تاثیر کوچینگ بر نوجوانان

تاثیر کوچینگ بر نوجوانان

نوجوانی دورانی است پر از تغییر؛ نوجوانی دورانی است که هرلحظه عقاید و افکار آدم دچار چالش می‌شود.

دوران نوجوانی در عین تغییرات بسیار، دوران خوش و سرشاری است. زیرا نوجوانان دارای بمبی از انرژی هستند که می‌توانند با تصمیمات درست آینده‌ای زیبا برای خود و دیگران طراحی کنند.

و بر این باوریم اگر نوجوانان راه درست را فرابگیرند می‌توانیم در آینده جامعه‌ای پرشور و نشاط داشته باشیم و بر این باور آمدم تا مقاله‌ای در رابطه با این امر مهم نگارش کنم.

 

 اما نبود یک سیستم آموزشی فعال مانع این امر می‌شود

 نوجوانان ما در مواردی مجبور به سرپوش گذاشتن روی خلاقیت‌های خود هستند، این ازآنجا نشئت می‌گیرد که هیچ سازوکاری در رابطه با ارزش‌شناسی یا علم اکسیولوژی در مدارس ما وجود ندارد.

 

کوچینگ چیست؟

کوچینگ در معنای تحت‌اللفظی از یک روستا در مجارستان به نام کاکس (kocs) گرفته شده است؛ که اینجا می‌خواهیم درباره تاریخچه کوچینگ بحث کنیم.

کوچ فردی است که به ما کمک می‌کند ارزش‌های خود را بشناسیم، اهداف خود و چرایی پشت آن‌ها را ببینیم نقاط مثبت و نقاط ضعف خود را مشخص کنیم.

 درواقع کوچ در یک رابطه کوچینگ به دنبال حل مسئله یا بهبود عملکرد یا نسخه‌پیچی موفقیت برای کوچی نیست.

اما مسیری را با همدلی طی می‌کند که بتواند کوچی را به آگاهی و قدرت تصمیم برساند تا خود کوچی به موفقیت‌های عظیمی برسد.

 

کوچینگ چه کمکی به نوجوانان می‌کند؟

قطعاً اگر به نوجوانان راه درست نشان داده شود و به آن‌ها کمک شود می‌توانند تأثیری چه‌بسا بزرگتر از بزرگ‌سالان در جامعه بگذارند؛ نوجوانان دارای منبع غنی از انرژی و شور هستند که می‌توانند با داشتن یک کوچ انرژی و شور خود را صرف پیدا کردن ارزش‌های خود و انتخاب اهداف در همین راستا کنند که با بالا بردن خلاقیت خود آینده‌ای زیبا و در شأن خود بسازند.

وجود کوچ در دوران نوجوانی می‌تواند نتایج بهتر و غنی‌تری از هر برهه زمانی دیگر داشته باشد و این کمبودی است که در جامعه ما حس می‌شود.

 

 

 

کوچینگ چگونه می‌تواند سبک فکر رشد را در نوجوانان تقویت کند؟

شکی نیست که نوجوانان امروزی نیاز به مربی و همراه دارند که متوجه شوند خیلی از موضوعات و مهارت‌ها را می‌توانند فرابگیرند و این تصور غلط را که اگر من در چیزی دارای نقص باشم، یعنی توانایی آن در من وجود ندارد را از ذهن خود بیرون کنند و با کمک کوچ مهارت‌های لازم برای رسیدن به موفقیت را به دست بیاورند.

موضوع دیگری که در اینجا می‌شود درباره آن بحث کرد این است که نوجوانان امروزی ما، خود را مسئول صددرصدی زندگی خود نمی‌دانند و در جامعه این تفکر وجود دارد که مشکلات بیرونی و موانعی که مربوط به شخص ما نیست می‌تواند جلوی پیشرفت ما را بگیرد. اما درواقع این فرار روبه‌جلو برای مسئول ندانستن خود نسبت به آینده است که در جامعه ما رواج دارد و بر همین اساس کوچ می‌تواند با همدلی و شفاف کردن اهداف و کمک به بالا رفتن قدرت تصمیم‌گیری نوجوان و شناساندن وضعیت کنونی؛ راه موفقیت را برای نوجوان باز کند.

 در جلسه کوچینگ، نوجوان می‌تواند زندگی خود را در دست بگیرد و دراین‌باره می‌شود گفت شاید مقصر گذشته ما نباشیم اما مسئول آینده قطعاً خود ما هستیم.

کوچینگ می‌تواند به نوجوان‌ها این حس را القا کند که آن‌ها ارزشمند هستند و حرف‌هایشان شنیده می‌شود

 کوچ با شنیدن معنای پشت حرف نوجوان و لحن و تن صدا می‌تواند درک عمیقی از زندگی نوجوان به دست آورد و با گوش دادن مؤثر و مدون این حس را به نوجوان عطا کند که او دیده می‌شود؛ با ارزش است و حرف‌هایش شنیده می‌شود.

این به افزایش اعتمادبه‌نفس نوجوان کمک شایانی می‌کند و باعث می‌شود نوجوان در رابطه‌ای امن و تهورآمیز تمام ابعاد وجودی خود را ببیند و خلاقیت را سرلوحه کار خود قرار دهد تا قدم‌هایی برای رسیدن به زندگی آرمانی خود بردارد.

 

انواع حوزه‌هایی که کوچینگ می‌تواند در خدمت نوجوانان باشد

۱: زندگی و توسعه فردی نوجوان: کوچ می‌تواند با همدلی و رابطه عمیق کمک کند نوجوان ارزش‌ها و رسالت خود و چشم‌انداز خود را بیابد و گام‌های بلند برای تحقق آن‌ها از نوجوانی بردارد.

۲: تحصیل و کنکور نوجوانان: کوچ می‌تواند به نوجوان کمک کند بر اساس ارزش‌های خود بهترین رشته متناسب با خود را بیابد و وارد آن رشته شود.

۳: ورزش و سلامتی: کوچ و مربی می‌تواند در حوزه ورزشی به نوجوانانی که می‌خواهند یک قهرمان باشند کمک کند.

۴: انتخاب شغل و استقلال مالی: همه ما می‌دانیم در برهه کنونی یکی از موضوعات مهم برای نوجوانان ورود به دنیای کسب‌وکار و استقلال مالی است یک کوچ می‌تواند کمک کند تا نوجوان در بهترین زمان و مکان مسائل کسب‌وکاری خود را فراگرفته و متناسب با ارزش‌های خود وارد دنیای کسب‌وکار شود.

 

نتیجه‌گیری

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که جامعه و سیستم آموزشی ما فرهنگ کوچینگ را دارا نیست و باید این امر اتفاق بیفتد. اما سردرگمی و پیروی از ایده‌آل‌های جامعه؛ نوجوانان ما را به سمتی سوق داده که خلاقیت در آن‌ها کشته شود و آن‌ها برخلاف میل باطنی به دنبال زندگی‌ای باشند که برای آن ساخته نشده‌اند.

کوچی می‌تواند با ورود به دنیای نوجوانان؛ خلاقیت را به آن‌ها برگردانده؛ قدرت تصمیم‌گیری را در آن‌ها زنده کرده و نوجوانان را کمک کند که برنامه دقیق و مدون و شخصی‌سازی‌شده‌ای برای خود داشته باشند و در مسیری حرکت کنند که در آینده بهترین ورژن خود باشند و نه دیگران!

 قطعاً کار بر روی نوجوانان عمیق‌تر و مؤثرتر است و باعث می‌شود در آینده جامعه‌ای داشته باشیم که همه بر اساس ارزش‌های خود موفق و پرشور و نشاط زندگی می‌کنند و هیچ‌چیز برای یک جامعه از این والاتر نیست.

 

 نویسنده: جناب آقای علی غلام‌زاده از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید