چگونه از مهارت‌های گوش دادن فعال برای کوچینگ دیگران استفاده کنیم

  • 1 سال پیش
  • کوچینگ حرفه ای
  • 2 دیدگاه
  • 184
چگونه از مهارت‌های گوش دادن فعال برای کوچینگ دیگران استفاده کنیم

چگونه از مهارت‌های گوش دادن فعال برای کوچینگ دیگران استفاده کنیم

در اینجا 6 مهارت که با انجام آن‌ها می‌توانید مهارت‌های گوش دادن فعال خود را تقویت کنید و کوچ بهتری شوید، ذکرشده است.

 گوش دادن فعال چیست؟

 گوش دادن فعال مستلزم این است که با دقت به سخنران گوش دهید، بفهمید که چه می‌گوید، پاسخ دهید و در مورد آنچه گفته می‌شود فکر کنید، و اطلاعات را برای بعد حفظ کنید. این کار باعث می‌شود هم شنونده و هم گوینده به‌طور فعال در مکالمه شرکت کنند.

 نکاتی برای کوچ‌ها:

از تکنیک‌های گوش دادن فعال مانند توجه دقیق به رفتار و زبان بدن گوینده استفاده کنید تا درک بهتری از پیام او به دست آورید.

با نشانه‌های بصری مانند تکان دادن سر و تماس چشمی، علامت دهید که حرف‌های او را متوجه می‌شوید. از انجام کارهایی که باعث وقفه یا حواس‌پرتی می‌شود، مانند بی‌قراری و قدم زدن اجتناب کنید.

 گوش دادن فعال، واکنش نشان دادن و پاسخ دادن به آن همیشه آسان نیست. فشارها و کارهای روزانه اغلب بر کار ما غلبه می‌کنند و زمان و انرژی محدودی را برای تمرکز بر آرام کردن محیط و گوش دادن به گزارش‌های مستقیم و مدیریت باقی می‌گذارند.

بااین‌حال که ممکن است زمان برای جلسات رسمی کوچینگ محدود باشد، شما می‌توانید خود را با لحظات کوچینگ و مکالمات کوچینگ تطابق دهید.

با این ترفند که شنونده‌ای باهوش باشید و ابزار تکنیکهای گوش دادن فعال خود را برای زمانی که چنین لحظاتی پیش می‌آید آماده کنید.

لازم است این نکته را بدانید که برخلاف گوش دادن انتقادی، یک شنونده فعال سعی نمی‌کند پیام را ارزیابی کند و نظر خود را ارائه دهد. یک شنوندهٔ فعال سعی دارد به‌سادگی به گوینده احساس شنیده شدن بدهد و به سخنان او اعتبار ببخشد. 

در CCL، ما به کوچ‌ها کمک می‌کنیم تا فراتر از مهارت‌های اصلی گوش دادن فعال گام بردارند تا بتوانند درک واقعی از دیگران، داشته باشند و حقایق، احساسات و ارزش‌هایی که ممکن است در پشت کلمات لفظی که به اشتراک گذاشته می‌شوند، پنهان باشند را دریابند.

در سطح سازمانی، از این طریق می‌توان فرهنگ حقیقت و شجاعت را در محل کار ایجاد کرد. اگر می‌خواهید مهارت‌های گوش دادن فعال خود را تقویت کنید و آمادهٔ چالش گوش دادن فعال هستید، شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می‌کنیم!

فواید گوش دادن فعال

قبل از اینکه به تکنیک‌های خاص گوش دادن فعال و چگونگی بهبود مهارت‌های گوش دادن فعال خود بپردازیم، مهم است که یک‌قدم به عقب برداریم و ابتدا اهمیت گوش دادن فعال را درک کنیم.

این کار کمک می‌کند تا اعتماد بین طرفین ایجاد شود. با ابراز همدردی با دیگران، می‌توانید امنیت روانی را تقویت کنید. شنونده‌ای متفکر بودن، پرسیدن سؤال، جستجوی توضیح و تشویق دیگران برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود، نقش شما را به‌عنوان یک همسر، دوست، همکار، مدیر و کوچ تقویت می‌کند.

به شما امکان می‌دهد به‌طور مؤثرتری به دیگران آموزش دهید. شنونده‌ای قوی و دقیق بودن باعث می‌شود همکاران در گزارش‌های مستقیم به شما احترام بگذارند و احتمالاً درنتیجه بهبودهایی را در روابط خود با آن‌ها مشاهده خواهید کرد.

هنگامی‌که شروع به عملی کردن مهارت گوش دادن فعال کردید، متوجه تأثیر مثبت آن در تعدادی از زمینه‌ها، ازجمله در روابط شخصی و حرفه‌ای، در محل کار و موقعیت‌های اجتماعی مختلف خواهید شد.

6 گام برای گوش دادن فعال مؤثرتر

تقویت مهارت‌های گوش دادن فعال شما چیزی بیشتر از شنیدن صحبت کردن یک نفر است. هنگامی‌که مهارت‌های گوش دادن فعال را تمرین می‌کنید، باید از این 6 تکنیک استفاده کنید:

1. توجه کردن

2. خودداری از قضاوت

3. منعکس کردن

4. واضح‌سازی

5. خلاصه کردن

6. به اشتراک‌گذاری

 

1. توجه کنید

یکی از اهداف گوش دادن فعال و یک شنونده مؤثر، تنظیم لحن راحت و مناسب است که به کوچ شما فرصتی برای فکر کردن و صحبت کردن بدهد. قبل از پاسخ دادن

زمان انتظار را در نظر بگیرید. صحبت کوچ‌ها را قطع نکنید، جملات آن‌ها را تمام نکنید، یا قبل از اتمام آن‌ها شروع به پاسخ دادن نکنید. هنگام گوش دادن فعال به

زبان بدن و همچنین چارچوب ذهنی خود توجه کنید. روی لحظه متمرکز باشید، تماس چشمی برقرار کنید و مانند شنونده‌ای از جایگاهی محترمانه عمل کنید.

2. از قضاوت خودداری کنید

گوش دادن فعال نیازمند ذهنی باز است. به‌عنوان یک شنونده و یک کوچ، هنگام تمرین گوش دادن فعال، پذیرای ایده‌های جدید، دیدگاه‌های جدید و فرصت‌های جدید باشید.

شنوندگان خوب حتی زمانی که نظرات محکمی هم دارند، قضاوت را به حالت تعلیق درمی‌آورند، انتقاد می‌کنند و از کارهایی مانند بحث کردن یا فروش فوری اجتناب می‌کنند.

3. انعکاس دهید

وقتی شما شنونده هستید، تصور نکنید که کوچ خود را به‌درستی درک می‌کنید — یا آن‌ها خود می‌دانند که شما آن‌ها را شنیده‌اید. شما می‌توانید اطلاعات و احساسات مربی خود را با بازنویسی کنید و نکات کلیدی را منعکس کنید.

بازتاب دادن، یک تکنیک گوش دادن فعال است که نشان می‌دهد شما و همتایتان در یک گروه قرار دارید. برای مثال، کوچتان ممکن است به شما بگوید: «اِما بسیار وفادار است و از اعضای گروه حمایت می‌کند –برای آن‌ها از آتش عبور می‌کند. اما مهم نیست که چقدر فشار می‌آورم، گروه همچنان ضرب‌الاجل‌ها را از دست می‌دهد.»

در تفسیر شما می‌توانید بگویید: «بنابراین مهارت‌های اِما برای افراد بسیار عالی است، اما مسئولیت‌پذیری یک مشکل است». اگر این جمله را بشنوید که، "من نمی‌دانم چه‌کار دیگری انجام دهم!" یا «از نجات گروه در آخرین لحظه خسته شده‌ام»، سعی کنید به کوچ کمک کنید تا به احساساتش برچسب بزند: «به نظر می‌رسد که شما بسیار ناامید و گیرافتاده‌اید».

4. واضح‌سازی کنید

هنگام گوش دادن فعال، از پرسیدن سؤال در مورد هر موضوعی که مبهم یا نامشخص است خجالت نکشید. به‌عنوان شنونده، اگر در مورد آنچه کوچ گفته است تردید یا سردرگمی دارید، چیزی شبیه این بگویید: «بگذار ببینم واضح هست یا نه. در مورد… صحبت می‌کنی؟» یا «یک دقیقه صبر کنید. لحظه‌ای حواسم پرت شد».

پرسش‌های باز، شفاف‌سازی‌شده و کاوشگرانه ابزارهای مهم گوش دادن فعال هستند که کوچ را تشویق می‌کنند تا به‌جای توجیه یا دفاع از یک موضع، یا تلاش برای حدس زدن «پاسخ درست»، به خود اندیشی و حل مسئله بپردازد.

مثال‌هایی از این قبیل: "در مورد ... چه فکر می‌کنی؟" یا "درباره ... به من بگو؟" و "آیا بیشتر توضیح می‌دهید/توضیح می‌دهید...؟

هنگامی‌که شما مشغول گوش دادن فعال هستید، تأکید بر پرسیدن به‌جای صحبت کردن است. این سؤالات پاسخی متفکرانه را به دنبال دارد و روحیه همکاری را حفظ می‌کند.

ممکن است بگویید: «چند چیزهای خاصی را امتحان کرده‌اید؟» یا «آیا از گروه پرسیده‌اید که نگرانی‌های اصلی آن‌ها چیست؟» یا «آیا اما موافق است که مشکلات عملکردی وجود دارد؟» و "چقدر مطمئن هستید که تصویر کاملی ازآنچه در حال وقوع است دارید؟"

5. خلاصه کنید

بیان مجدد نکات کلیدی در حین ادامه گفتگو، درک شما از دیدگاه طرف مقابل را تقویت می‌کند. همچنین به هر دو طرف کمک می‌کند تا مسئولیت‌های متقابل را روشن کنند. به‌طور خلاصه آنچه را که در طول تمرین گوش دادن فعال یاد گرفتید را خلاصه کنید و از طرف مقابل نیز بخواهید همین کار را انجام دهد.

توضیح کوتاهی از نکات اصلی مطرح‌شده ممکن است اینگونه باشد: «اجازه دهید خلاصه کنم تا درک خود را بررسی کنم. اِما به‌عنوان مدیر ارتقا یافت و گروهش را دوست دارد. اما شما باور نمی‌کنید که او آن‌ها را مسئول می‌داند، بنابراین اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند. شما هر چیزی را که فکرش را بکنید، او امتحان کرده، و هیچ تأثیر آشکاری وجود ندارد. درست متوجه شدم؟

6. به اشتراک بگذارید

گوش دادن فعال ابتدا درک طرف مقابل و سپس درک شدن به‌عنوان شنونده است. همان‌طور که درک واضح‌تری از دیدگاه طرف مقابل به دست می‌آورید، می‌توانید ایده‌ها، احساسات و پیشنهادها خود را معرفی کنید.

ممکن است در مورد تجربه مشابهی که داشتید صحبت کنید، یا ایده‌ای را به اشتراک بگذارید که قبلاً در مکالمه مطرح شده است. وقتی وضعیت به این صورت موردبحث قرار می‌گیرد، هم شما و هم کوچتان تصویر خوبی از وضعیت دارید.

به‌این‌ترتیب، گفتگو می‌تواند به حل مسئله تبدیل شود: چه چیزی امتحان نشده است؟ چه چیزی را نمی‌دانیم؟ چه رویکردهای جدیدی را می‌توان اتخاذ کرد؟ به‌عنوان کوچ، به پرس‌وجو، راهنمایی و پیشنهاد ادامه دهید، اما راه‌حلی را دیکته نکنید. اگر کوچ در مورد گزینه‌ها فکر کند و راه‌حل را در اختیار داشته باشد، احساس اعتمادبه‌نفس و اشتیاق بیشتری خواهد داشت.

این 6 تکنیک گوش دادن فعال، که به‌صورت ترکیبی استفاده می‌شوند، کلیدهای برگزاری مکالمه کوچینگ هستند.

قابلیت‌های جدید بسازید و فرهنگ خود را با ساختن مکالمات تقویت کنید. برنامه مبتنی بر پژوهش می‌تواند به شما در ایجاد و سنجش مهارت‌های گوش دادن فعال در کوچینگ کمک کند.

با ما همگام شوید تا مطمئن شوید همه افراد در سازمان شما می‌توانند هرروز گفتگوهای بهتری داشته باشند. میزان اثربخشی گوش دادن فعال خود را ارزیابی کنید. بسیاری از مردم مهارت‌های شنیداری خود را بدیهی می‌دانند.

ما اغلب تصور می‌کنیم واضح است که در حال تمرین گوش دادن فعال هستیم و دیگران می‌دانند که شنیده می‌شوند. اما واقعیت این است که ما به‌عنوان کوچ اغلب با وظایف و نقش‌هایی که مستقیماً به گوش دادن فعال مربوط می‌شود، درگیر هستیم.

پذیرش انتقاد خوب، برخورد با احساسات مردم و تلاش برای درک آنچه دیگران فکر می‌کنند، همگی نیازمند مهارت‌های گوش دادن فعال قوی هستند.

حتی در بهترین صورت، ممکن است درواقع به‌طور ناخودآگاه سیگنال‌هایی به گوینده ارسال کنید که فکر کنند شما اصلاً به آن گوش نمی‌دهید. اگر هر یک از سؤالات زیر شمارا توصیف می‌کند، ممکن است لازم باشد فن‌های گوش دادن فعال خود را تقویت کنید.

آیا شما گاهی اوقات:

  • به‌سختی می‌توانید روی آنچه گفته می‌شود تمرکز کنید، به‌ویژه زمانی که فردی که صحبت می‌کند شاکی است و غرغر یا غیبت می‌کند؟
  • به‌جای تمرکز به حرف‌های گوینده، به این فکر می‌کنید که بعداً چه بگویید؟
  • وقتی کسی ایده‌ها یا اقدامات شمارا زیر سؤال می برد، دوست ندارید؟
  • زمانی که گوینده نگرش منفی دارد، موضوع را حذف می‌کنید؟
  • قبل از اینکه طرف مقابل دیدگاه خود را به‌طور کامل توضیح دهد، خیلی زود مشاوره می‌دهید و راه‌حلی برای مشکلات پیشنهاد می‌دهید؟
  • احساسات واقعی مردم را موأخذه و سرکوب می‌کنید؟
  • به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از صحبت‌های شخص دیگر صحبت می‌کنید؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این سؤالات مثبت است، تنها نیستید.

چگونه مهارت‌های گوش دادن فعال خود را بهبود ببخشید

برای تقویت مهارت‌های گوش دادن فعال خود، سعی کنید این تکنیک‌ها را به کار ببرید:

  1. عواملی که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود را محدود کنید. هر تکنولوژی را ساکت کنید و از عوامل حواس‌پرتی دور شوید تا بتوانید به‌طرف مقابل توجه کامل داشته باشید.
  2. به لحن صدا و زبان بدن فرد نیز توجه داشته باشید. به آنچه گفته می‌شود توجه کنید، نه آنچه می‌خواهید بگویید. هدفی تعیین کنید که بتوانید آخرین جمله‌ای که طرف مقابل می‌گوید را تکرار کنید. این توجه شما را بر روی هر بیان حفظ می‌کند.
  3. با سکوت آشتی‌کنید. شما مجبور نیستید همیشه پاسخ دهید یا نظر بدهید. وقفه در گفتگو می‌تواند به شما فرصتی بدهد تا افکارتان را جمع‌آوری کنید.
  4. طرف مقابل را تشویق کنید تا ایده‌ها و راه‌حل‌هایی را قبل از ارائه ایده‌های خود ارائه دهد. سعی کنید 80 درصد گوش‌داده و 20 درصد صحبت کنید.
  5. نکات کلیدی را که شنیدید دوباره بیان کنید و بپرسید که آیا دقیق هستند یا خیر. «بگذار ببینم درست شنیدم یا نه…» راهی آسان برای روشن کردن هرگونه سردرگمی است.
  6. بازبینی موضوع را در نظر بگیرید. شما می‌توانید بدون نظر گوش دهید و با شکایات موافق نباشید. اگر چیزی است که می‌خواهید دنبالش کنید، از فرد بخواهید آن را همراه با راه‌حل احتمالی یادداشت کند، سپس زمان دیگری را برای بحث در نظر بگیرید.

اگر برای توسعه تکنیک‌های گوش دادن فعال بهتر تلاش کنید، نه‌تنها به‌عنوان یک شنونده خوب شناخته می‌شوید، بلکه به کوچ بهتری نیز تبدیل خواهید شد.

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید