حرکت رو به جلو در زمان‌های ابهام

حرکت رو به جلو در زمان‌های ابهام

حرکت رو به جلو در زمان‌های ابهام

این روزها اخبار پر از گمانه زنی‌ها در مورد احتمال وقوع رکود در آینده نزدیک است. دنیا پیچیده است و پیش بینی بازار، کار دشواری است. همه بدنبال راهکاری برای تداوم در بازار و افزایش میزان فروش خودشان هستند.

در این بازار نامطمئن ابزارهایی برای تفکر از طریق عدم قطعیت و استفاده از آن برای برنامه ریزی و تصمیم گیری وجود دارد. ما در اینجا پنج ابزار برای رشد در دنیایی نامطمئن را با شما به اشتراک میگذاریم.

  • به ارزش های مورد انتظار فکر کنید

انتخاب عقلانی مسیر، عمل با بالاترین ارزش مورد انتظار است. محاسبه آن بسیار آسان است: مقدار مورد انتظار ضرب در مقدار احتمال آن.

این سنجه نشانگر میزان نگرانی از دست رفتن دارايیهای يک موسسه يا سازمان است. اين سنجه ميزان نگرانی را بر حسب درصد و کميت پولی بيان میکند.

مثلا اگر شما برای سرمایه گذاری یک ریال انتظار داشته باشید در شرایط عالی 20 ریال بدست آورید ولی احتمال وجود چنین شرایطی 50 درصد باشد،ارزش مورد انتظار آن 10 ریال است که نشان میدهد سرمایه گذاری مناسبی می‌باشد و شما باید از این فرصت استفاده کنید حتی اگر نیمی از زمان، آن را از دست بدهید.

منطق زیربنای ارزش های مورد انتظار تصدیق می کند که آینده نامشخص است و تصمیمات ما باید منعکس کننده آن باشد. بسیاری از سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی که در آن‌ها فعالیت می‌کنیم به اندازه‌ای پیچیده هستند که از نظر عملکردی پیش‌بینی کامل عملیات آنها غیرممکن است.

در دنیای پیچید باید به دامنه احتمالات هر موضوعی فکر کنید. به صراحت در نظر گرفتن اینکه چگونه ممکن است اشتباه کنید می تواند به شما کمک کند که فروتن باشید. 

 میتوانید بر اساس اعتماد خود به روش های مختلف  این پیش بینی‌ها را انجام دهید و یا تخمین احتمال هر یک از چندین احتمال را مورد بررسی قرار دهید.

  • از خرد جمعی استفاده کنید

سقراط میگوید اول از همه، بپرس که آیا کسی از ما هست که به آنچه در مورد آن بحث می کنیم علم داشته باشد؟ اگر وجود دارد، اجازه دهید توصیه او را بپذیریم، هر چند او تنها باشد، و به بقیه اهمیت ندهیم.

شایسته است برای بدست آوردن  پیش بینی صحیح تر از خرد جمعی افراد متخصص در آن حوزه استفاده کنیم.

جیمز سوروویکی در کتاب خرد جمعی خود استدلال کرد که قوانین ساده جمع آوری قضاوت ها در یک گروه – از جمله استفاده از میانگین یا میانه، یا اکثریت رای برای تصمیمات بله / خیر – معمولاً از استراتژی های تصمیم گیری پیچیده تر بهتر عمل می کند.

  • اعتماد به نفس خود را کالیبره کنید

رابرت ایگر، مدیرعامل دیزنی در کتاب خاطرات خود در سال2019 نوشت: یکی از مهمترین ویژگی های یک رهبر خوب خوش‌بینی است. مردم از بدبینان انگیزه یا انرژی نمی گیرند.

تلاش برای حداکثر اعتماد به نفس می‌تواند منجر به انواع تصمیمات بد ‌شود. اعتماد بیش از حد به درآمدهای آینده تان باعث می‌شود بیشتر از آنچه دارید خرج کنید. اعتماد بیش از حد به شکست ناپذیری شما را به سمت ریسک هایی  که باعث کاهش امید به زندگی شما می‌گردد، سوق می‌دهد. اعتماد بیش از حد به محبوبیت منجر به رفتارهای آزاردهنده و توهین آمیز می‌گردد. اعتماد بیش از حد به موفقیت باعث اهمال‌کاری و کاهش تلاش برای رسیدن به هدف می‌گردد.

وجود اعتماد بیش از حد و یا عدم اعتماد افراطی به شرایط باعث میشود که محاسبات ارزش مورد انتظار که مستلزم برآوردهای دقیقی از احتمال و بازده گزینه های مختلف است، دارای خطای زیاد بوده و قابل اتکا نباشد.

باید سعی کنید  هر دو سوگیری را از محاسبات ارزش مورد انتظار خود حذف کنید.

مدیران می توانند به دیگران در سازمانشان کمک کنند تا با جمع آوری پیش بینی ها و امتیاز دهی به آنها، اعتماد و اطمینان خود را بهتر تنظیم کنند. روش این‌گونه است که برآوردهای همه از این احتمالات را ثبت و سپس آنها را نمره گذاری کنید و بعداً آنها را عمومی کنید. نتایج را به اشتراک بگذارید تا مردم از دقت خود آگاه شوند. کسانی را که به شما گزارش می دهند تشویق کنید تا عدم اطمینان خود را صادقانه گزارش کنند.

  •  از شرط بندی‌های خود را دوری کنید

همیشه اشتباه در یک جهت، پرهزینه‌تر از اشتباه در جهت دیگر نیست.

شما باید بر اساس احتمالات تصمیم بگیرید و یک توزیع احتمال دقیق و به خوبی کالیبره شده می تواند برای انتخاب مسیر عمل با بالاترین مقدار مورد انتظار بسیار مفید باشد. اعتماد کالیبره شده به سازمان اجازه می‌دهد تا برنامه های احتمالی را بر اساس آینده نامشخص توسعه دهد.

  • عدم اطمینان‌ها را با اعتماد بنفس بیان کنید

در کتاب رهبری تصمیم، به رهبران توصیه می‌گردد که برای اعتماد بیشتر، آنچه را که از قطعیت پیش بینی های خود می‌دانند گزارش دهند.

محققان دریافتند که معتبرترین پیش‌بینی‌ها عدم اطمینان را با اطمینان گزارش می‌کنند. مثل ” مطمئن هستیم که تیم والیبال جوانان 60 درصد شانس پیروزی در بازی بعدی خود دارد”.

این صحبت قانع‌کننده است زیرا هم عدم قطعیت واقعی در رویدادهای آینده را تأیید می‌کند و هم نشان می‌دهد که مشاور اطلاعات مربوطه را جمع‌آوری کرده است تا این عدم قطعیت را دقیقاً مشخص کند.

ولتر فیلسوف بیان میکند: عدم قطعیت موقعیتی ناراحت کننده است، اما یقین یک موقعیت پوچ است. 

در مقابل، محققان دریافتند که مخاطبان نسبت به پیش‌بینی‌های طبقه‌بندی‌شده با اطمینان کم بدبین هستند.

توصیه‌ای برای شما

زمانی تصمیمات بهتری خواهید گرفت که عدم قطعیت را به درستی در تفکر خود و محاسبات ارزش مورد انتظار خود بگنجانید. زمانی رهبر خوبی خواهید بود که به دیگران برای درک عدم قطعیت و کمی کردن آن و محاسبات دقیق تر ارزش مورد انتظار کمک کنید.

تا آنجا که می توانید درباره عدم قطعیت های دنیای پیچیده یاد بگیرید. صادقانه در مورد غیرقابل پیش بینی بودن آینده فکر کنید. بهترین تخمین های احتمالی را که برای دقیق ترین محاسبات ارزش مورد انتظار استفاده کنید.

برگرفته از مقاله Leading with Confidence in Uncertain Times نوشته شده توسط دان ای مور و مکس دازرمن منتشر شده در سایت Harvard business review

ترجمه و  تخلیص : فریبا رحیمیان زاده

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید