تأثیر قدرت شهود بر کوچینگ

  • 2 سال پیش
  • مقاله‌های کوچ‌ها
  • 5 دیدگاه
  • 251
تأثیر قدرت شهود بر کوچینگ

قطعاً هیچ‌چیز جذاب‌تر و دل‌نشین‌تر از این نیست که کوچی بعد از جلسه با کوچ احساس آرامش و رضایت داشته باشد اما اگر حس کند با سؤالات به نحوی تحت فشار است یا با گفته‌هایش مورد قضاوت و پیش‌داوری قرار می‌گیرد یا موضوع موردنظرش به‌درستی درک و تفسیر نمی‌شود ممکن است آن حس رضایت را تجربه نکند یا راه‌حل مناسبی برای مسئله‌اش پیدا نشود، یکی از مهارت‌های مهم برای یک کوچ تفکر شهودی است و تنها در این صورت است که دچار پیش‌داوری نمی‌شود.
در این مقـاله سعی می‌کنیم شمـا را با تفکر شهودی آشنا کنیم، پس ابتدا با تعاریف پیش‌داوری و شهود شروع می‌کنیم.


پیش‌داوری چیست؟
 به پـافشاری بدون دلیل پیش‌داوری گویند. ریشه پیش‌داوری به یک عقیده شخصی برمی‌گردد که باعث می‌شود انسان به‌راحتی حرف بی‌دلیل یا بدون دلایل کافی را نه‌تنها بپذیرد، بلکه روی آن پافشاری هم داشته باشد.
اما به زبان عـامیانه، برداشت مـا از شخص یـا موضوعی بدون شنـاخت کافی هست، و صرفاً بر اسـاس سیستم باور و تجربیات قبلی خودمان آن شخص یا موقعیت را قضاوت می‌کنیم.
اگر پیش‌داوری تبدیل به یک عادت ذهنی شود، رفتار فرد همراه با تحقیر، همدلی پایین وعدم درک دنیای ذهنی فرد مقابل خواهد بود.

 

شهود (صدای دل) چیست؟
 شهود دریافت بی‌میانجی یک چیز یا یادگیری دانش بی‌نیاز از اثبات و استدلال است.
از نظر فیلسوفان: دسترسی بی‌واسطه به دانش ناخودآگاه، شناخت ناخودآگاه، حسگر درونی، بینش درونی در مورد شناسایی الگوی ناخودآگاه و توانـایی پی بردن به چیزی غریزی بی‌نیاز به استدلال آگـاهانه است.
خوب اینجا نیاز است در مورد ذهن ناخودآگاه هم توضیحاتی ارائه دهیم.


ناخودآگاه چیست؟
 مغز مـا به دو بخش خودآگـاه و نـاخودآگـاه تقسیـم می‌شود و بدون اینـکه بدانیم ۹۰٪ رفتـارها و تصمیمات ما توسط ناخودآگاهمان کنترل می‌شود. ناخودآگاه بر مبنای اطلاعات قبلی خود و بر این اساس که مسئول حفظ امنیت و آرامش ماست، اطلاعات را پردازش می‌کند و تبدیل به رفتار می‌کند، بر اساس اسکن‌ها و تحقیقات مختلف ناخودآگاه در سمت راست مغز قرار گرفته است. (تحقیقات ریچارد بندلر)

اصلی‌ترین وظایف ناخودآگاه:
۱-کنترل کامل بر اعضای بدن اعم از حرکات سلولی، متابولیسم، سیستم گردش خون، تنفس و ...
۲-کنترل سیستم اعصاب خودکار شامل سمپاتیک و پاراسمپاتیک
۳-ایجاد رفتار، اخلاق، عادات مثبت و منفی منطبق با نوع اطلاعات ورودی
۴-دریافت اطلاعات از حس ششم، برنامه‌ریزی برای آن‌ها و ارسال پیام‌های درونی
۵-کنترل و هدایت کلیه سیستم‌های بدن در هنگام خواب
۶-ارسال اطلاعات و پیام از عالم رؤیا به عالم محسوسات توسط سمبل‌های خاص
۷-ایجاد ارتباط بین ذهن و عالم فرا ماده
بر اساس پژوهش‌های جوپیرسون، شهود آگاهی هست که از مرحله بالاتر هوشیاری بنام ذهن جهانی ناشی می‌شود و این آگاهی از طریق ارتعاشات به ضمیر ناخودآگاه منتقل می‌گردد، سپس این ارتعاشات به مغز منتقل می‌شوند و غدد درون‌ریز آن را به‌نوعی تعبیر و تفسیر می‌کنند تا برای ما قابل‌فهم باشد.
عصب‌شناس‌ها معتقدند که انگرام مربوط به حافظهٔ نورونی باعث تجربه‌هایی می‌شوند که می‌توان آن را شهود نامید و با بررسی‌هایی در دانشگاه آیووا مشخص شد که محور شهود در قشر جلوی مغز قرار دارد، همان قسمت که در متافیزیک شرقی چاکرای چشم سوم نامیده می‌شود و مرکز تفکر شهودی ماست و با پاک‌سازی و یک سری تمرین‌های خاص فعال می‌گردد.

 

چرا یک کوچ به تفکر شهودی نیاز دارد؟
 دانا زوهار و یان مارشال معتقدند که انسان ۳ هوش دارد:
هوش عقلانی IQ: مربوط به مهارت‌های منطـقی و زبان‌شناسی مـاست و مناسب حل مسئله و ریاضی است.
هوش عـاطفی یـا هیجـانی EQ: به افـراد کمک می‌کند عـواطف خـود و دیگـران را مـدیریت کنند و در مـوفقیت حرفه‌ای افراد بسیـار مؤثر است.
هوش معنوی SQ: برخلاف هوش عقلانی که کامپیوترها هم از آن بهره‌مند هستند و نیز هوش عاطفی که در برخی پستانداران رده‌بالا دیده می‌شود، خاص انسان است این هوش برای کارکرد اثربخش هوش عقلانی و هوش عاطفی ضرورت دارد و ظاهراً یک کوچ به هر ۳ این‌ها نیاز دارد. امـا هوش معنوی بالا یا تفکر شهودی به او کمک می‌کند توانـایی رفتار کردن بـا دلسوزی و دانـایی در حین آرامش درونی و بیرونی، صرف‌نظر از پیشامدها و رویدادها را داشته باشد. (سیدنی ویگلورث)
تقـویت شهـود بـاعث می‌شود شخص خـودآگـاهی پیدا کند، کل‌نگر شود، خـودکنترلی و خوددار بودن، درست اندیشیدن، شاد زیستن را می‌آموزد هدایت درونی پیدا می‌کند و می‌داند چرا و چه چیزی انجام می‌دهد.

خصوصیات اشخاص شهودی:
-    کلی‌نگر هستند، ابتدا تصویر بزرگ‌تر را می‌بینند بعد به سراغ جزئیات می‌روند.
-    در کمترین زمان ممکن صحیح‌ترین پاسخ‌ها را می‌یابند.
-    اعتماد زیادی به بینش‌ها، نمادها و استعاره‌ها دارند.
-    به‌صورت خلاقانه اقدامات یا گفتار مؤثر را از خود نمایش می‌دهند.
-    بدون اینکه دلیلش را بدانند احساس می‌کنند اتفاقی در حال رخ دادن است.


راه‌های تقویت شهود:
۱- مدیتیشن کنید: مدیتیشن بهترین راه برای همـاهنگ شـدن با شهود است. مدیتیشن سکوت ذهن می‌آورد و شخص یاد می‌گیرد چگونه صدای درون ذهن را فیلتر و خاموش کند، با مدیتیشن فرد هم به آرامـش درونی می‌رسد و هم به خودآگاهی. یکی از قوی‌ترین مدیتیشن‌ها نمـاز است. به دلیل خواندن مانتراهایی به زبان عربی و درگیر شدن هفت چاکرا خیلی سریع فرد را وارد حالت آلفای ذهنی و آرامش می‌کند.

۲-به طبیعت بروید و بدون کفش در جنگل یا کنار دریا در سکوت قدم بزنید و به صـدای طبیعت گوش دهید: حتی اگر امکان رفتن به طبیعت را ندارید، روزانـه به مدت ۲۰ دقیقه در محیطی آرام دراز بکشید، سکوت کنید و فقط به صدای محیط گوش دهید، انیشتن روزانـه ۲۰ دقیقه بر روی صندلی راک خود در گوشه‌ای می‌نشست و چشم‌هایش را می‌بست و سکـوت می‌کرد. به گفته خودش ایده ۹۰٪ اختراعاتش در همان زمان به او الهام می‌شد.

۳-به‌کارگیری خلاقیت: خلاقیت و شهود دو عنصر تقویت‌کننده یکدیگر هستند که می‌توانند تأثیر زیادی بر هم بگذارند. درواقع می‌توان گفت به‌کارگیری خلاقیت تمرینی برای تقویت شهود است، زمانی که شما قوه خلاقیت خود را به کار می‌گیرید، درواقع دارید به ندای درونی خودتان گوش می‌دهید تا روش‌های جدیدی را خلق کنید.
لازم نیست همیشه خلاقیت ما منجر به ایجاد روش خارق‌العاده‌ای شود که دنیا را تغییر دهد، برای تقویت خلاقیت انجام یک سری کارهای کوچک روزانه کـافی است مثلاً اگـر همیشه از یک مسیر خاص سرکار می‌روید گـاهی اوقات مسیر را تغییر دهید، اگر همیشـه با ماشین سرکار می‌روید، گاهی اوقات پیاده بروید یا اگر معمولاً برای انجام کارهایتان بیشتر از دست خاصی استفاده می‌کنید، گاهی اوقات از دست دیگرتان استفاده کنید. به‌طورکلی روتین‌هایتان را تغییر دهید رفتار و عادت‌های تکراری خشک‌مغزی می‌آورد.

۴-ورودی‌های ذهنتان را کنترل کنید: خیلی مهم است چه نوع اطلاعاتی وارد ناخودآگاه شما می‌شود، افکار منفی و سمی ذهن را آلوده و فلج می‌کند، اما افکار مثبت باعث شکوفایی و رشد می‌شود.

۵-ورزش کنید: شاید این جمله به نظرتان زیادی کلیشه‌ای باشد «ذهن سالم در بدن سالم است.» اما این یک واقعیت انکارناپذیر است. چون در زمان ورزش ذهن پاک‌سازی می‌شود، استرس و اضطراب از بین می‌رود و به آرامـش درونی دست می‌یابید. بهترین ورزش یوگاست چون هم‌زمان ۳ کار را برای شما انجام می‌دهد، ورزش، مدیتیشن و خودآگاهی

۶- تغذیه سـالم داشته باشید: خـوردن غـذاهای سـالم و داشتن رژیم غذایی مغذی و مفید به شمـا کمک می‌کند بهتر بتوانید صدای الهامات درونی‌تان را دریابید.
چراکه مصرف غذاهای ناسالم و مضر منجر به انسدادهای درونی و فیزیکی می‌شود که به‌نوبه خود باعث انسداد ذهنی می‌شود.

 

چگونه شهود را از پیش‌داوری تشخیص بدهیم؟
۱--به میزان رابطه خودت و خداوند نگاه کن چقدر به این منبع قدرت اطمینـان داری؟ اگر اطمینانت قوی بود به حس‌هایت اعتماد کن.
۲-دقت کنید که فکر یا الهامتان به شما حس خوبی می‌دهد یا خیر؟ حس ایجادشده درون قلبتـان از نوع آرامش، اطمینان و شادی است یا از نوع استرس، غم و نگرانی؟
۳-یک راه ساده برای تشخیص این است که شهود واقعی از قلبت می‌آید اما پیش‌داوری از افکار منفی و مزاحم، افکار روزانه‌ات را رصد کن ببین بیشتر منفی‌باف هستی یا برعکس؟


نتیجه‌گیری:
 یکی از مهارت‌های یک کوچ شهود است یعنی کوچ از درون سرشار باشد، بالانس درونی قوی داشته باشد و در جلسـه با کوچی دچـار پیش‌داوری نشود و آنچه را از زبـان کوچی می‌شنود با فیلتـرهای ذهنی خودش تطبیق ندهد و به‌جای واقعیت چیز دیگری را ببیند.
اگـر کـوچ شخصیت شهـودی ندارد بـاید تلاش کنـد بـا تمرین و تکرار قدرت شهود خود را بالا ببرد و درنهایت بتواند الهامات شهودی را از پیش‌داوری تشخیص دهد تا بتواند نتایج مطلوب‌تری ایجاد کند.

نویسنده: سرکار خانم مهپاره شمس برهانی از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب و کار ویدان


 

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید