چطور برای زبان خوندن انگیزی کسب کنیم؟

چطور برای زبان خوندن انگیزی کسب کنیم؟

چطور برای زبان خواندن انگیزه کسب کنیم؟

گاهی اوقات حتی اگر یادگیری مهارتی را با علاقه هم آغاز کرده‌باشیم، باز در میانۀ راه خسته می‌شویم و یا، از یادگیری دست می‌کشیم و یا با بی‌میلی به فراگیری ادامۀ راه می‌پردازیم؛یا یادگیری را قطع میکنیم. چون، یادگیری و مطالعه برای بیشتر افراد، کاری خسته‌کننده است.

اما اگر بتوانیم از یادگیری لذت ببریم، فرصت های جدیدی را در تمام ابعاد زندگی به‌دست می‌آوریم.پس اگر به دنبال پیشرفت در زندگی خود هستیم باید یاد بگیریم که چگونه از یادگیری لذت ببریم. چرا که، پیشرفت و رشد ما در گرو یادگیری و توسعه فردی است. کسانی که یک آموزش را با علاقه فرامی‌گیرند، می‌توانند سریع‌تر در درس و کارشان پیشرفت کرده و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند.

در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که می‌توانید به کمک ‌آن‌ها لذت یادگیری زبان انگلیسی را در زندگی خود دوچندان کنید.

۱- سبک یادگیری خودتان را پیدا کنید

دانش‌آموزان چه در مدرسه و چه در دانشگاه به دنبال راهی هستند تا فرایند یادگیری را برای خودشان لذت‌بخش کنند. با پیدا کردن سبک یادگیری، فرایند یادگیری بسیار خوشایندتر می‌شود. هر شخص روش خاصی برای یادگیری دارد. مثلا بعضی افراد از طریق «دیدن» بهتر یاد می‌گیرند. این یعنی یادگیری برای آنها از راه تصاویر به بهترین شکل اتفاق می‌افتد. در نتیجه آنها با تماشای فیلم ها و کلیپ های آموزشی، از یادگیری لذت می برند.

اگر از طریق «شنوایی» یادگیری بهتری دارید، چرا با گوش کردن موزیک و پادکست یادگیری را برای خود لذت‌بخش نمی‌کنید؟

گوش دادن به پادکست های آموزشی یکی از بهترین روش های خودخوان زبان انگلیسی است. پس بهتر است در گام اول سبک یادگیری خودتان را پیدا‌ کنید تا بتوانید به سبک خودتان از یادگیری لذت ببرید.

«بهترین راه برای یادگیری، ترکیب کردن روش‌های مختلف در یک زمان است مثلا همزمان که به یک درس گوش می‌دهید به تصاویر مربوط به آن هم نگاه کنید»

2- برای لذت بردن از یادگیری هدف گذاری کنید

تسلط به زبان انگلیسی می تواند به موفقیت شما در آینده کمک زیادی بکند. سعی کنید به پروسه ی یادگیری زبان به عنوان مسیری نگاه کنید که به شما کمک می‌کند در آینده به شغل رویایی خود دست پیدا کنید. کمی وقت بگذارید و فکر کنید بعد از مدرسه یا دانشگاه دوست دارید چه کاری انجام دهید و برای آینده‌ی خودتان هدف گذاری کنید. شما می‌توانید کارهایی که دوست دارید در آینده انجام دهید را بنویسید. مثلا ممکن است بخواهید در دانشگاه های معتبر دنیا رشته ی پزشکی یا مهندسی برق بخوانید

علاوه‌بر تعیین کردن اهداف بلندمدت، شما می‌توانید این مسیر را با تعیین هدف‌های کوچکتر جذاب‌تر کنید. مثلا هدف کوتاه مدت شما می‌تواند توانایی صحبت کردن به انگلیسی برای معرفی خودتان به یک دوست خارجی باشد و هدف بلند مدت‌تان گرفتن بورسیه از دانشگاه هاروارد باشد. بنابراین حتما برای خود هدفی تعیین کنید و یادگیری را به عنوان پلی در نظر بگیرید که شما را به هدفتان می‌رساند. در واقع لذت بردن از یادگیری، به صورت خودکار موجب تقویت یادگیری نیز خواهد شد.

برای درک بهتر این موضوع بد نیست بدانید که پیشرفت در کار برابر است با درآمد بیشتر و زندگی راحت‌تر . بخش بزرگی از این پیشرفت در گرو یادگیری زبان انگلیسی است. پس اگر به یادگیری زبان انگلیسی به عنوان راهی برای پیشرفت خود نگاه کنید، از آن لذت خواهید برد. اینجاست که از شرکت در کنفرانس‌های مختلف خسته نشده و برای یادگیری وقت کافی می‌گذارید. پس برای لذت بردن از یادگیری، ذهنیت خود را نسبت به آن تغییر داده و با آغوش باز از آن استقبال کنید.

3- استفاده از تکنولوژی برای لذت بردن از یادگیری

تکنولوژی به‌ همراه‌ خود دریایی از فرصت‌های جدید برای یادگیری را فراهم می کند. استفاده از تکنولوژی برای نسل جوان خیلی جذاب است. پس یادگیری از این طریق هم لذت‌بخش خواهد بود. از یوتیوب گرفته، تا نمونه های وطنی آن و حتی همین وبسایت hamidehsoltani.ir، همگی بستری مناسب برای افرادی هستند که دوست دارند یادگیری زبان انگلیسی را به کمک تکنولوژی افزایش دهند.

4- کتاب غیر درسی بخوانید

بخشی از مطالعات روزانه تان را به خواندن کتابهای غیر درسی که جزو منابع آموزشی نیستند ومتناسب با علاقمندی های خودتان می باشند، اختصاص دهید . کتاب بهترین دوست انسان است ، شما با خواندن داستان های کوتاه و یا حتی کتاب های انگیزشی به انگلیسی میتوانید دیدگاه بسیار باز تر و گسترده تری نسبت به مسائل پیرامونی خود پیدا کنید. کتاب خواندن به صورت گروهی و سپس جلساتی برای صحبت در مورد برداشت های شخصی میتوانید لذت کتابخوانی و البته یادگیری زبان انگلیسی را برای شما بیشتر کند.

5- هر آموزش آنلاینی را نبینید و هر دوره ی آموزش زبان را تهیه نکنید.

برای اکثر ما پیش آمده، که آموزش آنلاینی را تهیه کرده‌ایم ولی آن را تا انتها مشاهده نکردیم. به نظر شما علت این اتفاق چیست؟

این اتفاقات علل مختلفی دارد که در زیر به صورت موردوار به آن‌ها می‌پردازیم:

پیجیده بودن

کاربردی نبودن

یکنواخت بودن

قدیمی بودن

حالا به نظر شما، چطور می‌شود این آموزش‌ها را به آموزش‌هایی لذت‌بخش تبدیل کرد؟

در دوران مدرسه، معلم هرزمان که مبحثی را تدریس می‌کرد، با ارائه تمرین‌هایی میزان درک ما از آن مفهوم را بررسی می‌کرد و پی می‌برد که آیا می‌تواند به سراغ مبحث جدید برود یا نیاز به تمرین بیش‌تری است؟ در مقابل، ما وقتی قادر به حل آن تمرین بودیم انرژی مثبت و حس خوبی را دریافت می‌کردیم.

 

دقیقا همین ساختار نیز باید در آموزش‌های آنلاین رعایت شود؛ یعنی باید المان‌هایی در آموزش قرار بگیرند تا فراگیر بتواند میزان یادگیری خود را محک بزند. یکی از این المان‌ها، وجود کوییز در پایان هر مبحث است. وقتی شما در انتهای ویدیو، کوییز موردنظر را بزنید، متوجه می‌شوید که کدام بخش‌ها هنوز برایتان مبهم است. این حس که همۀ مطالب را عمیق و بامثال یاد بگیریم ما را به یادگیری ترغیب می‌کند.

وبسایت آموزشی استاد حمیده سلطانی نیز با تکیه بر همین اصول سعی کرده تا آموزشی لذت‌بخش را برای شما رقم بزند.

6- اندکی پول هزینه کنید

معمولا اگر پول صرف چیزی کنیم، انگیزه بیشتری برای استفاده و لذت بردن از آن خواهیم داشت. به طور مثال، اگر یک توپ فوتبال بخرید، حتما دلتان می‌خواهد با آن فوتبال بازی کنید. همین اصل را درباره یادگیری انگلیسی هم به‌کار ببرید. اگر می‌خواهید انگیزه‌تان برای یادگیری افزایش یابد، مبلغی را صرف خرید چند کتاب انگلیسی کنید، یا در یک دوره یا کارگاه آموزشی ثبت‌نام کنید. فراموش نکنید که مطالب جدیدی را که از کتاب، دوره آموزشی یا غیره می‌آموزید هر چه سریع‌تر به‌کار ببرید و استفاده کنید تا انگیزه شما برای یادگیری دو چندان شود.

7- برای خود پاداش و مجازات تعیین کنید

اگر بخشی از آموزش را به خوبی اتمام رساندید، به خودتان پاداش دهید؛ مثلا برای خود یک کتاب مرتبط با مهارتی که در حال فراگیری آن هستید، بخرید یا خود را به کافه‌ای که دوست دارید مهمان کنید؛ این کار موجب می‌شود تا برای ادامۀ راه، انگیزۀ بیش‌تری داشته‌باشید و با علاقۀ بیش‌تر یادگیری را پیگیری کنید.

در مقابل، وجود مجازات حس مسئولیت‌پذیری را در شما تقویت می‌کند و باعث می‌شود تا آموزش را جدی بگیرید و با خودتان رقابت کنید. اگر در جایی کوتاهی کردید می‌توانید برای مثال خود را از دیدن سریال مورد علاقه‌تان محروم کنید.

 

 

سخن آخر

شما همواره در حال پیشرفت هستید. برای خود اهداف منطقی تعیین کنید و هرگاه به آن اهداف دست پیدا کردید، خودتان را تشویق کنید! موفقیت‌های خود را با اطرافیانتان به اشتراک بگذارید و مدارک، نتایج آزمون‌ها و جوایزتان را در معرض دید قرار دهید. فراموش نکنید که تنها با مطالعه، زبان شما بهبود نمی‌یابد. یادگیری و تسلط بر زبان نیازمند فعالیت و استفاده از آموخته‌هاست. اگر چیز جدیدی می‌آموزید، از آن استفاده کنید. تنها راه موفقیت در یادگیری زبان به کار بردن زبان است.

حالا نوبت شماست.

 برایمان کامنت بگذارید و به ما بگویید شما چگونه انگیزه خود برای یادگیری زبان را حفظ یا حتی تقویت می‌کنید.

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید