سلف کوچینگ یا خود مربیگری چیست؟

  • 2 سال پیش
  • مقاله‌های کوچ‌ها
  • 5 دیدگاه
  • 531
سلف کوچینگ یا خود مربیگری چیست؟

کارن دین و سام هامفری این‌گونه شرح می‌دهند که چگونه یک مربی از مراقبت از خود استفاده می‌کند.
نظارت از دیرباز در بسیاری از بخش‌ها یک عمل بوده است. در قانون، حسابداری، تدریس، کار اجتماعی و روانشناسی، نظارت نقش مهمی در آموزش و توسعه پزشکان فردی ایفا می‌کند. نظارت مربی‌گری توسط تقریباً تمام هیئت‌های مربی‌گری حرفه‌ای به‌عنوان بخشی ضروری از عملکرد مربی حرفه‌ای دیده می‌شود. درحالی‌که دیدگاه‌های مختلفی در مورد مکان و هدف نظارت مربی‌گری وجود دارد، کادوشین، هاوکینز (۲۰۰۶) و پراکتر (1988) مدل‌هایی را برای توصیف عملکرد نظارت ایجاد کرده‌اند.

 

ویژگی‌های کلیدی این مدل‌ها عبارت‌اند از:
    یک جنبه تشکیل‌دهنده به‌عنوان یک مربی، شما به‌طور مداوم در حال رشد و توسعه هستید بنابراین این جنبه به شما اجازه می‌دهد تا بر روی این‌که چگونه می‌توانید بهتر شوید تمرکز کنید و کشف کنید که چه چیزی در بخش مربیگری که به شما و کارتان مربوط است، در حال تغییر است.
    جنبه نرمال‌سازی مربیگری می‌تواند یک کسب وکار تنها باشد بنابراین داشتن فرصتی برای عادی کردن تجربیات خود در رابطه با دیگر مربیان می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.
    جنبه ترمیمی مربیگری می‌تواند کار چالش‌برانگیزی باشد تا این جنبه به شما این فرصت را بدهد که انرژی و منابع خود را دوباره به دست آورید.
    جنبه کیفی مدیریت مرزها و کار ایمن به نیازهای مشتری و مربی کمک می‌کند. این جنبه به شما این فرصت را می‌دهد که در مورد نحوه کار و کشف عمیق کاری که انجام می‌دهید فکر کنید.

 

گفتگوی مربیگری
شما یک مکالمه مربیگری ارائه می‌دهید و گاهی اوقات به طرز درخشانی کار می‌کند. گاهی اوقات احساس ناراحتی و یا حتی ناراحتی عمیق به شما دست می‌دهد. به کجا می‌روید تا به‌طور فعال بازتاب دهید و درک کنید که چه اتفاقی افتاده است؟
ما به این نکته اشاره می‌کنیم که نظارت ما را هم در آن زمان‌ها که در حال سقوط بودیم و هم در حال انجام بهترین مربیگری خود، پشتیبانی می‌کرد. ما اوقات خوب را برجسته می‌کنیم زمانی که می‌توانیم موفقیت‌هایمان را کشف کنیم و درک کنیم که چگونه بهترین مربیگری خود را به کار می‌آوریم. این امر از مربی پشتیبانی می‌کند تا در مورد آنچه با مشتری آن‌ها رخ می‌دهد، اطلاعاتی کسب کند.
به‌عنوان ناظران واجد شرایط، ما به سه جنبه کلیدی در هنگام کار با یک مربی توجه می‌کنیم. کاکرین و نیوتن (2018) "مثلث نظارت" را معرفی کردند و هدف و ارتباط آن را توضیح دادند.
مدیریت حرفه‌ای مربی از مربیگری آن‌ها شامل قرارداد، اخلاق، فرآیند، تأثیر حامیان مالی و مدیران صف، حسابداری برای فرهنگ‌ها و سیستم‌های مربوطه. توسعه مربی به‌عنوان یک متخصص، آگاهی آگاهانه، درک، یادگیری و رشد آن‌ها.
مربی به‌عنوان یک فرد، حمایت، مراقبت و تصدیق را درزمینهٔ مربی‌گری و زندگی گسترده‌تر ارائه می‌دهد.
ما می‌دانیم که چنین ترتیبات رسمی همیشه برای مربیان در حال تحویل به همکاران در یک سازمان در دسترس نیست. ما معتقدیم که برای همه ما مهم است که از نیازها و ملاحظات ناشی از مربیگری، ازجمله چگونگی مراقبت از خودمان آگاه باشیم.

نظارت بر خود
•    فکر کن
•    با سؤالات قدرتمند نظارت مربی تحریک شوید.
•    بینش تازه‌ای به دست آورید.
•    دفعه بعد تأثیر بیشتری بر مشتری خود داشته باشید.

مربی می‌تواند روند بهبود را در حین اجرای برنامه خود در تعاملات آینده پیگیری کند.
    این مزایا عبارت‌اند از:
    افزایش خودآگاهی، اعتماد بیشتر.
    افزایش عینیت.
    حس بالا به او تعلق دارد.
    احساس انزوا را کاهش می‌دهد.
    افزایش کاردانی
ما معتقدیم که یک مربی ابزار مربیگری آن‌ها است. رفاه و مراقبت از خود از همه مهم‌تر هستند.

 

سلف کوچینگ چیست؟
در زندگی افراد با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند که برای عبور از آن‌ها نیاز به اقدام جدید است. درواقع اگر می‌خواهیم زندگی خود را تغییر دهیم و از چالش‌ها عبور کنیم باید مهارت‌های خود را افزایش دهیم. یکی از مهارت‌هایی که می‌تواند ما را در مسیر چالش‌های زندگی کمک کند؛ سلف کوچینگ است.
سلف کوچینگ به معنی خود مربیگری است. یعنی با استفاده از یک سری ابزارها فرد بتواند خودش را مربیگری و هدایت کند.
به‌عبارت‌دیگر سلف کوچینگ فرایندی است که فرد با استفاده از مهارت‌های کوچینگ، به درک عمیقی از خود و شرایطش می‌رسد و می‌تواند مشکلاتش را حل نماید.

 

تفاوت خود مربیگری با سایر روش‌ها
تفاوت اساسی سلف کوچینگ با دیگر روش‌ها در این است که فرد تنهاست و با فرد دیگری ارتباط ندارد. یعنی در این روش فرد باید نقش کوچ را برای خودش داشته باشد و در طول مسیر هیچ کوچ‌کننده‌ای با فرد ارتباط ندارد. برای این کار ابتدا باید مهارت‌های کامل کوچینگ را یاد بگیرید.
در این روش فرد باید از طریق ابزارهای کوچینگ به دید وسیعی از مشکلاتش و خودش برسد تا بتواند آن‌ها را به‌خوبی حل کند. درصورتی‌که در کوچینگ معمولی یک کوچ به شما کمک می‌کند تا به خودآگاهی برسید.

 

مزایای سلف کوچینگ چیست؟
سلف کوچینگ یا خود مربیگری مزایای فراوانی دارد که برخی از آن‌ها را بیان می‌کنم:
صرفه‌جویی در زمان
صرفه‌جویی در هزینه
    افزایش اعتمادبه‌نفس
    رشد فردی
    تبدیل به یک کوچ شدن
    نکات مهم سلف کوچینگ
در این بخش چند مورد از نکات مهم را برایتان می‌نویسم:
کوچ مانند یک آینه شفاف است که گویی رو به روی شما قرارگرفته و بدون هیچ قضاوتی درون شما را به شما منعکس می‌کند.
پایه کوچینگ بر اساس سؤالاتی است که کوچ از مراجع خود می‌پرسد. در جلسات کوچینگ می‌آموزید که دانش خود را به اقدام تبدیل کنید.

 

سلف کوچینگ
هر راه و هر راه‌کاری باید با ویژگی‌ها و ارزش‌های شما تعیین شود تا به موفقیت منجر شود. ماندگاری تغییر و جایگزین کردن عادت‌های جدید به‌صورت ریشه‌ای از اهداف کوچینگ است. هر فردی متخصص زندگی خود است.
خودآگاهی باعث می‌شود تا شما به ایجاد تعهد و مسئولیت‌پذیری، اقدام و آزادی برسید. باید سعی کنید تا ابتدا از شر غبارهای ذهن خود راحت شوید، غبارهایی مانند باورها و تعصبات غیرواقعی، فرهنگی که در آن رشد کرده‌ایم و…. زیرا غبارها مانع تبدیل دانش ما به اقدام هستند. کوچ خود باشید. مهارت سلف کوچینگ را بیاموزید و تا حدودی مدیریت زندگی‌تان را به عهده بگیرید. البته این نکته به این معنی نیست که دیگر نیازی به کوچ گرفتن در زندگی ندارید و خودتان می‌توانید مسائل و مشکلاتتان را برطرف کنید. منظور این است که می‌توانید با شناخت نقاط ضعف و نقاط قوت خود، تصمیمات بهتری بگیرید.

 

تعاریف سلف کوچینگ
سلف کوچینگ توانایی ایجاد فضایی ایمن، حمایتی و مساعد است که بتواند شرایط رشد و توسعه خود شما را فراهم آورد.
سلف کوچینگ توانایی پرورش خودآگاهی و نگاه به دنیا به‌عنوان یک ناظر، بازیگر و پاسخ‌دهنده است.
سلف کوچینگ توانایی توجه آگاهانه به عقاید، داستان‌ها، افکار، الگوها و عادات حاکم بر زندگی شما است.
سلف کوچینگ توانایی استفاده از آگاهی جهت ایجاد تغییر زندگی خود در دنیا و تحلیل نتایج بدون قضاوت است.
سلف کوچینگ یک کار تیمی است، زیرا ما از دوستان، خانواده، همکاران و جوامع خود به دنبال پشتیبانی و آگاهی بیشتر هستیم.
سلف کوچینگ همان تربیت شخصی است که فرد را برای انجام کارهای مهم در زندگی آماده می‌کند.

خود مربیگری تعهد به آموزش خود درباره باورها، پارادوکس‌ها، ترس‌ها، ناامنی‌ها و شرمساری‌های محدودکننده است. هرچه آگاهی بیشتری از الگوهای فکری خود و پیام‌هایی که به همراه آن‌ها القا شده است به مزایای سلف کوچینگ چیست؟
برخی از فواید سلف کوچینگ شامل موارد زیر است:
اولین و مهم‌ترین آن‌ها این است که سلف کوچینگ رایگان است! اگر یک مربی در اختیار دارید یا می‌خواهید یک مربی استخدام کنید ارزش آن را دارد، اما مربیگری خارجی گاهی اوقات گران تمام می‌شود! بعلاوه، شما درنهایت لازم دارید خودتان برخی چیزها را حل کنید. سلف کوچینگ قصد دارد دقیقاً در این زمینه به شما کمک کند.
سلف کوچینگ یک روش برای پرورش مربی درونی شما با ایجاد خودآگاهی درونی است به‌گونه‌ای که بتوانید مسئولیت مشکلات خود را بر عهده بگیرید و راه رسیدن به موفقیت خود را کنترل کنید. همه این‌ها ضمن تقویت اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس باعث افزایش روشن‌بینی درونی، پاسخگویی، تقویت خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، شما یاد می‌گیرید که از سد راه خود کنار بروید و شخصیت واقعی خود باشید!
مزیت دیگر سلف کوچینگ این است که سریع است، زیرا شما خودتان این کار را انجام می‌دهید و می‌توانید اجازه دهید روند کار به همان سرعت که می‌خواهید به‌پیش برود. به دست بیاوریم، بهتر می‌توانیم تأثیر آن‌ها بر زندگی خود را درک کنیم. برخی از مهارت‌های یادگیری سلف کوچینگ دیگر در مورد راه‌حل فکر نکنید و روی “آنچه” می‌خواهید به انجام برسانید تمرکز کنید. یک چیز مهم که بیشتر ما در آن گرفتار می‌شویم این است که در هنگام خارج شدن از یک موقعیت به این فکر می‌کنیم که چگونه از آن خارج شویم. شما مدام به این فکر می‌کنید که چگونه خود را از این شرایط خلاص کنید اما دقیقاً نمی‌دانید که به کجا حرکت می‌کنید. در چنین شرایطی در ناامیدی ابهام و یا سردرگمی گرفتار می‌شوید. به این دلیل که نمی‌توانید راه‌حلی بیابید، زیرا نمی‌دانید واقعاً مشکل چیست.
اولین چیزی که به‌عنوان مشکل می‌بینید شاید مشکلی نباشد که نیاز به حل شدن داشته باشد. بنابراین اولین مهارت این است که به حل مشکل فکر نکنید و تمرکز خود را بر آنچه می‌خواهید به دست آورید متمرکز سازید. بنابراین به این‌که چگونه به مقصد برسید فکر نکنید. زیرا حقیقت این است زمانی که بدانید چه چیزی را باید حل کنید و یا به دست آورید، روش حل کردن آن به‌سرعت ظاهر می‌شود و برای شما آشکار می‌شود که چه کاری را باید انجام دهید. پاسخ به سؤالات را متوقف کنید و اجازه دهید پاسخ به سمت شما بیاید.
دومین تکنیک بنیادی برای این‌که به یک مربی عالی برای خود تبدیل شوید این است که چگونه با سؤالات برخورد کنید.
ما این‌گونه بزرگ شده‌ایم که در هنگام مواجهه با سؤالات باید پاسخ سریع بیابیم. نحوه کار این است که دیگر علاقه‌مند به پاسخ‌دهی به هر سؤالی که با آن مواجه می‌شوید و یا از شما پرسیده می‌شود نباشید. یکی از تکنیک‌های کوچینگ در موسسه ما این است که سؤالاتی پرسیده می‌شود.
آنگاه سؤال به حال خود رها می‌شود تا پاسخ به‌طور طبیعی به شما القا شود. اغلب زمانی که از شما سؤالی پرسیده می‌شود و شما سعی در ایجاد پاسخ دارید مغز و منطق فوری شروع به پاسخ‌دهی می‌کند. طبیعی است که فقط پاسخ‌هایی را ارائه دهید که قبلاً بارها و بارها آن را دریافت کرده‌اید.
اما زمانی که یک سؤال پرسیده می‌شود پاسخ به همراه آن می‌آید. اگر تنها آرام بنشینید و منطق و عقل خود را کمی استراحت دهید خواهید دید که چگونه پاسخ سریع به سمت شما می‌آید. این‌ها پاسخ‌هایی است که باعث ایجاد بینش درونی می‌شود و شما نمی‌دانید که آن‌ها چه زمانی ظاهر می‌شود. این یک روش جالب برای برخورد با موقعیت‌های دشوار است. با باورهای محدودکننده مبارزه می‌کنید.

 

یکی از مراحل یادگیری سلف کوچینگ این است که چگونه با باورهای محدودکننده مبارزه کنید 
ذهن انسان پیچیده است و با افکار مختلفی اشغال می‌شود. انواع مختلفی از باورهای محدودکننده وجود دارد، مانند تعمیم دهی، فیلترهای ذهنی، استدلال عاطفی، بزرگنمایی‌ها، برچسب زدن، کوچک شمردن موارد مثبت و غیره. شما می‌توانید این اعتقادات را به چالش بکشید و با انجام یک تست اعتقاد، صحت آن‌ها را دوباره سنجی کنید.
 از خودتان بپرسید:
    آیا این اعتقاد من همیشه درست است؟
    آیا من در حال فرضیه‌سازی هستم؟
    آیا اعتقاد من بر اساس دانش محدود و ناقص قرار دارد؟
    چه مدرک / مدارکی برای تأیید اعتقاد من یا نفی آن وجود دارد؟
    چه عواملی را باید در نظر بگیرم؟
    کسی که به او اعتماد دارم در مورد نتیجه‌گیری من چه فکری می‌کند؟
    چه کسی می‌گوید همه‌چیز باید به این شکل باشد؟
    چگونه به شکل دیگری می‌توانم به این وضعیت نگاه کنم؟
    آیا من مسئول چیزی هستم که مقصر آن نیستم؟
    چه چیزی را نمی‌بینم یا تصدیق نمی‌کنم؟
    چه باور بهتری می‌تواند وجود داشته باشد؟

 

برخی از مهارت‌های تدریسی آموزش سلف کوچینگ
1. مهم‌ترین چیزی که اکنون می‌خواهید در زندگی خود تغییر دهید چیست؟
2. چه چیزی است که شما کاملاً می‌خواهید در زندگی خود از آن خلاص شوید؟
3. سناریوی رؤیایی شما برای انجام آن چیست؟
4- تحلیل سریع شما درباره اینکه چرا شرایط آن‌طور که می‌خواهید نیست، چیست؟
5. الآن در کجای مشکل قرار دارید؟
6- تا چه اندازه به خود باور دارید که می‌توانید مشکل را حل کنید؟
7- باورهای محدودکننده شما کدام است؟

 

سخن آخر
بااین‌حال سلف کوچینگ همیشه آسان نیست. اما اگر آن را به‌طور مدام انجام دهید، می‌توانید آگاهی بیشتری نسبت به خود و توانایی‌های خود به دست آورده و شرایط ایجاد تغییر زندگی و بینش خود را به دست آورید. اما نکته مهم این است که شما باید در این راه مسئولیت‌پذیر باشید و با مشکلات خود به‌صورت آگاهانه برخورد کنید. آن‌ها را انکار نکنید و با مقابله با افکار محدودکننده بر آن‌ها غلبه کنید.

نویسنده: سرکار خانم معصومه شهرآشوب از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب و کار ویدان

 

 

 


 

نظرات کاربران

ارسال نظر
Zahra Salehi
الهه حسینی
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید