خانواده چه روش‌هایی را به کار می‌برد؟

هیچ دو جلسه کوچینگ خانوادگی مشابه نیستند: همانطور که هر خانواده فردی است، هر کوچ نیز روش‌های خاص خود را دارد. با این حال، سؤالات چرخشی و همچنین چارچوب بندی مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در سؤالات چرخشی، که به عنوان سؤالات سه گانه نیز شناخته می‌شوند، یک واقعیت توسط شخص ثالث پرسیده می‌شود: شخص A از شخص B می‌پرسد که چرا او معتقد است که شخص C به شیوه‌ای خاص رفتار می‌کند و بعد از آن به طور کلاسیک، شخص B مستقیماً از شخص C می‌پرسد. تکنیک پرسش‌های چرخشی دیدگاه‌های جدیدی را به نمایش می‌گذارد که در غیر این صورت پنهان می‌ماند.

Reframing به معنای چیزی شبیه "تفسیر مجدد" است. همانطور که از نام آن پیداست، هدف این روش، نگاه به حقایق از منظری جدید است. به زبان ساده: تفسیر مجدد آن‌ها. شما فکر می‌کنید آن شخص A  از دست شما عصبانی است. اما دلیل واکنش آنها در عوض چه می‌تواند باشد؟ این روشی است که در یک قالب‌بندی مجدد جواب می‌دهد - البته خیلی سریع جواب می‌دهد.

هر دو سؤالات چرخشی و چارچوب‌بندی مجدد برای ترک دیدگاه ریشه‌دار خود و حل مشکل تعارض مناسب هستند. اینکه با کدام روش راحت تر هستید، به نظر شخصی تان بستگی دارد.

صورت فلکی خانواده و منظره بیرون

یکی دیگر از روش‌های محبوب در کوچینگ خانواده، صورت فلکی خانواده است. این روش را می‌توان با نقاشی یا در واقعیت نشان داد. برای این کار، همه اعضای خانواده خود را در اتاق تصور می‌کنند و به هر کسی که بیشتر دوستش دارند نزدیک‌تر می‌نشینند. با کمک این تجسم فضایی می‌توان نقاط ضعف را تشخیص داد و مشکلات مخرب را کشف کرد.

یک نمای خارجی از نظرات نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. مثلا اگر اعضا خانواده موفق باشند، برای این منظور کوچ می‌تواند از جلسه فیلمبرداری می‌کند. اما تک تک اعضای خانواده حتی از نحوه صحبت و اشاره خود با یکدیگر آگاه نیستند. دیدن این فیلم برای یک بار هم که شده می‌تواند فرآیندهای بازاندیشی اولیه را آغاز کند.

کوچ خانواده چگونه کار می‌کند؟

کوچینگ خانواده به طور کلاسیک به سه مرحله تقسیم می‌شود:

1.  مرحله مقدماتی یا شناختی

در مرحله آشنایی، کوچ و خانواده با یکدیگر آشنا می‌شوند. برای موفقیت کوچینگ خانواده، درست بودن ترکیب اهمیت زیادی دارد. می‌خواهیم در مورد آنچه خانواده از کوچینگ انتظار دارند و اینکه همکاری چگونه خواهد بود، به تفصیل بحث کنیم. موضوعاتی که باعث شد از یک مشاوره کمک بگیرید، تشریح شده است. همچنین هدف از انجام این کار از قبل تعیین شده است.

در حالت ایده‌آل، همه اعضای خانواده به طور داوطلبانه در کوچینگ شرکت می‌کنند. با این وجود، در عمل بارها و بارها اتفاق می‌افتد که تک تک شرکت‌کنندگان از کوچینگ خودداری می‌کنند یا آن را جدی نمی‌گیرند. در این صورت، بقیه اعضای خانواده باید راهی برای مقابله با امتناع از کوچینگ (اجبار بی فایده است!) پیدا کنند و به یک نتیجه نهایی سازنده برسند.

2.  مرحله کار

در مرحله دوم، همه چیز جدی می‌شود: همراه با کوچ خانواده، ساختارها و الگوهای روابط درون خانواده گام به گام تحلیل می‌شوند. اغلب مشخص می‌شود که درگیری‌‌‌هایی که در مرحله آشنایی با شما مطرح می‌شود، تنها قسمت کمی از مشکلات هستند. بیشتر اوقات، مشکلات واقعی در جایی غیر از تصور افراد درگیر پنهان است.

کوچ خانواده از خانواده حمایت می‌کند تا در اتخاذ دیدگاه‌های جدید و درک یکدیگر به دنبال مشاوره باشند. در این زمینه، درک این نکته مهم است که هیچ حقیقت مطلقی وجود ندارد. هر یک از اعضای خانواده تعارضات را به طور ذهنی متفاوتی احساس می‌کنند. گفتن اینکه چه کسی درست است یا غلط، نه ممکن است و نه هدفمند.

در مرحله دوم کوچینگ، الگوهای رفتار مخرب و احتمالات ارتباطی جدید کشف می‌شود. کوچ خانواده را تشویق می‌کند تا روی شهود خود تمرکز کنند تا به آنها اعتماد کنند و راه‌های جدید متفاوتی را امتحان کنند.

3.  مرحله نتیجه‌گیری یا بازتاب

در مرحله پایانی کوچینگ، با هم در مورد آنچه به دست آورده‌ایم فکر می‌کنیم: به کدام اهداف توانستیم دست یابیم؟ چه چیزی هنوز کم است؟ چه منابعی را برای رویارویی با بحران‌های آینده به عنوان خانواده توسعه داده‌ایم؟ خانواده همراه با کوچ خانواده، اهداف توسعه بیشتری را برای آینده تعیین می‌کند.

تفاوت بین کوچینگ خانواده و روان درمانی چیست؟

کوچینگ هرگز نمی‌تواند جایگزین روان درمانی شود. این در مورد کوچینگ خانواده نیز صدق می‌کند. پیشنهادات کوچینگ اساساً برای افراد سالم روانشناختی است که می‌خواهند کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند و روی شخصیت خود کار کنند. اگر بیماری‌های روانی وجود داشته باشد، روان درمانگر اساساً فرد مناسبی برای تماس است.

با این وجود می‌توان گفت که روش‌های کوچ و روان درمانگر چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند. با این حال، روان درمانگران به تخصص و آموزش متفاوتی نیاز دارند (معمولاً دارای مدرک روانشناسی هستند). آنها قادر به تشخیص و درمان اختلالات پیچیده هستند. کوچ‌ها مسئولیتی در این مورد ندارند.

کوچ خانواده شوید: آموزش چگونه کار می‌کند؟

همانطور که قبلاً توضیح داده شد، کوچ خانواده یک عنوان شغلی محافظت شده نیست. از نظر تئوری، می‌توانید از این به بعد خود را یک کوچ بنامید و مشتریان را دریافت کنید. با این حال، ما این رویکرد را توصیه نمی‌کنیم. اگر واقعاً می‌خواهید به دیگران کمک کنید، حداقل الان این کار را نکنید.

در این بین دوره‌‌ها و آموزش‌های کوچینگ مختلفی در زمینه کوچینگ خانواده برگزار می‌شود. بد نیست نگاهی دقیق به اینجا بیاندازید: چه محتوای آموزشی تدریس می‌شود؟ مدت زمان آموزش چقدر است؟ آیا دوره با امتحان نهایی پایان می‌یابد و یا گواهی می‌گیرید؟ بعد از آن چه فرصت‌‌‌هایی در اختیار شما قرار می‌گیرد؟

محتویات آموزش کوچ خانواده

اگرچه محتوای آموزشی ممکن است از ارائه دهنده‌ای به ارائه‌دهنده دیگر متفاوت باشد، موضوعات زیر تقریبا همیشه ارائه می‌شوند:

 منظور از نظام خانواده چیست؟

 سیستم‌های خانواده جایگزین

 اختلالات درون سیستم خانواده

 پیوند و رابطه

 انواع تعارضات را بشناسید و حل کنید

 سبک‌های ارتباطی و مشکلات ارتباطی

 استفاده از تکنیک‌های خاص پرسشگری (مثلاً پرسشگری دایره ای)

 استفاده از تکنیک‌های آرام سازی

با باورها کار کنید

نکات کلی برای یافتن آموزش مناسب

درست مانند هنگام جستجوی یک برنامه آموزشی مناسب، زمانی که به دنبال یک کوچ خانواده هستید نیز باید چند نکته را در نظر بگیرید. اول از همه، باید توجه داشته باشید که چنین آموزش‌‌‌هایی همیشه شامل هزینه‌های مالی خاصی است. با این حال، اشتباه نکنید که قیمت را تنها ملاک خود قرار دهید! در عوض به کیفیت آموزش توجه کنید.

با چندین ارائه دهنده چک کنید و از آن‌ها بخواهید اطلاعات مربوطه را برای شما ارسال کنند. گاهی اوقات امکان یک ماه آزمایشی رایگان یا یک ماژول رایگان نیز وجود دارد.

علاوه بر محتوای فنی، ترجیحات شخصی شما نیز نقش دارد. به عنوان مثال، دوره‌های آنلاین یا کلاس‌های آموزشی وجود دارد. مدت زمان نیز می‌تواند متفاوت باشد. به طور متوسط، آموزش برای تبدیل شدن به یک کوچ خانواده حدود شش ماه طول می‌کشد. با این حال، دوره‌‌‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانند در یک آخر هفته تکمیل شوند یا بیش از 18 ماه طول بکشند.

نکته: یکی دیگر از گزینه‌های مفید این است که ابتدا آموزش‌های اولیه را به عنوان کوچ تکمیل کنید و سپس بیشتر آموزش دهید تا کوچ خانواده شوید. به این ترتیب، از قبل با مهم‌ترین ابزارهای کوچینگ آشنا شده اید.

برای اینکه مربی خانواده شوید چه الزاماتی را باید رعایت کنید؟

الزامات آموزش به عنوان کوچ خانواده نیز از ارائه دهنده‌ای به ارائه دهنده دیگر متفاوت است. برخی حداقل سن (به عنوان مثال، سن بلوغ) یا مدرک تحصیلی خاص را تعیین می‌کنند. در برخی موارد، آموزش حرفه‌ای قبلی در زمینه اجتماعی یا خانواده درمانی نیز مورد نیاز است. با این حال، اکثر برنامه‌‌ها برای تغییر شغل نیز باز هستند.

از نظر مهارت‌های بین فردی، شرایط زیر باید برآورده شود:

همدلی

صبر

 توجه

 لذت در کار با مردم

 توانایی گوش دادن فعال

 خلاقیت

مهارت‌های ارتباطی خوب

مهارت‌های تسهیل گری (مهم در جلسه خانواده).

اساساً مهارت‌های بین فردی بسیار حائز اهمیت هستند. آنها نه تنها به کار کوچ‌های خانواده می‌آیند، بلکه به طور کلی برای تمامی کوچ‌ها نیز مهم و ضروری هستند: اگر کار کردن با افراد را دوست ندارید یا در زمینه ارتباطات مشکل دارید، به سختی می‌توانید رضایت حرفه‌ای خود را به عنوان یک کوچ پیدا کنید.

از طرف دیگر، خجالتی بودن خود لزوماً معیاری برای یک حرفه موفق در کوچینگ خانواده نیست. بیشتر برنامه‌های آموزشی برای کمک به شرکت کنندگان در بیرون آمدن از لاک خود طراحی شده اند. اگر کوچ ذهنیت آرام‌تری داشته باشد و در نتیجه بتواند با دقت گوش دهد، این یک مزیت عالی می‌باشد.

نتیجه‌گیری

با کمک یک کوچ خانواده، می‌توان یک اتحاد هماهنگ خانوادگی را احیا کرد. دلایلی که برای آن کوچ خانواده جستجو می‌شود می‌تواند به اندازه خود خانواده‌‌ها متفاوت باشد. کوچینگ معمولاً از مکالمات در ترکیب با استفاده از ابزارهای مختلف کوچینگ (مانند صورت فلکی خانواده، پرسش‌های چرخشی، یا قالب‌بندی مجدد) عمل می‌کند.

یک کوچ خوب خانواده به مشتریانش کمک می‌کند تا به خودشان کمک کنند. در پایان یک جلسه کوچینگ موفق، خانواده استراتژی خاص خود را برای مقابله بهتر با بحران‌های آینده ایجاد کرده است. سرزنش در کوچینگ خانواده جایی ندارد: بیشتر در جهت ایجاد تفاهم برای یکدیگر و درک دیدگاه ذهنی متفاوت نسبت به موقعیت‌های مسئله‌ساز دارند.

نظرات کاربران

ارسال نظر
فاطمه توکلی
عرفان  کماجیان
فاطمه توکلی
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید