کوچینگ نوجوان

کوچینگ نوجوان

بسمه تعالی

​مقدمه

آگاهی بخشیدن اولین گام کمک به نوجوان درجهت تبدیل نوجوان به یک شخص بزرگسال است.عدم ایجاد شخصیت بلوغ یافته متکی شدن نوجوانان به پدر و مادر را به همراه دارد. اتکائ به والدین نوعی نیروی محرک پشت سر نوجوانان ایجاد می کند که با رسیدن دوره بلوغ بایستی انگیزه های درونی و بیرونی نوجوان جایگزین آن شود. شناخت انگیزه ها و ارتباط آنها با اهداف وارزش های نوجوانان نیازمند امر یاددهی می باشد.

طرح مسئله

در زندگی روزمره پاسخ به سوالاتی از قبیل مهم ترین موضوع درزندگی من چیست ،نمی دانم چه کار باید بکنم،
از صبح تاشب دنبال برنامه ریزی ام حتی شب ها درست نمی خوابم احساس می کنم هر چی پیش می روم به چیزی نمی رسم، هرقدر کتاب می خوانم و آموزش می بینم فایده ای ندارد، همیشه سرم شلوغ است و از زندگی لذت نمی برم، هیچ کاری را نمیتوانم تمام کنم و چون می خواهم هر کاری را به بهترین شکل ممکن انجام بدهم اصلا شروعش نمی کنم.

داستان زندگی بسیاری مردم به این شکل است که مطالعه می‌کنند و آموزش می بینند اما به آن هدف هایی که می خواهند نمی رسند پس مشکل کجاست؟

پاسخ به سوالات و دغدغه های فوق با پرداختن به مقوله مهم ارزش شناسی و آموزش های مرتبط با آن میسر می شود. دوره نوجوانی به عنوان مسیر شکل گیری شخصیت افراد بسیار حائز اهمیت است و پرداختن به ارزش شناسی و آموزش های مرتبط با آن در این دوره گره گشای بسیاری از مشکلات پیش روی نوجوانان خواهد بود. علم مربی گری می تواند بسیاری از نوجوانان را از بلاتکلیفی نجات دهد و از هدر رفتن عمرشان در جهت صرف کارهایی که به نظر خودشان مفید است، جلوگیری کند.

ضرورت تحقیق

پرداختن به آموزش در دوره نوجوانی با محوریت ارزش شناسی،بسیاری از چالش های آینده زندگی نوجوانان را از بین می برد. اگر نوجوانان بتوانند با اهداف خودشان ارتباط برقرار کنند به تدریج اعتماد به نفس در آنها شکل می گیرد و می توانند با بینش بیشتری درباره خود فکر کنند. آموزش های ارزش شناسی باعث می شودنوجوانان راهی برای مراقبت از افکار،اهداف و ارزش های خود پیدا کنند و تا پایان عمر در این مسیرگام بردارند.

عدم مشخص بودن اهداف و ارزشها در دوران نوجوانی ، دوران ناخوشایندی را ایجاد می کند در حالی که می تواند دوران بسیار زیبا و فوق العاده ای را رقم بزند.
نوجوانان ممکن است به دلایل مختلفی از قبیل: تغییرات سنی و جسمی، عدم تعادل هورمون ها، نوسانات خلقی و بسیاری موارد دیگر شرایط سخت و پرفشاری را تحمل نمایند.

علم مربی گری( کوچینگ) نوجوانان ،با بهره بردن از اصول علمی و تجربی مواجهه با چالش های دوره نوجوانی را سهولت میبخشد.

روش تحقیق

تحقیق و بررسی در رابطه با مربی گری نوجوانان بر اساس مفاهیم اصلی و بنیادی آموزش حول شناخت اهداف و ارزشها صورت گرفته است چرا که شناخت اهداف و ارزش ها
درزندگی به عنوان کلید گشایش دربهای خوشبختی تلقی می‌شود. این تحقیق کوشیده تا علاوه بر تعریف واژه مربی گری ،اهمیت مسائل مرتبط با این موضوع را با توجه به شرایط دوره نوجوانی بازگو کند.

پیشینه تحقیق

امروزه بهره بردن از تجربیات دیگران و توجه به مقوله آموزش امری ضروری محسوب میشود چرا که صرف عمر انسان درجهت آزمون و خطا برای هیچ انسان عاقلی پذیرفته شده نیست.
در دنیای امروز مربی گری مقوله گسترده ای است که جایگاه ویژه ای در زندگی افراد دارد. شناخت زوایای پنهان و آشکاررفتار نوجوانان موضوعی است
که مربی در جهت کیفیت بخشیدن به زندگی مخاطب خود به دنبال آن می باشد.

در ابتدا مربی گری به صورت یک واژه کلی مطرح بود و به تدریج با توجه به نیاز جوامع و استقبال گسترده
از آن به دسته بندی های متعدد بر حسب سنین و حرفه های مختلف تبدیل گردید.

علم مربی گری در دوره نوجوانی با شناخت حقایق موجود و پرهیز از تمرکز بر گذشته در صدد همراهی نوجوان به سمت قله های خوشبختی بر می آید.
تجربه موفق به کارگیری این مقوله در کشورهای پیشرفته و بعضی کشورهای در حال توسعه گواه بر این موضوع است.

ارائه یافته ها:

مربی گری

بسیاری از افراد کوشیده اند با مطالعه و تحقیق ، به موفقیت دست پیدا کنند اما حقیقتا این امر محقق نشده است. افرادی که با سماجت اهداف خودشان را دنبال کرده اند نگاه شان به زندگی را تغییر داده اند و دیگر مثل قبل به دنبال رسیدن به هرموفقیتی نبوده اند. با گذشت زمان این موضوع مهم به شکل گیری مفهوم ارزش شناسی منجر شده و اکنون گره گشای حل بسیاری از چالش های پیش روی افراد می باشد.

تعریف این علم از دو دیدگاه صورت می گیرد: الف- از نگاه مربی ب- از نگاه شخص آموزش دیده

الف- از نگاه مربی

مربی کسی است که می خواهد یک ارتباط موثر با شخص موردآموزش ایجاد کند. مربی یک زیربنا و پی محکمی ایجاد می کند. نمود این بنای محکم ، رازداری، احساس امنیت،
احساس اعتماد واطمینانی است که باعث می شود مخاطب مربی دغدغه ها و مشکلاتش را بازگو نماید و شهامت بیان حرف هایی را که نمی توانست برای هر کسی بگوید پیدا کند.
این مهارت که منجر به ایجاد یک ارتباط موثر در جهت شناخت مشکلات نوجوان می شود در اختیار مربی (کوچ) است.

ب- از نگاه شخص آموزش دیده

از دیدگاه یک مراجعه کننده ، مربی گری در مواجهه افراد باچالشی که قابل رفع نیست و یا رفع آن با روند کندی انجام میشود، سودمند است.

ارزش ها

از دیدگاه اغلب افراد، ارزش ها به ویژگی های کلی شامل: صداقت، درستکاری، اعتماد و گفته می شود. در علم مربیگری ارزش شناسی از ایده آل ها گذر می کند چرا که ارزشهای مذکور را بایدها و نبایدهای رفتاری می داند.از نگاه علم مربی گری در حیطه ارزش شناسی، ارزش های افراد مانند اثرانگشت، الگوی شبکیه چشم و صدای هر کسی منحصر به فرد است. این ارزشها با آنچه که افراد بیش تر طالب آن هستند و یا به عبارتی به عنوان خلاء زندگی خود تلقی می کنند رابطه عمیقی دارد.

ارزش های افراد منحصر به فرد است مثلا ممکن است شما وشخص دیگری هر دو عاشق یادگیری باشید ولی شما آمار وارقام برایتان مهم است و شخص دیگر از تسلط بر روی مفاهیم عمیق فلسفی لذت ببرد. در حیطه خانواده دو دسته از خانواده به یک اندازه برای تربیت فرزندانشان ارزش و اهمیت قائل اند یکی تربیت را ایجاد چالش، نظم و انضباط می داند و دیگری آن رافراهم نمودن راحتی در زمان سختی می داند

نتیجه گیری

معمولا نوجوانان با توجه به مدل رفتاری و تربیتی حاکم بر خانواده ، با مسائل برخورد می کنند. حل چالش های مرتبط با تغییرات جسمی، سنی و خلقی نوجوانان به حمایت خانواده نیاز دارد. از طرفی شکل گیری شخصیت مسئولانه نوجوان ایجاب می کند که به تدریج از حمایت خانواده کاسته شود و این موضوع با تمرکز بر روی مقوله ارزش شناسی محقق می شود. در واقع ارزش شناسی یافتن هدف های مختص خود نوجوان است که با ایجاد انگیزه های درونی و بیرونی به فعالیت می رسند.

در علم مربی گری (کوچینگ) چگونگی یافتن ارزش های فردی آموزش داده می شود. علم مربی گری نوجوانان با ایجاد یک ارتباط موثر با نوجوان بستر اعتمادسازی را فراهم می کند تا نوجوان دغدغه های خود را بیان کند و سپس ارزش های واقعی نوجوان نمایان میشود.

در این ارتباط از ایده آل گرایی محض و قضاوت کردن پرهیز می شود. کوچینگ مانند آینه ای فرد را به خودش نشان می دهد و اگر با واکنش منفی فرد روبرو شد آینه را عوض می کند تا باورپذیری فرد نسبت به خودش خدشه دار نشود. کوچینگ به نوجوان کمک می کند تا صدای جنگجوی درون خود را آزاد کند و مهم تر از آن به کشف آنچه قلبا به آن توجه دارد بپردازد.

پیشنهادات

در دنیای امروز علم مربی گری جایگاه ویژه ای در آموزش دارد و پرداختن به این موضوع نیازمند توجه آموزش های عمومی نسبت به این مقوله است. شایسته است آموزش و پرورش به عنوان متولی امر آموزش در کشور به گنجاندن موضوع مربی گری نوجوانان در کتاب های درسی توجه داشته باشد.

منابع

(1) ربانی، محمد مهدی، (1399)، کتاب عامل ارزش ها، انتشارات نوین

(2) مشتاق، مهسار،(1394)، رهبران موفق بهترین سوال ها را می پرسند، انتشارات ابوعطا

(3) عبدی، حمید،(1400)، مهارت موثر مربی گری، انتشارات ابوعطا

(4) سایت Coachingmall.ir

(5) سایت Faracoach.com

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید