کوچینگ زندگی چیست؟

کوچینگ زندگی چیست؟

کوچینگ زندگی چیست؟

(Life coaching)

 

علاقه به کوچینگ زندگی، روز به روز در حال افزایش است. اما کوچینگ زندگی چیست ؟

تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده در مسیر زندگی، احساس سردرگمی یا آشفتگی کنید؟ یا احساس کنید که مسیر را گم کرده‌اید؟

کوچینگ زندگی( لایف کوچینگ) فرایندی است که به شما کمک می کند که ارزشهایتان را شناسایی کنید، اهدافتان را مشخص کنید، موانعی که مانع از رسیدن به اهدافتان می شوند را بشناسید،  و راهکارهایی برای برطرف کردن این موانع پیدا کنید.

کوچینگ زندگی می تواند تقریباً به هر جنبه ای از زندگی افراد کمک کند، چه در زندگی شخصی و چه زندگی حرفه ای. انسان‌ها با شخصیت‌ها، علاقه‌مندی و تواناهایی‌های گوناگون در دنیا وجود دارند. به‌ همین‌ دلیل مسیر موفقیت، پیشرفت و رشد فردی برای هر فرد متفاوت با دیگران ا‌ست. یکی از بهترین راه ها برای رشد شخصیت و ایجاد یک برنامه‌ریزی صحیح و کاربردی، استفاده از کوچینگ است.

کوچینگ فعالیتی است که به‌ کمک آن می‌توان یک چشم‌انداز جامع را طراحی کرد و به توانمندی ها و استعدادهای  درونی مشغول شد.

همه ما می خواهیم انسان بهتری باشیم. از درجا زدن در زندگی بیزاریم. دوست داریم امروزمان نسبت به دیروز، بهتر باشد. هرکدام از ما اهداف و رسالتی در زندگی داریم و می خواهیم به آنها برسیم. اما گاهی اوقات، دچار ابهام و تردید می‌شویم. گاهی انگیزه هایمان را از دست می‌دهیم یا هدفمان را گم می‌کنیم، و زمان‌هایی پیش می‌آید که نمی‌دانیم باید چه کار کنیم

کوچ فردی به شما راهکار نمی دهد.  بلکه به شما کمک می کند توانمندی های خود را کشف کنید و راهکار خودتان را پیدا کنید. همه انسان ها دانش لازم برای یافتن راهکار ها را دارند و یا می توانند آن را به دست آورند. کوچ به شما کمک می‌کند از خودتان سؤالات خوب بپرسید تا بتوانید جواب‌های خوبی هم پیدا کنید.

در مسیر موفقیت و رشد فردی، گاهی در شناسایی ارزشهایمان مشکل داریم، گاهی هدفگذاری درستی انجام نداده ایم. گاهی برنامه ریزی ما ایراد دارد. و گاهی همه اینها درست است اما اجرا نمی کنیم و یا زود دلسرد می شویم. کوچ زندگی در همه این موارد می تواند کمک کننده باشد.

یک کوچ زندگی می تواند به افراد در زمینه های مختلف زندگی کمک کند. چون هر انسانی متفاوت است، اهداف او نیز متفاوت خواهد بود. یک کوچ زندگی به افراد در عرصه های مختلف شخصی و حرفه ای( پیشرفت شخصی، روابط،  شناخت خود، سلامت و ...) کمک میکند. در واقع کوچینگ زندگی برای افرادی که مایل به ایجاد نوعی از تغییرات مهم در زندگی خود هستند، گزینه بسیار مناسبی است.

شادی نوروزعلی. دانش آموخته تربیت کوچ  4

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید