چرا یک کوچ باید فیلم سخنرانی پادشاه را ببیند؟

چرا یک کوچ باید فیلم سخنرانی پادشاه را ببیند؟

برای تبدیل‌شدن به یک کوچ حرفه‌ای ویژگی‌هایی را باید در خود ایجاد کرد. در این مقاله خصوصیاتی که شما را تبدیل به یک کوچ حرفه‌ای می‌کند برایتان آورده‌ایم اما نکته قابل‌توجه در این مقاله آن است که برای این ویژگی‌ها تلاش کردیم مثالی از فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه خدمت شما خوانندگان ارائه بدیم تا درک بهتری از آنها در شما شکل بگیرد.
روزانه صدها فیلم سینمایی در کشورهای مختلف جهان تولید می‌شود. فیلم جزئی از زندگی مردم شده است به‌نحوی‌که اگر انسانی بگوید من فیلم ندیده‌ام به دیده تحیر به او نگاه می‌کنیم!
تأثیر سینما بر زندگی مردم را نمی‌توان انکار کرد؛ کافی است به زندگی مردم بعد از اکران یک فیلم محبوب توجه کرد. از گفتگوی‌های روزانه و عکس زمینه رایانه تا طرز تفکر آنها تحت تأثیر آن فیلم قرار می‌گیرد.
با توجه به جذابیت‌های هنری و بصری و همچنین خلاصه بودن معمولاً مردم رغبت بیشتری بر دیدن فیلم پیرامون یک موضوع دارند تا خواندن کتاب آن؛ لذا برای آشنایی اولیه وکلی نسبت به یک موضوع، تماشا کردن فیلم درباره آن موضوع راحت‌تر است.
برای شناخت فضای کلی کوچینگ فیلم سخنرانی پادشاه گزینه مناسبی است. در این مقاله خلاصه و تحلیلی پیرامون این فیلم به شما خوانندگان محترم ارائه می‌شود.

نمای کلی فیلم
کارگردان: تام هوپر
نویسنده: دیوید سیدلر
بازیگران: کالین فرث، جفری راش، هلنا بونهام کارتر
مدت‌زمان: 119
جوایز: اسکار بهترین فیلم، اسکار بهترین کارگردانی، اسکار بهترین فیلم‌نامه، اسکار بهترین بازیگر نقش اول و جایزه بهترین بازیگر نقش اول گلدن گلوب
 

 

خلاصه فیلم
فیلم سخنرانی پادشاه درباره بخشی از زندگی پادشاه بریتانیا یعنی جرج ششم است که دچار عارضهٔ زبانی بود. به همین دلیل او از شرکت در اجتماع هراس داشت. به توصیه همسرش تلاش می‌کند لکنت زبانش را بهبود بخشد. تکنیک‌های درمانی مختلف را امتحان می‌کند اما بهبودی حاصل نمی‌شود.

الیزابت همسر شاهزاده با درمانگری به اسم لیونل آشنا می‌شود. او از لیونل می‌خواهد تا به قصر بیاید و درمان را شروع کند. لیونل به دلیل داشتن چارچوب‌های خودش در درمان نمی‌پذیرد و شاهزاده خودش مجبور می‌شود تا به دفتر او رود.
اولین جلسه ملاقات برای شاهزاده ناخوشایند بود. لیونل او را برتی صدا می‌کند که افراد نزدیک به شاهزاده فقط این اسم را می‌دانند. همچنین از شاهزاده می‌خواهد همراه با موسیقی بخواند طوری که صدای خودش را نشنود. لیونل صدای او را ضبط می‌کند و به او می‌دهد. شاهزاده درحالی‌که حس خوبی به لیونل نداشت صدای ضبط‌شده را گوش می‌دهد و متوجه می‌شود که لکنتی ندارد. همین امر باعث می‌شود درمانش را ادامه دهد.
تلاش‌های لیونل سرانجام وی را به ریشه ناتوانی برتی می‌رساند. او به بدرفتاری پرستار در کودکی و استهزا توسط برادر بزرگ‌تر پی می‌برد.

پس از مرگ جرج پنجم (ادوارد هشتم) برتی بر تخت سلطنت می‌نشیند. او به دلیل توجه نکردن به امر سلطنت و همچنین ازدواج با زن مطلقه که ازنظر قانونی ایراد داشت از سلطنت کناره‌گیری می‌کند و پادشاهی به برادر کوچک‌تر یعنی برتی می‌رسد. در این زمان رابطه برتی با لیونل به‌طور موقت قطع شده بود چون لیونل به او گفته بود: پادشاه خوبی برای کشور خواهی شد و برتی او را خائن نامید. اما پس از پیش‌بینی درست لیونل رابطه آنها از سر گرفته می‌شود.
قبل از تاج‌گذاری جرج ششم، او با همسرش به خانه لیونل می‌روند اما نکته جالب آنجاست که همسر لیونل نمی‌دانست که او درمانگر شاهزاده برتی بوده است.

برتی پس از تاج‌گذاری که نامش به جرج ششم تغییر یافت باید درباره مسائل مهمی از قبیل شروع جنگ بریتانیا و آلمان سخنرانی کند. لیونل به کاخ فراخوانده می‌شود تا پادشاه را برای سخنرانی آماده کند. پادشاه با توجه به توصیه‌های مفید لیونل سخنرانی‌اش را آغاز می‌کند و به‌خوبی به اتمام می‌رساند.

 

تحلیل فیلم
سخنرانی پادشاه از فیلم‌های تاریخی است که درعین‌حال انگیزشی نیز هست. داستانی خوب، ساده و دل‌نشینی دارد که هم شادی و هم غم را در بردارد. این فیلم صحنه‌های جنایت و هیجانی ندارد بلکه روایتگر بخشی از تاریخ است که به شما یاد می‌دهد چگونه با مشکلات زندگی بجنگید. سخنرانی پادشاه از آن دسته فیلم‌هایی است که پس از تماشا کردنش شما را تا مدت‌ها تخت تأثیر خود قرار خواهد داد. جرج ششم در این فیلم به‌خوبی به تصویر کشیده شده است. دیالوگ‌های تیزی که بین لیونل و برتی در طول فیلم ردوبدل می‌شود، جذابیت خاصی به فیلم داده است.
برعکس لکنتی که برتی دارد هیتلر پیشوای آلمان قدرت فوق‌العاده‌ای در سخنرانی دارد که می‌تواند هزاران انسان را به وجد بیاورد. با درک این موضوع در فیلم شما بیشتر استرس و اضطراب جرج ششم را حس خواهید کرد. فیلم کنایه‌های جالبی به خاندان سلطنتی بریتانیا و حتی خود انسان‌ها میزند.
فیلم به‌علاوهٔ فیلم‌نامه خوبش بازی‌های خوبی نیز دارد که به فیلم طعم دیگه‌ای داده است.
در کنار داستان تاریخی آن چیزی که فیلم را جذاب‌تر کرده است رفاقت این دو شخص است. این فیلم مسیر پرفرازونشیب و درعین‌حال جذاب کوچینگ را نیز به تصویر می‌کشد. لیونل در قامت یک مربی برایش فرقی نمی‌کند که چه کسی روبه روی او نشسته به‌نحوی‌که حتی همسرش از این موضوع مطلع نیست و این خصلت یک کوچ خوب است. لیونل شخصیتی مستقل دارد و به‌هیچ‌عنوان تحت تأثیر مقام پادشاه قرار نمی‌گیرد اما احترام مقام او را دارد تا جایگاه برتی را برایش مشخص کند. در کنار آموختن بخشی از تاریخ بریتانیا در این فیلم می‌آموزیم که یک کوچ خوب چگونه باید باشد و چه مسیری را طی می‌کند. این فیلم به‌خوبی چالش‌هایی که یه کوچ در پیش دارد را نشان می‌دهد. لیونل نه‌تنها می‌خواهد لکنت برتی را درمان کند بلکه به دنبال بازگردانی اعتمادبه‌نفس به او و همچنین دوری او از سرافکندگی است.

 

ویژگی‌های یک کوچ
فدراسیون بین‌المللی کوچینگ سازمانی است که بیش از بیست سال سابقه دارد. این فدراسیون با توجه به بررسی عملکرد 1300 کوچ حرفه‌ای در دنیا به هشت ویژگی که یه کوچ حرفه‌ای باید داشته باشد، رسیدند.
نکته قابل‌توجه آن است که این هشت ویژگی را شما در شخصیت لیونل که مربی و درمانگر جرج ششم است می‌بینید.

1.    برخورداری از اصول اخلاقی
یک کوچ موظف است حدومرز تعیین کند و به خود یا مراجع خود اجازه ندهد از آن عبور کند. یکی از این حدود اخلاقی که کوچ باید به آن عمل کند رازدار بودن است.
هنگامی‌که پادشاه همراه با همسرش به خانه لینل می‌روند همسر لیونل تازه متوجه می‌شود که پادشاه جهت درمان پیش همسر او یعنی لیونل می‌آمده است.

2.    حضور مؤثر در جلسات کوچینگ
کوچ باید تمرکز و توجه خود را روی مراجع معطوف کند و با اعتمادبه‌نفس و تسلط رفتار کند. در طول فیلم شما تسلط و اعتمادبه‌نفس لیونل در برخورد با جرج ششم را مشاهده می‌کنید.

3.    برقراری ارتباط با مراجع بر اساس اعتماد و امنیت
یکی از نکات مثبتی که در داستان فیلم وجود دارد و در نقدهای مختلف به آن اشاره می‌شود رفاقتی است که بین این دو شخصیت شکل می‌گیرد و باعث می‌شود درمان بهتر پیش رود.

4.    تلاش برای ارتقا و حفظ مدل ذهنی کوچینگ
گوش دادن، متمرکز بودن و... با وضعیت مدل ذهنی یک کوچ رابطه مستقیم دارد. یک کوچ باید بتواند در برابر اتفاقات پیش‌بینی‌نشده آرامش خود را حفظ کند.
با توجه به اینکه مراجع لیونل، جرج ششم است اما می‌بینم لیونل در برابر چالش‌هایی که برایش اتفاق می‌افتد آرامشش را حفظ می‌کند.

5.    گوش دادن فعال و مؤثر
کوچ در حین گفتگو با مراجع از تعصبات، تجربیات تلخ و شیرین، خصوصیات اخلاقی، عقاید والدین و... مطلع شود.
لیونل با استفاده از همین ویژگی و با پرسیدن سؤال‌های مناسب به ریشه لکنت زبان برتی می‌رسد.

6.    برانگیختن آگاهی برای رسیدن به نتیجه دقیق‌تر
کوچ با استفاده از ابزار متنوع باید آگاهی مراجع نسبت به خودش را افزایش دهد و تغییراتی که در او ایجادشده را حس کند.
در اولین جلسه شما مشاهده می‌کنید که لیونل صدای برتی را ضبط می‌کند و به او می‌دهد. وقتی برتی صدای خودش را می‌شنود تغییر مثبت خود را احساس می‌کند.

7.    تسهیل در رشد و تغییر مراجع
از مهم‌ترین دستاورد کوچینگ این است که در پایان، مراجع رشد و تغییر چشمگیری داشته باشد.
در ابتدا برتی شخصی بود که به خاطر لکنت زبان از اجتماع دوری می‌کرد اما در پایان می‌بینم که یک سخنرانی باشکوه انجام می‌دهد.

8.    ایجاد چارچوب مشخص برای کوچینگ
در آغاز مشاهده می‌کنید که لیونل نمی‌پذیرد که به دیدار برتی رود، بلکه برتی مجاب می‌شود که به‌عنوان یک مراجع به دفتر لیونل رود.
(با توجه به این نکات ببینید چه مثال‌های دیگری می‌توان از فیلم برایشان پیدا کرد)

نتیجه‌گیری
تماشا کردن این فیلم در کنار ایجاد انگیزه و امید برای حل مشکلات کوچ بودن را نیز به تصویر می‌کشد و در پایان به این نتیجه خواهید رسید که پادشاه نیز کوچ می‌خواهد!

نظرات کاربران

ارسال نظر
رضا  علومی
مهمان
محمد اکبری
فربد  عباسی
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید