کوچ کسب‌وکار یک سرمایه‌گذاری برتر با بازدهی بالا

  • 4 هفته پیش
  • کوچینگ حرفه ای
  • 1 دیدگاه
  • 37
کوچ کسب‌وکار یک سرمایه‌گذاری برتر با بازدهی بالا

کوچ کسب‌وکار: یک سرمایه‌گذاری برتر با بازدهی بالا


استخدام یک کوچ کسب‌وکار می‌تواند یک حرکت حرفه‌ای و متحول‌کننده زندگی برای کارآفرینان و مدیران باشد. یک نظرسنجی منتشر شده توسط فدراسیون بین‌المللی مربیان (ICF) نشان داد که به طور متوسط، کسانی که با یک کوچ کار می‌کنند، درآمد خالص خود را 46 درصد افزایش می‌دهند. علاوه بر این، این تحقیق نشان داد که 62.4 درصد از مدیران و کارآفرینان اهداف بهتری را برای خود تعیین کردند، 57.1 درصد اضطرابشان کاهش یافت و 52.4 درصد احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری کسب کردند. بااین‌حال، جالب‌ترین یافته از این مطالعه تعداد افرادی است که این رابطه را یکی از مهم‌ترین‌ها در زندگی خود توصیف کردند. 50 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که به همان اندازه با مربی کسب‌وکار خود صحبت می‌کنند که با دیگر افراد مهم، بهترین دوست یا درمانگر خود حرف می‌زنند. با درنظرگرفتن این اطلاعات، واضح است که داشتن یک کوچ کسب‌وکار یک شراکت بسیار ارزشمند، در صورت برقراری ارتباط مناسب، است.
بااین‌حال، بسیاری از صاحبان تجارت سعی می‌کنند به‌تنهایی این کار را انجام دهند، مخصوصاً در مرحله راه‌اندازی. طبق گزارش آلن گانت در فست کمپانی، در مورد کوچینگ در استارت‌آپ‌های سرمایه‌گذاری شده، 39 درصد از مدیران اجرایی در این نظرسنجی در 12 ماه گذشته از یک مربی اجرایی استفاده کردند، نسبتی که با افزایش شرکت‌هایشان به طور چشمگیری افزایش یافت. درحالی‌که 32 درصد از مدیران اجرایی در مرحله اولیه از مربی استفاده کردند، 60 درصد از مدیران عامل در مرحله رشد نیز همین کار را انجام دادند. دلیلی وجود دارد که با افزایش مقیاس کارآفرینان، این تعداد افزایش می‌یابد، آنها به حمایتی نیاز دارند که یک کوچ کسب‌وکار آن را ارائه می‌کند. قهرمان بودن و تلاش برای مدیریت رشد یک شرکت به‌تنهایی نه‌تنها استرس‌زا است، بلکه بسیار دور از انتظار است.
اینکه برنامه‌های کوچینگ کسب‌وکار چیست، چه کاری انجام می‌دهد، مزایای استخدام یک کوچ کسب‌وکار چیست، و پاسخ به چند سوالات رایجی که اکثر کارآفرینان با آن مواجه هستند را در این مقاله بیابید. 
کوچ کسب‌وکار چیست؟
کوچ کسب‌وکار، کسی است که تجربه یا تحصیلات وسیعی در حوزه کسب‌وکار دارد که به آنها کمک می‌کند تا به دیگر صاحبان تجارت‌ها کمک کنند تا در رشد شرکتشان موفق عمل کنند. به‌عنوان‌مثال، آنها به رهبران کمک می‌کنند تا رفتارها و اعمال خود را ارزیابی کنند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند ببینند که آیا با آنچه برای رسیدن به اهدافشان نیاز است هماهنگ هستند یا خیر. وظیفه مربی کسب‌وکار، تسهیل فرایند تحلیلی است که به کارآفرینان کمک می‌کند تا ایده‌پردازی کنند، استراتژی داشته باشند و تصمیمات بهتری بگیرند که منجر به دستیابی به هدفشان می‌شود.
درحالی‌که مربیان کسب‌وکار شباهت‌های زیادی با درمانگران و مشاوران دارند، اما بسیار متفاوت از آنان هستند.
مربیان کسب‌وکار چه کاری انجام می‌دهند و آیا می‌توانند به دستیابی به نتایج کمک کنند؟
هدف اصلی یک مربی کسب‌وکار این است که با یک کارآفرین یا مدیر اجرایی در مورد چگونگی رشد شرکت خود به روشی پایدار کار کند. همان‌طور که یک کوچ با نام اِما - لوئیس السی در مقاله‌ای در وب‌سایت خود توضیح می‌دهد، «به عبارت ساده، کوچینگ جایی است که شما با کسی کار می‌کنید تا با خودتان ارتباط برقرار کنید، محیط و زندگی خود را دوباره طراحی نمایید و سپس برای اجرای آن اقدام کنید».
مانند هر نوع کوچ، یک کوچ کسب‌وکار با آموزش نحوه رسیدن به مرحله بعدی، به بهبود افراد کمک می‌کند. بزرگ‌ترین مزیت مربیان کسب‌وکار برای کارآفرینان و مدیران اجرایی این است که شغل آنها به ایجاد نتایج واقعی وابسته است. تنها هدف یک مربی این است که شما را به جایی برساند که تصور می‌کنید هستید، اما بدانید که به‌تنهایی نمی‌توانید به آن برسید. همان‌طور که بیل مک کارتنی مربی معروف فوتبال یک‌بار گفت: «تمام مربیگری این است که بازیکنی را به جایی ببریم که نتواند خودش به‌تنهایی به آنجا برسد». مربیان کسب‌وکار با آموزش و به چالش کشیدن یک فرد تحت کوچینگ، فرایند رشد موردنیاز برای دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای بالاتر را تحریک می‌کنند.
 
علاوه بر این، مربیان بیزینس نتایج مراجعین خود را با موارد زیر افزایش می‌دهند:
•    هدفمند و درعین‌حال با یک حرفه‌ای باتجربه بودن که بینش ارزشمندی را در رسیدگی به امور تجاری ارائه می‌دهد.
•    شفاف‌سازی درک صاحب تجارت از چشم‌اندازی که برای شرکت خود دارند، مأموریت سازمان و علت اهمیت کارشان.
•    کمک به تعیین و دستیابی به اهداف و  KPIهای (شاخص کلیدی عملکرد)  واقع‌بینانه.
•    بررسی معیارهای دنبال شده و نحوه تأثیر آنها بر ابتکارات تجاری و اهداف شخصی.
•    هدایت رهبران از طریق فرایند حل مشکل به‌طوری‌که بتوانند موانع راه را از بین ببرند.
•    بحث در مورد حوزه‌های سودآور، برنامه‌هایی برای رشد کسب‌وکار و کارهایی که باید انجام شوند تا شرکت به مرحله بعدی برسد.
•    یافتن منطقه امن کاری که باهدف رهبر هم‌راستا است و در زندگی آنها شادی ایجاد می‌کند.
•    آموزش هنر نمایندگی به‌طوری‌که سایر اعضای تیم بتوانند وظایف خود را بدون کاهش بهره‌وری انجام دهند.
•    حفظ مسئولیت و انگیزه صاحبان کسب‌وکار برای دستیابی به اهدافی که به آنها متعهد شده‌اند.
•    ازبین‌بردن باورهای محدود‌کننده با تشویق و نشان‌دادن اعتقادات به فرد تحت کوچینگ خود.
•    توجه و توسعه ویژگی‌های رهبری که نیاز به بهبود بیشتر دارند.
سؤالات متداول درباره مربیان کسب‌وکار
استخدام یک کوچ کسب‌وکار می‌تواند یک تجربه رعب‌آور باشد، زمانی که مطمئن نیستید که چه انتظاراتی دارید. به همین دلیل، در اینجا پاسخ‌هایی به چند سؤالات رایج بسیاری از رهبران قبل از اینکه تصمیم بگیرند کوچینگ برای آنها مناسب است یا خیر، آورده شده است:
کوچینگ کسب‌وکار برای چه کسانی مناسب است؟
برنامه‌های کوچینگ کسب‌وکار برای هر فرد حرفه‌ای است که علاقه‌مند به رشد خود و شرکتی است که در آن کار می‌کند. درحالی‌که معمولاً این کارآفرینان، مدیران اجرایی و صاحبان مشاغل کوچک هستند که با مربی کسب‌وکار تعامل دارند، اما داشتن عنوان مدیریت الزامی نیست. بسته به شرکت، بسیاری از کارمندان سطح پایین‌تر می‌توانند کوچینگ کسب‌وکار تحت حمایت کارفرمای خود را دریافت ‌کنند. برخی از کسب‌وکارها برای این نوع توسعه کمک هزینه‌ای ارائه می‌دهند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است مربی سازمانی داشته باشند که کارمندان می‌توانند با او ملاقات کنند. این یک راه عالی برای افزایش تعداد رهبرانی است که می‌توانند یک کسب‌وکار را راه‌اندازی و هدایت کنند.
چند نمونه از رهبران معروفی که از یک مربی کسب‌وکار استفاده کردند عبارت‌اند از:
•    استیو جابز، یکی از بنیان‌گذاران اپل،
•    بیل گیتس، یکی از بنیان‌گذاران شرکت مایکروسافت؛
•    جک کنفیلد، نویسنده سوپ نودل مرغ برای مجموعه روح؛
•    آلن مولالی، رئیس و مدیرعامل سابق شرکت فورد موتور؛
•    آیچا ایوانز، معاون ارشد و مدیر ارشد سابق استراتژی اینتل.
 
چگونه یک کوچ کسب‌وکار قانونی را شناسایی کنم؟
امروزه تعداد زیادی خدمات کوچینگ کسب‌وکار وجود دارد که مربیان خود را در رسانه‌های اجتماعی بازاریابی می‌کنند. این صنعت در حال حاضر در حال تجربه یک رشد انفجاری است. در واقع، IBISWorld  دریافت که درآمد مربیان در سال 2015، 2.356 میلیارد بود، درحالی‌که این تعداد در سال 2019 به 15 میلیارد افزایش یافت. این بدان معناست که تعداد مربیان نسبت به چندین سال پیش بسیار بیشتر شده است. با درنظرگرفتن این موضوع، در اولین حضورها، تشخیص اینکه چه کسی یک مربی قانونی است و چه کسی نیست، دشوار است.
در اینجا سه نکته برای یافتن یک کوچ کسب‌وکار واجد شرایط وجود دارد:
اهداف خود را باتجربه آنها هماهنگ کنید
شما باید فردی را استخدام کنید که تجربه واقعی در دستیابی به اهداف موردنظر شما را داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر می‌خواهید کسب‌وکار خود را در سال جاری هفت‌رقمی کنید، مربی کسب‌وکاری که قبلاً هرگز به کسی در انجام این کار کمک نکرده است، استخدام نکنید. در مورد یافتن فردی که تخصص او با نوع رشد موردنظر شما مطابقت دارد، روشن عمل کنید. 
درباره صلاحیت‌ها بپرسید
کورکورانه اعتماد نکنید. گواهینامه‌های مربیگری و تمایل به یادگیری مستمر نشان می‌دهد که فردی که در نظر دارید، در امری که می‌خواهید متخصص است. این چیزی است که شما به دنبال آن هستید. برنامه‌های معتبر توسط فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) یک شاخص عالی برای این امر است. برای اطلاعات بیشتر در مورد گواهینامه‌های قانونی، این لیست را بررسی کنید.
تحقیقات خود را انجام دهید
به دنبال توصیفات، بررسی‌ها، مطالعات موردی و هر مدرک محکمی باشید که نشان دهد این مربی واقعاً می‌تواند به شما کمک کند تا به نقطه‌ای که می‌خواهید برسید. رسانه‌های اجتماعی آنها و آنچه دیگران در مورد تجربه خودشان با این شخص می‌گویند را بررسی کنید. آیا آنها برای مدتی از شبکه خارج شدند؟ آیا آنها فقط سه ماه پست گذاشته‌اند؟ آیا شما اولین مشتری هستید که آنها تابه‌حال داشته‌اند؟ آیا مشتریان امتیازی کمتر از پنج‌ستاره به آنها داده‌اند؟ اگر علامت هشداردهنده‌ای از یک مورد ناراضی وجود دارد، گزینه‌های دیگر را جستجو کنید.
هزینه یک کوچ کسب‌وکار چقدر است؟
هزینه‌های مرتبط با مربیان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. قیمت‌گذاری بستگی به تجربه مربی، آنچه در حرفه خود به دست آورده است، نتایجی که کسب نموده و میزان مشتریان آنها بستگی دارد. نوع چیدمان کوچینگ نیز بر هزینه آن اثر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، برخی از مربیان، کوچینگ گروهی را ارائه می‌دهند که معمولاً هزینه کمتری نسبت به نوع انفرادی دارد. همچنین برنامه‌های آنلاین می‌توانند قیمت پایین‌تری نسبت به ملاقات حضوری با یک کوچ دفتر کار داشت‌ باشند. علاوه بر این، برخی از مربیان به مشتریانی که جلسات طولانی‌تری را در نظر دارند، تخفیف‌هایی ارائه می‌دهند.
مطالعه جهانی مربیگری ICF در سال 2016 نشان داد که مربیان به طور متوسط 61800 دلار در سال درآمد دارند. در مطالعه دیگری، آنها تخمین زدند کسانی که 150000 دلار درآمد دارند حدود 607 دلار در ساعت هزینه دریافت می‌کنند. آنهایی که بین 100000 تا 150000 دلار قیمت دارند خدمات خود را 365 دلار در ساعت قیمت‌گذاری کردند. این بدان معناست که ممکن است یک مربی سطح متوسط، حدود 220 دلار در ساعت هزینه دریافت نماید. باز هم قیمت‌ها کاملاً به این بستگی دارد که مربی چه کسی است، چه تعداد مشتری می‌تواند جذب کند و غیره.
بازگشت سرمایه در داشتن یک برنامه کوچینگ کسب‌وکار چقدر است؟
قبل از استخدام یک بیزینس کوچ، بسیاری از کارآفرینان و مدیران می‌خواهند بدانند چه نوع بازدهی از این سرمایه‌گذاری خود دریافت خواهند کرد. درحالی‌که نتایج متفاوت خواهد بود، اما داده‌ها بسیار قانع‌کننده هستند.
در این بخش چند نمونه از بازدهی مثبت این نوع کوچینگ آورده شده است:
    گزارش MetrixGlobal LLC نشان می‌دهد که مشتریان کوچینگ به‌ازای هر ۱ دلار سرمایه‌گذاری، ۷.۹۰ دلار بازدهی دریافت می‌کنند.
    مطالعه ICF  در سال 2009 نشان داد: «19 درصد از افراد موردمطالعه، بازگشت سرمایه اندازه‌گیری شده حداقل 5000 درصد را نشان داده‌اند».
    انجمن مدیریت پرسنل دریافت: «مدیرانی که هم تحت کوچینگ و هم تحت آموزش بوده‌اند، توانستند بهره‌وری خود را 86 درصد در مقایسه با رشد 22 درصدی بهره‌وری مدیرانی که تنها تحت آموزش بوده‌اند، افزایش دهند.» همان مطالعه گزارش داد که 61 درصد از مالکان احساس افزایش رضایت شغلی داشتند، درحالی‌که 67 درصد احساس می‌کردند کوچینگ مهارت‌های کار گروهی  را در آنها افزایش داده است.
 
شروع کار با کوچ کسب‌وکار مناسب
به 87 درصد بازدهی بیشتر، 61 درصد رضایت در محل کار و 70 درصد کار تیمی مؤثرتر فکر کنید. این کوچینگ، کار و زندگی شما را به‌شدت تغییر خواهد داد. باتوجه‌به آنچه گفته شد، این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که یک کارآفرین یا مدیر اجرایی با مربی کسب‌وکار مناسب ارتباط برقرار کند. کار با فرد نامناسب می‌تواند نتیجه‌ای عکس داشته باشد. در نتیجه، صاحبان و مدیران یک تجارت می‌توانند کاهش اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس را تجربه کنند، تصمیمات ضعیف بگیرند، استراتژی‌های برنامه‌ریزی شده ضعیفی را اجرا کنند و به شرکت خود آسیب بزنند.
جهت یافتن کوچ مناسب:
•    از گروه‌های حرفه‌ای یک توصیه شخصی و قابل‌اعتماد بخواهید.
•    در مورد نتایج کار با این شخص، با مراجع مربی کسب‌وکار صحبت کنید.
•    با مربی تلفنی یا حضوری صحبت کنید تا ببینید آیا هم‌افزایی خوبی بین شما دو نفر وجود دارد یا خیر.
•    در مورد تخصص و تجربه مربی بحث کنید.
•    بدانید که از کوچینگ چه می‌خواهید و مستقیماً در مورد این نیازها صحبت کنید.
•    از جزئیات نحوه عملکرد آنها به‌عنوان مربی و آنچه می‌توانید از کار با آنها بدان دست یابید، اطلاع کسب کنید.
•    برای سرمایه‌گذاری روی خودتان آماده شوید. یک مربی بزرگ به‌ندرت تخفیف ارائه می‌دهد.
علاوه بر این، یک مربی جدی لازم می‌داند بلافاصله شروع به ارتقای رشد شما و شرکتتان کند. قبل از اولین جلسه، با تعیین سه تا پنج هدف بزرگ، برای همکاری با مربی خود آماده شوید. یکی دیگر از نکات عالی این است که اگر هنوز طرحی برای کسب‌وکار ندارید، آن را تهیه کنید. این به مربی شما یک دید کلی از شرکت می‌دهد و مشخص می‌کند که می‌خواهید چه کاری انجام دهید. بااین‌حال، نگران کامل‌کردن آن نباشید. یک مربی خوب در طول زمان به شما کمک می‌کند تا این کار را انجام دهید.
منبع
 

نظرات کاربران

ارسال نظر
بهزاد  راد
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید