۵ راهکار برای استفاده از حس درونی در جلسات کوچینگ

۵ راهکار برای استفاده از حس درونی در جلسات کوچینگ

به نام خدا

 ۵ راهکار استفاده از حس درونی در جلسات کوچینگ

می‌توان حس درونی را یکی از ابزارهای قدرتمند در کوچینگ نام برد و از آنجایی که جلسات کوچینگ رقص در لحظه هستند به این معنا که، در لحظه سوالات و جهت گیری جلسه پدید می آید حس درونی می‌تواند در کنار اطلاعات به دست آمده، بسیار تأثیر گذار و با ارزش باشد.

حس درونی چیست؟

غریزه، حس ششم، الهام نام هایی هستند که برای حس درونی به کار برده می شوند. حس درونی بخشی از آگاهی است که اطلاعات و ورودی های ذهن را به صورت خوشه ایی پردازش می‌کند.

حس درونی را زمانی تجربه می شود که به طور ناخواسته و از روی غریزه از مسیر دیگری به مقصد خود رفته و بعد متوجه ترافیک سنگین یا مسدود شدن مسیرهمیشگی خود شده اید.

آیا این حس واقعی است؟

انسان برای حل یک مسئله ابتدا آن را تحلیل می‌کند و بعد نسبت به احساسات و باورهایش تصمیم می‌گیرد. از آنجایی که ذهن منطقی انسان جایگاه تحلیل و بررسی اطلاعات است و وظیفه حفاظت و بقای انسان را بر عهده دارد، شما زمان نزدیک شدن به یک جسم داغ، ناخودآگاه از آن دوری می‌کنید، یا برای تغییر یک عادت ابتدا ذهن مقاومت می‌کند، زیرا شما از نقطه امن خود میخواهید خارج شوید. این عملکرد بسیار عالی است و در زندگی ما تاثیر بسزایی دارد.

اما حس درونی بیشتر با احساسات و احتمالات سروکار دارد و خارج از چهار چوب منطق عمل می کند، که این امر نیز در زندگی روزمره ما نقش اساسی دارد.

 ما در مقام انسان از هر دو این موهبت برخوردار هستیم و با دسترسی به هر دو آنها می توانم عملکرد بهتری داشته باشیم.

در جلسات کوچینگ و زندگی روزمره نیز ازاین پدیده استفاده می شود.گاهی احساس می‌کنید همسرتان یا مراجع شما چیزی را از شما مخفی کرده و از گفتن موضوعی امتناع می کنند.

 ممکن است این حس اشتباه تفسیر شده باشد، می توان با اشتراک گذاشتن حس خود با آنها درست یا اشتباه بودن آن را متوجه شد. اگر حس شما درست باشد درباره مسئله خود با شما صحبت می کنند و سبب حل آن موضوع می‌شوید.

لازم به ذکر است بعضی افرادی از حس درونی قدرتمندی برخوردار هستند اما نسبت به آن تمایلی نشان نداده اند به گمان اینکه ممکن است دیگران آنها را به سخره بگیرند یا ممکن است تعبیر درستی برای حس خود پیدا نکنند، در نتیجه این توانمندی کم کم تحلیل و به کل از بین رفته است.

هوش شهودی

می توان حس درونی را هوش شهودی نامید.

در کتاب " ماورای طبیعی شدن" نوشته جودیسپنزا، حس درونی را هوش قلبی نام‌گذاری کرده است.

از زمان نیاکان ما که تاریخشان را روی غارها یا الواح سنگی می‌توان یافت، قلب را نماد سلامتی، خِرد، بینش، هدایت و هوش برتر می دانستند. در زمان مصریان باستان قلب را کانون زندگی می دانستند نه مغز.آنها معتقد بودند سرچشمه خِرد انسان قلب اوست.

فارابی اولین عضو تشکیل شده در بدن را قلب و مابقی اعضا را در خدمت قلب می‌داند.

همه ی ما کمابیش معتقدیم که عشق، دلسوزی، شکرگزاری، نشاط و سرزندگی همه از احساساتی شکل می گیرند که در قلبمان سر چشمه دارد.

هنگامی که قلب شما به انسجام برسد، خواهید دید سیستم عصبی تان به دلیل افزایش انرژی مغزی و شکل گیری خلاقیت، از خود واکنش نشان داده و سبب بهبود کارکرد همه اندام های بدن می شود.

موسسه هارت مث تحقیقات بسیاری در زمینه انسجام قلب و مغز انجام داده است‌.

طبق تحقیقات این موسسه آنها معتقدند با تغییر انرژی زیستی و انرژی خود می توانیم زندگی مان را متحول کنیم. منظور از انرژی زیستی آزاد شدن انرژی مواد غذایی استفاده شده است، بدیهی است مواد غذایی اُرگانیک از انرژی بیشتری برخوردار هستند.

روش های تقویت هوش شهودی

۱_ مراقبه

مراقبه یا مدیتیشن یکی از مهمترین عوامل تقویت حس درونی است.

خوشبختانه کشور ما از لحاظ معارف بسیارغنی است.از پیامبر اسلام نقل شده: "هر کس چهل صباح اعمال خود را برای خداوند خالص کند چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود."

در این دنیای شلوغ و پر سرعت که همواره سرشار از نگرانی ها و اضطراب هاست، می‌توان با انجام مراقبه و نماز با حضور قلب به سکوت ذهن رسید و افکار منفی را به افکار مثبت و سازنده تبدیل کرد.

۲_ از شهود خود سوال بپرسید

همانطور که اشاره کردیم قلب قدرت حافظه و شهود دارد.با اعتماد به حس درونی خود، از آن درباره مسائل خود سوال بپرسید و مطمئن باشید راهکار آن را به شما نشان خواهد داد.

ممکن است این راهکار به صورت یک جمله در فیلم یا از طریق دوستانتان به شما برسد یا آن را در یک کتاب بیابید.

۳_ در لحظه یادداشت کردن

همواره یک دفترچه یادداشت با خود داشته باشید.

افکار و شهودی که نسبت به موضوع خاص به ذهنتان می رسد را به طور کامل یادداشت کنید. ممکن است این شهود در خواب به ذهنتان برسد، بعد از خواب فوراً آن را یادداشت کنید، معمولا به دلیل شلوغی ذهن شهود ها را فراموش می کنیم.

نوشتن افکار، احساسات و رویاها سبب تقویت حس درونی می شود.

۴_ دور شدن از محل کار

گاهی دور شدن از محل پر استرس کار و رفتن به طبیعت، انجام کارهای دستی مثل سفالگری، نقاشی، باغبانی و استحمام می‌تواند سبب افزایش قدرت حس درونی شود.

آقای جک کنفیلد نویسنده کتاب "سوپ جوجه برای روح" می گوید؛ ایده رسیدن به صد هزار دلار در سال، زیر دوش حمام به ذهن او خطور کرد است.

۵_ رایحه درمانی( آروماتراپی)

مردمان چین، هند،مصریان باستان، افلاطون، سقراط از رایحه درمانی برای درمان های جسمی و روحی استفاده می‌کردند.نقل است بیشترین هزینه پیامبر اسلام بابت خرید عطر بوده است.

در این روش با عصاره گیری از گیاهانی مانند استخدوس، سیب، نعنا، شکوفه سنجد، گل محمدی و..، و استنشاق یا ماساژ آن رو بدن، مولکول های عطر با مولکول های هوا واکنش داده وبه سرعت به گیرنده های بویایی بینی می رسد و با بخشی از مغز ارتباط برقرار کرده وسبب آرامش روح و ذهن و افزایش قدرت حس درونی می شود.

نتیجه گیری:

برای استفاده هر چه بهتر از حس درونی لازم است به آرامش روحی و صلح درونی رسید. به طوری که بتوان در زندگی پرتنش و دغدغه های امروزی کنترل احساسات خود را در دست گرفت، ممکن است این امر در روزمرگی سخت باشد اما تا حدود زیادی این مهارت اکتسابی است و می‌توان با تمرین به آرامش روحی و ذهنی رسید.

فاطمه افسری دانش پذیر دوره تربیت کوچ ۱۲

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید