کوچ خانواده چه‌کاری انجام می‌دهد؟

  • 2 سال پیش
  • کوچینگ حرفه ای
  • 5 دیدگاه
  • 606
کوچ خانواده چه‌کاری انجام می‌دهد؟

کوچینگ خانواده چیست؟
کوچینگ خانواده فرآیندی است که در آن یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک مربی همکاری می‌کنند تا به اهدافی که درنهایت پویایی خانواده آن‌ها را بهبود می‌بخشد، رسیدگی کنند. پویایی خانواده تعامل بین اعضای خانواده، نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر و نحوه عملکرد خانواده به‌عنوان یک کل است.

مربیان خانواده، افرادی هستند که در بهبود پویایی خانواده تخصص دارند، درحالی‌که دیگران ممکن است بر کمک به نوجوانان و کودکان، کمک به نیازهای والدین (که گاهی اوقات به‌عنوان مربی والدین نامیده می‌شود) و کسانی که با کل خانواده باهم کار می‌کنند تمرکز کنند. هر خانواده دارای پویایی گروهی و ساختارهای منحصربه‌فرد خود است، چه خانواده سنتی با دو والدین (همچنین به‌عنوان خانواده هسته‌ای شناخته می‌شود)، یک خانواده تک والدی، یک خانواده ناتنی، یک خانواده بزرگ، یک خانواده تک‌فرزند، خانواده فرزندخوانده، یک مربی خانواده وجود دارد که می‌تواند کمک کند.
یکی از مهم‌ترین مواردی که در کوچینگ خانواده باید در نظر گرفته شود، نیازها و خواسته‌های هر یک از اعضای خانواده است تا روند کوچینگ را بهتر تسهیل کند.

اغلب اوقات، خانواده‌ها مانند یک سازمان کوچک‌تر به کمک نیاز دارند. آن‌ها باید در مورد ارزش‌ها، باورها و اهداف مشترک خود ارتباط برقرار کنند و ببینند که کجا همسو هستند و کجا ممکن است ناهماهنگ باشند. انواع ابزارهایی وجود دارد که یک مربی می‌تواند برای کمک به خانواده‌ها در استفاده از نقاط قوت آن‌ها و همچنین کمک به کاهش سروصدایی که ممکن است هر فرد را از دستیابی به اهدافش بازدارد، استفاده کند.

 

کوچ‌های خانواده در چه مواردی کمک می‌کنند؟
مربیان خانواده به خانواده‌ها و افراد کمک می‌کنند تا ارزش‌ها، خواسته‌ها، نیازها و اهداف مختلف خود را شناسایی کنند و به اعضا کمک می‌کنند تا استراتژی‌هایی برای رسیدن به این اهداف و همچنین پاسخگو نگه‌داشتن آن‌ها ارائه دهند.
کوچ‌های خانواده روی استفاده از نقاط قوت افراد و گروه‌ها کار می‌کنند و همچنین توجه را به مناطقی جلب می‌کنند که در آن‌ها فضایی برای پیشرفت دارند تا به پیشرفت روبه‌جلو کمک کنند.
برخی از زمینه‌های رایج که مربیان خانواده به آن‌ها کمک می‌کنند:
•    چالش‌های جدید والدین
•    چالش‌های ازدواج
•    روابط عاطفی
•    مسائل والدین برای مراحل مختلف، مانند اضطراب جدایی، افسردگی یا نظم و انضباط
•    مسائل خانوادگی ترکیبی
•    مسائل عاطفی نوجوان
•    پیشگیری از ترک تحصیل
•    مدیریت خشم یا استرس

 

مزایای کوچینگ خانواده چیست؟
خانواده را به‌عنوان سازمان خود در نظر بگیرید. با تغییر افراد و موقعیت‌ها، اغلب به کار نیاز دارد تا رشد کند.
برخی از مواردی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد موارد زیر است:
•    توانمندسازی همه اعضای خانواده
•    ارتباطات بهبودیافته
•    روابط قوی‌تر
•    افزایش احترام
•    افزایش اعتمادبه‌نفس
•    افزایش تعادل
•    بهبود توانایی تصمیم‌گیری
•    بهبود مدیریت زمان
•    صلح بهبودیافته است
•    بهبود زندگی روزمره
•    حل تعارض

 

کوچینگ خانواده چگونه کار می‌کند؟
هیچ رویکرد واحدی برای مربیگری خانواده وجود ندارد. هر خانواده، نقطه شروع خود و همچنین اهداف و ارزش‌های خاص خود را دارد که می‌خواهد برای رسیدن به آن‌ها تلاش کند.
مربی خانواده یک شریک یا هیئت‌مدیره یا شخص ثالث خنثی است که به خانواده و یا افراد کمک می‌کند تا اهداف خود را شناسایی کنند و به ایجاد روال‌ها و رفتارهای جدیدی کمک می‌کند که به خانواده کمک می‌کند تا به تغییرات مثبت دست یابد و همچنین به نتایج مداوم ادامه دهد.
برای کمک به تسهیل نتایج مثبت، ارزیابی و بهبود مواردی که در طول زمان بهبود می‌یابند، مهم است.
مربیان هنگام کار با مشتریان خود از رویکردها و ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. برخی از رویکردها عبارت‌اند از: بررسی 360 درجه، نظرسنجی مشتری، مقیاس رضایت، نقاط قوت و غیره.

 

تفاوت بین کوچینگ خانواده و درمان چیست؟
مربیگری خانواده درمان نیست. کوچینگ یک مشارکت منحصربه‌فرد است که به مشتریان کمک می‌کند اهداف و موانعی را که افراد را از حرکت روبه‌جلو بازمی‌دارد و همچنین رفتارهایی را که مانع می‌شوند، شناسایی کنند.
یک کوچ به مشتریان کمک می‌کند تا برنامه‌های عملی برای دستیابی به اهداف یا نتایج دلخواه ایجاد کنند.
مربیان زندگی مشکلات را تشخیص نمی‌دهند یا بیماری‌ها را تعیین نمی‌کنند. آن‌ها کمتر برگذشته تمرکز می‌کنند و بیشتر روی اینکه مشتری (ها) در حال حاضر چه کسی و در کجا هستند، تمرکز می‌کنند تا به آن‌ها کمک کنند تا مشخص کنند به کجا می‌خواهند بروند. درمانگران تمایل دارند بیشتر بر روی رفتارهای گذشته و تأثیر آن‌ها بر موقعیت‌های فعلی تمرکز کنند. به‌اصطلاح چرا مربیان خانواده بر روی زمان حال تمرکز خواهند کرد و بیشتر بر روی کمک به مشتری برای حرکت به سمت یک هدف کار خواهند کرد - اصطلاحاً چگونه.
وقتی نوبت به مربیگری خانواده می‌رسد، نقطه شروع مشتری و خانواده او همان چیزی است که هست. هیچ قضاوتی در مورد خوب یا بد بودن این مکان وجود ندارد. درست یا غلط. کوچینگ خانواده در مورد کمک به مشتریان است که بفهمند چه می‌خواهند، چه چیزی آن‌ها را از رسیدن به آنجا بازمی‌دارد و چگونه به آنجا برسند.
البته، شباهت‌هایی بین مربیگری خانواده و درمان وجود دارد. هر دو به مراجع کمک می‌کنند تا تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنند و برای هر رشته زمانی و مکانی وجود دارد. در صورت لزوم، مربیان مراجع را به درمانگران ارجاع می‌دهند.

 

پروسه کوچینگ خانواده چقدر طول می‌کشد؟
هر مربی و خانواده روند متفاوتی دارد که برای آن‌ها کار می‌کند. هنگام همکاری با یک مربی خانواده، مطمئن شوید که روند آن‌ها مطابق با روال و نیازهای خانواده شما است.
اکثر مربیان قبل از ثبت‌نام شما در جلسات پولی، مشاوره رایگان ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توانید رویکرد آن‌ها را بهتر درک کنید و ببینید که آیا آن‌ها برای شما و خانواده شما مناسب هستند یا خیر.
درحالی‌که برخی از مربیان خانواده ممکن است برنامه‌های خاصی داشته باشند که سه تا شش ماه (یا بیشتر) طول می‌کشد، بسیاری از مربیان مایل‌اند جلسات مربیگری را به همان تعداد یا به همان تعداد که برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده توسط فرد یا خانواده لازم است ارائه دهند. آن‌ها همچنین با شما همکاری خواهند کرد تا تعداد جلساتی را که برای موقعیت شما بهترین کار را انجام می‌دهند، تعیین کنند.
بخشی از وظیفه مربی این است که به شما کمک کند تشخیص دهید چه چیزی برای شما و اعضای خانواده‌تان خوب است و چه چیزی خوب نیست.

 

هزینه کوچینگ خانواده چقدر است؟
وقتی صحبت از هزینه استخدام مربی می‌شود، پاسخ ساده این است: بستگی دارد. بستگی به مدت‌زمان استخدام مربی، تعداد جلسات مربیگری و نرخ ساعتی مربی دارد.
بیشتر مربیان خانواده نرخ‌هایی را دریافت می‌کنند که با سایر متخصصان کمک‌کننده مانند فیزیوتراپیست‌ها، ماساژدرمانگران و طب سوزنی‌ها قابل‌مقایسه است، اما تنوع بیشتری وجود دارد زیرا صنعت کوچینگ زندگی کمتر تنظیم شده است. در ادامه با جزئیات بیشتر توضیح خواهیم داد.

در اینجا باید سه مورد را در نظر گرفت:
1. نرخ ساعتی مربی خانواده متفاوت است
همان‌طور که قبلاً ذکر شد، مربیان نرخ‌هایی مشابه سایر متخصصان کمک‌کننده دریافت می‌کنند. اکثر مربیان چیزی بین 2 تا 6 میلیون تومان در ساعت دریافت می‌کنند. بااین‌حال، می‌توانید مربیانی را پیدا کنید که خارج از این محدوده قیمت قرار می‌گیرند.

2. مربیان خانواده اغلب بسته‌های ماهانه ارائه می‌دهند
شما می‌توانید از یک جلسه کوچینگ زندگی ارزشی به دست آورید، اما مزیت واقعی استخدام یک مربی از طریق یک رابطه مستمر با هدف دستیابی به اهداف شما تجربه می‌شود. بسیاری از مربیان برای حمایت از مشتریان خود به روش‌های مختلف در طول زمان، بسته‌های ماهانه جامعی را ارائه می‌دهند. در اینجا چک لیستی از برخی از پیشنهاد‌هایی است که مربیان در بسته‌های مربیگری ماهانه خود گنجانده‌اند:
•    جلسات مربیگری یک‌به‌یک برنامه‌ریزی‌شده،
•    پشتیبانی با ایمیل و پیامک،
•    بررسی "تکالیف" بین جلسات
•    تماس‌های بداهه در صورت نیاز،
•    ارزیابی‌های شخصیتی و توضیحات
•    ابزارهای آنلاین مانند روزنامه‌نگاری، ردیابی هدف یا نرم‌افزار پاسخگویی
•    بسته‌های‌ ماهانه

3. برخی از کوچ‌های زندگی یک تعهد طولانی‌مدت می‌خواهند
یک مربی خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی خود را بهبود بخشید، اما هنوز باید مسئولیت تغییراتی را که می‌خواهید ایجاد کنید، بپذیرید. آن‌ها قرار نیست کار را برای شما انجام دهند. به همین دلیل، برخی از مربیان درخواست تعهد سه، شش یا 12 ماهه دارند. قبل از اینکه وقت و انرژی را صرف کار با شما کنند، می‌خواهند بدانند که شما متعهد به بهبود هستید.

 

چگونه کوچ خانواده مناسب را پیدا کنم؟
واقعاً مهم است که تناسب را پیدا کنید. وقت خود را صرف مصاحبه با مربیان و بازدید از وب‌سایت‌های آن‌ها کنید تا به شما کمک کند تعیین کنید چه چیزی برای شما مفید است. اکثر مربیان خانواده یک مشاوره رایگان ارائه می‌دهند تا به شما کمک کنند تشخیص دهید که این فرد برای خانواده شما و یا اعضای خانواده شما مناسب است.
برخی از مواردی که در یک مربی باید به دنبال آن‌ها بود بی‌طرفی، شهود، گوش دادن مؤثر، شفقت و عدم قضاوت است.

 

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید