معرفی کتاب مگاخلاقیت

معرفی کتاب مگاخلاقیت

مگا خلاقیت یا Mega creativity

https://www.amazon.com/MegaCreativity-Steps-Thinking-Like-Genius/dp/1582971501

این کتاب که در 2002 نوشته شد در سال 1385 در ایران توسط مارال شیخ زاده و موسسه خدمات فرهنگی رسا آنرا به مرحله چاپ رساند. این کتاب تا سال 1397 به چاپ هفتم هم رسید.

کتاب 290 صفحه و بسیار خوش خوان است.

نویسنده ی کتاب دکتر آندره جی الینیکف https://www.andreialeinikov.com  یک سرهنگ روس الاصل تبعه­ی آمریکا است که در جهان انسان با جسارتی خوانده می­شود. او که پیشگام در زمینه­ی مگا خلاقیت در جهان است سالها پیش روسیه و تمام افتخارات و درجات سرهنگی­اش را ترک کرد و در کشوری ساکن شد که داعیه دار پذیرش خلاقیت و به کارگیری آن در همه عرصه هاست. او چندین پروژه پرورش خلاقیت در کشورهای مختلف به اجرا درآورده که بعضی از آنها تا مدتها ادامه داشته و بوسیله ی این پروژه ها زندگی بسیاری از انسانها دستخوش تغییرات شگرف شده است.

ترجمه این کتاب از خانم مارال شیخ زاده است که تاکنون ترجمه های مقالات و کتابهای متعددی را بر عهده داشتند.

داستان من و مگاخلاقیت

همیشه خودم را انسانی بدون خلاقیت می پنداشتم و حتی برای فراتر رفتن از محدوده های پیش بینی شده تلاشی هم نمی­کردم. زمانی که این کتاب توسط استاد کتاب نویسی­ام در جریان یک جلسه کوچینگ به من معرفی شد تقریبا هیچ درنگی برای خریدنش اتفاق نیفتاد و فورا این کتاب به فهرست خواندن های آینده­ام اضافه شد. خرید کتاب اردیبهشت 1401 اتفاق افتاد اما خوانش آن از آذر شروع شد. نیاز به تمرکز و کمی خلوت کردن داشتم. ویرایش کتاب خودم را تمام کرده بودم و حالا مایل بودم به کتابی سر بزنم که مدتها از درون کتابخانه چشمک های بسیاری بهم می زد. طوری که بالاخره در دهم آذر این اتفاق افتاد و من با شگفتی به این کتاب وارد شدم. جدیت من برای شروع باعث شد که فورا در کتاب فروشی ها به دنبال برچسب های رنگی خط دار برای چسباندن در کتاب و انجام تمرین ها باشم.

نویسنده در مقدمه و در ابتدای هر فصل سخنانی قصار از انسانهای معروف بیان می کند. او در مقدمه اشاره بر این  دارد که خلاقیت منحصر به افراد خاص نیست و اگر از تازگی فراری هستید، ترسو هستید، یکنواختی را می پسندید و از رویاپردازی بیزارید این کتاب را نخوانید. در ادامه 3 سوال و 3 گزینه ی یکسان مطرح می کند که در هرکدام اشاره به موقعیتی مهم تاریخی دارد و نظر خواننده را جویا می شود.

نسخه فیدیبو

    https://fidibo.com/book/82670-کتاب-مگاخلاقیت

 

در مورد طرح جلد کتاب می توان آنرا تا حدودی خلاقانه و مرتبط با موضوع کتاب دانست. فونت نثر کتاب مناسب است.

برای تمرین ها خطوط محدودی وجود داره و اگه مثل من وسواس داشته باشید و دلتان نخواهد که کتابتان نوشته های متعدد داشته باشد که در هنگام دوباره خوانی خسته تان کند بهتر است همان روش برچسب های رنگی را برای تمرینان انجام دهید که هم شیک و تمیز است و هم باعث می شود که در دوباره خوانی حواستان پرت تمرین ها نشده و منتظر ایده های جدیدی برای تمرین ها باشید.

 

این کتاب چگونه به خواننده کمک می کند؟ 

روند کتاب به نوعی است که اگر ذهنتان را متمرکز در خوانش آن کنید بسیار سریع عاشق اش می شوید. چون روند آرام و با طمانینه اتفاق می افتد و مانند آلیس در سرزمین عجایب به آرامی از دنیایی یکنواخت و تکراری خارجتان کرده و به دنیایی  وارد می کند که در آن ذهن شما فراتر می اندیشد، ماهیت را دقیقتر می نگرد، مگانوآور تصور می کند، هیچ نه ای را مانع نمی پندارد و همیشه پذیرای ایده های جدید و در واقع دیوانگی های جدید است.

این کتاب به شما کمک می کند زاویه دید دیگری به مسائل داشته باشید، موشکافانه به یک اختراع جدید  فکر کنید، با متدهای نبوغ آشنا شوید و در انتها با 5 نوع نبوغ آشنا می شوید که دقت و تمرکز روی آنها می تواند بسیار به شما کمک کند.

نبوغ وجودی

نبوغ ارتباطی

نبوغ ابزاری

نبوغ آشناسازی(منطبق سازی)

نبوغ نوآورانه

این کتاب به کمک ساختن ماتریس برای هر موضوع، به شما می آموزد که چگونه موضوعات را به بخش های مختلف تقسیم کرده و برای هر جز آن پیشنهاد ارائه دهید تا ترکیب این پیشنهادات بتواند به شما دید جدیدی بدهد.

تجربه ی شخصی من در این کتاب این است که خواندن یکباره ی آن می تواند تنها چراغهایی کم سو برایمان روشن کند اما خوانش مجدد و غیر ترتیبی آن می تواند این چراغ ها را به نورافکن هایی قوی تبدیل کرده و ایده های جدیدی را در ذهنتان برافروزد.

اصطلاحاتی همچون مگانوآور، فراپذیرا، فراموثر که در فهرست مطالب هم دیده می شود به کرات در کتاب تکرار می شود و مدام این موضوع را گوشزد می کند که از دایره ی امن تصورات خود خارج شده و گونه ای دیگر تفکر کنید.

جملاتی کوتاه از کتاب

به ساده تربن زبان خلاقیت، تازگی ایجاد شده و نوآوری، تازگی منتقل شده است.

ارتباطات نقطه شروعی است هم برای خلاقیت و هم برای تخریب

ارتباط خلاق در عین اینکه نیازمند انرژی، تلاش و عشق به مردم است، روابطی را به وجود می آورد که منجر به موفقیت می شود

فرد مگاخلاق برروی ایده هایی چنان بنیانی و پایه ای تمرکز می کند که آنها خود ایده های دیگری تولید می کنند.

مگاخلاق می تواند مگا نوآور شود و دنیا را دستخوش تغییر کند.

پیشتر خلاقیت ویژگی ذاتی بود و منحصر به عده محدودی از مردم می شد. اما امروزه دیگر خلاقیت یک علم و ویژگی اکتسابی در آنده است و دیگر صرفا نهتص افراد معدودی نمی باشد.

این کتاب برای افرادی است که جرأت رؤیاپردازی و جسارت عمل کردن را دارند، آن دسته افرادی که زمین را می گردانند آنهایی که سازندگان همه کاره هستند. مگا خلاقیت به شما علاوه بر روشهایی برای باز کردن ذهن تان روش تفکر جدیدی ارائه می کند و به شما قدرت خلق ایده های قویتر و فراوانتر را می دهد.

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید