کوچ سلامت و مزایای آن

  • 2 سال پیش
  • کوچ
  • 5 دیدگاه
  • 624
کوچ سلامت و مزایای آن

کوچ سلامت

به نظر می‌رسد کوچ سلامت مخصوص افراد ثروتمند و مشهور است. اما برای بهره‌مندی از مزایای مربیگری سلامت، نیازی نیست هزینه‌های زیادی را متحمل شوید.

تعداد فزاینده‌ای از مردم‌ به این قهرمانان سلامت روی می‌آورند تا به آنها کمک کنند عادت‌های بد را کنار گذاشته و عادت‌های جدید و سالم‌تر را اتخاذ کنند.

آیا می‌توانید از یک کوچ سلامت بهره‌مند شوید؟ ما از آرین کوتس، متخصص تغذیه و مربی بهداشت ثبت شده، خواستیم اطلاعات بیشتری در مورد اینکه یک مربی سلامت چه کار می‌کند و چه زمانی ممکن است به آن نیاز داشته باشیم، در اختیار ما بگذارند.

کوچ سلامت کیست؟

مربی سلامت، تشویق کننده، راهنما و شریک سلامت شخصی شماست. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا تغییراتی را در سبک زندگی خود برای بهبود سلامت جسمانی اعمال کنید.

این خدمات اغلب از طریق برنامه‌های سلامت مشارکتی در دسترس هستند. همچنین در صورت داشتن یک مشکل مزمن سلامتی مانند دیابت، پزشک شما ممکن است کوچینگ سلامت را به شما توصیه کند. یا ممکن است یک کوچ سلامت استخدام کنید تا به شما در دستیابی به یک هدف سلامتی مانند تناسب اندام کمک نماید.

مربیان سلامت به طور معمول به شش حوزه کلیدی می‌پردازند که بر سلامتی تأثیر می‌گذارند. این حوزه‌ها به موضوعاتی از دسته‌های دیگر منشعب می‌شوند. شش حوزه کلیدی عبارتند از:

  • مصرف دخانیات
  • استرس و تنش عصبی
  • تغذیه
  • خواب
  • فعالیت فیزیکی
  • مدیریت زمان

اگر یکی از این حوزه‌ها از تعادل خارج شده باشد، احتمالاً بقیه نیز به همین مشکل دچار خواهند شد. فردی که فعالیت بدنی زیادی ندارد، ممکن است به شدت استرس داشته باشد، شب‌ها راحت نخوابد یا خوب غذا نخورد. ترکیب تمام این‌ها می‌تواند احساس طاقت فرسایی باشد.

کوتس می‌گوید مربیان سلامت به افراد کمک می‌کنند تا بدانند برای تغییر سبک زندگی خود از کجا شروع کنند و تغییرات کوچکی ایجاد نمایند که در طول زمان رشد می‌کند.

او می‌گوید: کوچ سلامت به شما کمک می‌کند تا با مشاهده اینکه در چه مرحله‌ای از تغییر هستید و آماده انجام چه کاری می‌باشید، اهدافی را ایجاد کنید. این موضوع در مورد خودشناسی است. یک کوچ سلامت فقط شما را برای کنار هم قرار دادن حوزه‌ها راهنمایی می‌کند. در نتیجه درمی یابید که چگونه تغییراتی را ایجاد کنید که برای زندگی شما مؤثر است.

کوچ سلامت چه می‌کند؟

یک مربی سلامت با کمک به شما در کشف اینکه چه چیزی شما را از دستیابی به اهداف سلامتی خود باز می‌دارد، شما را از حالت ایستا خارج می‌نماید. مربی به طور مرتب از طریق ایمیل، تماس‌های تلفنی یا جلسات حضوری، معمولاً در طول حداقل سه ماه، با شما تماس می‌گیرد.

او در طول آن مکالمات، سؤالاتی را می‌پرسد تا شما را در مورد اینکه چگونه می‌توانید بر چالش‌ها غلبه کنید، به فکر فرو برد.

کوتس می‌گوید: «متداول‌ترین مانعی که مردم با آن روبرو می‌شوند، افکارشان درباره خودشان و تغییر است. کوچ سلامت از طریق مصاحبه انگیزشی و تکنیک‌های رفتاردرمانی شناختی به افراد کمک می‌کند تا روی برخی از افکار خود کار کند. مردم با تغییراتی که می‌خواهند ببینند، متوجه می‌شوند که چه چیزی مانع از پیشرفت آنها می‌شود.»

به عنوان مثال، پزشک به شما می‌گوید باید میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. یک مربی سلامت ممکن است با پرسیدن سؤالاتی مانند زیر، کار را آغاز نماید:

در مقیاس 1 تا 10 که 10 بیشترین است، انجام این تغییر چقدر برای شما مهم است؟

چه چیزی برای شما منطقی است؟

چه چیزی سد راه شماست یا ممکن است برای پیشرفت با چه چالش‌هایی روبرو شوید؟

زندگی شما در خانه چگونه است؟

چه برنامه‌ای می‌توانیم ترتیب دهیم تا بتوانید میوه‌ها و سبزیجات بیشتری دریافت کنید؟

کوتس تأکید می‌کند که کوچینگ سلامت به این معنا نیست که کسی به شما بگوید چه کاری انجام دهید. «کوچ سلامت فردی است که به شرایط و دلایل شما برای تغییر، یا نخواستن، احترام می‌گذارد. او به هر شکلی که نیاز دارید برای شما ظاهر می‌شود.»

در یک کوچ سلامت باید به دنبال چه چیزی باشید؟

اگر می‌خواهید مربیگری سلامت را امتحان کنید، از ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود بخواهید که فردی را توصیه کند. همچنین می‌توانید با بیمه درمانی خود تماس بگیرید تا ببینید آیا آنها این خدمات را پوشش می‌دهند و لیستی از افراد تأیید شده دارند یا خیر.

کوتس می‌گوید، فردی را انتخاب کنید که دارای گواهینامه کوچ سلامت و تندرستی باشد. این مدرک نشان می‌دهد که آنها آموزش مناسبی داشته‌اند.

تعیین و رسیدن به اهداف سلامتی می‌تواند چالش برانگیز باشد. اما مربیان سلامت می‌توانند به شما در عبور از موانع کمک کنند. تغییر سبک زندگی سالم‌تر می‌تواند بر همه چیز تأثیر بگذارد.

با افزایش انرژی و انگیزه، می‌توانید کارهای بیشتری انجام دهید، در کنار دیگران باشید و زندگی را به بهترین شکل ادامه دهید.

مربیان از تکنیک‌های مصاحبه انگیزشی استفاده می‌کنند

یک تکنیک کلیدی که توسط مربیان مورد استفاده قرار می‌گیرد، مصاحبه انگیزشی است، که در آن یک مربی سؤالاتی با پایان باز می‌پرسد تا به مشتری کمک کند تا دلایل خود را برای تغییر کشف نماید. به جای اینکه پزشک بگوید "شما باید وزن کم کنید"، یک مربی ممکن است بپرسد:

"وزنی را که سعی دارید کم کنید، چگونه زندگی شما را متفاوت خواهد کرد؟" این مفهوم، که در بسیاری از مطالعات تحقیقاتی مؤثر ثابت شده است، این است که افرادی که به دلایل خاص خود تغییر می‌کنند، در مقایسه با کسی که به آنها می‌گوید چه کاری انجام دهند، بسیار بیشتر احتمال دارد موفق شوند.

گفتن صرف تغییر کردن، انگیزه کمتری به فرد می‌دهد و به احتمال زیاد مقاومت در برابر تغییر را القاء می‌نماید.

3 مثال از زندگی واقعی

برای درک نحوه عملکرد کوچ سلامت در زندگی واقعی، به این نمونه‌های خارق العاده نگاه کنید.

1. مربیگری سلامت برای پزشکان

کومار، دوسیلوا و وینی که پزشکان کارآموز بودند، در پایان دوره آموزشی پزشکی خود مورد مطالعه قرار گرفتند. پزشکان در مدت چهار ماه در آموزش کوچ سلامت شرکت کردند و سپس هر پزشک مهارت‌های کوچینگ سلامت خود را با حداقل چهار بیمار امتحان کرد.

پزشکان همگی مزایای این آموزش را توصیف کردند و توانایی خود را در توانمندسازی بیماران، به ویژه آنهایی که شرایط سلامتی طولانی مدت دارند، بسیار بهتر دانستند.

بیمارانی که مربیگری سلامت دریافت کردند، این رویکرد را مفید گزارش کردند. پس از یک پیگیری کوتاه، آن‌ها تغییرات قابل توجهی از جمله کاهش وزن، پیروی از داروها و ترک سیگار را مشاهده کردند. این برنامه آزمایشی نشان داد که آموزش پزشکان در زمینه مربیگری سلامت امکان پذیر است و باید بخشی از آموزش آنها باشد.

2. یادگیری عادات سبک زندگی سالم از طریق مربیگری سلامت

کوچ سلامت و تندرستی می‌تواند در کاهش وزن مفید باشد، به‌ویژه برای افرادی که قبلاً به دلیل موانعی که توانایی کاهش وزن آنها را محدود می‌کرد، برای کاهش وزن تلاش کرده‌اند.

استلتر (2015) یک مطالعه موردی را انجام داد که شامل 10 جلسه مربیگری با مشتری در طول 17 ماه، با تمرکز بر کاهش وزن بود. مشتری زنی تحصیل کرده در اواخر 30 سالگی بود.

او رژیم‌های غذایی بسیاری را در طول سال‌ها امتحان کرده بود، اما تأثیر کمی بر کاهش وزن او نداشتند.

مربی یک دیدگاه کلی از زندگی ارائه می‌دهد تا به مشتری اجازه دهد که عادت‌های خاص در زندگی روزمره را به عادات بد غذایی مرتبط کند. پس از یک سال و نیم مربیگری، مشتری همانطور که او آن را توصیف کرد، «12 کیلوگرم» وزن کم کرده بود و همچنین با غذا رابطه عادی برقرار کرد.

این زن غذا خوردن آگاهانه را در زندگی روزمره خود تمرین کرد، عادات غذایی سالم به دست آورد و گهگاه به خود اجازه داد غذاهایی (گاهی اوقات ناسالم) بخورد و از آن لذت ببرد. علاوه بر این، او عادات ورزشی قابل دستیابی را کشف کرد.

این مطالعه نشان داد که چگونه یک مداخله مربیگری سلامت برای کاهش وزن می‌تواند بسیار مؤثر باشد. مشتری برای تغییر آماده بود، و توسط کوچ سلامت حمایت و تشویق شد.

3. رهبران سازمان مربیگری سلامت

یوکام و لاوسون (2019) مطالعه موردی مربیگری گروه سلامت و تندرستی را در ایالات متحده انجام دادند. این مطالعه از کوچینگ سلامت و تندرستی در بهینه‌سازی رفاه کارکنان حمایت کرد.

کوچ سلامت و تندرستی گروهی برای مدیریت استرس و پرورش رفاه جامع به رهبران سازمان ارائه شد. مجریان قبل از جلسه اولیه گروه با شرکت کنندگان مصاحبه‌های انفرادی انجام دادند. این گروه شامل شش زن و دو مرد بود که همگی مدیران و رهبران در نقش‌های استرس‌زا بودند.

تسهیل‌کننده‌ها استراتژی‌هایی را برای مدیریت استرس، بهبود انتخاب‌های سبک زندگی و سلامت و تندرستی کلی با تمرکز بر افزایش آگاهی از سلامت و تندرستی فعلی و بررسی ادراکات ترکیب کردند.

این مطالعه نشان داد که رهبران توانستند از طریق یک رویکرد جامع به سلامت و تندرستی، به خودآگاهی دست یابند. آن‌ها اهمیت خودمراقبتی و مدیریت استرس را درک کرده، اهداف SMART ایجاد کردند، و سرانجام مراحل عمل را آزمایش و موانع سلامت خود را برطرف نمودند.

این مطالعه موردی از اهمیت کوچ سلامت به عنوان یک مداخله مثبت برای تقویت رفاه مدیران و رهبران حمایت می‌کند.

3 فایده کوچ سلامت بر طبق تحقیقات

نشان داده شده است که مربیگری سلامت با بسیاری از جمعیت‌ها و به روش‌های مختلف به خوبی کار می‌کند.

  1. کوچ سلامت از تصمیم گیری حمایت می‌کند

تام و همکاران (2016) یک مطالعه کیفی بر روی مربیان سلامت انجام داد که از بیماران در تصمیم گیری و اجرای تغییرات برای بهبود سلامت آنها حمایت می‌کردند. گروه‌های کانونی و مصاحبه‌های فردی با بیماران، دوستان، اعضای خانواده، مربیان سلامت و پزشکان انجام شد.

نکات مثبت کوچینگ سلامت که در این مطالعه برجسته شد، شامل کار با پزشکان برای حمایت از بیماران در شناسایی و پرسیدن سؤالات از پزشک، حفظ انگیزه بیمار در بین ویزیت‌ها، و کاهش ترس و اضطراب بیمار در مورد قرار ملاقات بود.

مربیان برای شناسایی گزینه‌ها، ایجاد برنامه‌ها، غلبه بر موانع، یافتن منابع و ارائه یادآوری با بیماران کار کردند. با ارائه این حمایت، پزشکان بیماران را قادر ساختند تا طیف وسیع‌تری از انتخاب‌ها را انجام دهند. اگرچه مربیان به گزینه‌ها و پیشنهادهایی اشاره کردند، اما اساساً انتخاب با خود بیمار بود.

  1. کوچ سلامت از بیماران مبتلا به فشار خون حمایت می‌کند

سینگ، کندی و استوپانس (2021) دریافتند که فشار خون بالا کنترل نشده با کوچ سلامت بهتر مدیریت می‌شود. داروسازان آموزش دیده در زمینه مربیگری سلامت، جلسات ماهیانه 15 تا 30 دقیقه‌ای را برای یک گروه از شرکت کنندگان به مدت سه ماه ارائه کردند.

شرکت کنندگان در مورد فشار خون بالا، عوارض مرتبط، گزینه‌های درمانی و اهداف بالینی برای بهبود دانش و نگرش خود در مورد این بیماری آموزش دیدند.

سه جلسه مربیگری سلامت شامل ثبت فشار خون فعلی و مقایسه آن با ماه قبل بود. علاوه بر این، رژیم غذایی، ورزش و اهداف پایبندی به دارو در ماه گذشته مورد بحث قرار گرفت و شرکت کنندگان اهدافی را برای فشار خون، رژیم غذایی، ورزش و رعایت دارو برای ماه پیش رو تعیین کردند.

در این مطالعه، داروسازان توانستند تغییر رفتار مثبت را در بیماران تسهیل کنند. این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه آموزش مربیگری سلامت برای داروسازان می‌تواند به بهبود مدیریت شرایط سلامت مزمن کمک نماید.

  1. کوچ سلامت از دیابت حمایت می‌کند

چن و همکاران (2019) یک مطالعه مربیگری شش ماهه را به بررسی اثربخشی در کاهش قند خون و افزایش خودکار مدیریت دیابت پرداخت. این مطالعه شامل 116 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 2 بود.

گروه مورد تحقیق به مدت 6 ماه تحت آموزش‌های بهداشتی و مراقبت‌های معمول قرار گرفتند و گروه کنترل فقط مراقبت‌های معمولی داشتند. متغیرهای پیامد اولیه پایین آمدن سطح قند خون و مدیریت دیابت بود که در سه و شش ماه ادامه پیدا کرد.

اصول مربیگری سلامت

کوچینگ سلامت چند اصل مشترک دارد. موارد زیر از تحقیقات اولسن (2014) اقتباس شده است.

• داشتن هدف و بهبود سلامت و تندرستی مراجعین

• اعتقاد به اینکه افراد مدبر هستند و توانایی‌های خود مدیریتی دارند

• ایجاد یک مشارکت فعال با مشتری

• تمرکز بر منافع مشتری با ارائه یک رویکرد شخصی

• تعیین اهداف برای مشتری بر اساس ترجیحات آنها به جای ترجیحات افراد حرفه‌ای

• کمک به افراد برای ارزیابی نقطه‌ای که در آن قرار دارند و نحوه حرکت به جلو از طریق اقدام

• بهبود بینش از طریق آموزش بهداشت، تأمل، شناسایی موانع مراجعه کننده، و راهبردهای خودآگاهی

• اجازه دادن به مشتری در تصمیم‌گیری که در نتیجه کوچینگ سلامت احساس قدرت کند

• ایجاد مهارت‌ها از تجربه زیسته و یا مهارت‌های آموخته شده مربی

مربیان چگونه آموزش می‌بینند و گواهی می‌گیرند؟

کوچینگ سلامت یک رشته و صنعت نسبتاً جدید است، بنابراین برای انجام کار به عنوان کوچ سلامت نیازی به گواهینامه ندارید. هیچ تعریف دقیقی از اینکه مربی سلامت کیست، وجود ندارد، که به سردرگمی افراد می‌افزاید.

به عبارت دیگر، هر کسی می‌تواند یک زونا آویزان کند و خود را «مربی» بنامد. با این حال، برنامه‌های زیادی وجود دارد که مربیان را چه به صورت حضوری و چه آنلاین، آموزش داده و به آنها مدرک می‌دهند.

اکیداً توصیه می‌شود که یک مربی معتبر را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که سطح مشخصی از آموزش و تجربه دارد.

 

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید