کوچینگ اجرایی چیست؟
- 3 سال پیش
- کوچینگ حرفه ای
- 2 دیدگاه
- 132

کوچینگ اجرایی مستلزم کوچینگ مدیران، مدیران ارشد، کارمندان با پتانسیل بالا مانند معاون رئیس، مدیر یا مدیران سطح اجرایی و رهبران است تا سایر اعضای تیم را تحت مربیگری خود قرار دهند، و آنها را راهنمایی کنند تا توانایی کامل خود را شکوفا کنند. کوچ اجرایی، یک متخصص واجد شرایط است که در مدیریت زمان، شناسایی اولویتها، هدایت استراتژی، به حداکثر رساندن تفکر انتقادی و تعریف یک چشمانداز قدرتمند برای کسبوکار کمک میکند. کوچینگ اجرایی به رهبران کمک میکند تا با موفقیت به اهداف فردی خود برسند و از انتظارات شرکت فراتر روند. همچنین کوچینگ اجرایی به رهبران کمک میکند تا شایستگیهای فعلی و نحوه درک مشتری توسط دیگران در سازمان تجاری را متوجه شوند. کوچینگ اجرایی مهم است؛ زیرا بازخورد کاملی را ایجاد میکند که در آن مدیران میتوانند واکنشها، توصیهها و نظرات ارزشمندی را برای بهبود مستمر کسب کنند.
رهبران و مدیرعاملهای موفقی در جهان هستند که از کوچینگ سود بردهاند؛ مانند بیل گیتس (مایکروسافت)، آلن مولالی (فورد)، لری پیج (گوگل)، استیو جابز (اپل)، برایان سی کورنل (تارگت)، راجر انریکو (پپسی) و دیگران. در مطالعهای که توسط اولیورو، بانه و کوپلمن انجام شد، کوچینگ فردی اجرایی، بهرهوری را تا 88 درصد افزایش داد.
کوچینگ اجرایی چیست؟
کوچینگ اجرایی فرآیندی ساختاریافته، هدفمند و تعاملی است که به مدیران، رهبران و صاحبان کسبوکار کمک میکند تا مهارتهای رهبری، تصمیمگیری و خودآگاهی خود را بهبود بخشند. برخلاف آموزشهای کلاسیک یا مشاورههای سنتی، کوچینگ اجرایی بر مبنای پرسش، بازتاب، کشف و اقدام عمل میکند. در این فرآیند، کوچ (مربی اجرایی) با طرح سؤالات عمیق و ایجاد فضایی امن، ذهنیت مدیر را به چالش میکشد، نقاط کور رفتاری را آشکار میسازد و او را به سمت راهحلهای عملی و شخصیسازیشده هدایت میکند.
تمرکز کوچینگ اجرایی صرفاً بر انتقال دانش نیست؛ بلکه بر پرورش نگرشها، تغییر عادات مدیریتی و تقویت قدرت تحلیل و انتخاب متمرکز است. در واقع، کوچینگ اجرایی کمک میکند فرد نهتنها "چه کاری باید بکند" را بداند، بلکه بفهمد "چرا آن کار" برای او و سازمانش معنا دارد. این فرآیند به صورت جلسات منظم، یکبهیک و محرمانه بین کوچ و مدیر انجام میشود و بسته به اهداف، میتواند کوتاهمدت یا بلندمدت باشد.
امروزه بسیاری از مدیران ارشد سازمانهای پیشرو در دنیا، کوچینگ اجرایی را نه بهعنوان یک گزینه لوکس، بلکه بهعنوان ضرورتی برای رشد حرفهای خود در نظر میگیرند.
کوچینگ اجرایی شامل چه چیزی است؟
کوچینگ اجرایی مجموعهای از مراحل و عناصر تخصصی را در بر میگیرد که همزمان به رشد فردی مدیر و بهبود عملکرد سازمانی میپردازد. این فرآیند، از یک ساختار مشخص و هدفمند پیروی میکند و در هر مرحله، ابزارهای خاصی برای ارزیابی، بازتاب، تصمیمگیری و اقدام در اختیار مدیر قرار میگیرد.
شناسایی فرصتهای رشد
در نخستین جلسات، کوچ و مراجع (Coachee) با همکاری یکدیگر، یک هدف تجاری مشخص، قابلاندازهگیری و زماندار را تعیین میکنند. کوچ با تحلیل دقیق وضعیت فعلی سازمان یا موقعیت فردی مدیر، زمینههای بهبود و فرصتهای پنهان رشد را شناسایی میکند. این مرحله، پایهگذار کل مسیر کوچینگ است؛ چرا که بدون تعریف روشن هدف، هیچ پیشرفتی معنا نخواهد داشت.
تعریف مسیر شغلی
یکی از مهمترین وظایف کوچ اجرایی، کمک به مدیر برای ترسیم یک چشمانداز روشن از مسیر شغلی و جایگاه آینده او در سازمان یا صنعت است. کوچ به جای ارائه پاسخهای آماده، مدیر را تشویق میکند تا از طریق تفکر عمیق و گفتوگوی هدفمند، مسیر خود را طراحی کند. سپس در برنامهریزی گامبهگام برای تحقق آن چشمانداز، با ارائه بازخوردهای منظم و انگیزهبخشی مؤثر، نقش حامی و تسهیلگر را ایفا میکند.
جلسات رودررو
کوچینگ اجرایی یک نسخه واحد و از پیشتعیینشده نیست. هر فرد، بر اساس نیازها، تواناییها، سطح آمادگی، شخصیت و اهدافش، تجربهای منحصر به فرد از کوچینگ خواهد داشت. مدتزمان مسیر، تعداد جلسات و عمق موضوعات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله:
- تخصص و سبک کاری کوچ
- میزان تعهد و انگیزه فرد
- کیفیت رابطه بین کوچ و مراجع
در بسیاری از موارد، جلسات بهصورت حضوری یا آنلاین برگزار میشوند و فضای امنی را برای گفتوگوی بیپرده، خودشناسی عمیق و رشد حرفهای فراهم میکنند.
کوچینگ اجرایی چه چیزی نیست؟
موارد زیر کوچینگ اجرایی نیستند:
منتورینگ
منتورینگ رابطهای است که در آن یک راهنما (فردی که دانش، مشاوره و تجربه را به اشتراک میگذارد) یک شاگرد را باهدف پیشرفت شخصی و حرفهای راهنمایی میکند.
تفاوت اصلی بین کوچینگ و منتورینگ در این است که کوچینگ اجرایی به رهبران کمک میکند تا ایدههای خود را یافته و کشف کنند، درحالیکه منتورینگ شامل ارائه ورودی، ایدهها و جهتگیری مستقیم به فرد است. کوچینگ اجرایی کیفیت رهبری را افزایش میدهد درحالیکه منتورینگ توانایی مشتری را برای پیروی از دستورالعملها افزایش میدهد. یک مربی اجرایی، مشتری را با ابزارهایی برای مقابله با مسائل بحرانی کوتاهمدت مجهز میکند. یک منتور به مشتری در پیشرفت شخصی و شغلی کمک میکند. کوچینگ اجرایی برای دستیابی به اهداف کوتاهمدت و منتورینگ برای توسعه بلندمدت است. منتورینگ غیررسمیتر و انعطافپذیرتر است، درحالیکه کوچینگ اجرایی ماهیت رسمی، دارای ساختار و برنامهریزی شده دارد.
آموزش
جلسات آموزشی در محیط یک کلاس برگزار میشود. یک آموزگار بهترین شیوهها را به مشتریان آموزش میدهد و دانش و خرد را به آنها میبخشد. جلسات آموزشی بر روی گروهی از مشتریان متمرکز است و توجه فردی ندارد. هدف از جلسات آموزشی تجهیز مشتریان به دانش و مهارت برای بهبود کارایی و بهرهوری است.
هدف مشترک آموزش و کوچینگ اجرایی، بهبود بهرهوری و کارایی کارکنان است. تفاوت در جلسه آموزشی است، یک آموزگار جلسه را رهبری میکند و مشتریان باید به او گوش دهند، درحالیکه در کوچینگ اجرایی، مشتری مشارکت فعال دارد. آموزش از یک سبک تدریس پیروی میکند درحالیکه کوچینگ اجرایی یک سبک گفتگوی تعاملی بین مربی و مشتری را دنبال میکند.
مشاوره
مشاوره فرایندی است برای ارائه تخصص، دانش و راهحلهای تخصصی (در صورت وجود) به مشتریان. مشاوران (بهعنوانمثال: مشاوران تدارکات، مشاور مراقبتهای بهداشتی، مشاوران استراتژی) خدمات پیادهسازی یا مشاورهای را بر اساس نیاز مشتری ارائه میدهند.
تفاوت بین مشاوره و کوچینگ اجرایی، در دستور کار است. کوچینگ اجرایی بر توسعه مهارتها و تخصص مشتری تمرکز دارد درحالیکه مشاوره بر ارائه راهحلهای ممکن و تخصص در زمینههای مربوطه متمرکز است. مشاوران بر روی اصل نیاز به مشاوره مشتریان کار میکنند درحالیکه مربیان اجرایی بر روی این اصل کار میکنند که مشتری متخصص نهایی است.
مدیریت
مدیریت بهعنوان یک روش فرماندهی و مقتدر برای هدایت و نظارت بر کارکنان به سمت یک نتیجه خاص تعریف میشود. کارمندان برای پیشرفت شغلی به مدیران متکی هستند که روحیه تیم و راهنماییهای روزانه را تعیین میکنند.
تفاوت مدیریت و کوچینگ در این است که کوچینگ رویکردی غیرمستقیم دارد. کوچینگ بیشتر بر کمک به افراد برای توسعه تفکر انتقادی خود متمرکز است. سیستم مدیریت عملکردی با نگاهی به سوابق عملکردی گذشته شرکت، بازخورد ارائه میکند درحالیکه در سیستم کوچینگ اجرایی کوچ برنامهای برای یادگیری و توسعه ارائه میدهد.
تراپی
تراپی، بر سلامت روان و شفابخشی تمرکز دارد درحالیکه کوچینگ اجرایی به فرد کمک میکند تا به اهداف حرفهای خود دست یابد. مدتزمان کوچینگ اجرایی کمتر از تراپی است. کوچینگ اجرایی به یک موضوع خاص و تعریف محدود از تجارت میپردازد درحالیکه تراپی یا درمان به طور گسترده تمام جنبههای زندگی یک فرد را پوشش میدهد. هدف کوچینگ اجرایی تقویت مهارتهای رهبری است درحالیکه درمان برای مقابله با احساسات و عواطف (بهویژه مقابله با خشم، استرس، تروما و اندوه) طراحی شده است.
مزایای کوچینگ اجرایی چیست؟
کوچینگ اجرایی بهعنوان ابزاری استراتژیک، مزایای گستردهای را برای مدیران، رهبران و تصمیمگیرندگان سازمانها فراهم میکند. این نوع کوچینگ نهتنها به ارتقای مهارتهای فردی میانجامد، بلکه تأثیر مستقیمی بر عملکرد تیم و رشد کسبوکار دارد. در ادامه به مهمترین مزایای آن میپردازیم:
افزایش خودآگاهی
خودآگاهی، کاتالیزوری است که منجر به رشد میشود. خودآگاهی بالا در رهبران، با افزایش سودآوری و اثربخشی سازمانی مرتبط است. کارکنان تمایل دارند از رهبرانی پیروی کنند که تصویری واضح از خودشان دارند.
یک مربی اجرایی خوب در جمعآوری تمام ورودیهایی که شما ارائه میدهید مشارکت میکند و نحوه برداشت دیگران از شما را به اشتراک میگذارد. مربی اجرایی حوزههای رشد و نقاط قوت کلیدی را برجسته خواهد کرد. مربی به مشتری کمک میکند تا مهارتهایی برای افزایش خودآگاهی و کسب حس شفافیت ایجاد کند. از طریق کوچینگ، مشتری مهارت پرسش و ارزیابی خود را (در نقاط قوت کلیدی و زمینههایی که نیاز به بهبود دارند) به دست میآورد. هنگامی که یک فرد بتواند از «نمای بالا» به خود نگاه کند، برای او آسانتر میشود که به دیگران برای آنچه هستند نگاه کند. این نشانه یک رهبر توانا است.
افزایش خود تنظیمی
خودتنظیمی کیفیت درک و مدیریت واکنش و رفتار خود است. زمانی که فرد خودآگاهی را بیاموزد، بهراحتی به خود تنظیمی میرسد.
وظیفه یک کوچ اجرایی تنظیم رفتار مشتری برای کسب بهترین نتیجه ممکن است. در طول این فرایند تنظیمی، مربی میتواند ویژگی خودتنظیمی را به مشتری منتقل کند. مشتری که یاد میگیرد خود را مدیریت کند و بهترین رفتار را داشته باشد، مدیریت یک تیم یا سازمان را بهآسانی انجام میدهد.
همدلی بیشتر
همدلی بهعنوان توانایی به اشتراک گذاشتن احساسات یا تجربیات دیگران با تصور اینکه موقعیت آن شخص چگونه خواهد بود، تعریف میشود. همدلی به فرد کمک میکند تا از دید دیگران نگاه کند و بیندیشد. این کار باعث تفکر گسترده میشود. همدلی بخش مهمی از یک رهبری مؤثر است. زمانی که یک رهبر بتواند تمام دیدگاههای تیم را درک کند، میتواند راهحلهای نوآورانهای نیز ارائه دهد.
مربی اجرایی با مشتری همدلی کرده و نقاط قوت و ضعف او را مشاهده میکند. یک مربی اجرایی مؤثر مشتری را راهنمایی میکند، سؤالات را روشن میکند و بازخورد ارزشمندی را ارائه میدهد. این کار با همدلی مربی نسبت به مشتری ممکن است. از طریق فرایند کوچینگ، همدلی مشتری نسبت به دیگران افزایش مییابد.
تفکر منعطف
سیستم آموزشی ثابت کرده است که برای یک مشکل مشخص تنها یک راهحل وجود دارد. برای زدودن این طرز فکر سفتوسخت از مشتری (که آرزوی رهبری دارد)، یک مربی اجرایی سعی میکند دیدگاههای متفاوتی را از طریق سناریوهای مختلف ارائه دهد. مربی سعی خواهد کرد به مشتری بفهماند که راهحلهای متعددی وجود دارد و بهترین راهحل میتواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد (مانند مقرونبهصرفه بودن، دوام، تخصص و دانش).
یک رهبر کارآمد باید از عوامل محدودکننده بهخوبی آگاه باشد و تصمیمات دقیقی بگیرد تا حداکثر استفاده از منابع و مهارتهای سازمان را ببرد. یک مربی اجرایی، ابزارها و تکنیکهایی را برای القای ویژگی تفکر انعطافپذیر فراهم میکند.
انگیزه بالاتر
حفظ انگیزه دائمی کارکنان یک بیزینس، از الزامات یک رهبر است. وقتی اعضای تیم انگیزه داشته باشند، تلاش میکنند تا بهتر عمل کنند. این بدان معناست که رهبر باید همیشه باانگیزه باشد. اینجا جایی است که یک مربی اجرایی میتواند کمک کند. یک مربی اجرایی، وظایفی را که باید انجام شود تشخیص میدهد و مخاطب را برای انجام آن ترغیب میکند. کوچ اجرایی مشکلاتی را که باعث میشود مشتری احساس بیانگیزگی کند را درک و به یافتن راههایی برای حل چنین مشکلاتی کمک میکند. مربی اجرایی اطمینان حاصل میکند که مشتری در طول دوره کوچینگ انگیزه خود را حفظ کرده است.
بهبود تواناییهای رهبری
مارشال گلد اسمیت، مربی اجرایی محبوب در ایالات متحده (نویسنده کتاب «آنچه شما را به اینجا آورده، شما را به آنجا نمیبرد»)، گفت: «کسانی که با مدلسازی رهبری میکنند و به کاری که انجام میدهند اشتیاق دارند، دیگران را نیز با خود همراه میکنند».
برای دستیابی به اهداف تجاری، داشتن یک رهبر اثرگذار برای سازمان ضروری است. رهبری که نیازها و دیدگاههای زیردستان را درک میکند، راهحلهای خلاقانه مییابد، تعامل میکند و بهخوبی پاسخ میدهد (مهارتهای ارتباطی خوب)، زمان و منابع را به طور مؤثر مدیریت میکند و میتواند بین زندگی حرفهای و شخصی تعادل ایجاد کند. یک مربی اجرایی به مشتری کمک میکند تا همه این مهارتها را بهبود ببخشد. مربی اجرایی همچنین مهارتهای جدیدی پیدا میکند که مشتری باید آنها را بیاموزد تا در کسبوکار تخصص پیدا کند. در طول فرایند کوچینگ اجرایی، مشتری مهارتهایی را به دست میآورد که او را به یک رهبر مؤثر تبدیل خواهد کرد.
دستیابی به اهداف توسعه
هدف از کوچینگ اجرایی، دستیابی به اهداف تجاری تعیین شده در یک دوره زمانی معین است. برای دستیابی به اهداف تجاری، یک مربی اجرایی، اهداف را به بخشهای کوچکتر قابل دستیابی تقسیم میکند و مشتری را به سمت اهداف هل میدهد. مشتری مجبور است راههای دستیابی به اهداف توسعه را کشف کند. این کار یک رویکرد نتیجهگرا و تفکر انعطافپذیر را برای مشتری به ارمغان میآورد.
افزایش هوش هیجانی
هوش هیجانی بهعنوان توانایی آگاهی، ابراز و کنترل احساسات و مدیریت همدلانه روابط بینفردی تعریف میشود. یک مربی اجرایی نیاز به بهبود هوش هیجانی دارد زمانی که:
• بهجای پذیرش انتقاد، حالت تدافعی به خود میگیرد؛
• نمیتواند نه بگوید و بین ضربالاجلهای دشوار، گرفتار میشود؛
• از گفتگوهای دشوار خودداری میکند؛
• به نظرات مردم درباره خودش بسیار اهمیت میدهد؛
• بهراحتی در هم میشکند؛
• نمیتواند تعارضات بین زیردستان را حل کند؛
• در حین عصبانیت کنترل خود را ازدستداده و از کوره در میرود.
احساسات مثبت انرژی بالایی را برای فرد به همراه دارد، اما مدتزمان آن بسیار کوتاه است، درحالیکه احساسات منفی انرژی فرد را تخلیه میکند و تأثیر آن میتواند برای مدت طولانی باقی بماند؛ بنابراین برای یک مربی اجرایی ضروری است که تأثیر احساسات را درک کند و هرگونه هیجان منفی را به سمت احساسات مثبت هدایت نماید. یک مربی اجرایی، احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل میکند. او تأثیر احساسات را کنترل کرده و باعث افزایش آگاهی و هوش هیجانی در مشتری میشود.
استفاده بهتر از زمان و منابع
یک مدیر اجرایی باید از زمان، انرژی، مهارتها و منابع، برای دستیابی به اهداف موردنیاز استفاده بهینه کند. این کیفیت مدیریت میتواند توسط یک مربی اجرایی افزایش پیدا کند. یک مربی اجرایی برنامه روزانه شما را بررسی میکند و تغییرات لازم برای دستیابی به اهداف تجاری را پیشنهاد میدهد.
بهبود عملکرد کلی
در طول جریان کوچینگ اجرایی، مربی به شما در ایجاد مهارتها و پیگیری پیشرفتتان به سمت اهداف کمک میکند. از طریق کوچینگ اجرایی، مشتری بخشهایی مانند هوش هیجانی، مدیریت زمان، ویژگیهای رهبری، خودتنظیمی، تفکر انعطافپذیر و غیره را (بسته به نیازهای اجرایی) تا پایان فرایند کوچینگ اجرایی بهبود میبخشد و به یک مدیر اجرایی بهتر تبدیل میشود.
انواع کوچینگ اجرایی چیست؟
کوچینگ اجرایی بسته به هدف، نیاز و مرحلهای که مدیر یا سازمان در آن قرار دارد، اشکال مختلفی به خود میگیرد. شناخت انواع کوچینگ اجرایی به مدیران کمک میکند تا بهترین مسیر را برای توسعه فردی یا سازمانی خود انتخاب کنند.
کوچینگ شغلی
کوچینگ اجرایی شغلی توسط مشتری انتخاب میشود که بهوضوح، شناسایی احتمالات شغلی، توسعه نقاط قوت، مهارتها و ارزشها (از طریق ارزیابیهایی مانند تیپ شخصیتی، علاقهمندی و غیره) و غلبه بر موانع نیاز دارد. با یک مربی شغلی اجرایی، مشتری برای یافتن آنچه در آینده در پیش دارد و آموختن پاسخگو بودن، حمایت و راهنمایی دریافت میکند. مربیان اجرایی شغلی در مهارتهایی مانند رزومهسازی، برنامهریزی شغلی، مصاحبه و مذاکره تخصص دارند. یک مربی حرفهای 75 تا 150 دلار در ساعت دریافت میکند. اگر افراد در موقعیت شغلی فعلی خود احساس نارضایتی میکنند، یا برای چندین موقعیت شغلی درخواست دادهاند درحالیکه به نتیجهای نرسیدهاند، میتوانند یک مربی اجرایی شغلی را انتخاب کنند. هدف کوچینگ شغلی یافتن مسیر شغلی مناسب برای مشتری است.
کوچینگ عملکرد
کوچینگ اجرایی باهدف کمک به عملکرد مشتری یا کسبوکار مشتری، کوچینگ اجرایی عملکرد است. مربی اجرایی عملکرد با ارائه دیدگاه، شفافیت و انعطافپذیری به مشتری کمک میکند تا عملکرد خود را بهبود بخشد. کوچینگ اجرایی عملکرد به رهبران کمک میکند تا از نظر فیزیکی، روانی، عاطفی و حرفهای برای رویارویی با موقعیتهای چالشبرانگیز در دنیای تجارت آماده شوند. هدف مربی عملکرد استخدام شده برای سازمان تجاری، تطبیق بهتر آن با بازارهای پویا، اجرای استراتژیهای جدید و بازدهی مثبت است.
مربیگری رهبری
تنها هدف کوچینگ اجرایی رهبری، توسعه و تقویت مهارتهای رهبری است (کوچ اجرایی بر رشد کسبوکار تمرکز نمیکند) هرچند به نوبه خود منجر به رشد کسبوکار خواهد شد. این مربی اجرایی سعی میکند مدیران اجرایی را به سمت رهبری آگاهانه سوق دهد. رهبری آگاهانه توانایی رئوف بودن، از خودگذشتگی، اصالت، همدلی، اعتمادبهنفس و آگاهی و حضور کامل در موقعیت است. یک مربی اجرایی برای رهبری به بهبود مهارتهای ارتباطی، تصمیمگیری، خلاقیت و کار گروهی کمک میکند.
کوچینگ سازمانی یا تجاری
هدف کوچینگ اجرایی کسبوکار، بهبود عملکرد کلی سازمان تجاری است. مربی اجرایی کسبوکار یک متخصص واجد شرایط است که سؤال میپرسد و بهعنوان شخصی که صدای دیگران را انعکاس میدهد، عمل کند. آنها میتوانند بحث کنند، بصیرت کسب کنند و سؤالات را شفاف کنند تا بتوانند مشکلات را حل نمایند.
چه کسی باید کوچ اجرایی استخدام کند؟
یک کوچ اجرایی زمانی استخدام میشود که فردی:
• به سِمت مدیریت یا رهبری ارتقا پیدا کرده و به مهارتهای جدید نیاز دارد؛
• بهسوی ارتقای احتمالی سمت پیش میرود؛
• عدم اجرای کامل وظایف شغل فعلی؛
• به دنبال انتقال است؛
• میخواهد توانایی تأثیرگذاری، الهام بخشیدن و مدیریت دیگران را بهبود ببخشد؛
• احساس میکند در مسیر زوال شغلی است؛
• به دلیل شغل خود، احساس استرس و درهمشکستگی میکند؛
• احساس میکند نقاط قوت و استعدادی فردی او برای فرصت شغلی آینده کافی نیست؛
• احساس میکند که سازمان تجاری میتواند بهتر عمل کند و مدیران و کارکنان با حداکثر پتانسیل خودکار نمیکنند.
کوچینگ اجرایی به شما در دستیابی به چه چیزی کمک میکند؟
کوچینگ اجرایی ابزاری قدرتمند برای توسعه حرفهای مدیران و رهبران است. این فرآیند، شما را به مهارتها، استراتژیها و دیدگاهی مجهز میکند که برای دستیابی به اهداف تجاریتان ضروری است.
یک کوچ اجرایی با تجربه، به شما کمک میکند تا:
- تواناییها و مهارتهای کلیدی خود را تقویت کنید،
- الگوهای رفتاری خود را بازنگری و اصلاح کنید،
- برنامهای ساختارمند برای رسیدن به اهداف تنظیم نمایید،
- و در طول مسیر، عملکردتان را بهطور مستمر پایش کرده و بهبود دهید.
کوچینگ اجرایی نهفقط شما را برای تحقق اهداف فعلی آماده میسازد، بلکه توانمندی شما را برای مواجهه با چالشهای آینده نیز ارتقا میدهد. این نوع سرمایهگذاری، یکی از مؤثرترین اقدامات برای ارتقای کیفیت رهبری، افزایش بهرهوری سازمان و تحقق رشد پایدار است.
بازگشت سرمایه (ROI) کوچینگ اجرایی چیست؟
ROI کوچینگ اجرایی 788 درصد ROI است (سوای مزیت حفظ کارکنان، یک ROI 529 درصدی) تقریباً یکپنجم بازگشت سرمایه حداقل 5000 درصد را نشان میدهد درحالیکه 28 درصد دیگر نشاندهنده بازدهی 1000-5000 درصدی است. 86 درصد از سازمانها یک بازگشت سرمایه در تعاملات کوچینگ خود مشاهده کردند، و 96 درصد از کسانی که یک مربی اجرایی داشتند، گفتند که این فرایند را دوباره تکرار خواهند کرد.
مطالعات دیگر نیز ROI مثبت را نشان میدهد:
• 53 درصد از مدیران افزایش بهرهوری اجرایی را گزارش کردند.
• 63 درصد از مدیران گزارش کردند که روابط کاری بینفردی افزایش داشته است.
• 48 درصد از مدیران، بهبود در نقاط قوت سازمانی را گزارش کردند.
• بیش از 70 درصد روابط گزارش مستقیم ناظر افزایشیافته را گزارش دادند.
• 39 درصد از مدیران گزارش کردند که در خدمات مشتری سود میبرد.
• 32 درصد از مدیران افزایش ابقا را گزارش کردند.
• 67 درصد از مدیران افزایش کار تیمی را گزارش کردند.
• 52 درصد از مدیران افزایش رضایت شغلی را گزارش کردند.
آیا کوچینگ اجرایی یک شغل خوب است؟
بله کوچینگ اجرایی یک گزینه شغلی خوب برای افرادی است که میخواهند به دیگران در توسعه و دستیابی به اهداف تجاری کمک کنند. بر اساس کنفرانس چالش هیئتمدیره اجرایی در سال 2021، تقاضا برای کوچینگ اجرایی در حال افزایش است، مدیران عامل گزارش دادند که کوچینگ را بهعنوان تمرکز اصلی استراتژیهای مدیریت سرمایه انسانی خود میبینند.
«پیشازاین مربیگری بهعنوان یک گزینه لوکس در نظر گرفته میشد که فقط برای رهبران ارشد در دسترس بود. اما اکنون، سهم مهمی در موفقیت یک سازمان به خود اختصاص داده است که همه ذینفعان میتوانند در آن مشارکت داشته باشند.»
گواهینامههای کوچینگ اجرایی چیست؟
گواهینامههای کوچینگ اجرایی تصدیقنامههایی هستند که مربیان مجرب میتوانند آن را درخواست و دریافت کنند. گواهینامههای کوچینگ، اعتبار مربی را تضمین میکنند. در صورت داشتن گواهینامه، مشتری میتواند از مشاوره با یک مربی حرفهای و واجد شرایط مطمئن باشد. گواهینامه کوچینگ برای مربیانی مفید است که بدون تحصیلات قبلی در زمینه روانشناسی و مدیریت تجاری گسترده به رشته کوچینگ اجرایی روی آوردهاند. گواهینامههای کوچینگ اجرایی ضروری نیست، فقط اعتبار مربی را افزایش میدهد.
برجستهترین سازمان اعتبارسنجی مربیان ICF (فدراسیون بینالمللی کوچینگ) است. دوره دریافت گواهینامه ICF به این معنی است که فرد به طور گسترده توسط کارشناسان این حوزه تحت آموزش و بررسی قرار داشته و از استانداردهای ICF پیشی گرفته است. سه نوع گواهینامه مربیگری ICF وجود دارد:
1.ACTP (برنامه آموزش مربی رسمی):
این گواهینامه چیست: برنامه جامعی که آموزش مربیان را پوشش میدهد، دستورالعملهای دقیق در مورد شایستگیهای اصلی ICF و منشور اخلاقی، آموزشهای خاص و یک امتحان نهایی جامع.
بهترین گزینه برای: مربیان اجرایی تازهکار
مدتزمان: 125 ساعت
2.ACSTH (ساعات آموزشی اختصاصی مربی تأیید شده)
این گواهینامه چیست: آموزش ویژه کوچ که مستلزم جلسات کوچینگ دقیق و مطالعه شایستگیهای اصلی ICF است.
بهترین گزینه برای: مربیانی که خواهان ساعات منعطف و برنامههای آموزشی سفارشی هستند.
مدتزمان: 30 ساعت
3.CCE (گواهینامه مربی مستمر)
این گواهینامه چیست: آموزش تکمیلی برای مربیانی که قبلاً دارای گواهینامههای مربیگری ICF بودند..
بهترین گزینه برای: مربیان باتجربه که میخواهند مهارتهای کوچینگ خود را گسترش دهند.
دوره زمانی: بسته به مربیان متفاوت است.
تفاوت بین کوچینگ اجرایی و کوچینگ تجاری چیست؟
کوچینگ اجرایی بر رشد فردی رهبران سازمانی تمرکز دارد؛ بهویژه در حوزههایی مانند تقویت مهارتهای رهبری، تصمیمگیری، هوش هیجانی و مدیریت تعارض. هدف اصلی این نوع کوچینگ، توانمندسازی مدیران برای ایفای مؤثرتر نقش رهبری و هدایت تیمها در مسیر موفقیت سازمانی است.
در مقابل، کوچینگ تجاری (بیزنس کوچینگ) تمرکز مستقیمتری بر عملکرد خود کسبوکار دارد. در این نوع کوچینگ، مربی بهجای تمرکز صرف بر افراد، بر روی سیستم، فرایندها، استراتژیهای بازاریابی، فروش، سودآوری و توسعه پایدار سازمان کار میکند.
تفاوتهای کلیدی:
• کوچ اجرایی با افراد کلیدی مانند مدیرعامل یا مدیران ارشد کار میکند؛
• کوچ تجاری با کل تیم یا حتی بنیانگذاران برای بهبود ساختار و عملکرد کسبوکار وارد تعامل میشود؛
• کوچینگ اجرایی بیشتر بر توسعه مهارتهای فردی و رهبری تمرکز دارد، در حالیکه کوچینگ تجاری بر نتایج عملیاتی و رشد سازمانی متمرکز است.
تفاوت بین کوچینگ اجرایی و کوچینگ زندگی چیست؟
کوچینگ زندگی (Life Coaching) بر رشد فردی در زمینههای شخصی تمرکز دارد. این نوع کوچینگ به افراد کمک میکند تا ارزشهای خود را بشناسند، اهداف زندگیشان را مشخص کنند، بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنند، روابط بهتری بسازند و بهطور کلی زندگی رضایتبخشتری داشته باشند.
در حالیکه کوچینگ اجرایی بر حوزه حرفهای و کاری فرد تمرکز دارد. این نوع کوچینگ به مدیران کمک میکند تا در محیط سازمانی عملکرد مؤثرتری داشته باشند، رهبری بهتری ارائه دهند و با چالشهای شغلی روبرو شوند.
تفاوتهای کلیدی:
• کوچ زندگی در سطح شخصی کار میکند؛ کوچ اجرایی در سطح حرفهای و سازمانی؛
• کوچینگ زندگی به دنبال بهبود کیفیت کلی زندگی است؛ کوچینگ اجرایی به دنبال ارتقای عملکرد حرفهای؛
• در کوچینگ زندگی تمرکز بر «خودشناسی و رشد فردی» است؛ در کوچینگ اجرایی تمرکز بر «رشد رهبری، تصمیمگیری و اثربخشی سازمانی».
راتادی راهبرد تحول دیجیتال
سید عرفان حنیفی یزدی
سید عرفان حنیفی یزدی
احسان توکلی