کوچینگ سلامت چیست؟ 12 مزایا و اصول کوچینگ سلامت

  • 2 ماه پیش
  • کوچینگ حرفه ای
  • 105
کوچینگ سلامت چیست؟ 12 مزایا و اصول کوچینگ سلامت

سطح استرس در جامعه مدرن بسیار بالاست.
بسیاری از مردم برای کنار آمدن با خواسته‌های زندگی تلاش می‌کنند و به‌طور ناخواسته عادت‌های بدی در سبک زندگی ایجاد می‌کنند که بر سلامت آن‌ها تأثیر می‌گذارد.
مردم همچنین به دنبال شادی و به دنبال راه‌هایی برای بهبود زندگی خود هستند. با پیر شدن جمعیت جهان (بلوم و لوکا، 2016)، نیازهای رو به رشد زندگی مدرن نیازمند بهبود کلی سلامت است.
در مورد اینکه چگونه می‌توان این عدم تعادل را اصلاح کرد، سبک زندگی سالم‌تری داشت و عادت‌های بد را کنار گذاشت، تردید وجود دارد. خیلی ساده به نظر می‌رسد، اما بدون راهنمایی و پشتیبانی مناسب می‌تواند بسیار دشوار باشد.
این دقیقاً جایی است که یک کوچ سلامت می‌تواند تأثیر عمیقی داشته باشد.

 

کوچینگ سلامت به‌صورت کلی بیانگر چیست؟
کوچینگ سلامت با دادن اعتمادبه‌نفس، دانش و مهارت به افراد برای تبدیل‌شدن به شرکت‌کنندگان فعال در مراقبت‌های خود و دستیابی به اهداف سلامتی که خود شناسایی شده‌اند، کار می‌کند (Better Conversation، n.d.).
کوچ سلامت از یک رویکرد یکپارچه برای تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی برای بهبود سلامت مرجع استفاده می‌کند (پالمر، تابز و چرابرو، 2003). هدف هدایت افراد به سمت یک زندگی سالم‌تر است. تمرین آموزش بهداشت در چارچوب و زمینه مربیگری، رفاه را افزایش می‌دهد و تحقق اهداف مرتبط با سلامت را تسهیل می‌کند (پالمر و همکاران، 2003).
کوچینگ سلامت تصویر بزرگ‌تری از زندگی مراجع را بررسی می‌کند تا بر حوزه‌هایی که نیاز به خودسازی دارند تمرکز کند و ذهن، بدن و روح را به‌عنوان یک واحد در نظر می‌گیرد. روی یک نتیجه دلخواه خاص تمرکز نمی‌کند. در عوض،به بسیاری از مسائل مرتبط با هم که بر سلامت ضعیف تأثیر می‌گذارند یا برای دستیابی به نتایج بلندمدت به سلامت مرتبط هستند، پرداخته می‌شود (Better Conversation, n.d.).
اگر مرجع بخواهد روی به دست آوردن یک ذهنیت مثبت تمرکز کند، ممکن است نیاز به بررسی سطح استرس و روابط او با دیگران باشد. اگر مرجع دیگری بخواهد وزن بدن خود را مدیریت کند، روابط آن‌ها با غذا، ورزش و حتی سلامت عاطفی قابل بررسی است.

 

3 مثال از زندگی واقعی
برای درک نحوه عملکرد مربیگری سلامت در زندگی واقعی، به این نمونه‌های خارق‌العاده نگاه کنید.

 

1. مربیگری سلامت برای پزشکان
در تحقیقی صورت گرفته در رابطه با کوچینگ سلامت، پزشکان در مدت چهار ماه در آموزش مربیگری سلامت شرکت کردند و سپس هر پزشک مهارت‌های مربیگری سلامت خود را با حداقل چهار بیمار امتحان کرد. پزشکان همگی مزایای این آموزش را توصیف کردند و توانایی خود را در توانمندسازی بیماران، به‌ویژه آن‌هایی که شرایط سلامتی طولانی‌مدت دارند، بسیار بهتر دانستند.
بیمارانی که مربیگری سلامت دریافت کردند، این رویکرد را مفید گزارش کردند. پس از یک پیگیری کوتاه، آن‌ها تغییرات قابل‌توجهی ازجمله کاهش وزن، پیروی از داروها و ترک سیگار را مشاهده کردند. این برنامه آزمایشی نشان داد که آموزش پزشکان در زمینه مربیگری سلامت امکان‌پذیر است و باید بخشی از آموزش آن‌ها باشد.

 

2. یادگیری عادات سبک زندگی سالم از طریق مربیگری سلامت
مربیگری سلامت و تندرستی می‌تواند در کاهش وزن مفید باشد، به‌ویژه برای افرادی که قبلاً به دلیل موانعی که توانایی کاهش وزن آن‌ها را محدود می‌کند، برای کاهش وزن تلاش کرده‌اند.
استلتر (2015) یک مطالعه موردی شامل 10 جلسه مربیگری با مشتری در طول 17 ماه، با تمرکز بر کاهش وزن انجام داد. مرجع زنی تحصیل‌کرده در اواخر 30 سالگی بود. او رژیم‌های غذایی بسیاری را در طول سال‌ها امتحان کرده بود، اما تأثیر کمی بر کاهش وزن او نداشتند.
مربی همچنین یک دیدگاه کلی از زندگی را گنجانده است تا به مرجع اجازه دهد تا یاد بگیرد که عادت‌های خاص در زندگی روزمره را به عادات بد غذایی مرتبط کند. پس از یک سال و نیم مربیگری، مرجع همان‌طور که او آن را توصیف کرد، توانست 12 کیلوگرم وزن کم کند. او همچنین با غذا رابطه عادی برقرار کرد.
مرجع در زندگی روزمره غذا خوردن آگاهانه را توسعه داد، عادات غذایی سالم به دست آورد و گهگاه به خود اجازه داد غذاهایی (گاهی اوقات ناسالم) بخورد که از آن لذت می‌برد. علاوه بر این، مرجع عادات ورزشی قابل‌دستیابی را کشف کرد.
این مطالعه نشان داد که چگونه یک مداخله مربیگری سلامت برای کاهش وزن می‌تواند بسیار مؤثر باشد. مرجع برای تغییر آماده بود، و توسط مربی بهداشت  حمایت و تشویق شد تا تعهد خود را نشان دهد.

 

3. رهبران سازمان مربیگری سلامت
یوکام و لاوسون (2019) مطالعه موردی مربیگری گروه سلامت و تندرستی را در ایالات‌متحده انجام دادند. این مطالعه از مربیگری سلامت و تندرستی در بهینه‌سازی رفاه کارکنان حمایت کرد.
مربیگری سلامت و تندرستی گروهی برای مدیریت استرس و پرورش رفاه جامع به رهبران سازمان ارائه شد. مجریان قبل از جلسه اولیه گروه با شرکت‌کنندگان مصاحبه‌های انفرادی انجام دادند. این گروه شامل شش زن و دو مرد بود که همگی مدیران و رهبران در نقش‌های استرس‌زا بودند.
تسهیل‌کننده‌ها استراتژی‌هایی را برای مدیریت استرس، بهبود انتخاب‌های سبک زندگی، و سلامت و تندرستی کلی با تمرکز بر افزایش آگاهی از سلامت و تندرستی فعلی و بررسی ادراکات ترکیب کردند.
این مطالعه نشان داد که رهبران توانستند از طریق یک رویکرد جامع به سلامت و تندرستی به خودآگاهی دست یابند. آن‌ها اهمیت خودمراقبتی و مدیریت استرس را درک کردند، اهداف SMART ایجاد کردند، مراحل عمل را آزمایش کردند و موانع سلامت خود را برطرف کردند. این مطالعه موردی از اهمیت مربیگری سلامت به‌عنوان یک مداخله مثبت برای تقویت رفاه مدیران و رهبران حمایت می‌کند.

 

3 فایده کوچینگ سلامت طبق تحقیقات
نشان داده شده است که مربیگری سلامت با بسیاری از جمعیت‌ها و به روش‌های مختلف به‌خوبی کار می‌کند.

 

1. کوچینگ سلامت از تصمیم‌گیری حمایت می‌کند
تام و همکاران (2016) یک مطالعه کیفی از مربیان بهداشتی را انجام داد که از بیماران در تصمیم‌گیری و اجرای تغییرات برای بهبود سلامت آن‌ها حمایت می‌کردند. گروه‌های کانونی و مصاحبه‌های فردی با بیماران، دوستان، اعضای خانواده، مربیان سلامت و پزشکان انجام شد.
نکات مثبت کوچینگ سلامتی که در این مطالعه برجسته شد شامل کار با پزشکان برای حمایت از بیماران خود در شناسایی و پرسیدن سؤالات از پزشک، حفظ انگیزه بیمار در بین ویزیت‌ها، و کاهش ترس و اضطراب بیمار در مورد قرار ملاقات بود.
مربیان برای شناسایی گزینه‌ها، ایجاد برنامه‌ها، غلبه بر موانع، یافتن منابع و ارائه یادآوری با بیماران کار کردند. با ارائه این حمایت، پزشکان بیماران را قادر می‌سازند تا طیف وسیع‌تری از انتخاب‌ها را انجام دهند. اگرچه مربیان به گزینه‌ها و پیشنهادهایی اشاره کردند، اما اساساً انتخاب با خود بیمار بود.

 

2. کوچینگ سلامت از بیماران مبتلا به فشارخون حمایت می‌کند
سینگ، کندی و استوپانس (2021) دریافتند که فشارخون پایین کنترل‌شده با مربیگری سلامت مدیریت می‌شود.
داروسازان آموزش‌دیده در زمینه مربیگری سلامت، جلسات ماهیانه 15 تا 30 دقیقه‌ای را برای یک گروه از شرکت‌کنندگان به مدت سه ماه ارائه کردند. شرکت‌کنندگان در مورد فشارخون بالا، عوارض مرتبط، گزینه‌های درمانی و اهداف بالینی برای بهبود دانش و نگرش خود در مورد فشارخون بالا آموزش دیدند.
سه جلسه مربیگری سلامت شامل ثبت فشارخون فعلی و مقایسه آن با ماه قبل بود. علاوه بر این، رژیم غذایی، ورزش و اهداف پایبندی به دارو در ماه گذشته موردبحث قرار گرفت و شرکت‌کنندگان اهدافی را برای فشارخون، رژیم غذایی، ورزش و رعایت دارو برای ماه پیش رو تعیین کردند.
در این مطالعه، داروسازان توانستند تغییر رفتار مثبت را در بیماران تسهیل کنند. این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه آموزش کوچ سلامت برای داروسازان می‌تواند به بهبود مدیریت شرایط سلامت مزمن کمک کند.

 

3. کوچینگ سلامت از دیابت حمایت می‌کند
چن و همکاران (2019) یک کارگروه مربیگری شش‌ماهه را به بررسی اثربخشی در کاهش HbA1c و افزایش خود کا‌رآمدی مدیریت دیابت پرداخت.
یک مطالعه مداخله مربیگری شامل 116 شرکت‌کننده مبتلا به دیابت نوع 2 بود. گروه مداخله به مدت 6 ماه تحت آموزش‌های بهداشتی و مراقبت‌های معمول قرار گرفتند و گروه کنترل فقط مراقبت‌های معمول را داشتند. متغیرهای پیامد اولیه سطح HbA1c و خود کا‌رآمدی مدیریت دیابت بود که در سه و شش ماه پیگیری شدند.
گروه مداخله پس از شش ماه مربیگری سلامت به کاهش HbA1c دست یافتند. فعالیت بدنی و خودکارآمدی مدیریت دیابت نیز از مربیگری سلامت بهره‌مند شد.
این مطالعه نشان داد که مربیگری سلامت می‌تواند یک استراتژی مؤثر برای بیماران مبتلا به دیابت باشد.

 

4 مدل و نظریه مربیگری سلامت
شناخت و درک برخی از مدل‌ها و نظریه‌های مربیگری که زیربنای مربیگری سلامت هستند، ضروری است. این امر به درک کامل این امکان را می‌دهد که چگونه رفتارها را می‌توان تغییر داد تا عادات سالم‌تری ایجاد کند و یک سبک زندگی سالم را برای طولانی‌مدت ترویج کند.


1. مدل فرا نظری تغییر
تغییر رفتارهای منفی سلامت به رفتارهای مثبت یک شب اتفاق نمی‌افتد. مدل فرا نظری که توسط Prochaska و DiClemente (1983) ایجاد شد، بر اساس ماهیت چرخه‌ای تغییر است تا فرآیند یک مرحله‌ای. ممکن است چندین ماه طول بکشد. این چرخه دارای ویژگی‌های خاصی است، مانند انگیزه، تعهد و نگهداری، زیرا فرد در مراحل مختلف چرخه حرکت می‌کند.
پیش تفکر
این مرحله‌ای است که مرجع چالش سلامتی خود را نادیده می‌گیرد و فکر نمی‌کند که برای او صدق می‌کند.
تعمق
این نقطه‌ای است که در آن مرجع ممکن است مزایای ناشی از ایجاد تغییر را ببیند.
آماده‌سازی
در این مرحله، مرجع تصمیم گرفته است که رفتار خود را از طریق عمل تغییر دهد.
عمل
این نقطه‌ای است که مراجع شروع به جمع‌بندی می‌کنند.
نگهداری
این مرحله ادامه مرحله عمل است. مراجع تغییراتی را که ایجاد کرده‌اند حفظ می‌کنند و آن‌ها را در زندگی خود ادغام می‌کنند. بااین‌حال، در این مرحله، بالا رفتن آن آسان است و ایجاد انگیزه در مشتریان و حمایت از آن‌ها در مرحله تعمیر و نگهداری ضروری است.

 

2. مدل راه‌حل محور
مدل مربیگری متمرکز بر راه‌حل، نتیجه گرا است (O'Connell & Palmer, 2019). این مدل مشتریان را تشویق می‌کند تا مسئولیت‌های شخصی را در قبال اقدامات آتی خود بپذیرند و آن‌ها را به سمت یک هدف خاص هدایت می‌کند و از نقاط قوت فردی خود برای بهترین توانایی خود استفاده می‌کند. این‌ها اغلب اهداف SMART را در نظر می‌گیرند (ویژه، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، واقع‌بینانه و محدود به زمان؛ Neenan & Dryden، 2002).
هدفی مانند بهبود آمادگی جسمانی با انجام 10 بار فشاری در سه ماه، تمام پارامترهای یک هدف SMART را برآورده می‌کند.
پترسون و سلیگمن (2004) دریافتند که یک رویکرد خوش‌بینانه، مانند رویکردی که در هدف‌گذاری استفاده می‌شود، می‌تواند نتیجه مطلوب‌تری در بهزیستی عاطفی و جسمی ایجاد کند.

 

3. نظریه شناختی اجتماعی
نظریه شناختی اجتماعی بندورا (1977) (SCT) چهار نوع رفتار شایسته تقلید را شناسایی کرد. ایده این است که وقتی فردی رفتاری را مشاهده می‌کند که پیامدهای خوب یا بد دارد، از آن اطلاعات برای هدایت رفتار خود استفاده می‌کند. همچنین ممکن است به آن‌ها توصیه کند که در رفتار خود تغییراتی ایجاد کنند.

 

4. نظریه مصاحبه انگیزشی
این نظریه بر روی یک روش کار مشترک و مشتری محور متمرکز است. تمرکز بر افزایش انگیزه درونی مربی برای تغییر رفتار است.
مصاحبه انگیزشی روشی برای برقراری ارتباط و تشویق مشتری به صحبت است.
"مصاحبه انگیزشی شکلی مشارکتی و شخص محور از راهنمایی برای برانگیختن و تقویت انگیزه تغییر است."

 

نگاهی به مربیگری سلامت یوگا
یوگا شامل حرکات، مدیتیشن و تمرینات تنفسی است که به‌منظور ارتقای سلامت ذهنی و جسمی است.
یک مربی سلامت یوگا می‌تواند به مبارزه در دستیابی به اهداف سلامتی کمک کند. آن‌ها می‌توانند با ایجاد یک برنامه و کمک به مرجع با تعیین اهداف در مورد آنچه می‌خواهند به آن برسند، مشابه یک مربی سلامت کل‌نگر کار کنند (کارت رایت، میسون، پورتر، و پیلکینگتون، 2020).
یک مربی سلامت یوگا ممکن است بر رژیم غذایی، غذا و نیازهای تغذیه تمرکز کند. کمک به تنظیم دقیق حرکات و تمرینات روتین؛ و مدیریت استرس
یک مربی سلامت یوگا می‌تواند با تشویق عادات سالم برای طولانی‌مدت، مانند بهبود رژیم غذایی، کاهش وزن، بهبود خواب، تقویت هضم، تثبیت احساسات، فعال کردن شهود، و تقویت سیستم ایمنی و انرژی، دستیابی به اهداف تناسب‌اندام و سلامتی را آسان‌تر کند. (کارت رایت و همکاران، 2020).
سازگاری با عادات رفتاری سالم می‌تواند دشوار باشد، اما تشویق یک مربی سلامت یوگا می‌تواند تغییر را بسیار آسان‌تر کند.

 

 

 

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید