تأثیر کوچینگ در سه حوزه زندگی فردی، زندگی اجتماعی و کار و فعالیت‌های اقتصادی

  • 2 سال پیش
  • مقاله‌های کوچ‌ها
  • 5 دیدگاه
  • 208
تأثیر کوچینگ در سه حوزه زندگی فردی، زندگی اجتماعی و کار و فعالیت‌های اقتصادی

بر کسی پوشیده نیست که کوچینگ باعث هدایت فرد به سمت خودآگاهی می‌شود که به سبب آن خود فرد به اهداف و راهکارهایی برای حل مشکلش می‌رسد. درواقع کوچ سعی می‌کند در مورد زمان حال با کوچی (مراجع کننده) صحبت کند و با پرسش‌های هدفمند فرد را نسبت به توانایی‌ها و استعدادهایی که دارد آگاه کرده و او را به سطحی از خودآگاهی برساند که در مواجهه با مشکلات پیش رو بهترین راه‌حل را برگزیند.
ازآنجایی‌که ممکن است هر فرد با مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف روبرو باشد، در این مقاله سعی شده تأثیر کوچینگ در سه حوزه زندگی فردی، زندگی اجتماعی و کار و فعالیت‌های اقتصادی هر نفر بررسی شود.


الف) حوزه زندگی فردی:
یکی از مهم‌ترین تأثیرات کوچینگ، بهبود عملکرد فرد در مسائل شخصی است. به‌عنوان نمونه می‌توان موارد زیر را از نشانه‌های بهبود دانست:

1)    شناسایی نقاط قوت
یکی از بارزترین خروجی‌های مثبت جلسات کوچینگ، آگاهی فرد (مراجع) نسبت به نقاط قوت و ضعفش در حوزه‌های مختلف است. با این آگاهی، فرد نه‌تنها نسبت به تلاش در جهت دست‌یابی به اهداف و پرورش احساسات مثبتش گام برمی‌دارد؛ بلکه با شناسایی ضعف‌هایش، می‌کوشد آن‌ها را به شیوه مناسب اصلاح کند.

2)    افزایش اعتمادبه‌نفس
هر کوچی بیشتر به استعداد و توانایی‌های خود آگاه شود، اعتمادبه‌نفس بالاتری پیدا می‌کند که درنتیجه می‌تواند باعث تلاش و کوشش بیشتر در زندگی می‌شود. چه بسیار کسانی که با این آگاهی توانسته‌اند به بسیار از خواسته‌های معوقه خود دست پیدا کنند.

3)    رسیدن به آرزوها
بسیاری از ما در کودکی آرزوها و خلأهایی داشته‌ایم که اکنون می‌خواهیم به آن‌ها جامع عمل بپوشانیم. از مهم‌ترین تأثیرات مثبت کوچینگ در زندگی فردی می‌توان به تلاش هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده در جهت محقق کردن مهم‌ترین آرزوها و خواسته‌هایمان اشاره کرد.

 

ب) حوزه زندگی اجتماعی:
بهبود زندگی اجتماعی از نقش پررنگ کوچینگ برای هر فرد است. به‌عنوان نمونه می‌توان موارد زیر را از نشانه‌های مؤثر کوچینگ در زندگی اجتماعی برشمرد:

1)    برقراری ارتباط مؤثر با دیگران
یکی از اثرات کوچینگ ارتقا ارتباط مؤثر فرد با دیگران، به‌خصوص نزدیکان است. افراد به‌خوبی متوجه می‌شوند که هر فردی بر اساس ارزش‌ها و اهدافی که دارد، زندگی می‌کند و بدون داشتن توقع زیاد از دیگران باید مسئولیت 100 درصد زندگی خود را بپذیریم. لذا با توجه به این موارد، نحوه ارتباطات اجتماعی ما بهبود پیدا می‌کند.

2)    همدلی کردن با دیگران
همدلی یعنی توانایی ورود به دنیای فردی دیگر؛ درک واضح احساسات او و معنی آن‌ها و برقراری ارتباط با فرد به ‌روشی که احساس کند درک شده است. ارتقا حس همدلی از مهم‌ترین تأثیرات کوچینگ در حوزه روابط اجتماعی فرد است. با کمک همدلی ما به احساسات، نیازها و تقاضاهای دیگران نه‌تنها توجه می‌کنیم بلکه به این احساس‌ها احترام می‌گذاریم و توان فهم عقاید دیگران را داریم.

3)    گوش دادن فعال
به کمک کوچینگ، ما یاد می‌گیریم در روابط اجتماعی به هنگام گوش دادن به صحبت‌های دیگران آن‌ها را قضاوت نکنیم، پیش‌داوری نکنیم و بدون نصیحت کردن، صحبت‌های آن‌ها را فعالانه گوش دهیم. با افزایش این مهارت، مناسبات اجتماعی ما در جامعه بهبود می‌یابد و علاقه‌مندی برای برقراری ارتباط با ما افزایش می‌یابد. 

 

ج) حوزه کار و فعالیت‌های اقتصادی
برکسی پوشیده نیست که کوچینگ و به‌خصوص (بیزینس کوچ) می‌تواند به‌صورت قدرتمندی در رشد و موفقیت‌های کاری و اقتصادی فرد تأثیر داشته باشد. مهم نیست حیطه کسب و کار شما چه باشد، داشتن یک کوچ می‌تواند با قرار دادن شما در مسیر درست و ایجاد نظم و مدیریت صحیح در گروهتان به شما کمک کند تا پله‌های رشد را سریع‌تر و اصولی طی نماید. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1)    افزایش درآمد
همان‌طور که میدانید یکی از دلایل استفاده از بیزینس کوچینگ در کسب‌وکارهای مختلف، ایجاد برنامه‌ریزی دقیق و پایدار برای دستیابی به اهداف است. ازاین‌رو فرد با استفاده از یک راهکار مناسب در حل مشکلات موجود و تعیین برنامه و نظم دهی به امور می‌تواند به یک افزایش درآمد دست یابد. ما به کمک بیزینس کوچینگ می‌توانیم به رشد و توسعه کسب و کارمان و افزایش درآمد و بهره‌وری مالی خودمان کمک کنیم.

2)    استفاده از فناوری
در دنیای پیشرفته امروزی، داشتن آگاهی نسبت به فناوری‌های روز دنیا به کسب‌وکار ما کمک می‌کند تا با داشتن ارتباط بهتر با مشتریان، کارمندان و ایجاد ایده‌های نوین بتوانیم کارایی و عملکرد خود را بهبود ببخشیم. به کمک یک بیزینس کوچ ما یاد می‌گیریم از مهارت فناوری و تجزیه‌وتحلیل‌هایی که توسط سیستم‌های هوشمند فناوری ارائه می‌شوند در کارهای خود استفاده کنیم و به سطح رشد بالاتری دست پیدا کنیم.

3)    شبکه‌سازی
به کمک کوچینگ ما فرصت ملاقات با دیگر مدیران ارشد همسان را در جهت توسعه تجارت خود پیدا می‌کنیم زیرا شبکه‌سازی یکی از ارکان اصلی رهبری کسب و کار است که درصورتی‌که درست انجام شود تأثیر مثبتی در عملکرد ما و رسیدن سریع‌تر به اهداف تجاری‌مان خواهد داشت.


نتیجه‌گیری
با توجه به بررسی تأثیرات کوچینگ در سه حوزه زندگی فردی، زندگی اجتماعی و کار و فعالیت‌های اقتصادی هر فرد به‌وضوح می‌توان دریافت که در دنیای امروز هر فرد برای رشد و موفقیت همه‌جانبه نیاز دارد تا یک کوچ توانمند در کنار خودش داشته باشد.

نویسنده: جناب آقای علیرضا آبیار از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب و کار ویدان

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید