نقش مؤثر کوچینک در حل اختلافات زندگی مشترک

  • 1 سال پیش
  • مقاله‌های کوچ‌ها
  • 3 دیدگاه
  • 130
نقش مؤثر کوچینک در حل اختلافات زندگی مشترک

راجرز روانشناس درمان‌جو مدار، رابطه درمانی را به‌صورت فرایند ضروری در نظر می‌گیرد که موجب تغییر می‌شود کارل راجرز ۱۹۵۷ آلمان عنوان نمود از بین دو نفر در رابطه، درمانگر باید از درمان‌جو همخوان‌تر و از لحاظ هیجانی سالم‌تر باشد. درمانگر باید به شیوه اصیل ارتباط برقرار کند. درمانگر باید با توجه مثبت و مشروع خود با فرد ارتباط برقرار کند.

درمانگر باید با همدلی واقعی رابطه برقرار کند. رابطه به این دلیل اهمیت دارد که محتوای درمان یعنی رفتار میان فردی فرد را مستقیماً به اتاق مشاوره می‌آورد. بنابراین به‌جای اینکه فرد مجبور باشد روی موضوعاتی تمرکز کند که خارج از اتاق مشاوره روی می‌دهند محتوایی که باید تغییر کند در خلال درمان تغییر خواهد نمود.

روانشناسان سال‌هاست متوجه شده‌اند که خیلی از افراد می‌توانند رفتارهایی مانند بازدهی شغلی را صرفاً در اثر توجه خاصی که به آن‌ها می‌شود بهبود بخشند. در تحقیقات کلاسیک هاوتورن ربات برگر و دیکسون ۱۹۳۹ درباره تأثیر نورپردازی بهتر بر تولید در کارخانه معلوم شد که آزمودنی‌ها صرفاً به این خاطر که مورد بررسی قرار داشتند و توجه خاصی به آن‌ها می‌شد بازدهی خود را افزایش دهند معمولاً فرض می‌شود که این‌گونه بهبودی به علت بالا رفتن روحیه و عزت‌نفس افراد است. رادان آن را در اثر توجه دیگران به آن‌ها احساس می‌کند پدیده‌ای که بر اثر هاوتورن معروف شده است.

 

ریلِیشِنشیپ کوچینگ (Relationship Coaching) یا کوچینگ رابطه چیست؟
کوچینگ رابطه یا ریلیشنشیپ کوچینگ شاخه‌ای از لایف کوچینگ است که به افراد کمک می‌کند تا در روابط شخصی خود به دستاورد بزرگی برسند و آن را بهبود بخشند. همه کسانی که به‌نوعی در مسیر ازدواج قرار گرفته‌اند، به‌نوعی احساسی شبیه نگرانی و اضطراب را تجربه کرده‌اند. مهم‌ترین دلیل این اضطراب و نگرانی، عدم شناخت دقیق موقعیت و نگرانی زیاد از ورود به دنیایی جدید است. اغلب زندگی‌های مشترک در ابتدا شاد و پرشور هستند، اما با گذشت مدت‌زمان کمی، این شور روزبه‌روز کمرنگ‌تر می‌شود. در کوچینگ رابطه می‌کوشیم این مشکلات را با آموزش طرفین و به‌صورت داخلی حل کنیم.
کوچ رابطه به افراد کمک می‌کند تا اهدافی برای روابط خود مشخص و شرایط و روابط فعلی را بهتر درک کنند، در زندگی و روابط زناشویی‌شان پیشرفت کنند، با غم از دست رفتن عزیزی کنار بیایند، و یا قدم‌های جدیدی در روابط عاشقانه بلندمدت خود بردارند.

مراجع پس از آشنایی اولیه و صمیمی سازی که با همراهی کوچ صورت می‌گیرد بخش‌های بیرونی و  آشکار مسئله یا مشکل خود را بیان می‌کند. ازآنجایی‌که کوچ هیچ نسخه از پیش تعیین نشده‌ای ندارد، با استفاده از سؤالات کلیدی و کوتاه تلاش می‌کند تا مراجع ریشه مشکل خود را دریابد. به عبارتی (در اختلافات زوجین) هرچقدر در یافتن عمق مسئله با مراجع بیشتر پیش بروند، مراجع به ارزش‌های وجودی خود، نیازهای اساسی و توقعی که از همسر خود دارد و نقش خود در رابطه آگاه‌تر می‌شود.

ازآنجایی‌که کوچینگ، روش و هنری برای یافتن حل مسئله از طریق اقدام است، درنتیجه مراجع در پایان جلسه کوچینگ به‌احتمال‌زیاد از کنترل بیرونی که همان کنترل دیگری است دست برداشته و در مسیر کنترل درونی و تغییرات بنیادین در عملکرد خود اقدام می‌کند.
کوچ رابطه یا ریلیشنشیپ کوچ معمولاً تجربیات و اطلاعات زیادی درباره زمینه‌های متفاوت روابط دارد، از روابط رمانتیک و عاشقانه گرفته تا دیگر جنبه خانوادگی و روابط دوستانه!

 

سؤال کلیدی که لازم است هر یک از زوجین در دایره حل اختلاف از خود بپرسند:
من چه کمکی می‌توانم بکنم تا زندگی مشترک بهتری داشته باشیم؟
آیا بیان این موضوع مرا به نزدیک‌تر شدن و بهبود رابطه‌ با همسرم کمک می‌کند یا خیر؟  
وقتی هر دو نفر به‌جای اصرار به تغییر دیگری (کنترل بیرونی) تصمیم بگیرند برای بهبود روابطشان تلاش کنند، بی‌شک شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد. در اینجا کوچینگ بدون قضاوت و دخالت مستقیم به فرد یا افراد کمک می‌کند در مسائل زندگی خود عمیق شوند، دست از کنترل دیگری بردارند و مسئولیت لازم برای بهبود رابطه خود را به عهده بگیرند.
این زیرشاخه از کوچینگ به مشتریان و یا مراجعین کمک می‌کند تا از افکار مسمومشان رها شوند و خود، بینش روابط خود را ایجاد کنند. این بدین معناست که مشتریان می‌توانند حتی بدون حضور پارتنر و یا شریک خود در جلسات و یا حتی در طول فرایند، از یک رابطه مفید و سالم لذت ببرند.

هرکدام از کوچ‌های فوق درزمینهٔ خاصی تبحر دارند. حال فرقی ندارد که مربوط به عشق و احترام خانواده باشد یا ازدواج و قرارهای عاشقانه! البته باید دانست که موارد مشترک بسیاری میان تمامی این‌ها هست. درست مثل اینکه در زندگی روزمره ما نیز بین عشق و ازدواج، قرارهای عاشقانه و روابط، موارد مشترک بسیاری یافت می‌شود.

تجربیات و اطلاعات هرکدام از کوچ‌ها باهم متفاوت است اما هر یک از آن‌ها می‌توانند در جوانب متفاوت زندگی به شما کمک کنند. به‌طورکلی، ریلیشنشیپ کوچ‌ها می‌توانند در هر نوع رابطه‌ای به شما کمک کنند. مریج کوچ‌ها و یا کوچ‌های ازدواج می‌توانند به افراد متأهل کمک کنند و دیتینگ کوچ‌ها یا کوچ‌های قرارهای عاشقانه و لاو کوچ‌ها می‌توانند به افراد در رابطه با زندگی عاشقانه مشاوره دهند. در آخر فمیلی کوچ‌ها یا کوچ‌های خانواده می‌توانند برای حل مشکلات خانوادگی مفید باشند.

نویسنده: سرکار خانم الهام سلمان صابری از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب و کار ویدان
 

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید