پنج قانون طلایی مربیگری مؤثر

  • 1 سال پیش
  • کوچینگ حرفه ای
  • 3 دیدگاه
  • 185
پنج قانون طلایی مربیگری مؤثر

پنج قانون طلایی مربیگری مؤثر


ما در «Huthwaite International»، تحقیقات وسیعی درباره‌ رفتارهایی که موجب می‌شود فردی در نقشی خاص، مؤثر عمل کند، انجام داده‌ایم. به‌عنوان‌مثال، می‌‌دانیم که رفتارهای که لازم است به‌عنوان یک فروشنده موفق داشته باشیم با رفتارهای لازم برای یک مدیر موفق، تفاوت دارد. در مورد مربیگری هم همین نکته صدق می‌کند. در آخرین تحقیقات «Huthwaite International»، پنج قانون طلایی برای مربیگری مؤثر و مفید، شناسایی شده است. رئیس بخش هدایت فکری، دکتر جانِت کُرِن، در این مقاله نتایج مهم را با شما به اشتراک می‌گذارد.


1.    در اتاق حضور داشته باشید


در دنیای پرمشغله و پراسترس کنونی، به‌راحتی می‌توان دچار حواس‌پرتی شد. افراد عادت دارند فوراً در دسترس باشند و بتوان به‌راحتی با آن‌ها تماس گرفت. اما در زمان مربیگری، این نکته بسیار مهم است که حواس‌پرتی‌ها را کنار بگذارید و کاملاً بر روی طرف مقابل تمرکز کنید. کیفیت «توجه» مربی بسیار اهمیت دارد و موجب تمایز وی با دیگر مربیان خواهد شد و به ایجاد یک رابطه قابل‌اعتماد کمک خواهد کرد. بنابراین در هنگام کار به‌عنوان یک مربی، تلفن همراهتان را خاموش کنید، تمام افکار متفرقه را از ذهن خود دور کرده و کاملاً در کنار مخاطب خود حضور داشته باشید.


2.    سؤال بپرسید


به‌طورکلی مربیگری به سبک «منعطف» که در آن مربی بیشتر از اینکه بخواهد اطلاعاتی ارائه دهد، سؤال می‌پرسد، مؤثرتر است. تنها زمانی که ممکن است قضیه متفاوت باشد، هنگامی است که مربی دانشی دارد که مخاطب وی از آن برخوردار نیست. در این شرایط، به اشتراک گذاشتن دانش به شرطی که مرتبط و معتبر باشد و دیدگاه یا چارچوبی متفاوت از موقعیت را برای مخاطب ارائه دهد، قابل‌قبول خواهد بود.


3.    به‌جای قضاوت، به دنبال درک مخاطب باشید 


مهم است که به‌جای قضاوت‌کردن شخص مقابلتان، او را درک کنید. قضاوت‌کردن مخاطب از طرف مربی معمولاً مؤثر نیست. ارائه بازخورد منفی، مثل «تو آن‌قدرها خوب عمل نکردی»، یکی از این نمونه‌هاست. حتی بهتر است با استفاده از واژه «چرا» سؤالات کاوشگرانه بیشتری مطرح کنید. کلید استفاده مؤثر از کلمه «چرا»، روش مطرح‌کردن آن است. وقتی کودکان از ما می‌پرسند «چرا؟»، ما آنها را کنجکاو می‌بینیم. اگر این واژه را یک فرد بزرگسال به کار ببرد، به‌ویژه بزرگسالانی که اختیاراتی دارند، می‌توان آن را قضاوت دانست و در این شرایط شخص مخاطب احساس می‌کند که باید کار خود را توجیه کند. اما حس کنجکاوی، همان‌طور که برای یک فروشنده ضروری است، یک ویژگی کلیدی برای یک مربی به‌حساب می‌آید. هرچه یک شخص را عمیق‌تر درک کنید، با احتمال بیشتری به او کمک می‌کنید تا رفتارش را تغییر دهد.

4.    گوش کنید


اگر به پاسخ‌ها گوش ندهید، سؤال پرسیدن فایده‌ای ندارد. کیفیت گوش‌دادن به مخاطب، در مربیگری بسیار حائز اهمیت است. شما باید بتوانید به تمام وجود یک فرد گوش فرادهید و نه فقط به صدای بیرونی او. همچنین نیازی به تک‌تک کلمات ندارید. مربیان خوب می‌دانند که به آن لحظات «خاص» گوش دهند، یعنی یک جمله از مخاطب که واقعاً شما را شگفت‌زده می‌کند. همچنین گوش‌دادن به 100 کلمه ابتدایی، به شما کمک می‌کند تا سرنخ‌هایی به دست آورید و از آنچه که در حال حاضر در ذهن فرد مقابلتان است، آگاه شوید.


5.    روی عمل تمرکز کنید


افزایش آگاهی مخاطبان از خود و رفتارشان و توانمند ساختن آنها برای پذیرش مسئولیت تغییر، مؤلفه مربیگری مؤثر است. تحقیقات ما نشان داده است که مؤثرترین جلسات مربیگری شامل پیشنهادهای بیشتری برای عمل‌کردن است و اکثر این پیشنهادات از طرف مخاطب ارائه می‌گردد. این به معنای تبادل اطلاعات کمتر و نیز بازخورد کمتر است. مربیان خوب به دنبال دریافت پیشنهادهای بیشتر از طرف شخص مقابل هستند و آنها را تشویق می‌کنند تا ایده‌هایشان مطرح کنند.
به طور خلاصه، مربیگری تأثیرگذار، مستلزم تمرکز بر روی مخاطب، ایجاد یک رابطه بر پایه اعتماد از را نشان‌دادن توجه به نیازهای آنها، تلاش برای درکشان به‌جای قضاوت، گوش‌دادن به آنچه که می‌گویند، و تشویق آنها برای ارائه ایده‌هایی در مورد چگونگی پیشرفت، است.


منبع
 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید