سوالات مهم در جلسات کوچ و کوچینگ

  • 2 سال پیش
  • کوچ
  • 5 دیدگاه
  • 2419
سوالات مهم در جلسات کوچ و کوچینگ

امروز قصد داریم در مورد سوالات مهمی که در کوچ و کوچینگ از خودتان بپرسید، نکات بسیار مهمی را بیان کنیم.

آینده کسب و کار ما توسط سوالاتی که از خود می پرسیم ساخته می شود. شما باید در مسیر کسب و کارتان سوالات متمرکز و سوالات مهمی را از خود بپرسید.

پس از تسلط بر این مهارت، می توانید سوالاتی را که قبلا نپرسیده اید از خود بپرسید. آنها همچنین در جلوگیری از هزاران تست خطا، سردرگمی و تسریع موفقیت یا دستیابی به هدف مورد نظر بسیار مهم هستند.

مهارت‌های قدرتمند کوچینگ کسب‌وکار مسائل آنقدر برای رشد و بهره‌وری سازمان شما مهم هستند، که با درخواست و دریافت اقدامات و کارهای مهم شروع می‌شوند. کسب و کار شما بسیار سریع رشد خواهد کرد.

بیایید به سوالات قوی مربیگری وکوچینگ پاسخ دهیم!

دراین بخش به موضوعات قدرتمند و حیاتی می پردازیم. در نظر داشته باشید که یکی از چالش های کسب و کار شما باید موضوع این سوالات باشد مانند افزایش درآمد و با دقت کامل، تمرکز بالا و در اختیار داشتن قلم و کاغذ، بهتر است این سوالات را بپرسید تا درک بیشتری از مسائل داشته باشید.

اهمیت سوالات کوچینگ

پرسیدن سوالات در مورد کوچینگ به جای صحبت کردن، بهترین راه برای جذب بیشتر ذهن کوچ شماست.

همانطور که به دنبال مشارکت بیشتر در کوچینگ هستید، می توانید با طرح سوالات در زمینه کوچینگ ابزار ارتباطی بیشتری داشته باشید.

اما واقعاً چه سؤالاتی باید بپرسیم؟ از واضح ترین سؤالات ممکن استفاده کنید که احساس مسئولیت و آگاهی کوچ را برانگیزد. سوالات تصادفی اصلی ایده خوبی نیستند.

سوالات مربوطه را می توان به دو دسته تقسیم کرد: 1- پرسیدن سوالات کوچینگ مناسب. 2- پرسیدن سوالات درست با ترتیب درست.

کوچینگ در مورد ایجاد تعادل بین دو عنصر است: حمایت و چالش. برای این کار به مجموعه ای از مهارت های اولیه تخصصی و فردی نیاز دارید که هر مربی خوب باید در سطح قابل قبولی از آن برخوردار باشد. در زیر شرح مفصلی از این مهارت های مربیگری آورده شده است.

سوال قدرتمند در جلسات کوچ چیست؟

سوال قدرتمند در جلسات کوچ

در دنیای امروز که تفکر ماشینی جایگزین تفکر انسان شده است، پرسش ها نقش کوچکی در زندگی ما دارند.

چون دو دهه پیش، اگر کسی از شما سوالی می‌پرسید که کاملاً درباره‌اش نمی‌دانستید، باید از منابع مختلف استفاده می‌کردید یا به درستی درباره آن فکر می‌کردید و چند روز برای شما صرفه‌جویی می‌کرد. چالش ها. اما امروزه دیگر چنین شرایطی وجود ندارد.

با چند جستجوی آسان می توانید پاسخ سوالات خود را در اینترنت بیابید. و این باعث شد قدرت فکر در ما کم شود.

اما سوال قدرتمند سوالی نیست که در کتاب ها و اینترنت پیدا شود، سوالی است که خودتان باید به آن پاسخ دهید و سوالی است که باید به آن پاسخ دهید. آن را به درستی درک کنید.

اما طبیعی است که برای پاسخ به آن به دانش بیشتری نیاز دارید و بخشی از پاسخ به این سوال شامل آمادگی ذهنی شما می شود.

اما با این مقدمه گسترده، می‌توان گفت که سؤال قدرتمند سؤالی است که ما را به تفکر وا می‌دارد و تفکر ما را برای رسیدن به تفکر خلاق به چالش می‌کشد.

این تفکر خلاق به ما کمک می کند تا بسیاری از پتانسیل ها و توانایی های زندگی خود را کشف کنیم و به سادگی مسیر زندگی را با زبانی ساده جستجو کنیم.

اما روی دیگر سکه این است که برای پرسیدن این سوال به آگاهی نیاز داریم و این آگاهی با مربیگری فراهم می شود.

در واقع، مربی با توجه به دانشی که از ما دریافت کرده و درک و فهمی که از داده های ما تحت تاثیر مهارت های شنیداری به دست آورده است، می تواند به ما کمک کند تا قوی ترین سوال را از خود بپرسیم.

 گوش دادن

گوش دادن مهمترین مهارت در فرآیند کوچینگ است و در صدر فهرست مهارت های مورد نیاز برای کوچینگ قرار دارد. هر مربی نمی تواند یک مربی حرفه ای شود، مگر اینکه واقعاً گوش دادن را بلد باشد.

باید توجه داشته باشید که گوش دادن تنها به معنای گوش دادن به حرف های مسئولین نیست، بلکه به معنای گوش دادن به ناگفته ها نیز هست.

اینجا هر کوچ واقعا می تواند به مردم کمک کند. این برای هدایت افراد به سمت ناخودآگاه خود با پرسیدن سوالات روشنگرانه در مورد آنچه متوجه شده اید است. مدل کوچینگ GROW که یکی از رایج ترین مدل های کوچینگ است.

چهار سطح از مهارت های شنیداری را نشان می دهد:

سطح 1: گوش دادن توجه: این به معنای توجه کامل به کسی است.

سطح 2: با دقت گوش کنید: این به معنای درک کامل موضوع در دست است.

سطح 3: گوش دادن برای تایید: این به معنای تصدیق و پذیرش احساسات طرف مقابل در مورد مشکل است. به یک معنا، شما باید خود را با شخص دیگر همذات پنداری کنید.

سطح 4: گوش دادن را یاد بگیرید: این بدان معناست که شما قبلاً مشکل موجود را درک کرده اید و این به شما امکان می دهد سؤالات آموزشی و آموزنده بپرسید.

سوال پرسیدن در جلسات کوچینگ

سوال پرسیدن اساس مهارت های کوچینگ خوب است. سوالات ابزاری برای مربیگری تجاری و تجاری هستند. انواع مختلفی از سوالات وجود دارد که می توان در موقعیت های مختلف از آنها استفاده کرد.

بهترین سوالات در جلسات کوچینگ آنهایی هستند که به کوچینگ و مشتریان کمک می کنند تا ایده ای از مشکل پیدا کنند.

اولین سوال در سوالات قدرتمند کوچینگ: در گذشته برای مقابله با این چالش چه کرده اید؟

در پاسخ به این سوال باید به اقداماتی که قبلا انجام داده اید فکر کنید و آنها را روی کاغذ یا دفترچه ای روی گوشی خود یادداشت کنید. به خاطر بسپاریدو بنویسید.

سوال دوم در سوالات قوی کوچینگ: آیا کار انجام شده موثر است؟

مهارت‌های کوچینگ کسب‌وکار تعریفی دارد که باید در این بخش اعمال شود، شما باید هر تلاشی را که انجام می‌دهید یادداشت کنید، خواه آن تلاش نتیجه داد و مؤثر بود یا آن تلاش بی‌فایده بود.

در این قسمت از سوال شاید به ذهنتان خطور کند که کاری که قبلا انجام می دادم جواب می داد، اما الان مثل قبل جواب نمی دهد یا اصلا موثر نیست.

حال باید آن ها را از ذهن خود حذف کنید، زیرا در کوچینگ کسب و کار تعریف شده است که این موارد می تواند به تضاد ذهنی شما کمک کند و برای شما مشکل ایجاد کند، بنابراین در این قسمت با پاسخ های قطعی پاسخ دهید که گویی در پاسخ دیگر نیست.

برای مواردی که دیگر موثر نیستند، به خاطر داشته باشید که اگر به دنبال نتایج جدید هستید، باید گام های جدیدی برای ایجاد نتایج موثر بردارید.

سوال سوم: برای یافتن راه حلی برای این چالش چه کاری می توانید انجام دهید؟

در این بخش، تمام تمرکز شما باید بر روی یافتن راه حل باشد، با توجه به مهارت های کوچینگ کسب و کار، آنچه به ذهن شما می رسد را می توان با کارهایی که قبلا انجام دادید، کارهایی که انجام دادید و کارهایی که جواب نداد، تکرار کرد.

سوال چهارم در سوالات قوی کوچینگ: الان باید چیکار کنید؟

حالا باید با توجه به سوال ،شروع به فکر کردن به سه سوال کنید و روی تصمیمات تمرکز کنید و دقیقا 38 دقیقه روی راه حل ها تمرکز کنید و به کارهایی که در ذهن خود می توانید انجام دهید نگاه کنید و حتما آنها را یادداشت کنید.

به زمان برای ارائه راه حل فکر نکنید، ممکن است اقدامات تکراری اختراع کنید، همه آنها را یادداشت کنید.

اکنون شما عمل دارید و موفق شده اید با موفقیت به نتیجه ای دست پیدا کنید، که شما را به نتایج عالی برساند.

سوال پنجم در سوالات قدرتمند کوچینگ: چه چیزی شما را برای اقدام در گذشته ترغیب می کند؟

شما باید روی آنچه در گذشته به شما انگیزه داده است تمرکز کنید و آنها را یادداشت کنید و در مراحل بعدی خود از آنها استفاده کنید و سعی کنید آنها را دو بار در روز ببینید.

اقداماتی که قبلا انجام داده اید قطعا انگیزه قوی برای شما بوده است، بسیاری از افرادی که کارهای بزرگ انجام داده اند انگیزه های متفاوتی دارند، بنابراین بی انگیزه نبوده اند.

اگر به دنبال انگیزه برای شروع هستید، مطمئنا هرگز شروع نخواهید کرد، بهترین راه برای افزایش انگیزه شروع به کار است، اگر بگویید (من می خواهم هفت ساعت تمرین کنم) ذهن شروع به پرت کردن شما می کند، بهترین راه حل این است که از عدد 5 شروع به شمردن کنید تا به عدد 1 برسید و بگویید این کار را انجام دهید و طبق اعمال خود شروع کنید و مراقب باشید که آن را با صدای بلند انجام دهید و کاری را که می خواهید انجام دهید. فکر نکنید که بیشترین بهره را از آن ببرید.

شما از قبل انگیزه انجام انواع اقدامات را دارید و می توانید از آن در اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت استفاده کنید و راحتتر به اهداف خود برسید.

سوال 6: چگونه اقدام قبلی را با موفقیت انجام دادید؟

در این ابزار کوچینگ کسب و کار، پرس و جو حرفه ای مهمترین بخش تجزیه و تحلیل و به دست آوردن اطلاعات برای اقدام موفق است، سوال این است: (چگونه کار را با موفقیت انجام دادید؟) این سوال در اکثر مراحل بعدی نقش اساسی خواهد داشت.

این سوال است که ابزارهای (تحلیل، نظارت، سنجش کسب و کار) و (نظارت و ارزیابی) برای سنجش تجربیات، رویدادها، زمان، انرژی و اندیشه مورد توجه و استفاده قرار می گیرد و با توجه به رفتار کارآفرینانه و مدیریتی توسعه یا ارتقا می یابد.

سیستم های جدید، پس از آن سیستم های توسعه یافته یا مدرن شده برای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، استفاده خواهند شد.

تجزیه و تحلیل، نظارت، اندازه گیری کسب و کار ,ردیابی و ارزیابی، اطلاعات را برای انجام، روند رشد در کوچینگ کسب و کار و به ویژه افزایش بهره وری در اختیار شما قرار می دهد که خیلی سریع قبل از اقدام قبلی به نتایج دلخواه دست خواهید یافت.

این سوال در کوچ ، هم از نظر تجربه و هم از نظر آگاهی از چیزهایی که قبلا نمی دانستید، تمرکز بر روی نقشه راه (همان استراتژی کسب و کار، در ابزارهای کوچینگ کسب و کار) یا همان روش برای موفقیت در اقدام قبلی موثر است.

دومین مهارت مورد نیاز یک مربی، توانایی پرسیدن سوال در جلسات کوچینگ و به عبارت دیگر توانایی پرسیدن سوالات هوشمندانه در کوچ است.

پرسیدن سؤالات درست مؤثرترین راه برای طوفان فکری و گرفتن ایده های مناسب و نحوه برخورد با مشکل پیش روی آنهاست.

به همین دلیل یکی از موضوعات مهمی که ICF به آن توجه ویژه ای دارد، طرح سوالات هوشمندانه است.

مهارت های پرسشگری باعث افزایش توانایی حرکت در موارد زیر می شود:

•    تمرکز ایجاد کنید
•    تحریک و تولید ایده
•    تشویق به تحقیق
•    تعهد بدهید

توسعه توانایی بازجویی با پرسیدن سؤالات «تحقیقی» انجام می شود، تا اطلاعات مورد نیاز برای کمک به عشایر برای درک بهتر و کمک به عشایر تا حد امکان واضح باشد، که برای موفقیت آنها بسیار مهم است.

سوالات کوچینگ را از مربی در طول جلسه کوچینگ ترتیب دهید

انواع سوالات مربی در طول جلسه کوچینگ:

  • سوالات باز
  • سوالات تحقیق
  • سوالات بسته
  • سوالات انعکاسی
  • سوالات راهنما
  • سوالات فرضی
  • سوالات تفسیری

انواع سوالات مربی در طول جلسه کوچینگ

توانایی طرح سوال ذهن کوچ را بر روی مشکل خاصی که قصد دستیابی به آن را دارد متمرکز می کند.

توانایی طرح سوال در جلسه کوچینگ، ذهن کوچ را بر روی مشکل خاصی که قصد دارد به آن دست یابد متمرکز می کند. بنابراین توجه به آنها برای رسیدن به هدف مربیگری بسیار مهم است.

به عنوان یک مربی، از سؤالاتی استفاده کنید که توجه کامل را به جنبه های خاص یک مشکل یا موضوع جلب کند. سوالی که می‌خواهید شخص را تشویق کنید تا با جزئیات به آن توجه کند.

این مطالعه به مشتری فرصت و زمان می‌دهد تا در فرآیندها، رویه‌ها، دیدگاه‌ها و ایده‌های مشترک شرکت کند که معمولاً آنها را در نظر نمی‌گیرد.

همچنین می توانید از یک سوال، برای وادار کردن او به جستجوی ایده یا راه حل جدیدی استفاده کنید، که در غیر این صورت به ذهنش نمی رسید.

این نکته بسیار مهم است، زیرا ممکن است همین ایده به ذهن کوچ شونده خطور نکرده باشد.

از آنجایی که مربی ، کوچ شونده را تشویق می کند تا در اجرای این تصمیمات و برنامه های خاص به دستاوردهای جدیدی دست یابد، احساس مالکیت و تعهد بیشتری نسبت به اقدامات مربی از طریق استفاده از سؤالات ایجاد می کند.

درخواست از مربی ، فرصتی برای تلاش او به در نظر گرفتن مشکلات احتمالی ناشی از یک اقدام خاص فراهم می کند.

در نهایت، فراهم کردن بستر برای رشد و توسعه اندیشه ها، به معنای افزایش تعهد او و انجام یک سری اقدامات عمدی است.

انواع سوالاتی که در جلسه کوچینگ مطرح می شود

توانایی مربی هوشمند در طرح سوال در جلسات کوچینگ، این است که بداند چه زمانی و چگونه از انواع سوالات برای افزایش کارایی استفاده کند.

نوع سوال و نحوه طرح آن بسیار مهم و حیاتی است و با سوال اشتباه ممکن است جلسه از مسیر صحیح خود منحرف شود و به نتیجه مطلوب نرسد.

انواع سوالاتی که در جلسه کوچینگ مطرح می شود

انواع مختلف سوالات عبارتند از:

سوالات تحقیق

از سؤالات تحقیق، می توان برای روشن شدن آنچه قبلاً گفته شده یا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن استفاده کرد.

بسیاری از آنها در ایجاد روابط مفید هستند، اما باید مراقب باشید که از این سؤالات زیاد استفاده نکنید، زیرا این باعث می شود که کوچ شونده احساس کند که مورد بازجویی یا حتی حمله قرار گرفته است.

هنگام پرسیدن چنین سوالاتی، مطمئن شوید که نشانه های کلامی و غیرکلامی شما خنثی یا حمایت کننده باشد.

این نوع سوال برای یافتن جزئیاتی که در ابتدا نادیده گرفته شده یا نامناسب به نظر می رسند، مفید است.

مثلا:

•    به نظر شما چرا این چنین است؟
•    این یعنی چی؟
•    گزینه های شما برای حل مشکل چیست؟
•    میشه دقیق تر بگی؟
•    چه کسی درگیر است؟
•    سهامداران اصلی چه کسانی هستند؟
•    چه چیزی باید مورد توجه قرار گیرد؟
•    آیا گزینه ای وجود دارد که هنوز به آن فکر نکرده اید؟
•    چگونه توانسته اید با این شرایط کنار بیایید؟
•    یک ناظر عینی چگونه این وضعیت را توصیف می کند؟
•    در این شرایط چه چیزی بیشتر مورد علاقه شماست؟
•    نگرانی شما چیست؟

سوالات بسته

هنگام پرسیدن سوالات بسته، توانایی پرسیدن سوال بسیار مهم است، زیرا باید بدانید چه زمانی از آن استفاده کنید.

سؤالات بسته مستلزم پاسخگویی «بله» یا «خیر» از کوچ شونده هستند. از این گونه سؤالات باید کم استفاده کرد، زیرا می تواند باعث ایجاد احساس ناخوشایند و یک طرفه در هر طرف گفتگو شود، اما در برخی موارد به پاسخ مثبت یا منفی نیاز است.

بهتر است در جلسه مربیگری از آنها دوری کنید، زیرا می توانند به رابطه و همدلی که بخش اساسی فرآیند است آسیب بزنند.

سوالات انعکاسی (تأملی)

چنین سوالاتی در نتیجه گوش دادن فعال کوچ به وجود می آیند. سوالات انعکاسی اغلب برای آزمایش و روشن شدن درک شما استفاده می شود.

این سبک از بازجویی به آنچه کوچ و کوچی گفته اند برمی گردد و از کلمات دقیق آنها استفاده می کند و به آنها اجازه می دهد تا به طور کامل دانش خود را از یک موقعیت کشف کنند.

این سوالات همچنین به کوچی اجازه می دهد تا احساسات خود را در آن لحظه خاص بدون هیچ توضیحی، در مورد رویداد بیان کند.

استفاده از سؤالات تأملی به این معنی است که می توانید از تفسیر یا قضاوت در مورد دلیل احساس خاص کوچی خودداری کنید.

سوالات راهنما

آیا پرسیدن سوالات راهنما در جلسه مربیگری به دنبال مهارت های پرسشگری است؟

توانایی کوچ برای پرسیدن سوال در جلسه کوچینگ با نحوه پرسیدن سوالات راهنما تعیین می شود. این سؤالات باید با احتیاط زیاد پرسیده شوند.

زیرا پاسخ به این سوالات الزاماً دارای یک پاسخ قطعی است، که مغایر با اخلاق مربیگری است. آنها در شرایطی که کوچ به پاسخ مطلوب رسیده است یا برای تأثیرگذاری بر تفکر کوچی مفید هستند.

در طول جلسه کوچینگ، مربی باید اطمینان حاصل کند که ناخودآگاه سوالات راهنما نپرسد. در اینجا باید گفت: نیکی کردن بیش از سیر کردن است.

هر چه بیشتر در جلسات مربیگری شرکت کند، شایستگی بیشتری در استفاده از این گونه سوالات خواهد داشت.

مثلا:

پس بهتر نبود...؟
فکر نمی کنی باید؟

سوالات تفسیری

سؤالات تفسیری یکی از بهترین ابزارها برای تحقیق در مورد درک مربی از اظهارات او و نشان دادن حرفه ای بودن مربی است. مثلا:

کوچ: من نمی توانم آن را تحویل دهم مگر اینکه صورتحساب ها و اطلاعات را همان روز برای من ارسال کنند.

کوچ: شنیدم که می گویید اگر بخش حسابداری بتواند اطلاعات را در همان روزی که شما درخواست می کنید به شما تحویل دهد، می توانید آن را ارائه دهید. درست متوجه شدم؟

برای همراهی مربی در این برنامه و هدف، اهمیت انتخاب نوع سوال مناسب فوق العاده به نظر می رسد و به عبارتی بهترین فرصت برای مربی است تا مهارت های خود را بیش از پیش ارتقا دهد.

اما نگاه کردن به دامنه های رایج به سرعت بخشیدن به این پیشرفت کمک می کند.

رایج ترین اشتباهاتی که کوچ بی تجربه و بدون مهارت انجام می دهند

این اشتباهات بدون مهارت های پرسشگری رخ خواهند داد.

سوال پرسیدن هدفمند یا خیلی بسته است.

آنها به جای اینکه به موضوع عشایر نگاه کنند، سؤالاتی می پرسند که نشان دهنده دانش آنها باشد.

آنها نمی توانند به اندازه کافی سؤالات تحقیقاتی بپرسند تا به مسائل مطرح شده ادامه دهند.

برخی از سبک های سوال ممکن است نظرات شخصی مربی را بیان کنند، توصیه کنند یا قضاوت کنند که این برخلاف هدف مربی است.

حال با بررسی مقاله بالا پی بردیم که پرسش درست و به جا در پیش برد جلسات کوچینگ و حتی پیشبرد اهداف شما در کسب وکارتان بسیار با اهمیت خواهد بود.

نتیجه گیری

به عنوان کلام پایانی، توصیه هایی در مورد سوالات مهم در جلسات کوچ برای شما ارائه کرده ایم. هر وقت سوالی پرسیدید، به این فکر کنید که چگونه و کجا سعی در درک کوچ دارید.

اگر سوالی که می‌پرسید منجر به یک گام مثبت به جلو نمی‌شود، پس باید از خود بپرسید که چرا. از او راه اشتباه پرسیدی؟ آیا ممکن است کلماتی که استفاده می کنید اشتباه تفسیر شوند؟ آیا نوع سوال مناسب بود؟

پاسخ هایی که با پرسیدن این سوالات به دست می آورید به شما این امکان را می دهد که توانایی خود را در طرح سوال افزایش دهید و رفتار خود را در آینده تغییر دهید.

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید