کوچ مالی کیست و چگونه یک کوچ مالی شویم؟

  • 2 سال پیش
  • کوچینگ حرفه ای
  • 5 دیدگاه
  • 341
کوچ مالی کیست و چگونه یک کوچ مالی شویم؟

یک کوچ مالی می‌تواند به شما در مدیریت احساسات و بهبود رابطه خود با پول کمک کند.
چالشی را نام ببرید که مردم در زندگی با آن روبرو هستند و حتماً یک مربی برای آن وجود خواهد داشت. به این مثال‌ها توجه کنید: با وزن خود مبارزه می‌کنید؟ مربی تناسب‌اندام بگیرید. آیا این تبلیغات را از دست می‌دهید؟ یک مربی شغلی استخدام کنید. احساس می‌کنید در یک مخمصه گیرکرده‌اید؟ یک مربی زندگی را امتحان کنید. احساساتی که مانع تصمیم‌گیری‌های مالی صحیح می‌شوند؟ ممکن است به یک کوچ مالی نیاز داشته باشید.
برخلاف مشاوران مالی که بر ایجاد استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و برنامه‌های مالی تمرکز می‌کنند، مربیان مالی نگاهی دقیق به جنبه رفتاری امور مالی دارند. نیاز به یک کوچ مالی ساده است: یک برنامه مالی، هرچقدر هم که بی‌عیب و نقص باشد، باز هم تابع رفتار و احساسات انسان است. حتی بهترین طرح نیز موفق نخواهد شد اگر سرمایه‌گذار همیشه سعی کند آن را در پاسخ به ناراحتی عاطفی تغییر دهد. یک کوچ مالی می‌تواند برای کمک به حفظ احساسات از انحراف موفقیت مالی بلندمدت وارد عمل شود.

 

کوچ مالی چه کسی است؟
کوچ مالی کسی است که به شما کمک می‌کند رابطه خود را با پول بهبود بخشید و در مسیر رسیدن به اهداف مالی خود بمانید.
جولی گِنجاک، مدیرعامل بینش کاربردی در هارتفورد فاندز، می‌گوید: «یک کوچ مالی را مانند یک مربی شخصی در نظر بگیرید، که وظیفه‌اش کمک به شما در بحث، ایجاد و حفظ روال‌های مثبت است. همان‌طور که یک مربی شخصی به شما کمک می‌کند تا رابطه خود را با غذا و ورزش درک کنید، سپس استراتژی‌هایی ایجاد می‌کند تا از تمایلات طبیعی شما جلوگیری کند و شما را تشویق می‌کند تا به برنامه خود پایبند باشید، یک کوچ مالی نیز همین کار را برای امور مالی شما انجام می‌دهد.

Genjac می‌گوید: «مربی‌های مالی برای کمک به شما در ایجاد رابطه مثبت با پول و تعیین انگیزه‌های طبیعی شما برای پس‌انداز و خرج کردن وجود دارند  و سپس مسئولیت‌پذیری را در تصمیم‌های خود در آینده ایجاد می‌کنند.» (آن‌ها) شما و طرز فکرتان را می‌شناسند و با رفتارها، افکار روزمره و مهم‌تر از همه تشویق موفقیت‌های کوچک به شما کمک می‌کنند در مسیر مالی قرار بگیرید.
استفانی وات، کوچ مالی و مؤسس Social Money Finance LLC، می‌گوید که به مشتریانش کمک می‌کند تا بفهمند سبک زندگی آن‌ها بازتاب مستقیم طرز فکر و عادات پولی آن‌هاست. او می‌گوید: «هر تغییری که می‌خواهند ایجاد کنند، باید از طرز فکر و رفتارشان با پولشان شروع شود».
او به مشتریان کمک می‌کند تا اهمیت ردیابی درآمد و هزینه‌های خود را درک کنند. تعیین اهداف واقعی و دست‌یافتنی؛ و برنامه‌های هزینه‌ای ایجاد کنید که آن‌ها را مسئول می‌داند. او می‌گوید: «من در مدیریت پول تخصص دارم، زیرا این یک جزء ضروری برای ایجاد و حفظ ثروت است.

 

یک کوچ مالی چه‌کاری انجام می‌دهد؟
ایبن بور، رئیس موسسه سرمایه‌گذاری رفتاری مستقر در نیویورک، یک سرویس مربیگری رفتاری و مالی ارائه‌شده توسط شرکت Toews، می‌گوید: «کوچینگ مالی ایجاد فرآیندها و ابزارهایی برای متعادل کردن نیازهای رفتاری و مالی مشتری است.
یک کوچ مالی به شما کمک می‌کند تا عادات و اهداف مالی سالمی ایجاد کنید. این‌ها می‌توانند از مدیریت روزانه پول تا برنامه‌ریزی برای اهداف بلندمدت متغیر باشند. او می‌تواند به شما کمک کند تا مناطق مشکل‌دار یا چالش‌های مالی خود را شناسایی کرده و استراتژی‌هایی برای غلبه بر آن‌ها ایجاد کنید.
مانند درمانگران، مربیان مالی اغلب به‌صورت هفتگی یا دوهفته‌ای با مشتریان ملاقات می‌کنند. این رابطه می‌تواند از چند ماه تا سال‌ها ادامه داشته باشد. معمولاً با کمک به مشتریان در ارزیابی وضعیت مالی فعلی‌شان شروع می‌شود، مانند عادات پولی‌شان و نقاط قوت و ضعفشان. آن‌ها به مشتریان کمک می‌کنند تا اهداف و برنامه‌های مالی را برای رسیدن به اهدافی که نقاط قوت و ضعف مشتری را تصدیق می‌کند، تعیین کنند. یک کوچ مالی همچنین به‌عنوان یک شریک مسئولیت‌پذیر عمل می‌کند تا اطمینان حاصل شود که مشتریان در مسیر رسیدن به اهداف خود باقی می‌مانند و به پیشرفت در بهبود عادات مدیریت پول خود ادامه می‌دهند.

 

مشاور مالی در مقایسه با کوچ مالی
درحالی‌که نقش‌های مشاوران مالی و مربیان مالی همپوشانی دارند، هرکدام بر بخش‌های مختلف فرآیند برنامه‌ریزی تأکید دارند. یک مشاور احتمالاً بر ایجاد یک برنامه مالی که با اهداف مالی مشتری همسو باشد تمرکز خواهد کرد. درحالی‌که مربی بر روی اطمینان از همسویی این طرح با وضعیت عاطفی مشتری نیز تمرکز خواهد کرد. ترکیبی از این دو بهترین راه برای اطمینان از اینکه مشتری در طول زندگی مالی خود در مسیر خود باقی می‌ماند.
به‌عنوان‌مثال، مربیان مالی معمولاً استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را طراحی نمی‌کنند.
او می‌گوید که مربیان مالی به مشتریان آموزش می‌دهند «با نشان دادن احساسات و اقداماتی که ممکن است بخواهند در انواع مختلف بازارها انجام دهند و سپس راه دیگری را به آن‌ها نشان می‌دهند تا از منظر غریزی، احساسی و تاریخی به چالش نگاه کنند». به‌این‌ترتیب، یک کوچ مالی می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌ها و عادات مالی سالم‌تری داشته باشید.

 

چرا کوچ مالی شویم؟
کوچینگ مالی و برنامه‌ریزی مالی سنتی می‌توانند ترکیبی قوی باشند. مشاوران مالی که به‌عنوان مربی رفتاری عمل می‌کنند، می‌دانند که چگونه یک برنامه مالی با سپرهای رفتاری پیرامون رفتارهای قابل پیش‌بینی ایجاد کنند که می‌تواند مشتری را از مسیر خارج کند.
ازآنجایی‌که کوچینگ مالی بر جنبه رفتاری امور مالی تأکید دارد، این نقش ممکن است برای افرادی که در بازار سهام زندگی و نفس نمی‌کشند جذاب باشد. اگر هر روز صبح از رختخواب بلند نمی‌شوید و نمی‌گویید: "من تعجب می‌کنم که بازار سهام چه کرده است؟" یا علاقه به سرمایه‌گذاری مالی ندارید، اما همچنان به‌شدت احساس می‌کنید که تصمیمات پولی تأثیر عمیقی بر روی مردم دارد. تبدیل‌شدن به یک کوچ مالی ممکن است راه درستی برای شما باشد."
به همین ترتیب، اگر تجربیات خود را داشته‌اید که در آن رفتارها مانع از رسیدن به اهداف مالی شما شده است، این سابقه می‌تواند شما را به مربی مؤثرتری تبدیل کند. Genjac می‌گوید هر زمان که یک داستان زندگی شخصی می‌تواند به‌عنوان سکوی پرشی برای مسیر شغلی باشد، پایه‌ای باورنکردنی را فراهم می‌کند تا به دیگران بگویید چرا کاری را انجام می‌دهید. او افرادی را که این رشته را در نظر می‌گیرند تشویق می‌کند تا در مورد تجربیات خود در مورد پول فکر کنند تا ببینند آیا شور و اشتیاق پنهانی در کمین وجود دارد یا خیر.

 

چگونه یک کوچ مالی شویم؟
برای تبدیل‌شدن به یک کوچ مالی نیازی به دریافت مجوزهای مالی یا گواهینامه ندارید. تجربه ساده زندگی می‌تواند کافی باشد. بااین‌حال، مراحل خاصی وجود دارد که باید برای افزایش شانس خود برای یک حرفه موفق به‌عنوان یک کوچ مالی بردارید.
1. آموزش ببینید: درحالی‌که هیچ الزام آموزشی برای تبدیل‌شدن به یک کوچ مالی وجود ندارد، بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند حداقل به دنبال دریافت مجوزهای آن باشید.
بر می‌گوید مربیان مالی که مشاور نیستند، در مواردی که می‌توانند از نظر برنامه‌ریزی مالی و ساخت نمونه کارها به مشتریان ارائه دهند، محدود خواهند بود. او می‌گوید که چنین فردی ممکن است بیشتر شبیه یک درمانگر مالی باشد و ممکن است با یک برنامه‌ریز مالی معتبر کار کند.
اگر شما یک مشاور مالی دارای مجوز هستید که به‌عنوان یک کوچ مالی فعالیت می‌کند، احتمالاً باید تمرین مربیگری خود را توسط بخش انطباق شرکت خود تأیید کنید.
دریافت گواهینامه یا آموزش رسمی‌تر، مانند تعیین مشاور مالی معتبر ارائه‌شده توسط انجمن آموزش مشاوره مالی و برنامه‌ریزی، تنها پایگاه دانش و توانایی شما را برای بازاریابی خود به مشتریان بهبود می‌بخشد.
2. یک قسمت از بازار را پیدا کنید: برای تبدیل‌شدن به یک کوچ مالی موفق، باید خدمات خود را از همتایان خود متمایز کنید. به رابطه و تجربیات خود در مورد پول فکر کنید. آیا زمینه‌های تخصصی خاصی وجود دارد که بتوانید در آن کار کنید؟ برای مثال، اگر نزدیک به ورشکستگی بودید اما خود را رها کردید، ممکن است تصمیم بگیرید که بر مدیریت جریان نقدی و رهایی از بدهی تمرکز کنید. اگر طلاق گرفته‌اید، کسب‌وکار مربیگری مالی خود را حول برنامه‌ریزی مالی طلاق متمرکز کنید.
3. به دنبال فرصت‌های مشارکت باشید: اگر مشاور مالی نیستید، می‌توانید با مشاوران محلی تماس بگیرید تا ببینید آیا فرصتی برای مشارکت وجود دارد یا خیر. Genjac می‌گوید: «مشاوران مالی هر روز با بسیاری از افراد سروکار دارند، و اغلب اوقات دشوار است که یک شریک پاسخگوی روزانه در برابر مشتریان خود باشیم. یک کوچ مالی می‌تواند مکمل خوبی برای منابعی باشد که یک مشاور مالی روی میز می‌آورد.»

 

4. در بازاریابی خود صادق باشید: فقط به یاد داشته باشید: "شما یک وکیل نیستید، مگر اینکه باشید. شما یک حسابدار نیستید، مگر اینکه باشید. شما یک متخصص نیستید، مگر اینکه باشید." "مراقب نحوه ارائه خود و تخصص خود باشید."

 

چه زمانی مربیان مالی ارزش آن را دارند که از آن‌ها کمک بگیریم؟
برای سرمایه‌گذاران، تصمیم گیزی انتخاب کوچ مالی یا مشاور مالی یک تصمیم انحصاری نیست. شما می‌توانید هم یک مشاور و هم یک کوچ مالی داشته باشید، و اغلب این بهترین راه برای نزدیک شدن به موقعیت است.
بور می‌گوید: اگر احساساتتان مانع از تصمیم‌گیری‌های مالی شما می‌شود، یا باعث می‌شوند که انتخاب‌های غیرمولد داشته باشید، ممکن است از یک کوچ مالی که به شما کمک می‌کند تا آن را حل کنید، سود ببرید. درحالی‌که هر مشاور به‌طور ایده آل باید برخی از مربیان عاطفی را در اقدامات خود بگنجاند، مانند کمک به مشتریان برای عادی‌سازی احساسات خود قبل از شروع تصمیم‌گیری‌های مالی، همه مشاوران مایل و قادر به انجام این کار نیستند.

مشاوران می‌توانند با توجه به احساسات مشتری خود نسبت به آنچه مشاور در یک موقعیت معین «طبیعی» در نظر می‌گیرد، به مشتریان کمک کنند تا این نیاز را شناسایی کنند. بور می‌گوید: اگر مشتری خارج از آن چیزی است که شما به‌عنوان یک سطح عادی از اضطراب در مورد سرمایه‌گذاری‌هایش در نظر می‌گیرید، ممکن است او را تشویق کنید که به دنبال یک مربی باشد.
بور می‌گوید: «یک مشاور مالی وجود دارد تا ابزارهای مالی را در طرحی ساختار دهد که احتمال موفقیت بالایی دارد و درعین‌حال مشتریان را برای مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید آماده می‌کند، و به آن‌ها کمک می‌کند در صورت بروز آن‌ها از پس آن‌ها برآیند». می‌توان یک مربی را فراخواند تا کشف کند که مشکلات در کجای مشتری که به برنامه بازی پایبند است و به او کمک کند تا استحکام لازم برای عبور از آن را ایجاد کند.»

 

 

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید