کوچ بازرگانی و مزایای آن

  • 2 سال پیش
  • کوچ
  • 5 دیدگاه
  • 335
کوچ بازرگانی و مزایای آن

کوچ بازرگانی کیست و چرا واقعاً به آن نیاز دارید؟

یک کوچ بازرگانی به صاحب کسب‌ و کار در راه‌اندازی یک تجارت خوب کمک می‌کند و چشم‌انداز کسب‌ و کار را برای او روشن می‌سازد و نشان می‌دهد که چگونه این چشم‌انداز با اهداف شخصی فرد مطابقت دارد. کوچینگ بازرگانی فرآیندی است که برای رساندن یک کسب و کار از نقطه صفر به جایگاهی که صاحب آن در نظر دارد، استفاده می‌شود.

مربیگری و منتورینگ گاهی اوقات ممکن است اشتباه گرفته شوند، زیرا هر دو نقش سالها تجربه خود را به روی میز می‌آورند. بزرگ‌ترین تفاوت این است که یک مربی بر مشاوره تمرکز می‌کند در حالی که یک منتور به مالک در برنامه ریزی هدف کمک می‌کند و پاسخگو می‌ماند تا آنها به موفقیت برسند.

کوچ بازرگانی برنامه‌های عملی می‌سازد

صاحبان مشاغل فعال به دنبال درک این موضوع هستند که چرا رسیدن به اهداف رشد کسب و کار برای آنها مهم است و تأثیر آن بر زندگی‌شان چیست. از این گذشته، صاحب کسب و کار در نهایت سرعت و اشتیاق رسیدن به هدف را تعیین می‌کند. اگر این انگیزه با رؤیاها، اهداف و برنامه‌های شخصی صاحب کسب و کار مرتبط نباشد، دلیل مهمی وجود ندارد که رسیدن به آن هدف تجاری حیاتی باشد.

پس از روشن شدن اینکه یک صاحب کسب و کار می‌خواهد تجارت خود را به کجا برساند، کوچ بازرگانی به برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی اهداف و استراتژی‌های مورد نیاز برای کمک به پیشرفت کسب‌وکار کمک می‌نماید. کوچ بازرگانی به طور منظم با صاحب آن، به صورت هفتگی یا ماهانه، ملاقات می‌کند تا آنها را در مسیر تعهدات انجام شده در جلسه مربیگری گذشته نگه دارد.

مربیان تجربه غنی دارند که روی میز می‌آورند. آن‌ها به مالکان کمک می‌کنند تا اهداف خود را بفهمند و نقشه راه برای رسیدن به آن را ایجاد کنند. دیدگاه آنها در مورد شرکت می‌تواند به مالکان کمک کند تا ببینند کدام موارد فقط وظایف و کدام اهداف بلند مدت هستند.

کوچ بازرگانی مسئولیت پاسخگویی مالک را ایجاد می‌کند

یکی از مؤلفه‌های مهم مربیگری کسب و کار مسئولیت پذیری است. شما هرگز نخواهید دید که یک مربی فوتبال برای تیمش دور زمین مسابقه بدود.

همین واقعیت در مورد کوچ بازرگانی نیز صادق است. مربی کسب و کار یک مشاور نیست. آن‌ها کار را برای شما در تجارت شما انجام نمی‌دهند. آن‌ها آنجا هستند تا شما را روی نتیجه نهایی متمرکز نگه دارند و به شما یادآوری کنند که چرا این استراتژی مهم است.

آن‌ها به شما انگیزه می‌دهند تا به تعهدات خود عمل کنید و به عنوان یک هشدار دهنده عمل می‌کنند و در صورت نیاز یک آینه در مقابل شما نگه می‌دارند و نقاط کور تجاری و شخصی شما را برجسته می‌نمایند.

کوچ بازرگانی با ایجاد معیارهای کلیدی عملکرد (KPI) اهداف را دنبال می‌کند و مسیر رسیدن به آنها را بسیار شفاف می‌سازد.

مربی برای پیگیری و اندازه‌گیری پیشرفتی حضور دارد که شخص به تنهایی از ثبت آن اجتناب می‌ورزد. وقتی سفر شفاف باشد، شخصی را که مسئول رسیدن به آنها است بسیار پاسخگو می‌کند.

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ، داستان‌های موفقیت خود را تا حدی به داشتن یک کوچ بازرگانی عالی نسبت می‌دهند.

با ترکیب قدرت یک هیئت مشاوره کسب و کار، که به عنوان یک هیئت مدیره برای ایده‌ها و چالش‌های کسب و کار شما عمل می‌کند، با یک مربی کسب و کار که به شما در اجرای ایده‌ها و استراتژی‌های حاصل از هر جلسه ماهانه کمک می‌کند، می‌توانید به موفقیتهای چشمگیری برسید.

جلسات مربیگری کسب و کار، همراه با اعضای هیئت مدیره، مسئولیت پذیری و استراتژی را برای رساندن کسب و کار شما از جایی که امروز است به جایی که می‌خواهید در آینده باشید، ارائه می‌دهد.

7 دلیل استفاده از کوچینگ کسب و کار

1. چنانچه شما در حال حاضر خوب هستید و می‌دانید که برای برجسته شدن زمان بیشتری لازم دارید، باید به کوچینگ کسب و کار فکر کنید.

همانطور که ورزشکاران برتر همیشه به دنبال مربیان برتر در رشته خود می‌گردند، شما نیز به یک کوچ بازرگانی نیاز دارید. کوچ بیزینس شما را مسئول می‌سازد، نتایج را می‌خواهد، شما را تحت فشار قرار می‌دهد و همچنین در کنار شماست تا به خاطر انجام یک کار خوب تشویق شوید.

2. چنانچه احساس می‌کنید که با کسب و کار خود ازدواج کرده‌اید و نیاز به کار در تمام ساعات کاری دارید، یک کوچ بازرگانی می‌تواند به شما کمک کند.

3. کسب و کار شما سود کافی برای توجیه تلاش‌های شما ایجاد نمی‌کند. اگر می‌خواهید به کاری که همیشه انجام می‌دادید ادامه دهید، تعجبی ندارد که همان نتایج را دریافت کنید.

کوچ بازرگانی شما این را به چالش می‌کشد و بر روی انجام اقداماتی متمرکز می‌کند که باعث افزایش سود می‌شود و به شما امکان می‌دهد روی پیشبرد کسب و کار خود کار کنید.

این امر مستلزم تغییر خواهد بود، بنابراین برای موفقیت آن باید با روی باز به این توصیه‌ها خوش‌آمد بگویید. نتایج به معنای واقعی کلمه می‌تواند افزایش درآمد و سود شما در چند ماه پس از شروع برنامه باشد.

4. شما معتقدید که اگر همیشه سر کار نباشید، کسب و کار آسیب خواهد دید. رفتن به تعطیلات قابل بحث نیست، مگر اینکه کسب و کار شما بتواند بدون حضور شما هر روز به کار خود ادامه دهد.

ممکن است برای برخی شوکه کننده باشد که بفهمند در واقع یک کارمند کسب و کار هستند، نه یک مالک واقعی.

کوچ بازرگانی به شما کمک می‌کند تا فرآیندهای تجاری را وارد کرده و تیم مدیریتی خود را توسعه دهید تا کسب و کار رونق بگیرد، چه تمایل داشته باشید که امروز سر کار بروید چه اینکه نیاز به استراحت دارید.

5. عاشق تجارت خود شده‌اید. آیا گاهی فکر می‌کنید که زندگی بدون همه دردسرها ساده‌تر می‌شود؟ کوچ بازرگانی شور و اشتیاق شما را دوباره شعله ور می‌کند و به شما کمک می‌کند تا دیدگاه‌ها و اهداف خود را برای کسب و کار دوباره توسعه دهید.

6. شما تجربه تجاری زیادی دارید، با این حال سال‌هاست که واقعاً روی خودتان سرمایه‌گذاری نکرده‌اید. ممکن است کارکنان خود را به دوره‌های آموزشی بفرستید، اما نیازهای شما فراتر از آموزش عمومی است.

در نتیجه خود را نادیده گرفته‌اید. استفاده از کوچ بازرگانی نوعی سرمایه‌گذاری روی خود شخص است. مربی با شما کار خواهد کرد تا جنبه‌های خاصی از عملکرد خود را بهبود بخشید و حمایت و انگیزه یک به یک را برای دستیابی به پیشرفت‌ها بر اساس آن ارائه دهید.

رابطه بین شما و کوچ بازرگانی تأثیر سریع و حداکثری را بر عملکرد کسب و کار تضمین می‌کند و بازدهی قابل اندازه‌گیری را بوجود می‌آورد.

7. شما متوجه این موضوع شده‌اید که کسب و کار به کجا می‌رود و چرا. اما مربی شما به عنوان یک فرد بیگانه می‌تواند از دور نظاره‌گر پیشرفت کسب و کار باشد و واقعیت را به شما نشان دهد.

او سؤالات دشواری را که از آنها دوری می‌کردید از شما می‌پرسد و شما را به انجام عمل دعوت می‌نماید.

مزایای استفاده از کوچ بازرگانی

چه چیزی باعث می‌شود مربیگری ارزش سرمایه گذاری زمان، انرژی و پول را داشته باشد؟ مربیگری بازرگانی مزایای زیادی دارد، اما در اینجا شش مورد از مهمترین دلایل برای کمک گرفتن از بیرون آورده شده است.

  • افزایش اعتماد به نفس: حمایت یک کوچ بازرگانی بزرگ، که به شما انگیزه و فضایی می‌دهد تا به تنهایی چالش‌ها را حل کنید، اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند به شما کمک کند تا درگیری‌ها، بحران‌ها و چالش‌ها را با سهولت بیشتری مدیریت کنید.
  • به دست آوردن دیدگاه: ما خیلی چیزها را نمی‌دانیم. یک کوچ کسب و کار با مجموعه‌ای از چشم‌اندازهای تازه و تجربه گسترده می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط کور خود را ببینید و کاهش دهید. آن‌ها می‌توانند سؤالاتی بپرسند که شما را به تفکر انتقادی و خلاقانه به چالش می‌کشد و همچنین به عنوان یک تابلوی صدا برای ایده‌های شما عمل می‌کند.
  • منطقه راحتی را ترک کنید: افتادن در دام "ما همیشه این کار را کرده‌ایم" آسان است. یک کوچ بازرگانی می‌تواند شما را وادار مرحله‌ای کند تا چیزهای جدید را امتحان کنید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند ریسک را در مقابل پاداش‌های یک چالش جدید ارزیابی نمایید.
  • بهبود رهبری: بیشتر مربیان بینش و تمرین‌هایی را در مورد شخصیت و سبک‌های رهبری ارائه می‌دهند. با ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود، می‌توانید وظایف خاصی را به دیگران محول کنید و در منطقه نبوغ خود بمانید. همه اینها شما را به یک رهبر بهتر و استراتژیک تبدیل می‌کند.
  • بهره‌وری سر به فلک کشیده: انجام کاری که به بهترین شکل انجام می‌دهید و کمک به تیم خود در انجام همان کار، کارایی و روحیه افراد را افزایش می‌دهد. این روش دستورالعملی برای افزایش بهره وری عظیم است. به علاوه، یک کوچ بازرگانی شما را در قبال اهدافی که تعیین کرده‌اید مسئول می‌داند، که احتمال دستیابی به آنها را افزایش می‌دهد.
  • پول بیشتری به دست آورید: یک مربی خوب به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را روشن کرده، یک استراتژی محکم ایجاد نمایید، مشخص کنید کدام اقدامات بیشتر سود را افزایش می‌دهند و شما را برای اجرا مسئول می‌داند. انجام تمامی این مراحل معمولاً پول بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

سایر مزیت‌های بهره‌گیری از کوچ بازرگانی

برای بسیاری از افراد، داشتن یک کسب‌وکار می‌تواند تنها شغل آنها باشد. یکی از نقش‌هایی که کوچ بازرگانی شما بازی می‌کند، نقش یک هیئت مدیره و یک رازدار است.

این فرد کسی است که واقعاً به مسائلی که با آن روبرو هستید اهمیت می‌دهد و برای کمک به شما در پیدا کردن راه حل‌های سریع و مؤثر برای مشکلات آنها حضور دارد.

شاید این کارکرد اصلی آنها نباشد، اما یک کار ارزشمند است. کوچینگ کسب و کار اغلب مسیر مورد علاقه صاحبان کسب و کار و مدیران عامل است، زیرا به طور قابل توجهی از هر مداخله دیگری کارآمدتر و مؤثرتر است.

این امر به صورت جداگانه برای نیازهای شما طراحی شده است و کاملاً بر نتیجه متمرکز می‌باشد.

4 موردی که کوچ بازرگانی انجام نمی‌دهد

مربیگری کسب و کار اغلب با سایر مداخلات شناخته شده اشتباه گرفته می‌شود، این مداخلات عبارتند از:

1. آموزش

آموزش اطلاعات طبقه‌بندی را در مورد آنچه شما باید انجام دهید یا چگونه باید انجام دهید ارائه می‌دهد و در همین مرحله متوقف می‌شود.

2. مشاوره

مشاوره معمولاً برای یک پروژه خاص یا برای شناسایی یک مشکل خاص، تخصص را به ارمغان می‌آورد و سپس در حالت ایده آل برای رفع آن وارد عمل می‌شود. در پایان این فرآیند مشاور خارج می‌شود و هر دانش یا بینش انباشته شده با آنها همراه است.

3. رایزنی

رایزنی برای رسیدگی به مشکلات شخصی خاص با ارائه فرصتی برای ابراز نظر و بررسی نگرانی‌ها و مسائل به گذشته نگاه می‌کند.

4. مربیگری زندگی

کوچینگ زندگی بر اهداف و آرزوهای شخصی مشتریان تمرکز دارد و فرآیندهای کسب و کار یا رشد کسب و کار را پوشش نمی‌دهد.

نکات کلیدی مسئولیت کوچ بازرگانی

نکته شماره 1 مربیگری تجاری: عادات گذشته را رها کنید

آنچه در گذشته باعث موفقیت شما شده است، ممکن است اکنون شما را موفق نکند. به چیزهایی که می‌دانید و با آن احساس راحتی می‌کنید پایبند نباشید، در نقش‌ها و کسب‌وکارهای جدید به‌ شدت شکست خواهید خورد.

نکته شماره 2 کوچینگ تجاری: محیط کسب و کاری که در آن فعالیت می‌کنید را درک نمایید

بردهای اولیه اعتبار یک رهبر و شتاب ایجاد می‌کند. تنها راه غلبه بر اینرسی، مقاومت و مخالفان، اثبات مفهوم است.

با این حال، زمانی که سیستم مدیریتی که در آن کار می‌کنید را درک نکنید، ایجاد نتایج بسیار دشوار است. یک سیستم مدیریتی و ساختار سازمانی بد حتی بهترین رهبران و تیم‌های تجاری را شکست خواهد داد.

اطمینان حاصل کنید که کسب و کار و عملکرد به درستی تنظیم شده است. کوچ بازرگانی می‌تواند شما را در محیط‌های تجاری دشوار راهنمایی کند:

آیا کسب و کار استراتژی شما را تغییر داده است، اما چرخه اجرایی خود را با آن تنظیم نکرده‌اید؟

آیا این کسب‌وکار افراد عالی را وارد کرده است، اما هنوز در ساختار اشتباهی فعالیت کرده و یا به فرآیندهای شکسته تکیه می‌کنند، یا اصلاً هیچ فرآیندی ندارند؟

آیا کسب و کار استراتژی شما را تغییر داده است، اما همچنان در ساختار سازمانی قدیمی به فعالیت خود ادامه می‌دهید؟

نکته شماره 3 مربیگری تجاری: سبک مدیریتی خود را تغییر دهید

همانطور که از مرحله تحلیلگری به مدیر تجاری پیشرفت می‌کنید، یا از مدیر ارشد تجاری به مدیر کلی می‌رسید، مجبور خواهید بود سبک مدیریتی خود را تغییر دهید.

 تغییر برای مدیران آسان نیست. به عنوان مثال، برخی از مشتریان کوچینگ تجاری طبیعی هستند و فقط به یک یا دو جلسه کوچینگ تجاری نیاز دارند تا سبک مدیریتی خود را تطبیق دهند.

در حالی که دیگران رهبری موقعیتی را بسیار دشوار می‌دانند، همه ما با نقاط قوت و ضعف مختلف منحصر به فرد هستیم.

به عنوان مثال، برخی از مشتریان کوچینگ تجاری ترجیح می‌دهند در منطقه راحتی خود فعالیت کنند و متوجه نمی‌شوند که چه زمانی سبک آن‌ها درگیر یا در تضاد با سبک شخص دیگری است.

وقتی این اتفاق می افتد، درگیری و نارضایتی زیادی بین افراد و تیم‌ها ایجاد می‌شود. آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارند تا تفاوت‌های فردی و تکنیک‌های مدیریتی را برای پاسخگویی به نیازها و احساسات مردم بشناسند و با آن‌ها سازگار شوند.

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید