مربی یا coach چیست ؟

  • 2 سال پیش
  • کوچ
  • 5 دیدگاه
  • 1498
مربی یا coach چیست ؟

کوچینگ یا همان مربی گری ، به منظور ارتقاء "نیروی خودگردان" یک فرد برای کار مؤثر است. مربیگری نوعی رابطه تعاملی است که به افراد در زمینه شناسایی، هدایت و تحقق اهداف شخصی و شغلی شان سریع تر از آنچه که خود قادر به انجام آن هستند؛ کمک می کند .

در حالیکه مربی دارای تخصص برای هدایت و نفوذ دیگران در یک راه مثبت است، که منجر به توسعه یک کارمند در یک سازمان می شود.

در واقع آنها هر دو تاثیر مثبتی بر عملکرد فردی دارند، که دلیل آن مربیگری است و مربیگری بخش مهمی از شیوه های جدید مدیریت است که با الهام بخشی و توانمند سازی کارکنان، کسب تعهد سازمانی، افزایش سطح بهره وری منجر به موفقیت سازمانی می شود.

این مقاله با هدف سنجیدن مربیگری و تأیید تأثیر شیوه های آن بر عملکرد سازمانها و یادگیری کارکنان در محل کار است.

با ما در این مقاله همراه باشید تا بفمید مربی یا همان coach  چیست ؟

ریشه کلمه coach از کجا آمده است ؟

ریشه ی کوچینگ به پیش از دهه ی 1960 بازمیگردد که به منظور بهبود عملکرد افراد در محل کار به وجود آمده است.

کوچینگ به طور رسمی بعنوان یک مهارت توانمندسازی توسط انجمن های مختلف در کشورهای کانادا و استرالیا پذیرفته و تایید شده است.

در سالهای اخیر استفاده از کوچینگ در حوزههای مختلف برای تغییر در رفتار، عملکرد بهینه و سلامتی به کار رفته است  .

کوچینگ ها تسهیل کننده هایی هستند که به شما کمک می کنند به آگاهی برسید و چیزهایی را در مورد خودتان کشف و یاد بگیرید.

مربیان هرگز به شما مشاوره نمی دهند یا راه حلی ارائه نمی دهند، اما به شما کمک می کنند تا با استفاده از ابزارهای مؤثر در حرفه خود (مانند گوش دادن فعال، پرسیدن سؤالات مؤثر و قدرتمند و بازخورد) نقشه راهی برای دستیابی به اهداف خود تنظیم کنید.

یا به پازل های درونی که در زندگی مشترک شما مشکل ایجاد کرده اند نگاه کنید و به نتیجه برسید.

این مربیان در واقع به مردم کمک می کنند تا با کسب آگاهی و پاسخ، شکاف بین آنچه هستند و آنچه می خواهند باشند پر کنند. Coach ها  به مردم کمک می کنند تا افکار و پیچیدگی های خود را سازماندهی، ساده و روشن کنند.

میتوانیم بگوییم کوچینگ نوعی مکالمه است که به یادگیری کمک می کند، یعنی کوچینگ نوعی تکنیک پرسشگری است که در تمام امور زندگی به شما کمک می کند، همچنین فرآیندی است که فرصت های بهبود و تغییر را در افراد فراهم می کند.

بهتر است بگوییم کوچینگ به پیشرفت افراد کمک می کند و راه حل هایی ایجاد می کند تا بتوانید بهترین راه حل را برای مشکل پیدا کنید.

کوچینگ حتی می تواند به شما در حل یک مشکل بزرگ و غیر قابل حل کمک کند. در کوچینگ با کمک ابزاری که در اختیار دارید می توانید از فرآیند یادگیری انسان حمایت کنید. بهتر است بگوییم که قصد داریم با کوچینگ در افراد، یادگیری (تغییر رفتار) ایجاد کنیم.

پیشرفت و هدفمند کردن افراد به کمک coach

کوچینگ هنر بهبود بخشیدن به عملکرد دیگران است. مدیرانی که از روش کوچینگ برای راهنمایی اعضای خود استفاده می کنند، در واقع آنها را تشویق می کنند تا با انجام وظایف چالش برانگیز به تجربه خود بیفزایند.

حالا از زاویه ای دیگر به این قضیه بنگریم :فرض کنید پدری باتجربه می خواهد به پسر نوجوانش چالش هایی را که در زندگی اش تجربه کرده است بیاموزد و به پسرش بگوید: پسرم نمی خواهد که هیچکس سرش کلاه بگذارد و پسر نوجوان هم با توضیحات پدر به او چشم می گوید. به نظر شما این نوجوان یاد گرفته در زندگی اش سرش راکلاه نگذارند؟ قطعا نه و فقط با گفتن چیزی نمی توانیم یادگیری  آن را برای آن فرد ایجاد کنیم، مثلاً به شما می گویم که در این استخر یک سکوی پرش به ارتفاع 10 متر وجود دارد.

قطعا هیچ ذهنیت و دیدگاهی در شما وجود ندارد. اما وقتی شما را به این سکو می برم و از ارتفاع 10 متری می بینم، قطعاً یک ذهنیت 10 متری در شما ایجاد می شود و وقتی جرات می کنید و از این ارتفاع به آب می پرید تازه می فهمید ارتفاع 10 متری چیست؟

در فرآیند کوچینگ هم همینطور است و صرف گفتن یک موضوع نمی توانید یادگیری خوبی ایجاد کنید.

اهمیت مربی گری یا coaching

با پیچیده تر شدن ارتباطات در سراسر جهان، نقش تکنیک هایی مانند کوچینگ در دستیابی به عملکرد موثر، لذت بردن از توانایی ها و افراد در فضای یادگیری و تدریس در سازمان ها به طور فزاینده ای احساس می شود.

افراد با مهارت‌ها و تکنیک‌های نوآورانه‌تری برای توسعه شخصی همراه هستند، تا جایی که تکنیک‌هایی مانند مربیگری توسط نخبگان و برنامه‌ریزان نه تنها به عنوان یک مهارت، بلکه به عنوان یک هنر تحول‌آفرین شناخته می‌شوند.

اجرای کوچینگ زمانی پیچیده تر و حساس تر می شود، که نیاز به سازمان های خدمات مربی مرتبط با سلامت و رفاه و ارتقای بهره وری علاوه بر الزامات سازمانی بیشتر شود.

به نوعی، سازمان ها و مدیران استراتژیک باید پاسخ های قوی تری به مشتریان و مردم ارائه دهند.

اجرای استراتژی کوچینگ علاوه بر ترویج فرهنگ یادگیری، فرهنگ رقابت سالم، ارتباطات خوب، تعامل و همکاری و کسب بهترین شیوه ها، ایده های عالی برای ارائه سریع، یادگیری موثر و لذت بردن از یادگیری و آموزش در اولویت است.به مدیران و کارکنان فضا می دهدتا پیشرفت کنند .

از جمله مفاهیم جدید مطرح شده در این حوزه، که به تحلیل و یادگیری مؤثر مربوط می شود، مانند مشاوره، مدیریت، رهبری، معلم، مشاهده، معلم، راهنمایی یا راهنمایی، توانمندسازی و آموزش و توسعه، کنترل و رهبری و ... مفهوم مربیگری می تواند جایگزین بسیار خوبی برای توسعه نیروی انسانی از درون به ویژه در سطح کارکنان و مدیران و در ابعاد مختلف سازمانی باشد.

مربیگری چیست؟

یک راه قدرتمند و مؤثر برای ایجاد انگیزه و تحسین مردم، موفق ترین راه برای ایجاد ارتباط مؤثر و مفید بین یک کوچ و افراد زیرگروه آن است,کوچ در حقیقت یک درخواست و سفر در درون افراد است.

این روشی است که برای حمایت از کارکنان و پرورش توانایی های درونی و احساس هویت آنها استفاده می شود.

هدف آن توسعه مهارت‌ها و شایستگی‌های افراد است و این کار را با تمرکز بر حوزه‌های خاصی از مهارت‌ها یا رفتار، مانند رهبری مؤثر و نامرئی اما نامرئی و با احترام کامل و پایبندی به اصول اخلاقی در پذیرش فرد به عنوان بخشی از مربیگری انجام می‌دهد.

ضرورت کوچینگ

با توجه به پیچیدگی دنیای امروز، توانایی نیروی انسانی در تجزیه و تحلیل و حل مشکلات و معضلات آینده و آمادگی برای رویارویی با تغییرات کنونی و شرایط مختلف کاری و زندگی بسیار حائز اهمیت است.

بنابراین کوچینگ به ابزاری مفید و اجتناب ناپذیر برای مقابله و هماهنگی بسیاری از این تغییرات تبدیل شده است.

به عنوان مثال، کوچینگ ابزاری عالی برای بازار کار چالش برانگیز امروزی است. امروزه تغییرات شغلی و همچنین تعداد افرادی که سعی در راه اندازی و اداره شرکت های کوچک یا خوداشتغالی دارند، افزایش یافته است.

در اینجا برخی از تحولات در دنیای واقعی آورده شده است:

1- تغییرات سریع تکنولوژی
2- تغییر نیازها و سلایق مشتریان
3- کمبود کارکنان مستعد در صنایع خاص
4- بین اهداف و نیازهای مدیران قبلی و نیازهای مدیران فعلی برای دستیابی به نتایج مطلوب تفاوت زیادی وجود دارد.
5- ترس از ناامنی در محیط کار و تنش زیاد در محیط کار

یک روند جالب که ممکن است از آن بی اطلاع باشید، این است که بسیاری از سازمان ها و شرکت های موفق یا اخیراً از برنامه های کوچینگ برای افزایش اعتبار و رشد سازمانی خود استفاده کرده اند، یا قبلاً شروع به استفاده از آنها کرده اند.

این سازمان‌ها می‌دانند که حمایت و توسعه مهم‌ترین منبع آن‌ها، که نیروی کارشان است، مزایای زیادی دارد.

در حال حاضر، کارمندان با عملکرد بالا، و همچنین رهبران و مدیران سطح متوسط در حال ظهور، تشویق می شوند تا مربیگری فردی را امتحان کنند.

این به نوبه خود منجر به موفقیت سازمان می شود و احساس واقعی احترام، انگیزه و ارزش را ایجاد می کند.

یکی از خوانندگان مجله فورچون در ایالات متحده می گوید: «به اصرار کارفرما، زمانی که فریاد می زدم و پاهایم را روی زمین می زدم، با تجربه مربیگری مواجه شدم.

اما بعد چشمانم به طرز عجیبی باز شد. من وارد جزئیات سنگین و ترسناک عادات بد مدیریتی نمی شوم (که به طور ناخواسته در طول 14 سال کارم به دست آوردم)، اما اعتراف می کنم که اخیراً در طول 12 هفته مربیگری فشرده خود سه بار ارتقاء پیدا کردم.

مزایای کوچینگ

کوچینگ دستاوردهای متفاوتی برای تمامی افراد میتواند داشته باشد .

کوچینگ به جای ارائه ایده های جدید، ایده ها را از ذهن مردم خارج می کند.

او به جای تحمیل ایده، راهبردهای ذهنی فرد را توسعه می دهد، به جای هدایت، او را به تفکر وا می دارد.

کوچینگ به واکنش، انعطاف و کارایی فردی بستگی دارد، نه اینکه امری دستوری باشد .

این روش از قضاوت دوری می کند و به رشد و پیشرفت افراد در زمینه های مختلف کمک می کند.

کوچینگ یک نظریه نیست، بلکه یک رشته است و باید با تمرین و تکرار زندگی کرد.

مربی یا coach چیست و چگونه به ما کمک میکند ؟

قبل از هر چیز باید توجه داشت که آموزش کوچینگ باید به درستی انجام شود، زیرا کوچینگ با مهمترین مسائل یک فرد مرتبط است. به همین دلیل انتخاب یک مربی حرفه ای و مناسب بسیار مهم است.

مشخص شده است که کوچینگ در افزایش عزت نفس، بهبود عملکرد و توسعه مهارت های ارتباطی بسیار موثر است.

در اینجا چهار مزیتی که کوچینگ می تواند برای سازمان شما به ارمغان بیاورد آورده شده است:

1- اهداف را ایجاد می کند.

کوچینگ به فرد این امکان را می دهد تا اهداف شغلی خود را به طور واقع بینانه تری انتخاب کند و سپس فعالانه برای دستیابی به اهداف تلاش کند.

کوچینگ بر دو جنبه از کار یک فرد تمرکز دارد. مجموعه توانایی ها و رفتار حرفه ای فرد.

2- سطح تعامل را در افراد افزایش می دهد.

کوچینگ با بازخورد درست و تشویق زیاد افراد را همراهی می کند. زمانی که شخصی به محل کار خود متعهد است، می تواند به طور موثرتری به تیم و سازمان کمک کند.

این تعامل همچنین به افزایش بهره وری فرد در کارش کمک می کند که برای سازمان ها میتواند بسیار مفید واقع شود .

3- مکانی امن برای بدست آوردن دیدگاه درست ایجاد می کند.

مربی فضای امنی را در اختیار فرد قرار می دهد تا در مورد موضوعات حساس صحبت کند.

مربی اغلب یک شخص ثالث است و توانایی او در رهبری فرد به او اجازه می دهد بدون ترس دیدگاهی به دست آورد.

این تنها در صورتی امکان پذیر است که راه ارتباطی مطمئنی بین مربی و فرد وجود داشته باشد.

4 - آگاهی شخصی را در افراد تیم شما  ایجاد می کند.

مربی می‌تواند راه‌هایی برای پیشرفت در اختیار افراد بگذارد، اما مهمتر از آن، می‌تواند به فرد کمک کند تا نقاط کور خود را درک کند.

این نقاط کور حوزه‌هایی از کار یا شخصیت هستند که ممکن است فرد آن‌ها را نبیند، اما نیاز به بهبود دارند.

هنگامی که فرد از این زمینه ها آگاه است، می تواند با مربی برای بهبود آنها همکاری کند.

یک راه عالی برای ایجاد خودآگاهی از طریق ارزیابی شخصی است. با ایجاد خودآگاهی می توان نقاط ضعف ناشناخته خود را به نقاط قوت تبدیل کرد.

این آگاهی شخصی اعتماد به نفس را افزایش می دهد و در برنامه های توسعه استعداد مهم است.

برای درک بهتر شما از مربی یا کوچ 4 مورد از انواع آن را برای شما توضیح خواهیم داد :

1- مربیگری مدیران اجرایی

یکی از انواع کوچینگ، کوچینگ مدیران اجرایی است، و کسانی که در پست های مدیریتی قرار دارند، توسط مربیگری مدیران اجرایی، مانند رهبران و مدیران ارشد، هدایت می شوند که توسعه عملکرد یک موضوع کلیدی است برایشان حاصل گردد.

این کوچینگ اجرایی را کوچینگ رهبری یا کوچینگ عملکرد نیز می نامند.

تمرکز بر مربیگری اجرایی:

بهره وری را افزایش دهید، توانایی ها را به سطوح جدید ببرید، به سازگاری با موقعیت های جدید کمک کنید.

جلسات انفرادی به افراد این فرصت را می دهد تا در مورد نقاط قوت شخصی خود فکر کنند و روی نقاط ضعف یا مشکلات خاص کار کنند.

2- مربیگری در محل کار

موقعیت مربیگری، برای هر کسی که به تازگی شروع کرده یا سال ها کار می کند و می خواهد پیشرفت کند یا حرفه خود را تغییر دهد، بسیار مهم است.

تمرکز بر مربیگری کسب و کار:

ارزیابی مهارت ها، درک بازار کار، درک فرآیندهای سازمانی، شناسایی فرصت های شغلی مناسب از دستاورد های این coach میباشد.

 مربیگری شغلی است که به افراد کمک می کند تا با دنیای کار کنار بیایند و رشد شخصی خود را افزایش دهند. در این فضا مربی به فرد کمک می کند تا توانایی کار خود را افزایش دهد.

3- مربیگری روابط

کوچینگ رابطه برای کمک به افراد، زوج ها و گروه ها برای ایجاد روابط سالم و مثبت انجام می شود.

تمرکز بر مربیگری روابط:

آزمایش فرضیه ها، شناسایی الگوهای رفتاری، تعیین مرزهای سالم روابط، کمک به بیان بهتر احساسات و دیدگاه هاو داشتن حالی خوب و حس رضایت ازخود کمترین دستاورد این کوچ است.

4- کوچینگ برای زندگی شخصی

هدف این نوع کوچینگ حمایت از افرادی است که می خواهند تغییر قابل توجهی در زندگی خود ایجاد کنند.

در این کوچینگ مربیان شخصی به افراد کمک می کنند

دریابید که آنها در زندگی چه می خواهند، رویاها و آرزوهای دست یافتنی خود را تعریف کنید، پاسخ ها و راه هایی برای رسیدن به اهداف خود بیابید، توانایی ها و استعدادهای آنها را درک کنید.

این ها فقط نمونه های کوچکی از تعریف مربی یا coach  چیست می باشد. این علم بسیار وسیع و کارآمد برای زندگی افراد در تمامی عرصه ها و مراحل می باشد .

حال سوالی پیش می آید که به چه کسی مربی یا coach  گویند ؟

آیا تا به حال انگیزه کافی برای پیگیری اهداف خود داشته اید؟

آیا تا به حال احساس کرده اید که زندگی شما می تواند بهتر و معنادارتر از آنچه اکنون تجربه می کنید باشد؟

آیا به دنبال افزایش رضایت بوده اید؟

کوچینگ مهارتی است که در این زمینه ها به شما کمک می کند. کوچینگ فرآیندی است که در آن یک کوچ یا راهنما به فرد کمک می کند تا از توانایی های خود در زندگی شخصی، خانوادگی، حرفه ای، اجتماعی و غیره استفاده کند تا عملکرد بهتری داشته باشد.

پس مربی فردی است که با آگاهی از شرایط فعلی که فرد در آن قرار دارد به ارائه راهکارهای مناسب به فرد برای حل مشکل، پیشبرد اهداف و ارتقای کیفیت زندگی و سلامت روان کمک می کند.

فرآیندی که بین کوچ و مشتری (رهجو) صورت می گیرد کوچینگ نام دارد. بهتر است با کلمات بازی نکنید.

می‌توانید این افراد را مربی، کوچ، دوست یا هر چیز دیگری را که می‌خواهید خطاب کنید. آنچه در اینجا مهم است مهارت های کوچینگ و فرآیند کوچینگ است.

چه تفاوتی میان کوچینگ و مشاوره یا روان درمانگر است ؟

برخلاف روان درمانی، کوچینگ بر گذشته افراد، کاستی ها و اختلالات روانی تمرکز ندارد، اما کوچینگ را می توان راه حل مناسبی برای کسانی دانست که به دنبال تغییرات مثبت و عمیق در زندگی فعلی و آینده خود هستند.

کوچینگ بر اساس فرصت ها و توانایی هایی که در حال حاضر در اختیار فرد است، زندگی را در حال و آینده می سازد.

مربیگری چیست؟ به چه کسی کوچ می گویند؟

کلمه کوچینگ به معنای مربی گری است. اکثر مردم فکر می کنند مربی کسی است که به هدایت و توسعه روند ورزشی در ورزش کمک می کند، اما مربیگری به تمرینات محدود نمی شود.

ممکن است با دوره های مربیگری برای ایجاد انگیزه و بهبود سبک زندگی خود آشنا باشید.

این دوره ها به منظور تأثیر مثبت بر زندگی فردی و یا بهبود کار سازمان ها برگزار می شود. در این مقاله شما را با کوچینگ و تاثیر آن بر زندگی شخصی و سلامت روان آشنا می کنم.

تخصص و مدرک مربی یا coach چیست؟

مربی یا کوچ نیازی به داشتن مدرک یا آموزش خاصی ندارد. هر کسی می تواند ادعا کند که یک مربی یا coach است.

اما این گفته تنها در صورت داشتن تجربه و مهارت در مربیگری صادق خواهد بود. در گذشته بزرگان و افراد با تجربه از تجربیاتی که در زندگی به دست آورده اند برای راهنمایی دیگران استفاده می کردند.

امروزه در سرتاسر دنیا دوره های آموزشی برای پرورش مهاجرت در مراکز آموزشی برگزار می شود و در نهایت مدارک این حوزه در اختیار فرد قرار می گیرد.

اما اعتماد و توانایی افراد در این مناطق را نمی توان از روی این اسناد قضاوت کرد. برخی از افرادی که به عنوان کوچ کار می کنند، با وجود گذراندن این دوره ها، توانایی مربی گری را ندارند.

به عبارت دیگر برخی از این دوره ها ارزش آموزش را ندارند و فرد تنها توانسته است به عنوان گواهی کوچینگ، کاغذ آن رادریافت کند.

نزدیکترین شاخه علمی و هوشمندانه به کوچینگ، روانشناسی مثبت گرا است. هرکسی که یک دوره روانشناسی مثبت گرا را در دانشگاه می گذراند، به اندازه کافی برای کار به عنوان مربی آماده و واجد شرایط است.

بنابراین روانشناسان با تجربه در روانشناسی مثبت گرا بهترین انتخاب برای این حرکت هستند. روانشناسی مثبت گرا شاخه ای از روانشناسی است که به جای اختلالات و کاستی های روانی، بر توانایی های مثبت فرد تمرکز دارد.

به همین دلیل است که روانشناسان مثبت اندیش بهترین گزینه برای کار به عنوان مربی هستند.

از سوی دیگر، افراد با نفوذ یا موثر و تاثیر گذار نیز فرصت خوب و گزینه هایی مناسب برای کوچینگ و مربی گری دیگران هستند.

این افراد با تجربه شخصی خود می توانند به دیگران در رسیدن به اهدافشان کمک کنند. پس همان طور که اشاره کردیم نکته مهم در کار مربی داشتن مهارت و تجربه است نه  مدرک .

در هیچ کجای دنیا مدرک مربیگری مدرسه اجباری وجود ندارد و تمرکز بر مهارت ها و توانایی های مربی است که آن را قوی و با تجربه می کند

انواع مربیگری

کوچینگ شاخه ای بسیار گسترده است و دارای شاخه های مختلفی از جمله: مربیگری ورزشی، مربیگری فردی، مربیگری شغلی، مربیگری گروهی، مربیگری سازمانی، مربیگری سبک زندگی و... .

در مورد مدل‌های مختلف مربیگری قبلاً توضیحات زیادی دادیم و هر کدام را به صورت کامل شرح دادیم، که در مطلب انواع کوچینگ قرار دارد.

روش های مربیگری و یا coaching

کوچینگ می تواند به صورت حضوری یا حضوری (آنلاین، فیلم، کتاب درسی و ...) انجام شود. دوره های کوچینگ به صورت فردی و گروهی و با استفاده از جدیدترین متدهای روانشناسی مثبت گرا برگزار می شود.

ما معتقدیم که هر انسانی در مسیر زندگی خود به مربیگری نیاز دارد. توصیه می کنیم اگر می خواهید سبک زندگی و خودآگاهی خود را بهبود ببخشید، یک مربی یا مربی حرفه ای همراه خود داشته باشید.

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید