اثر کوچینگ بر توسعه فردی

اثر کوچینگ بر توسعه فردی

نقش کوچنگ بر توسعه فردی

فهرست محتوای این مقاله  
کوچینگ توسعه فردی
 مهارت های کوچینگ شخص به چند دسته می توان تقسیم می شوند؟
 توسعه جسمانی
 بهبود و توسعه ذهنی
 توسعه شرایط روحی و روانی
 هدف از کوچینگ توسعه فردی چیست؟
 کوچینگ توسعه فردی چگونه می تواند افراد مختلف را برای رسیدن به هدف یاری کند؟
 کوچینگ توسعه فردی چه نقش و اهمیتی می تواند در زندگی داشته باشد؟
کوچینگ توسعه فردی چه مزایایی میتواند داشته باشد؟
تاثیر خود شناسی بر توسعه فردی .

مقدمه 

همانطور که میدانید . کوچینگ توسعه فردی ممکن است با نام های دیگری مثل کوچینگ تحول فردی، و کوچینگ رشد فردی هم  نام گذاری شود. تمرکز این شاخه از کوچینگ بر روی رشد و توسعه فردی بوده و به افراد مختلف کمک می کند که اهداف زندگی شخصی خود را پیدا کرده و برای رسیدن به آن ها تلاش کنند. تفاوت کوچینگ توسعه فردی با متد های دیگر کوچینگ در این است که کوچینگ توسعه فردی روی اهداف شخصی و درونی تمرکز داشته و کمتر به مسائل بیرونی و خارج از فضای شخصی توجه دارد.
کوچینگ توسعه فردی یکی از انواع کوچ هاست که به فرد کمک می کند تا برای خود اهداف دست یافتنی را مشخص کرده و نقاط قوت و فرصت های پیش رو را ارزیابی کند و در همان حال سعی می کند تا رابطه خود را با کوچ عمیق تر و اثر بخش تر کند تا بتواند به نتایج دلخواه خود حتی المقدور برسد. 
 در این شرایط کوچ هم به درک عمیق تری از فرد، ویژگی ها و نقاط قوت او دست یافته و می تواند بفهمد فرد چه اقداماتی می تواند انجام دهد تا با سرعت بیشتر و سهولت بهتر باعث تحقق اهداف شود. معمولا در کوچینگ توسعه فردی با استفاده از استراتژی های اثبات شده و برنامه های کاملا اختصاصی به افراد کمک می شود. تا به نتایج دلخواه خود برسند..
حضور یک کوچ رشد فردی برای تبدیل شدن رویای شما به واقعیت امری لازم و ضروری می باشد..
بسیاری از افراد موفق مثل ورزشکاران، هنرمندان، کار آفرینان، مدیران اجرایی و حتی سیاستمداران برای پیشرفت در کار و حرفه شان کوچ شخصی دارند.
این افراد آینده نگر و بلند پرواز  خوب می دانند که موفقیت یک مفهوم ثابت و راکد نیست و برای موفقیت باید به این نکته توجه کرد که موفقیت حد و مرزی نداشته و افراد مختلف همیشه این پتانسیل را دارند که موفقیت ها و پیروزی های بیشتری به دست بیاورند
بحث:
در مواجهه افراد مختلف با کوچینگ توسعه فردی مهم نیست که این افراد تا چه اندازه موفق بوده اند و یا شاید اصلا ندانند که چگونه باید گامی به سمت جلو و موفقیت بردارند.
کوچینگ توسعه فردی کمک می کند تا زندگی افراد وارد مرحله از پیشرفت و حرکت به سمت جلو شود

.


 کوچ شخصی به عنوان یک حامی و راهنما فرد را نسبت به توانایی هایش آگاه کرده و کمک می کند تا او بتواند با اتکا به توانایی های ذاتی خود بدون وقفه راه پیشرفت به سمت اهداف چشم انداز تعریف شده را ادامه داده و موفقیت های چشم گیری را بدست بیاورد.
مهارت های کوچینگ شخصی به چند دسته تقسیم می شوند؟
مهارت های کوچینگ توسعه فردی را می توان به سه بخش کلی تقسیم کرد:
– توسعه جسمانی
– بهبود و توسعه ذهنی
– توسعه شرایط روحی روانی

توسعه جسمانی
بهبود و توسعه جسم و کمک به سلامت بدن یکی از مهمترین عوامل کوچینگ توسعه فردی می باشد.
تغذیه مناسب و داشتن یک برنامه غذایی سالم، ورزش مدام، بالا بردن ایمنی بدن و خواب کافی به توسعه فردی و جسمانی کمک می کند.
مثلا داشتن تناسب اندام تاثیر مستقیمی در افزایش اعتماد به نفس داشته و  می تواند در صورت رویکرد  فرد به سمت کوچینگ فردی باعث افزایش بازده کار شود.
بهبود و توسعه ذهنی 
مباحث زیادی هستند که می توانند در توسعه ذهن موثر باشند.
از مهمترین مواردی که می تواند باعث توسعه ظرفیت ذهن شود، می توان به بالا بردن اعتماد به نفس، مدیریت احساسات هیجانی مثل خشم، ترس، استرس و… ، تلاش برای تغذیه ذهن با افکار مثبت و کنترل ورودی های ذهن، مدیریت زمان انرژی و تمرکز، کسب مهارت های ارتباطی و خود انگیزشی و کسب مهارت های دیجیتال اشاره کرد.
توسعه شرایط روحی و روانی
برای بهبود وضعیت روح و روان باید سعی گردد ذهن از درگیری ها و پیش آمد های فکری خالی شود.
این مشکلات معمولا ساخته ذهن هستند و موجودیت خارجی ندارند و تنها در ساختار ذهن موجودیت پیدا می کنند ولی این تحولات تاثیر زیادی بر وضعیت روحی و روانی شخص می گذارد.
برای بهبود وضعیت روحی و روانی باید کارهایی مثل وقت گذراندن در کنار خانواده و افراد تاثیر گذار،  انجام هر کاری که باعث لذت بردن فرد می شود، بطوری که گذشت زمان را از یاد می برد مانند نواختن موسیقی، نقاشی و … ، فراهم کردن یک شرایط آرام به دور از هرگونه وسایل الکترونیکی یا هر عاملی که باعث برهم خوردن آرامش و پرت شدن حواس شود و انجام ورزش های روحی و روانی برای آرامش ذهن مد نظر قرار گیرد.

کوچینگ توسعه فردی بطور کامل با مشاوره، درمان و نصیحت کردن متفاوت می باشد.
در این  نوع از کوچینگ فرایند مسائلی مانند موفقیت های تجاری، شرایط عمومی، تغییرات لازم در زندگی، رابطه و حرفه فرد متقاضی کوچینگ توسعه شخصی در نظر گرفته می شوند.
کوچ برای تسلط کامل به شرایط باید دقت نظر داشته باشد که در روند کار چه چیز هایی پیش رفت خوبی داشته اند، برای ادامه مسیر چه موانع و چالش های پیش رو قرار دارد و چه روالی را برای رسیدن به هدف باید در پیش گرفت تا کار و زندگی به همان شکلی که فرد مراجعه کننده انتظار دارد پیش برود.


کوچینگ توسعه فردی چگونه می تواند افراد مختلف را برای رسیدن به هدف یاری کند؟
کوچینگ توسعه فردی به فرد مورد نظر کمک می کند تا کشف کند که چه چیز هایی در زندگی او دارای اهمیت می باشد، به فرد تحت آموزش کمک می کند تا بفهمد که به کجا می خواهد برسد و چه جایگاهی را برای خود در نظر می گیرد، به فرد کمک می کند تا بفهمد اگر زندگی به همان شکلی که هدف گذاری کرده است تغییر چهره بدهد چه شرایطی در انتظار می باشد و در آن شرایط چه احساسی خواهد داشت.
 کوچ توسعه فردی کمک می کند تا فرد تحت آموزش موانع پیش روی خود را شناسایی کرده و نسبت به برداشتن آن ها از سر راه خود اقدام کند، فرد را در یک رویکرد مشارکت محور وارد می کند تا بتواند به زندگی دلخواه خود برسد، کمک می کند تا فرد با قدرت و توان لازم لحظات حساس را کشف کرده و به واسطه این دریافت عمیق،  تغییرات ماندگاری در زندگی خود ایجاد کند

کوچینگ توسعه فردی چه نقش و اهمیتی می تواند در زندگی داشته باشد؟
کوچینگ توسعه فردی می تواند برای افرادی که سعی دارند یک تعادل بین خواسته های مختلف زندگی شخصی خود ایجاد کنند.
بسیار کارساز و مفید باشد این موضوع زندگی کاری را شامل نمی شود و فقط ارزش های شخصی، روابط اجتماعی، خانوادگی و سلامت روحی و روانی را در بر می گیرد.
برای رسیدن به این مقصود داشتن یک مربی یا کوچ توسعه فردی می تواند به بهبود عملکرد ما در همه زمینه های زندگی کمک کرده و در راه رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده بسیار مفید و موثر باشد.

کوچینگ توسعه فردی چه مزایای می تواند داشته باشد؟
کوچینگ توسعه فردی می تواند شرایطی را به وجود بیاورد تا فرد درباره احساسات خود شفاف باشد.
افراد زیادی هستند که نمی دانند از زندگی چه می خواهند و یا چگونه می توانند به اهداف خود برسند، این سردرگمی به خاطر آن است که فرد تصویر روشنی از شرایط  و اهداف خود نداشته و نمی توان جایگاه خود را در سلسله مراتب اجتماعی و خانوادگی مشخص کند و تعریف مشخصی از آن ارائه دهد.
مربی یا کوچ توسعه فردی می تواند به فرد این خود آگاهی را بدهد و به او کمک  کند که به خودشناسی برسد و با کشف استعداد ها و مهارت های خود از آن وضع خارج شود.
معمولا برای یک فرد دشوار و سخت است که وضعیت خود را  دقیقا به همان شکلی که هست مورد باز بینی قرار دهد.

خودشناسی گام نخست توسعه  فردی
مهارت خودشناسی ، اولین گام برای رسیدن به موفقیت فردی است.
اگر از شما بخواهند تا خود را معرفی کنید، چگونه خود را توصیف می‌کنید؟
از صبر و حوصله‌تان می‌گویید یا در مورد جسور بودنتان صحبت می‌کنید؟
خود را فردی اجتماعی معرفی می‌کنید یا فردی منزوی؟
خود را قدرتمند و مستقل می‌دانید یا ضعیف و وابسته؟


خودشناسی
خودشناسی از آن دسته مفاهیمی است که یاد گرفتن آن یکی از ملزومات مهم زندگی هر فرد است. بسیاری از افراد بر این باور هستند که خودشان را کاملا میشناسند. ولی زمانی که از این افراد سوالاتی متفاوت در خصوص مسائل مختلفی همچون: ارزش های زندگی، اهداف، انگیزه و… سوال پرسیده میشود نمیتوانند پاسخ مناسبی را ارائه دهند. 
خودشناسی به معنای شناخت کامل ما از خودمان در تمام جنبه‌های زندگی می‌باشد. با تقویت این مهارت، می‌توانید در زندگی تصمیمات بهتری بگیرید و در موقعیت‌های گوناگون، واکنش‌های رفتاری عاقلانه‌تری نشان دهیم .

از خودتان بپرسید چرا؟
خودشناسی یعنی اینکه بدانید انگیزه‌تان از انجام هر کاری چیست و بتوانید تعیین کنید که آیا اقدامات شما معقول و منطقی هستند و یا خیر.
اگر قبل از اینکه هر تصمیمی بگیرید، از خودتان بپرسید چرا این کار انجام دادم و یا می‌خواهم انجام دهم. با بررسی پاسخ‌های خود در برخورد با مسائل مختلف می‌توانید به شناخت نسبی از خود  دست یابید.
: احساسات خود را بشناسید.
احساسات نشان دهنده‌ی اتفاقاتی است که درون شما رخ می‌دهند. شناخت احساسات اولین گام برای داشتن زندگی عاطفی سالم است، در واقع آگاهی از احساسات اولین گام تغییر است. شما زمانی که احساسات خود را بشناسید می‌توانید واکنش‌های خود را در موقعیت‌های مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. 
شناخت احساسات به شما کمک می‌کند تا درک وسیعتری نسبت به واکنش‌های خود در شرایط گوناگون داشته باشید و این آگاهی به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود در رفتار را شناسایی کنید.
: زبان بدن خود را بشناسید.
به طرز راه رفتن، ایستادن، صحبت کردن و حرکات دست خود دقت کنید. برای این منظور می‌توانید در حالات مختلف از خود فیلم بگیرید . بعد فیلم را مورد بازبینی قرار دهید. زبان بدن یکی از راه‌های ارتباط غیرکلامی ما با دیگران است. چنانچه نسبت به آن آگاه نباشید، پیام‌هایی غلط به افرادی که با آنان در ارتباط هستید، ارسال می‌کنید. 
چنانچه بر حسب عادت هنگام راه رفتن کمی خم می‌شوید و آهسته و نامفهوم سخن می‌گویید، بدانید که این عادات می‌توانند سطح کورتیزول بدن را افزایش دهند و سبب کاهش اعتماد به‌ نفس شوند. در حالی‌که راست ایستادن، محکم راه رفتن و با صدای رسا صحبت کردن می‌تواند سبب ترشح هورمون تستوسترون شود و عملکرد شما را بهبود بخشد.
آگاهی نسبت به زبان بدن، یکی دیگر از ابعاد خودآگاهی می‌باشد.
نتیجه گیری :
هر انسانی در زمینه کاری و شخصی خود نیاز به رشد و پیشرفت دارد. لازمه رسیدن به موفقیت   این است که در زندگی به خود شناسی و خود باوری برسیم و با این شناخت به رشد و توسعه فردی خود کمک کنیم .با کمک یک کوچ میتوان تمام این امور را تسهیل کرده و سرعت بخشید . آگاهی نسبت به تمام امور زندگی باعث رشد و تعالی ما خواهد شد . مربی یا کوچ توسعه فردی می تواند به فرد این خود آگاهی را بدهد و به فرد کمک  کند که به خودشناسی برسد و با کشف استعداد ها و مهارت های خود اوضاع زندگی خود را بهبود ببخشد. افراد زیادی هستند که نمی دانند از زندگی چه می خواهند و یا چگونه می توانند به اهداف خود برسند، این سردرگمی به این دلیل  است که فرد تصویر روشنی از شرایط  و اهداف خود ندارد و نمی توان جایگاه خود را در سلسله مراتب اجتماعی و خانوادگی مشخص کند و تعریف مشخصی از آن ارائه دهد.که حضور یک کوچ میتواند کمک شایان ذکری بکند.و باعث میشود که کوچی تمام موقعیت ها را به فرصت تبدیل کنند.

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید