قدرت اینستاگرام درکمک به رشد انفجاری یک کسب وکار

قدرت اینستاگرام درکمک به  رشد انفجاری یک کسب وکار

قدرت اینستاگرام درکمک به  رشد انفجاری یک کسب وکار

هدف

در این مقـاله قصد داریم به اهمیت اینستاگرام در رشــد یک کسب و کار بپردازیم . ابتدا دو مدل  کاسبی سنتی و مجازی را مطـرح میکنیم و به معایب و چالـش های کاسبی سنتی و بازاریابی سنتی می پردازیم و با مطرح کردن انواع بازاریابی آنلاین، موثرترین روش بازاریابی و فروش اینترنتی را که همان روش بازاریابی و فــروش اینستاگـرامی است را مطرح میکنیم وسپس 9  مولفه ی برتری اینستاگرام را نسبت به دیگر شبکه های مجازی و هم چنین بازاریابی سنتی را بیان میکنیم .

بعضی از شبکه های مجازی و اینترنتی تعدادی از این 9 مورد را دارا می باشند ولی اینستاگرام این موارد را به صورت جامع و با کیفیت عالی در خود جای داده.

مقدمه

هر فرد در طول زندگی خود برای امرار معاش و گذران زندگی نیازمند فعالیت اقتـصادی و کسب درآمـد است.هر شخص راهی را انتخـاب میکند و از طریــق آن جـریان نقـدینگی را وارد زندگی خود میکند.اغلب به دنبال کارمندی و حقوق ثابت و بیمه هستند ،بخشی دیـگر شغـل آزاد انتخاب میکنند و به دنبال فروشندگی میـروند یا تولید کالایی را در دست میگیـرند . همه این هـا و بسیاری شغل و پیشه و مهارت دیگر هستند که مردم در آن ها مشغول کار و فعالیت روزانه هستند.

به جز کارمندی و کارگری در اغلب روش هـای دیگر کسب درآمــد ،بازاریابی و فــروش حرف اول را میزند.کسی که فروش محـصول ،خدمـات ویا حتـی آموزش دارد تا مشتـری نداشته باشد و نفروشد و کسب سود نکند ،هیچ پیشرفتی بدست نخواهد آورد .

در طول سالیان دراز روش های بسیاری برای جلب مشتری وبازاریابی استفاده شده ،بسیاری از آنها سنتی بوده و بخشی دیگر نوین و به صورت مجازی اتفاق افتاده.اینکه کدام روش بهتر است و باید از آن استفاده کرد بستگی به نـوع فعـالیت و کـار و عـلاقیات شخص شاغل به ان حرفه و کـاسـبی دارد.در اینـجـا میخواهیم دو مدل روش کاسبی سنتی و مجازی را با هم مقایسه کنیم و در آخر به این موضوع برسیم که چـه روشی در حال حاضر موثر تر است و سریع تر به نتیجه میرسد.به روش اول میگوییم کاسبی سنتی و روش دوم را کاسبی دیجیتیال نام گذاری میکنیم.

چالش های  کاسبی سنتی و دیجیتال چیست؟

برای کسب ثروت بیشتر، کدام روش موثرتر است؟

ابتدا چالش های کاسبی سنتی را باهم بررسی کنیم .وبعد از آن به نواقص موجود در بازاریابی مجازی می پردازیم و بهترین روش آن در حال  حاضر را معرفی میکنیم.

 الف :کاسبی سنتی

1-حضور در یک مغازه یا مکان و ارائه خدمات و فروش محصولات به صورت حضوری

در کسب وکـار سنـتی  باید همــواره یک شخص در مکان کسب  حضور داشتـه باشـد ،چـه خود شخص یا شاگردش.به هر حال اگر کسی توانایی حضور در مغازه را نداشته باشد برای حفظ امنیت باید کرکره مغازه را پایین بکشـد .فـروش محصول و خدمات بستگی به حضور فیزیکی یک انسان دارد ،اگر کسی نباشد باید بی خیال فروش شود.

2- هزینه های جاری یک مغازه

در کنار این مسئله که فروش به حضور فیزیکی شخص وابسته است ،هزینه نگهداری و یا اجاره نیز همواره پیش روی فرد کـاسب خواهد بود. هــزینه هـایی مثل نگـهداری ،حـقوق شـاگرد ،قبـوض ،عوارض و مالیات سالیانه و .... را هم در کنار موارد دیگر قرار دهید.

3- اهمیت موقعیت جغرافیایی و استقرار مغازه و محل کسب وکار

در  کاسبی سنتی مکان استقرار و عرضه کالا فاکتور اصلی در میزان فروش است .مغازه ای بزرگ ولی داخل کوچه فروش بیشتری دارد یامغازه ای بسیار کوچک ولی درحـاشیه ی خـیابان اصـلی؟ یک مغازه ی تعویض روغنی یا مکانیکی در محلی مسکونی شلـوغ تر است یا هـمان مـغازه درمحله و گاراژی بزرگ که همه تعمیرکاران خودرو در آن مشغول فعالیت هستند ؟

کارگاه تولیدی داخل شهرک صنعتی شناخته شده تر است یا کارگاهی دورافتاده در مکانی جدا افتاده از هم صنفی ها؟ در کاسبی سنتی موقعیت مکانی برگ برنده ای است که وجه تمایز را ایجاد میکند.

4- نداشتن مشتری در ایام تعطیل

تعطیلی و فعالیت هر مغازه هم جدای از روز و شب بودن زمان و یا تعطیل رسمی بودن ،به بسیاری از عوامل دیگر نیز بستگی دارد .هوا بسیار گرم یا خیلی سرد شود مشتری کمترمیشود،تعطیل باشـد مشتری کم و زیاد میشود .دولت دستـور بدهد باید کرکره مغـازه را پایین کشیده شـود و بـی خیال کاسبی شود.تجربه کرونا و تعطیلی اجباری اغلب صنوف هنوز در خاطرمان هست.

5- مقیاس پذیر نبودن

داشتـن مغازه با همه فـواید و امـکاناتی کـه در اختیار فرد کاسب قـرار میدهد مشکـلات مهمی نیز دارد. کـه به برخی از آن ها اشـاره شد.ولی موضوع بسیار کلیدی این است که یک کـاسبی سـنتی مقیاس پذیری کمی دارد یعنی یک فرد در مغازه در یک زمان نمیتواند به سه نفر هم زمان کالایی بفروشد و میزان رشد فروش محـدود است و توانایی رشـد بازاریابی و فروشش به حـضور فیزیکی شخص کاسب بستگی دارد.

اگر شخصی یک کالای جـدید را در ویترین مغـازه اش قـرار دهد روز اول چند نفر از این کـالا و قیمت ومشخصاتش اطلاع پیدا میکنند؟ به اندازه کسانی که از جلوی مغازه شخص عبور کنند و اطلاعیه و تبلیغ مورد نظر را ببینند و متوجه عرضه کالای جدید بشوند.برای ارائه خدمات و محصول تولیدی هم همین امر صادق است 

مســائلی کـه گفته شد مشـکلات مهم و مـرسوم اغـلب کاسبی های سنتی است و بـرای حــل این معضلات ،بیشتر کاسبان و صاحبان مشاغل  به بازاریابی مجـازی روی آورده انـد .

حــالا به مورد دوم و کـاسبی دیجیتال بپردازیم.ذکر این نکته هم مهم است کــه توجه داشته باشید ،کسب وکاری کاملا اینترنتی و موفق است که تمام مراحل بازاریابی و جذب مخاطب و مشتری و مراحل فروش به صورت آنلاین انجام شود.

ب : کاسبی دیجیتال

بستر اینترنت و فضای مجازی امکانات وسیعی در اختیار همه قرار داده و هر شخص می تواند برای بازاریـابی از آن استـفاده کند . تمام شبکـه های اجتمـاعـی و نرم افزار ها و سـایت های اینترنتی به طریقی می توانند شخص کاسب را در امر بازاریابی و فروش کمک کنند. سایت های تبلیغاتی در اینترنت،تلگرام،فیسبوک ،توییتر ،واتساپ ،دیوار ،شیپور و... واز همه این ها قوی تر اینستاگرام .در اینجا می توانیم به همه بسترهای بازاریابی اینترنتی بپردازیم ولی آیا همه این شبکه های اجتماعی و نرم افزار ها یـک تاثیر را در جـلب مشتری دارد؟ پاســخ قطعا منفـی است .میزان نفوذ هــرکدام از شبکه های اجتمـاعـی در بین مردم بسیار متفاوت است و نوع محتوای به کار گرفته شده و شکل و ساختمان این شبکـه ها متفاوت است .مثـلا توییتر شبکـه ای بسیـار پر طـرفدار است ولـی اثرش در بازاریابی و جـلب مشتری برا عرضـه محصولات و خدمـات بسیار ضعیف است .سبک حـضور در این شبـکـه بیشتـر بر پایه خبر است ، افراد حاضر در این شبکه بیشتر دنبال اتفاقات خبری و فعالیت های فرهنگی ،سیاسی اجتماعی هستند تا فروش محصولات و خدمات .

مسئله بسیار مهم دیگر هم بـحث زمـان هست .همه مـا در طول شبانه روز 24 سـاعت وقت داریم و ازاین زمان باید طوری استفاده کنیم که بیشترین راندمان را برای ما داشته باشد .

اگر به شما بگویند یک ساعت فعالیت در تلگرام 10 مشتــری و همـان میزان فعالیت در اینستاگرام 30 مشتـری جــدید را برایتان می آورد کـدام را انتخـاب می کـردید؟ باید کـاری کنید که ارزش زمانیتان بالا رود .بنـا به تجـربه خـود و بسیاری از همکاران مـوفق در فـروش آنـلاین با قـاطـعیت می توانیم بگوییم بهترین بستر برای کاسبی دیجیتال در حال حاضر شبکه اجتماعی اینستاگرام است.

این برتری ایسنتاگرام دلایل زیادی دارد که به 9 مورد آن می پردازیم:

1-فعالیت تعداد بسیار زیاد ایرانیان، هم وطنان و فارسی زبان در این شبکه اجتماعی

برخی آمارها  به حـضور حـدود 47 میلیون اکانـت ایرانی وفارســی زبان در اینستاگرام اشاره دارد ،هر چند با توجه به غیرفعال شـدن بسیاری از حـساب ها و فراموش کردن رمز،اداره چـند حسـاب توســط یک نفر و دقیق نبودن آمارهای ارائه شده نمی توان به صحت دقیق این اعداد اعتماد کـرد ولی از طرف دیگر می توان با توجه به تعداد فالوورها و میزان لایک و ویو اکانت های محبوب و پرطرفدار ایرانی در اینستاگرام به این نتیجه برسیـم کـه در حـال حاضر حداقل 20 میلیون ایرانی در این شبـکه اجتمـاعـی حضور فعـال دارند .این عدد یعنی اعضـای فعـال این شبکه به اندازه جمعیت یک کشور است واین هنر فرد حاضر در اینستاگرام است که چطور خودش را به افـراد حاضـر دراین کشور نشان دهد و خدمات و محصولات قابل عرضه ارائه کند و سهم خودش را از این شبکه پرطرفدار بگیرد .

2-امکانات بی نظیر این شبکه اجتماعی

 امکانات و خدماتی که این اپلیکیشن در اختیار اعضا قرار می دهد از بهترین هـاست و اگـر کسی فقط و فقط یک گوشی موبایل میان رده و این اپلیکیشن  را داشته باشـد اغـلب نیاز های اولیـه اش برای معرفی محصول و خدمات رفـع می شود. ابزار ویرایش عکس قوی ،استوری و امکانات عالی این قسمت در اینستاگرام ،امنیت بالای نرم افزار و همچنین پیام های خصوصی ،قسمت پخش زنده و بسیارامکانات عالی و پرطرفدار که هر روز در حـال بهتر شدن و افزوده شدن امکانات جدید هم هستند .آنچه خوبان همه دارند اینستاگرام یک جا دارد.

3- پشتوانه قوی و معتبر

استـفاده از اپلیکیشنی مناسب است کـه بتوان برای مدت طـولانی روی آن حساب کـرد بسیارمهـم است .اینکه هر روز بهتر شود و اقبال عمومی نسبت به آن کاهش پیدا نکند.از زمانی که اینستاگرام توسط فیسبوک خریداری شـده تا به الان همواره شـاهـد رشد وبهتـر شدن این اپلیکیشین بوده ایم. رقبای زیادی در طی این سال ها خواستند تا گوی سبقت را از اینستاگرام بربایند ولی مـوفق نشدند همچنین اینستـاگـرام با فیسبوک و واتساپ سازگاری بسیار خوبی دارد و این دو شبکه اجتماعی و پیام رسان مکمل خوبی هستند برای فعالیت موثرتر در اینستاگرام .فیلتر نبودن واتساپ و اینستاگرام هم دلیلی دیگر در رو به رشد بودن اقبال مردم نسبت به این دو اپلیکیشن است.

4-یادگیری واستفاده راحت

با دو ساعت آموزش دیدن رایگان که در خود اینستاگرام و اینترنت هست می توان تمام فوت وفن استفاده از این اپلیکیشین را یاد گرفت و از تمام امکانات آن استفاده نمود.

5- ارتباط راحت با همه اعضای حاضر در این شبکه .

برای دیدن رییس یک شرکت یا فردی خاص در حالت عادی نیـاز بـه همـاهنگی قبلـی با منشی یا صرف زمان بود اما الان همه اشخاص مهم و روسا اغلب یک حساب اینستاگـرامی دارنـد و میتوان با ارسال پیام خصوصی با این افراد ارتباط برقرار کنید و در خواست خود را مطرح کنید.

6-دسته بندی راحت مخاطب هدف

یکـی از بزرگتـرین معضلات بازاریابی و فـروش چـه به صـورت سنتی و چه مجازی پیـدا نـکردن مخاطب هدف است . اینکه هزینه و وقتمـان را صرف چه مخـاطبینی کنیـم ،بـرای سـرعت گـرفتن بازاریابی و فروش نکته ای بسیار کلیدی است .جالب است بدانید که  در این شبکـه مجازی بخش مهمی ازاین کار را خود اینستاگـرام با استفـاده از قابلیت های منحصر به فـردش انجام میـدهـد .از لایک کردن پست ها و کـامنت گـذاری و میزان وقت گذاشتنتان روی حوزه های مختلف کاری در اینستاگرام ،هوش مصنوعی این شبکه اجتماعی متوجه علاقیات شما و هم چنین تـا حـد زیادی شغل و حوزه فعالیت شما می شود وایـن امـر پایه ای قـرار میگیرد بـرای معرفی پیج های مرتبط با کسب وکـار شمـا در قسـمت پیشنهادات و سـرچ این اپلیکیشن .این اتفـاق به صورت متقابل برای دیگران هم می افتد و اینستاگرام بعد از شناسایی حوزه فعالیتتان شما را به دیگر اعضای حاضر در اینستاگرام و فعال در حوزه کاری مشابهتان نشان می دهد و این یعنی جهش در بازاریابی هدفمند.

این که چه طور این کـار را برای اینستاگرام راحت کنیم و بیشتر در سرچ و نتایج اینستاگـرام برای بازار هدفمان نشان داده شـویم به این موضوع برمی گردد که شما با الفبای استفـاده از اینستاگــرام آشنایی داشته باشید و هوش مصنوعی و الگوریتم های اینستاگرام را بلد باشید .این موضـوع خـود موضوع بحثی مفصل و جداگـانه است .این قـابلیت بـی نظیر اینستاگرام باعث شده از دیگـر شبکه های مجازی نظیر تلگرام و توییتر و... فضای بهتری باشد برای رشد و جذب رایگان فالور هدفمند. این اتفاق وقتـی باارزش تر می شــود که بدانید برای جذب 1000 مشتری هــدفمند چــه هزینه  زیادی باید بشود و اگر الــگوریتم های اینستاگرام را بلــد باشیــد واستفاده کنید این عـدد مشتری هدف را میتوانید در بازه ی زمانی کوتاهی به صورت رایگان جذب کنید.

7-افزایش اعتبار و اعتماد به نفس کاری

داشتن یک پیج کاری فعال در اینستاگرام باعث میشود از نظر دیگر همکارانتان اعتبار بیشتری پیدا کنید ،اینکه شما برای کسب و کارتان ارزش قائل هستید و همچنین به روز و فعال در شبکه های مجازی هستید .این کاراین پیام غیر مستقیم را به رقبا و همکارانتان ارسال میکند که شما بازار را میشناسید و تجربه استفاده از فضای مجازی را هم دارید .پس فردی تازه کار و نابلد نیستید و روی شما باید طور دیگری حساب باز کنند .با ذکر یک مثال از این قسمت عبور میکنیم .اگر کار شما لوازم کولرآبی باشد و یک پیج شخصی معمولی داشته باشید و با آن پیج از همکاران فعال در اینستاگرام قیمت بگیرید به شما در نگاه اول به چشم فرد معمولی ومشتری عبوری نگاه میکنند حتی اگر خودتان را هم همکار معرفی کنید بازهم دلیل و سند محکمی ارائه ندادید تا به شما به چشم یک همکار قابل اعتنا نگاه کنند .حال اگر یک پیج فعال در زمینه شغلی خودتان داشته باشید و از پیج همکاران و رقبا در خواست قیمت همکاری بکنید و شرایط همکاری را جویا شوید با نگاهی بسیار متفاوت با شما برخورد میکنند. چون اول پیج شما را و زمینه ی فعالیت شما را چک میکنند و متوجه اعتبار و ارزش کاری شما می شوند .در مورد دوم فضای همکاری و ارتباط شغلی خیلی راحت تر شکل میگیرد.

8-وابسته به مکان نبودن فعالیت در اینستاگرام

بر خـلاف کــاسبی سنتی که موقعیت استقـرار محل کسب اهمیت زیادی در میزان درآمد دارد در کاسبی دیجیتال و اینستاگرامی حتی در صورت نداشتن مغازه و زندگی در شهری کم جمعیت هم  مانـعی برای کسب وکار شما نیست .بسیاری از پیج های فروش محصولات وآموزش دراینستاگرام هستند که با سرمایه اولیه ناچیز و زندگی در شهرهای کم جمعیت و یا حتی روستا شروع به کاسبی دیجیتال کـرده اند و در مـدت زمانی معقـول به درآمــد هـای خـوبی رسیده اند . به عنوان مثال در روستا با معرفی صنایع دستــی یا محصــولات لبنی یا زراعــی مخـتص آن منطقه می تـوان  بازاری منحصر به فرد را دست و پا کـرد .محصولاتی که هر جایی گیر نمی آید و چه بسیار افرادی هستند کــه دنبال ایــن محصـولات دست اول ودرجــه یـک هستند .بازاریـابی اینستاگــرامـی در رونــق گردشگری و بوم گردی مناطق روستایی و محروم می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد. مشتریان هدف این نوع فعالیت ها اغلب در اینستاگرام فعالیت دارند و به دنبال مناطق جدید و بکر و دست نخورده ای هستند تا آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند .

برای شروع کار وگرفتن ایده و موضوع هر نوع فعالیت اقتصادی از این دست که بیشتر در مناطق روستایی و دورافتاده از کلان شهرها قابلیت رشد و درآمد زایی دارد بهترین جا خود اینستاگرام و افرادی است که قبلا وارد این حوزه ها شده اند .

9-مقیاس پذیری بی نظیر

مورد اصلی و مهم برتری بازاریابی اینستاگرامی نسبت به کاسبی سنتی مقیاس پذیری این شبکه است .پیشتر گـفتیم درکــاسبـی سنتی شما در آن واحـد تنها مـی توانید با یک نفر صـحبت کنید و جنس خـود را به یـک نفـر بفـروشـید و فـروش و کـاسبی شمـا فقط و فقط به حضور فیزیکی شما بستگی دارد ،جنس جدید ارائه شده را هم افرادی میبینند که از جلو مغازه شمـا عبور کنند .امـا در اینستاگرام بحث کاملا فرق میکند .اگر طبق اصـول و الگـوریتـم هـای اینستـاگـرام فعالیت کنید و قواعد اعتماد سازی را هم رعایت کنید میتوانیـد حتی وقتـی خـودتان در خواب هستید مشتـری را جذب کنید و کالا و یا خدمات خودتان را به او بفروشید .این مورد برای فروش آموزش هم بسیار کاربردی است.

به عنوان مثال،دیده شدن محصول یا خدمات جدید توسط مخاطبین هدف برای یک پیج با 2000 دنبال کننده واقعی  در روز اول ،بین 1000 تا4000 بازدید است . این تعـداد دنبـال کننده هدف با رعایت اصـول جـذب مخـاطب اینستاگـرام در کـمتر از سـه ماه از شروع فعالیت امکان پذیراست. حتی اگــر محصول شمـا جذاب باشد و پست مربوطه راهی سرچ اینستاگرام یا همان اکسپلور شود اعداد بسیار زیـادی را هـم در بازدید توسط افراد مختلف شاهـد خـواهیـد بـود.کدام روش معرفی محصول این تعـداد بازدید و تعامـل را دریافت میکند؟معرفی محصول برای فــروش ،خــدمات یا آموزش همه و همه با این روش تعداد بازدید موثربسیار عالی را دریافت خواهد کرد که در مقایسه با تبلیغ و معرفی سنتی کارسازتر هم خواهد بود.

نتیجه گیری :  بـرای داشتـن یـک کسب و کـار پـررونق یا راه اندازی یـک کسب و کـار جـدیـد ،بازاریابی مانند قلب تپنده آن کاسـبـی است اگـر ضـعیف باشـد نتیجـه دلخواه و درآمد مورد نظر حاصل نمی شـود وهمـواره احساس می شود که کار ناموفق است و پیـشرفتی اتفاق نمی افـتد،همین امــر باعث می شود که فـرد شاغل بعد از مدتی دلسرد شود و آن  را رهــا کند یا شـغـل خـود را تغییر بدهد .به همین دلیل است که بزرگان علم بازاریابی معتقدند که تا 80 درصد هزینه و توان در کسب و کار را باید به بازاریابی اختصاص داد .برای استفاده حداکثری از زمـان و کاهش هزینه ها بهترین روش اینستاگرام مارکتینگ می باشد ،چه شما مغازه دارید و کاسبی سنتی دارید چه در آغاز راه هستید و سرمایه کمی برای شروع فعالیت دارید بهترین انتخاب برای بازاریابی، اینستاگرام است .حتی در مواردی و با داشتن فقط یک گوشی موبایل میان رده و بلد بودن اصـول اینستاگرام مــارکتـینـگ ،می تـوان به درآمـدهـای خـوبی رسیـد .کـافی است از طـریق همکـاری در فروش یا فروش آموزش در زمینه ای که تخصص دارید اقدام کنید .روش های بسیـار دیگری هم وجـود دارد که می تواند به صورت پارتیزانی شمـا را به درآمـد دلــخواه برساند .

حرف آخر اینکه باید توجه داشته باشید اگر تصمیم دارید از طریق اینستاگرام به درآمـد خـوبی برسیـد باید حتـما آن را جدی بگیرید و به چشـم یـک راه دوم کسب درآمد یا پلن بی بـرای مواقع لزوم به آن نگاه نکنید. باید با برنامه وارد این شبکه اجتماعی شوید،دفتـر برنامه ریزی داشتـه باشید و هـر روز عـادت کنید کـه در آن به تولیـد محتوای مورد نیاز مخاطب بپردازید .اگـر اینستاگرام را جـدی بگیرید و تـوان خود را روی آن بگذارید قطعا به نتایج بسیار عالی خواهید رسید .شک نکنید.

 

یک در خواست دوستانه

این مقاله به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفت ،با بازنشر و ارسال برای دوستانتان علاوه بر حمایت از من برای نوشتـن مقـالات کـاربردی دیـگر و انتشار رایگان آن ها، به افرادی که کاسبی سنتی دارند و برای راه اندازی کاسبی دیجیتالشان هنوز دو دل هستند و تصمیم نهایی را نگرفته اند نیز کمکی موثر کرده باشید .شاید این چند سطر باعث شود راه دوم و کـاسبـی دیجیتال را انتخاب  کنند و جهشی در کسب و کارشان اتفاق بیفتد و در نهایت به درآمد دلخواه برسند.

ارادتمند شما سید مسعود رضوی 

 

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
روح سعیدی
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید