کوچینگ اجرایی چیست

  • 1 سال پیش
  • کوچینگ حرفه ای
  • 2 دیدگاه
  • 296
کوچینگ اجرایی چیست

کوچینگ اجرایی چیست؟


کوچینگ اجرایی مستلزم کوچینگ مدیران، مدیران ارشد، کارمندان با پتانسیل بالا مانند معاون رئیس، مدیر یا مدیران سطح اجرایی و رهبران است تا سایر اعضای تیم را تحت مربیگری خود قرار دهند، و آنها را راهنمایی کنند تا توانایی کامل خود را شکوفا کنند. کوچ اجرایی، یک متخصص واجد شرایط است که در مدیریت زمان، شناسایی اولویت‌ها، هدایت استراتژی، به حداکثر رساندن تفکر انتقادی و تعریف یک چشم‌انداز قدرتمند برای کسب‌وکار کمک می‌کند. کوچینگ اجرایی به رهبران کمک می‌کند تا با موفقیت به اهداف فردی خود برسند و از انتظارات شرکت فراتر روند. همچنین کوچینگ اجرایی به رهبران کمک می‌کند تا شایستگی‌های فعلی و نحوه درک مشتری توسط دیگران در سازمان تجاری را متوجه شوند. کوچینگ اجرایی مهم است؛ زیرا بازخورد کاملی را ایجاد می‌کند که در آن مدیران می‌توانند واکنش‌ها، توصیه‌ها و نظرات ارزشمندی را برای بهبود مستمر کسب کنند.
رهبران و مدیرعامل‌های موفقی در جهان هستند که از کوچینگ سود برده‌اند؛ مانند بیل گیتس (مایکروسافت)، آلن مولالی (فورد)، لری پیج (گوگل)، استیو جابز (اپل)، برایان سی کورنل (تارگت)، راجر انریکو (پپسی) و دیگران. در مطالعه‌ای که توسط اولیورو، بانه و کوپلمن انجام شد، کوچینگ فردی اجرایی، بهره‌وری را تا 88 درصد افزایش داد.
کوچینگ اجرایی شامل چه چیزی است؟
کوچینگ اجرایی شامل موارد زیر است:
شناسایی فرصت‌های رشد
در ابتدای جلسات کوچینگ اجرایی، مشتری یک هدف تجاری قطعی را بیان می‌کند که می‌خواهد در مدت‌زمان معینی به آن دست یابد. مربی اجرایی وضعیت فعلی کسب‌وکار را ارزیابی و فرصت‌های توسعه را شناسایی می‌کند. مربی برای دستیابی به هدف تعیین شده، به او کمک خواهد کرد.
تعریف مسیر شغلی
مربی اجرایی به مشتری کمک می‌کند تا یک چشم‌انداز قدرتمند را تعریف کند و آنها را تشویق می‌کند تا استراتژی‌هایی ارائه دهند و در برنامه‌ریزی گام‌به‌گام برای دستیابی به هدف مشخص تجاری، کمک کنند. مربی اجرایی بازخورد دائمی ارائه می‌دهد و به مشتری انگیزه می‌دهد که همیشه به برنامه مسیر شغلی پایبند باشد (مگر اینکه گزینه بهتری مطرح شود).
جلسات رودررو
کوچینگ اجرایی به طور خاص برای تسریع موفقیت مشتری (همراه با سازمان) طراحی شده است. کوچینگ اجرایی برای رفع نیازهای مشتریان ایجاد شده است؛ بنابراین، هر مشتری تجربه متفاوتی خواهد داشت و برای دستیابی به اهداف تعیین شده به زمان متفاوتی نیاز دارد. این تجربه به تخصص مربی، تمایل به یادگیری توسط مشتری و ارتباط بین مربی اجرایی و مشتری بستگی دارد.
کوچینگ اجرایی چه چیزی نیست؟
موارد زیر کوچینگ اجرایی نیستند:
منتورینگ
منتورینگ رابطه‌ای است که در آن یک راهنما (فردی که دانش، مشاوره و تجربه را به اشتراک می‌گذارد) یک شاگرد را باهدف پیشرفت شخصی و حرفه‌ای راهنمایی می‌کند.
تفاوت اصلی بین کوچینگ و منتورینگ در این است که کوچینگ اجرایی به رهبران کمک می‌کند تا ایده‌های خود را یافته و کشف کنند، درحالی‌که منتورینگ شامل ارائه ورودی، ایده‌ها و جهت‌گیری مستقیم به فرد است. کوچینگ اجرایی کیفیت رهبری را افزایش می‌دهد درحالی‌که منتورینگ توانایی مشتری را برای پیروی از دستورالعمل‌ها افزایش می‌دهد. یک مربی اجرایی، مشتری را با ابزارهایی برای مقابله با مسائل بحرانی کوتاه‌مدت مجهز می‌کند. یک منتور به مشتری در پیشرفت شخصی و شغلی کمک می‌کند. کوچینگ اجرایی برای دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و منتورینگ برای توسعه بلندمدت است. منتورینگ غیررسمی‌تر و انعطاف‌پذیرتر است، درحالی‌که کوچینگ اجرایی ماهیت رسمی، دارای ساختار و برنامه‌ریزی شده دارد.
آموزش
جلسات آموزشی معمولاً در محیط یک کلاس برگزار می‌شود. یک آموزگار بهترین شیوه‌ها را به مشتریان آموزش می‌دهد و دانش و خرد را به آنها می‌بخشد. جلسات آموزشی بر روی گروهی از مشتریان متمرکز است و توجه فردی ندارد. هدف از جلسات آموزشی تجهیز مشتریان به دانش و مهارت برای بهبود کارایی و بهره‌وری است.
هدف مشترک آموزش و کوچینگ اجرایی، بهبود بهره‌وری و کارایی کارکنان است. تفاوت در جلسه آموزشی است، یک آموزگار جلسه را رهبری می‌کند و مشتریان باید به او گوش دهند، درحالی‌که در کوچینگ اجرایی، مشتری مشارکت فعال دارد. آموزش از یک سبک تدریس پیروی می‌کند درحالی‌که کوچینگ اجرایی یک سبک گفتگوی تعاملی بین مربی و مشتری را دنبال می‌کند.
مشاوره
مشاوره فرایندی است برای ارائه تخصص، دانش و راه‌حل‌های تخصصی (در صورت وجود) به مشتریان. مشاوران (به‌عنوان‌مثال: مشاوران تدارکات، مشاور مراقبت‌های بهداشتی، مشاوران استراتژی) خدمات پیاده‌سازی یا مشاوره‌ای را بر اساس نیاز مشتری ارائه می‌دهند.
تفاوت بین مشاوره و کوچینگ اجرایی، در دستور کار است. کوچینگ اجرایی بر توسعه مهارت‌ها و تخصص مشتری تمرکز دارد درحالی‌که مشاوره بر ارائه راه‌حل‌های ممکن و تخصص در زمینه‌های مربوطه متمرکز است. مشاوران بر روی اصل نیاز به مشاوره مشتریان کار می‌کنند درحالی‌که مربیان اجرایی بر روی این اصل کار می‌کنند که مشتری متخصص نهایی است.
مدیریت
مدیریت به‌عنوان یک روش فرماندهی و مقتدر برای هدایت و نظارت بر کارکنان به سمت یک نتیجه خاص تعریف می‌شود. کارمندان برای پیشرفت شغلی به مدیران متکی هستند که روحیه تیم و راهنمایی‌های روزانه را تعیین می‌کنند.
تفاوت مدیریت و کوچینگ در این است که کوچینگ رویکردی غیرمستقیم دارد. کوچینگ بیشتر بر کمک به افراد برای توسعه تفکر انتقادی خود متمرکز است. سیستم مدیریت عملکردی با نگاهی به سوابق عملکردی گذشته شرکت، بازخورد ارائه می‌کند درحالی‌که در سیستم کوچینگ اجرایی کوچ برنامه‌ای برای یادگیری و توسعه ارائه می‌دهد.
تراپی
تراپی، بر سلامت روان و شفابخشی تمرکز دارد درحالی‌که کوچینگ اجرایی به فرد کمک می‌کند تا به اهداف حرفه‌ای خود دست یابد. مدت‌زمان کوچینگ اجرایی کمتر از تراپی است. کوچینگ اجرایی به یک موضوع خاص و تعریف محدود از تجارت می‌پردازد درحالی‌که تراپی یا درمان به طور گسترده تمام جنبه‌های زندگی یک فرد را پوشش می‌دهد. هدف کوچینگ اجرایی تقویت مهارت‌های رهبری است درحالی‌که درمان برای مقابله با احساسات و عواطف (به‌ویژه مقابله با خشم، استرس، تروما و اندوه) طراحی شده است.
مزایای کوچینگ اجرایی چیست؟
مزایای کوچینگ اجرایی عبارت‌اند از:
افزایش خودآگاهی
خودآگاهی، کاتالیزوری است که منجر به رشد می‌شود. خودآگاهی بالا در رهبران، با افزایش سودآوری و اثربخشی سازمانی مرتبط است. کارکنان تمایل دارند از رهبرانی پیروی کنند که تصویری واضح از خودشان دارند.
یک مربی اجرایی خوب در جمع‌آوری تمام ورودی‌هایی که شما ارائه می‌دهید مشارکت می‌کند و نحوه برداشت دیگران از شما را به اشتراک می‌گذارد. مربی اجرایی حوزه‌های رشد و نقاط قوت کلیدی را برجسته خواهد کرد. مربی به مشتری کمک می‌کند تا مهارت‌هایی برای افزایش خودآگاهی و کسب حس شفافیت ایجاد کند. از طریق کوچینگ، مشتری مهارت پرسش و ارزیابی خود را (در نقاط قوت کلیدی و زمینه‌هایی که نیاز به بهبود دارند) به دست می‌آورد. هنگامی که یک فرد بتواند از «نمای بالا» به خود نگاه کند، برای او آسان‌تر می‌شود که به دیگران برای آنچه هستند نگاه کند. این نشانه یک رهبر توانا است.
افزایش خود تنظیمی
خودتنظیمی کیفیت درک و مدیریت واکنش و رفتار خود است. زمانی که فرد خودآگاهی را بیاموزد، به‌راحتی به خود تنظیمی می‌رسد.
وظیفه یک کوچ اجرایی تنظیم رفتار مشتری برای کسب بهترین نتیجه ممکن است. در طول این فرایند تنظیمی، مربی می‌تواند ویژگی خودتنظیمی را به مشتری منتقل کند. مشتری که یاد می‌گیرد خود را مدیریت کند و بهترین رفتار را داشته باشد، مدیریت یک تیم یا سازمان را به‌آسانی انجام می‌دهد.


همدلی بیشتر
همدلی به‌عنوان توانایی به اشتراک گذاشتن احساسات یا تجربیات دیگران با تصور اینکه موقعیت آن شخص چگونه خواهد بود، تعریف می‌شود. همدلی به فرد کمک می‌کند تا از دید دیگران نگاه کند و بیندیشد. این کار باعث تفکر گسترده می‌شود. همدلی بخش مهمی از یک رهبری مؤثر است. زمانی که یک رهبر بتواند تمام دیدگاه‌های تیم را درک کند، می‌تواند راه‌حل‌های نوآورانه‌ای نیز ارائه دهد.
مربی اجرایی با مشتری همدلی کرده و نقاط قوت و ضعف او را مشاهده می‌کند. یک مربی اجرایی مؤثر مشتری را راهنمایی می‌کند، سؤالات را روشن می‌کند و بازخورد ارزشمندی را ارائه می‌دهد. این کار با همدلی مربی نسبت به مشتری ممکن است. از طریق فرایند کوچینگ، همدلی مشتری نسبت به دیگران افزایش می‌یابد.
تفکر منعطف
سیستم آموزشی ثابت کرده است که برای یک مشکل مشخص تنها یک راه‌حل وجود دارد. برای زدودن این طرز فکر سفت‌وسخت از مشتری (که آرزوی رهبری دارد)، یک مربی اجرایی سعی می‌کند دیدگاه‌های متفاوتی را از طریق سناریوهای مختلف ارائه دهد. مربی سعی خواهد کرد به مشتری بفهماند که راه‌حل‌های متعددی وجود دارد و بهترین راه‌حل می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد (مانند مقرون‌به‌صرفه بودن، دوام، تخصص و دانش).
یک رهبر کارآمد باید از عوامل محدودکننده به‌خوبی آگاه باشد و تصمیمات دقیقی بگیرد تا حداکثر استفاده از منابع و مهارت‌های سازمان را ببرد. یک مربی اجرایی، ابزارها و تکنیک‌هایی را برای القای ویژگی تفکر انعطاف‌پذیر فراهم می‌کند.
انگیزه بالاتر 
حفظ انگیزه دائمی کارکنان یک بیزینس، از الزامات یک رهبر است. وقتی اعضای تیم انگیزه داشته باشند، تلاش می‌کنند تا بهتر عمل کنند. این بدان معناست که رهبر باید همیشه باانگیزه باشد. اینجا جایی است که یک مربی اجرایی می‌تواند کمک کند. یک مربی اجرایی، وظایفی را که باید انجام شود تشخیص می‌دهد و مخاطب را برای انجام آن ترغیب می‌کند. کوچ اجرایی مشکلاتی را که باعث می‌شود مشتری احساس بی‌انگیزگی کند را درک و به یافتن راه‌هایی برای حل چنین مشکلاتی کمک می‌کند. مربی اجرایی اطمینان حاصل می‌کند که مشتری در طول دوره کوچینگ انگیزه خود را حفظ کرده است.
بهبود توانایی‌های رهبری
مارشال گلد اسمیت، مربی اجرایی محبوب در ایالات متحده (نویسنده کتاب «آنچه شما را به اینجا آورده، شما را به آنجا نمی‌برد»)، گفت: «کسانی که با مدل‌سازی رهبری می‌کنند و به کاری که انجام می‌دهند اشتیاق دارند، دیگران را نیز با خود همراه می‌کنند».
برای دستیابی به اهداف تجاری، داشتن یک رهبر اثرگذار برای سازمان ضروری است. رهبری که نیازها و دیدگاه‌های زیردستان را درک می‌کند، راه‌حل‌های خلاقانه می‌یابد، تعامل می‌کند و به‌خوبی پاسخ می‌دهد (مهارت‌های ارتباطی خوب)، زمان و منابع را به طور مؤثر مدیریت می‌کند و می‌تواند بین زندگی حرفه‌ای و شخصی تعادل ایجاد کند. یک مربی اجرایی به مشتری کمک می‌کند تا همه این مهارت‌ها را بهبود ببخشد. مربی اجرایی همچنین مهارت‌های جدیدی پیدا می‌کند که مشتری باید آنها را بیاموزد تا در کسب‌وکار تخصص پیدا کند. در طول فرایند کوچینگ اجرایی، مشتری مهارت‌هایی را به دست می‌آورد که او را به یک رهبر مؤثر تبدیل خواهد کرد.
دستیابی به اهداف توسعه
هدف از کوچینگ اجرایی، دستیابی به اهداف تجاری تعیین شده در یک دوره زمانی معین است. برای دستیابی به اهداف تجاری، یک مربی اجرایی، اهداف را به بخش‌های کوچک‌تر قابل دستیابی تقسیم می‌کند و مشتری را به سمت اهداف هل می‌دهد. مشتری مجبور است راه‌های دستیابی به اهداف توسعه را کشف کند. این کار یک رویکرد نتیجه‌گرا و تفکر انعطاف‌پذیر را برای مشتری به ارمغان می‌آورد.
افزایش هوش هیجانی
هوش هیجانی به‌عنوان توانایی آگاهی، ابراز و کنترل احساسات و مدیریت همدلانه روابط بین‌فردی تعریف می‌شود. یک مربی اجرایی نیاز به بهبود هوش هیجانی دارد زمانی که:
•    به‌جای پذیرش انتقاد، حالت تدافعی به خود می‌گیرد؛
•    نمی‌تواند نه بگوید و بین ضرب‌الاجل‌های دشوار، گرفتار می‌شود؛
•    از گفتگوهای دشوار خودداری می‌کند؛
•    به نظرات مردم درباره خودش بسیار اهمیت می‌دهد؛
•    به‌راحتی در هم می‌شکند؛
•    نمی‌تواند تعارضات بین زیردستان را حل کند؛
•    در حین عصبانیت کنترل خود را ازدست‌داده و از کوره در می‌رود.
احساسات مثبت انرژی بالایی را برای فرد به همراه دارد، اما مدت‌زمان آن بسیار کوتاه است، درحالی‌که احساسات منفی انرژی فرد را تخلیه می‌کند و تأثیر آن می‌تواند برای مدت طولانی باقی بماند؛ بنابراین برای یک مربی اجرایی ضروری است که تأثیر احساسات را درک کند و هرگونه هیجان منفی را به سمت احساسات مثبت هدایت نماید. یک مربی اجرایی، احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل می‌کند. او تأثیر احساسات را کنترل کرده و باعث افزایش آگاهی و هوش هیجانی در مشتری می‌شود.
استفاده بهتر از زمان و منابع
یک مدیر اجرایی باید از زمان، انرژی، مهارت‌ها و منابع، برای دستیابی به اهداف موردنیاز استفاده بهینه کند. این کیفیت مدیریت می‌تواند توسط یک مربی اجرایی افزایش پیدا کند. یک مربی اجرایی برنامه روزانه شما را بررسی می‌کند و تغییرات لازم برای دستیابی به اهداف تجاری را پیشنهاد می‌دهد.
بهبود عملکرد کلی
در طول جریان کوچینگ اجرایی، مربی به شما در ایجاد مهارت‌ها و پیگیری پیشرفتتان به سمت اهداف کمک می‌کند. از طریق کوچینگ اجرایی، مشتری بخش‌هایی مانند هوش هیجانی، مدیریت زمان، ویژگی‌های رهبری، خودتنظیمی، تفکر انعطاف‌پذیر و غیره را (بسته به نیازهای اجرایی) تا پایان فرایند کوچینگ اجرایی بهبود می‌بخشد و به یک مدیر اجرایی بهتر تبدیل می‌شود.
انواع کوچینگ اجرایی چیست؟
انواع کوچینگ اجرایی (بر اساس هدف موردنظر) به شرح زیر است:
1.کوچینگ شغلی
کوچینگ اجرایی شغلی توسط مشتری انتخاب می‌شود که به‌وضوح، شناسایی احتمالات شغلی، توسعه نقاط قوت، مهارت‌ها و ارزش‌ها (از طریق ارزیابی‌هایی مانند تیپ شخصیتی، علاقه‌مندی و غیره) و غلبه بر موانع نیاز دارد. با یک مربی شغلی اجرایی، مشتری برای یافتن آنچه در آینده در پیش دارد و آموختن پاسخگو بودن، حمایت و راهنمایی دریافت می‌کند. مربیان اجرایی شغلی در مهارت‌هایی مانند رزومه‌سازی، برنامه‌ریزی شغلی، مصاحبه و مذاکره تخصص دارند. یک مربی حرفه‌ای 75 تا 150 دلار در ساعت دریافت می‌کند. اگر افراد در موقعیت شغلی فعلی خود احساس نارضایتی می‌‌کنند، یا برای چندین موقعیت شغلی درخواست داده‌اند درحالی‌که به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، می‌توانند یک مربی اجرایی شغلی را انتخاب کنند. هدف کوچینگ شغلی یافتن مسیر شغلی مناسب برای مشتری است.
2.کوچینگ عملکرد
کوچینگ اجرایی باهدف کمک به عملکرد مشتری یا کسب‌وکار مشتری، کوچینگ اجرایی عملکرد است. مربی اجرایی عملکرد با ارائه دیدگاه، شفافیت و انعطاف‌پذیری به مشتری کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهبود بخشد. کوچینگ اجرایی عملکرد به رهبران کمک می‌کند تا از نظر فیزیکی، روانی، عاطفی و حرفه‌ای برای رویارویی با موقعیت‌های چالش‌برانگیز در دنیای تجارت آماده شوند. هدف مربی عملکرد استخدام شده برای سازمان تجاری، تطبیق بهتر آن با بازارهای پویا، اجرای استراتژی‌های جدید و بازدهی مثبت است.
3.مربیگری رهبری
تنها هدف کوچینگ اجرایی رهبری، توسعه و تقویت مهارت‌های رهبری است (کوچ اجرایی بر رشد کسب‌وکار تمرکز نمی‌کند) هرچند به نوبه خود منجر به رشد کسب‌وکار خواهد شد. این مربی اجرایی سعی می‌کند مدیران اجرایی را به سمت رهبری آگاهانه سوق دهد. رهبری آگاهانه توانایی رئوف بودن، از خودگذشتگی، اصالت، همدلی، اعتمادبه‌نفس و آگاهی و حضور کامل در موقعیت است. یک مربی اجرایی برای رهبری به بهبود مهارت‌های ارتباطی، تصمیم‌گیری، خلاقیت و کار گروهی کمک می‌کند.
4.کوچینگ سازمانی یا تجاری
هدف کوچینگ اجرایی کسب‌وکار، بهبود عملکرد کلی سازمان تجاری است. مربی اجرایی کسب‌وکار یک متخصص واجد شرایط است که سؤال می‌پرسد و به‌عنوان شخصی که صدای دیگران را انعکاس می‌دهد، عمل کند. آن‌ها می‌توانند بحث کنند، بصیرت کسب کنند و سؤالات را شفاف کنند تا بتوانند مشکلات را حل نمایند.
چه کسی باید مربی اجرایی استخدام کند؟
یک مربی اجرایی زمانی استخدام می‌شود که فردی:
•    به سِمت مدیریت یا رهبری ارتقا پیدا کرده و به مهارت‌های جدید نیاز دارد؛
•    به‌سوی ارتقای احتمالی سمت پیش می‌رود؛
•    عدم اجرای کامل وظایف شغل فعلی؛
•    به دنبال انتقال است؛
•    می‌خواهد توانایی تأثیرگذاری، الهام بخشیدن و مدیریت دیگران را بهبود ببخشد؛
•    احساس می‎کند در مسیر زوال شغلی است؛
•    به دلیل شغل خود، احساس استرس و درهم‌شکستگی می‌کند؛
•    احساس می‌کند نقاط قوت و استعدادی فردی او برای فرصت شغلی آینده کافی نیست؛
•    احساس می‌کند که سازمان تجاری می‌تواند بهتر عمل کند و مدیران و کارکنان با حداکثر پتانسیل خودکار نمی‌کنند.


کوچینگ اجرایی می‌تواند به شما در دستیابی به چه چیزی کمک کند؟
کوچینگ اجرایی می‌تواند با تجهیز شما به استراتژی‌ها، برنامه‌ها و تخصص در دستیابی به اهداف تجاری به شما کمک کند. یک مربی اجرایی به مدیر اجرایی کمک می‌کند تا مهارت‌ها را ایجاد کند، رفتار خود را شکل دهد و بر پیشرفت برای دستیابی به اهداف تجاری نظارت کند. 
بازگشت سرمایه (ROI) کوچینگ اجرایی چیست؟
ROI کوچینگ اجرایی 788 درصد ROI است (سوای مزیت حفظ کارکنان، یک ROI 529 درصدی) تقریباً یک‌پنجم بازگشت سرمایه حداقل 5000 درصد را نشان می‌دهد درحالی‌که 28 درصد دیگر نشان‌دهنده بازدهی 1000-5000 درصدی است. 86 درصد از سازمان‌ها یک بازگشت سرمایه در تعاملات کوچینگ خود مشاهده کردند، و 96 درصد از کسانی که یک مربی اجرایی داشتند، گفتند که این فرایند را دوباره تکرار خواهند کرد.
مطالعات دیگر نیز ROI مثبت را نشان می‌دهد:
•    53 درصد از مدیران افزایش بهره‌وری اجرایی را گزارش کردند.
•    63 درصد از مدیران گزارش کردند که روابط کاری بین‌فردی افزایش داشته است.
•    48 درصد از مدیران، بهبود در نقاط قوت سازمانی را گزارش کردند.
•    بیش از 70 درصد روابط گزارش مستقیم ناظر افزایش‌یافته را گزارش دادند.
•    39 درصد از مدیران گزارش کردند که در خدمات مشتری سود می‌برد.
•    32 درصد از مدیران افزایش ابقا را گزارش کردند.
•    67 درصد از مدیران افزایش کار تیمی را گزارش کردند.
•    52 درصد از مدیران افزایش رضایت شغلی را گزارش کردند.

آیا کوچینگ اجرایی یک شغل خوب است؟
بله کوچینگ اجرایی یک گزینه شغلی خوب برای افرادی است که می‌خواهند به دیگران در توسعه و دستیابی به اهداف تجاری کمک کنند. بر اساس کنفرانس چالش هیئت‌مدیره اجرایی در سال 2021، تقاضا برای کوچینگ اجرایی در حال افزایش است، مدیران عامل گزارش دادند که کوچینگ را به‌عنوان تمرکز اصلی استراتژی‌های مدیریت سرمایه انسانی خود می‌بینند.
«پیش‌ازاین مربیگری به‌عنوان یک گزینه لوکس در نظر گرفته می‌شد که فقط برای رهبران ارشد در دسترس بود. اما اکنون، سهم مهمی در موفقیت یک سازمان به خود اختصاص داده است که همه ذی‌نفعان می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.»


گواهینامه‌های کوچینگ اجرایی چیست؟
گواهینامه‌های کوچینگ اجرایی تصدیق‌نامه‌هایی هستند که مربیان مجرب می‌توانند آن را درخواست و دریافت کنند. گواهینامه‌های کوچینگ، اعتبار مربی را تضمین می‌کنند. در صورت داشتن گواهی‌نامه، مشتری می‌تواند از مشاوره با یک مربی حرفه‌ای و واجد شرایط مطمئن باشد. گواهینامه کوچینگ برای مربیانی مفید است که بدون تحصیلات قبلی در زمینه روان‌شناسی و مدیریت تجاری گسترده به رشته کوچینگ اجرایی روی آورده‌اند. گواهینامه‌های کوچینگ اجرایی ضروری نیست، فقط اعتبار مربی را افزایش می‌دهد.
برجسته‌ترین سازمان اعتبارسنجی مربیان ICF (فدراسیون بین‌المللی کوچینگ) است. دوره دریافت گواهینامه ICF به این معنی است که فرد به طور گسترده توسط کارشناسان این حوزه تحت آموزش و بررسی قرار داشته و از استانداردهای ICF پیشی گرفته است. سه نوع گواهینامه مربیگری ICF وجود دارد:
1.ACTP (برنامه آموزش مربی رسمی):
این گواهینامه چیست: برنامه جامعی که آموزش مربیان را پوشش می‌دهد، دستورالعمل‌های دقیق در مورد شایستگی‌های اصلی ICF و منشور اخلاقی، آموزش‌های خاص و یک امتحان نهایی جامع.
بهترین گزینه برای: مربیان اجرایی تازه‌کار
مدت‌زمان: 125 ساعت
2.ACSTH (ساعات آموزشی اختصاصی مربی تأیید شده) 
این گواهینامه چیست: آموزش ویژه کوچ که مستلزم جلسات کوچینگ دقیق و مطالعه شایستگی‌های اصلی ICF  است.
بهترین گزینه برای: مربیانی که خواهان ساعات منعطف و برنامه‌های آموزشی سفارشی هستند.
مدت‌زمان: 30 ساعت
3.CCE (گواهینامه مربی مستمر) 
این گواهینامه چیست: آموزش تکمیلی برای مربیانی که قبلاً دارای گواهینامه‌های مربیگری ICF بودند..
بهترین گزینه برای: مربیان باتجربه که می‌خواهند مهارت‌های کوچینگ خود را گسترش دهند.
دوره زمانی: بسته به مربیان متفاوت است.


تفاوت بین کوچینگ اجرایی و کوچینگ تجاری چیست؟
تفاوت بین کوچینگ اجرایی و کوچینگ تجاری در این است که کوچینگ اجرایی بر توسعه فردی (به‌ویژه توسعه مهارت‌های رهبری) تمرکز دارد که منجر به توسعه کسب‌وکار می‌شود. مربیگری کسب‌وکار یک رویکرد عملی‌تر است و به طور مستقیم بر روی مسائل و اهداف کسب‌وکار تمرکز می‌کند. یک کوچ کسب‌وکار با همه کسانی که در این تجارت دخیل هستند تعامل می‌کند، درحالی‌که یک مربی اجرایی فقط مدیران اجرایی، معاونین و سایر مدیران را آموزش می‌دهد.


تفاوت بین کوچینگ اجرایی و کوچینگ زندگی چیست؟
تفاوت بین کوچینگ اجرایی و کوچینگ زندگی در این است که کوچ زندگی در سطح شخصی کار می‌کند. یک مربی زندگی به مشتری کمک می‌کند تا مقاصد، ارزش‌ها و اهداف خود را درک کند. هدف از کوچینگ زندگی در نهایت ایجاد یک زندگی مطابق با ارزش‌های مشتری است. یک مربی زندگی به مشتری کمک می‌کند تا تعادل را بین کار و زندگی برقرار کند، دیدگاه مشتری را بهبود بخشد و روابط مثبت ایجاد کند. در این کوچینگ، مسائل تجاری در دستور کار نیست. همه چیز در مورد توسعه فردی است.
در مقایسه، کوچینگ اجرایی به خواسته‌های حرفه‌ای مشتری می‌پردازد. اگرچه هم یک کوچ زندگی و هم کوچ اجرایی برای کمک به مشتری برای رسیدن به اهداف خاص عمل می‌کنند، مربی اجرایی اما تنها کسب‌وکار و فرهنگ سازمانی را در نظر می‌گیرد.
منبع
 

نظرات کاربران

ارسال نظر
راتادی راهبرد تحول دیجیتال
سید عرفان  حنیفی یزدی
سید عرفان  حنیفی یزدی
احسان توکلی
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید