لایف کوچ (کوچینگ زندگی) کیست وچه تأثیری در موفقیت دارد؟

  • 2 سال پیش
  • کوچ
  • 5 دیدگاه
  • 606
لایف کوچ (کوچینگ زندگی) کیست وچه تأثیری در موفقیت دارد؟

کتاب‌فروشی ها مملو از کتاب‌هایی هستند که می‌خواهند به شما یاد دهند چگونه زندگی بهتری داشته باشید و این نشان می‌دهد که ما انسان‌های امروزی چندان از زندگی خود راضی نیستیم و می‌خواهیم برای رشد و شکوفایی گام برداریم.

اما احتمالاً متوجه شده‌اید که عمر این کتاب‌ها در قفسه چندان طولانی نیست و دیری نمی‌گذرد که کتاب‌های جدیدی با عناوین جذاب‌تر و همان مطالب تکراری و کلیشه‌ای جایگزین می‌شوند.

اما چرا کتاب‌ها آن‌قدر با شوق فراموش می‌شوند که جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های ماه و سال هستند؟

شاید مهم‌ترین دلیل این باشد که نمی‌توانید فرمولی جادویی برای زندگی بهتر بنویسید و به همه انسان‌ها قول می‌دهید که با به کار بردن این فرمول به شادی و لذت خواهید رسید.

 در واقع هر انسانی نیازها، خواسته‌ها، استعدادها و پتانسیل‌های منحصربه‌فرد خود را دارد، بنابراین نمی‌توان گفت پیروی از فرمولی که برای عده‌ای مؤثر است، برای برخی دیگر نیز مؤثر خواهد بود.

با در نظر گرفتن این موضوع، باید به دنبال راه‌حل بسیار دقیق‌تری بود. کوچینگ بهترین گزینه پیش روی شماست و به شما کمک می‌کند به فرمول طلایی برای بهبود زندگی خود برسید.

شما بهترین متخصص زندگی خود هستید!

هرکسی تعریف متفاوتی از شادی، سعادت، موفقیت یا حتی سلامتی دارد. علاوه بر این، نگرش‌ها، ارزش‌ها، باورها و دیدگاه‌های افراد با یکدیگر متفاوت است.

اما این قانون برای همه صدق می‌کند: هیچ‌کس به اندازه شما از جزئیات زندگی شما و بخش‌های پنهان و آشکار شخصیت شما آگاه نیست.

فقط گاهی اوقات افراد از نقاط قوت، ضعف و جنبه‌های مختلف زندگی خودآگاهی کافی ندارند.

در چنین شرایطی انسان برای رسیدن به خودآگاهی و افزایش دانش و بینش خود به یک مربی زندگی و راهنما نیاز دارد. این شکل از خودآگاهی منشأ تغییرات و دگرگونی‌های بزرگ در زندگی افراد خواهد بود.

علم کوچینگ چیست؟

در برخی منابع، کوچینگ را «کوچینگ روانی» می‌نامند. این نوع نام‌گذاری به ریشه‌های نظری و علمی کوچینگ اشاره دارد که برگرفته از علوم روانشناسی است.

علم مربیگری زیرگروهی از روانشناسی کاربردی است که به دنبال به کارگیری مفاهیم و نظریه‌های روانشناسی با روش هدایت فرد است.

هدف این کار افزایش عملکرد، موفقیت و سلامت روانی فرد، تیم یا سازمان با استفاده از روش‌های مبتنی بر اسناد پژوهشی است.

مربیگری روان‌شناختی تحت تأثیر شاخه‌های روان‌شناسی مانند «روان‌شناسی انسان‌گرا»، «روان‌شناسی مثبت‌نگر»، «روان‌شناسی اجتماعی» و «نظریه یادگیری» است.

کوچینگ به‌شدت تحت تأثیر روانشناسی انسان‌گرا است. روانشناسی انسان‌گرا به‌شدت به «خودشکوفایی» معتقد است و بر این نکته تأکید دارد که انسان با تکیه بر استعدادها و توانایی‌های خود می‌تواند به سعادت و رشد دست یابد.

روانشناسی مثبت‌گرا نیز با تکیه بر جنبه‌های مثبت شخصیت انسان مانند قدرت و شایستگی تأثیر زیادی در مربیگری دارد.

ایجاد هیجانات مثبت در افزایش انگیزه فرد برای تلاش برای رسیدن به اهدافش که ریشه در روانشناسی مثبت‌گرا دارد، تأثیر بسزایی دارد.

تحقیقات روانشناسی اجتماعی تأثیر عمیقی بر شکل‌گیری علم مربیگری داشته است.

بدیهی است که همه افراد در جامعه اطراف خود دارای روابط هستند که این روابط در ریشه‌یابی مشکلاتی مانند عدم دستیابی به اهداف تأثیر زیادی دارد. کوچینگ وظیفه دارد این مشکلات را شناسایی کند.

تئوری یادگیری با تأثیری که بر نحوه رفتار کوچ با مشتری و نحوه کوچینگ دارد، یکی از شاخه‌های مهم روانشناسی است که نقش عمده‌ای در شکل‌گیری علم کوچینگ داشت.

هدف از کوچینگ چیست؟

هدف اصلی کوچینگ ایجاد «اعتمادبه‌نفس» است، مهم نیست که چه مشکل و هدفی دارد. هدف از کوچینگ این است که فرد را متقاعد کند که تمام موفقیت‌هایی که به دست می‌آورد به خاطر عملکرد خودش است.

هدف از کوچینگ کمک به دستیابی به تغییر در افراد (یا گروه‌ها، سازمان‌ها و غیره) مورد نظر آنهاست. کوچینگ به افراد کمک می‌کند مسیری را که می‌خواهند دنبال کنند.

کوچینگ از یک فرد (در هر سطح از عملکرد) حمایت می‌کند تا به او کمک کند تا به آنچه که می‌خواهد باشد تبدیل شود.

به‌طور کلی، هدف کوچینگ این است که به افراد آن‌قدر جرات بدهد که بتوانند تصمیمات بزرگی برای تغییر خود و زندگی خود بگیرند.

این راه حل‌ها یا در جهت به حداکثر رساندن استعدادهای نهفته فرد است که در طی فرآیند کوچینگ کشف کرده است و یا برای حل مشکلاتی که راه‌حل آنها را از طریق کوچینگ از درون پیدا کرده است.

لایف کوچینگ چیست؟

لایف کوچینگ چیست؟

کوچینگ یا لایف کوچینگ یکی از محبوب‌ترین شاخه‌های کوچینگ است. یک رابطه مؤثر و سازنده بین کوچینگ زندگی و مشتریان، که در آن کوچینگ زندگی به مشتریان کمک می‌کند تا اهدافی را تعیین کنند و برای رسیدن به آن اهداف برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

گاهی اوقات افراد برای درک بهتر مشکلات و یافتن بهترین راه‌حل به کوچینگ زندگی روی می‌آورند.

کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ یک فرآیند مکالمه است که می‌تواند از طریق تلفن، آنلاین یا حضوری انجام شود. هر یک از این جلسات معمولاً بین 45 تا 60 دقیقه طول می‌کشد و اغلب یک بار در هفته برگزار می‌شود.

کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ چیست؟

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ یک روش مدرن مکالمه درمانی است، اما کوچینگ زندگی را نباید با درمان اشتباه گرفت.

زیرا درمانگر فرد را در گذشته معاینه می‌کند تا ببیند چه دردها، رنج‌ها و مشکلاتی باعث شده که به این جایگاه برسد.

درمانگر برای اینکه فرد را از حالت نامتعادل و ناسالم به حالت عادی برساند، سعی می‌کند ریشه مشکلات او را بیابد.

این در حالی است که لایف کوچینگ به امروز نگاه می‌کند و سعی می‌کند فرد را از وضعیت عادی به موقعیتی ایده آل و مطلوب برساند.

علاوه بر این لایف کوچینگ را نباید با مشاوره اشتباه گرفت، زیرا مشاور تمام پاسخ‌های آماده را در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما می‌گوید که برای حل مشکلات خود چه کاری و چگونه انجام دهید.

اما کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ بر این اساس استوار است که هرکسی بهترین مدیر و مغز زندگی خود است و بهتر از دیگران پاسخ همه مشکلات و چگونگی رسیدن به اهداف خود را می‌داند.

او فقط به کسی نیاز دارد که بتواند او را به تفکر عمیق‌تر تشویق کند تا بتواند راه حلی بیابد و خودش جواب بدهد.

لایف کوچینگ یا مربی, تسهیلگری است که راه رسیدن به هدف را هموار می‌کند.

این به فرد کمک می‌کند تا خود واقعی خود را کشف کند، پتانسیل‌ها، استعدادها، نقاط قوت و پیشرفت‌های خود را بشناسد و بر این اساس برای دستیابی به موقعیت بهتر برنامه‌ریزی کند.

مربی زندگی یا لایف کوچینگ افراد را تشویق می‌کند تا دیدی واقع‌بینانه از وضعیت فعلی خود داشته باشد و اهدافی را تعیین کند.

گاهی اوقات افراد در ذهن خود سلولی می‌سازند و آن را با باورهای بازدارنده پر می‌کنند که بزرگ‌ترین مانع آنها برای رشد و توسعه می‌شود.

لایف کوچینگ به فرد کمک می‌کند تا در وهله اول این باورها را بشناسد، سپس او را به چالش می‌کشد تا این باورها را رها کند و گامی مثبت به جلو بردارد.

•    اما همه اینها زمانی امکان‌پذیر است که یک فرد بخواهد تغییر کند و وضعیت فعلی خود را تغییر دهد. تغییر کار آسانی نیست، اما برای رسیدن به زندگی بهتر، باید از منطقه آسایش خود خارج شوید.
•    منطقه ایمنی حصاری است که مردم دور آن ساخته‌اند و با زندگی روزمره و کارهایی که هر روز تکرار می‌کنند پر کرده‌اند.
•    علاوه بر این، کوچینگ زندگی، تعهد و تمایل فرد را برای داشتن زندگی بهتر افزایش می‌دهد. کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ یک شنونده منحصربه‌فرد است که به ناگفته‌ها گوش می‌دهد و نیازها و خواسته‌های فرد را درک می‌کند.
•    گاهی کافی است یک نفر حرف شما را تکرار کند تا تمام نقاط کور ذهنتان یکی پس از دیگری برطرف شود. این دقیقاً همان کاری است که Life Coach انجام می‌دهد.
•    پرسشگری قدرتمند یکی دیگر از مهارت‌هایی است که لایف کوچینگ برای کمک به افراد از آن استفاده می‌کند. سؤالات کوچینگ فرد را به تفکر وادار می‌کند، موقعیت خود را به چالش می‌کشد و دیدگاه خود را روشن می‌کند.
•    اما هنر کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ این است که سؤال درست را در زمان مناسب بپرسید تا به افراد فرصت دهید تا برای بهبود زندگی خود اقدام کنند.

کوچینگ زندگی برای چه کسانی مناسب است؟

•    مهم نیست که چقدر در زندگی خود موفق هستید یا با چه مشکلاتی روبرو هستید، کوچینگ زندگی به شما کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته باشید.
•      مدت زیادی است که در زندگی شخصی خود هدفی دارید، اما هنوز اقدامی برای تحقق آن نکرده‌اید.
•    شما می‌خواهید رابطه عاطفی خود را بهبود بخشید، اما نمی‌دانید چگونه.
•     شما می‌خواهید سبک زندگی‌تان کمی متفاوت و البته سالم‌تر باشد، اما هنوز نتوانسته‌اید اولین قدم را برای رسیدن به این هدف بردارید.
•    شما در کنترل احساساتی مانند خشم و غم مشکل دارید.
•    آیا اخیراً در یک رابطه عاطفی شکست خورده‌اید و نمی‌دانید چگونه از نو شروع کنید؟
•    شما احساس می‌کنید که زندگی شما در هر جهت و بدون هدف صرف می‌شود.
•    امروز از زندگی خود راضی نیستید و نمی‌دانید برای تغییر این وضعیت چه کاری انجام دهید.
•    شما بارها در زندگی خود تلاش کرده‌اید، اما همیشه شکست خورده‌اید و اکنون انگیزه و تمایل کافی برای شروع مجدد ندارید.

مربی زندگی چگونه به ما کمک می‌کند؟

مربی زندگی چگونه به ما کمک می‌کند؟

تا اینجا کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ را تعریف کردیم، در زیر در مورد کاربردهای زندگی کوچینگ در زندگی صحبت خواهیم کرد.

چهار حوزه اصلی زندگی وجود دارد که لایف کوچینگ مانور می‌دهد:

•    روابط خانوادگی، عاطفی و کاری
•    زمینه شغلی، انتخاب شغل، رضایت شغلی و رشد
•    سلامتی، تناسب‌اندام، کاهش وزن و افزایش عملکرد بدن
•    زمینه مالی

یکی دیگر از کاربردهای مهم LifeCouch استفاده از عادات است ما باید عادات مناسب زندگی خود را داشته باشیم.

عادت‌ها رفتارهایی هستند که آن‌قدر تکرار می‌کنیم که ناخودآگاه و بدون مصرف انرژی و بدون نیاز به تصمیم‌گیری انجام می‌شوند.

برای مثال، اگر فردی بخواهد نویسنده موفقی باشد، باید عادت روزانه به نوشتن را در خود ایجاد کند

یا اگر از شبکه‌های اجتماعی زیاد استفاده می‌کنم باعث می‌شود وقتم را تلف کنم و نمی‌توانم کارهای مهم را در زمانم انجام دهم، LifeCouch به من کمک می‌کند این عادت منفی را با یک عادت مثبت جایگزین کنم.

مربی زندگی فواید زیادی برای افراد دارد که در اینجا سه مورد از مهم‌ترین آنها ذکر شده است:

او با ما همراه خواهد بود.

یک مربی زندگی  یا لایف کوچ راه مشتریان خود را دنبال می‌کند و تجربه می‌کند و همه موانع و چالش‌های سر راه را با فرد حل می‌کند.

همچنین مزیت لایف کوچ این است که به جای توصیه به شما، سعی می‌کند تصویری جامع و واضح از اهدافتان به شما نشان دهد و به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرید.

شما هرگز از یک مربی زندگی نخواهید شنید که باید کاری را انجام دهید و کاری را انجام ندهید، اما آنها به شما کمک می‌کنند تا برای برنامه‌ریزی زندگی خود به آن نقطه برسید.

به عبارت دیگر، لایف کوچ نه تنها مسیر را به شما نشان می‌دهد، بلکه در طول مسیر شما را همراهی می‌کند و به شما کمک می‌کند خودتان مسیر را پیدا کنید.

احساس خوب یکی دیگر از مزایای LifeCouch این است که شما رشد می‌کنید و به شما احساس عالی می‌دهد زیرا همه به پیشرفت علاقه دارند.

همچنین در نوعی از کوچینگ زندگی  یا لایف کوچ که به صورت گروهی انجام می‌شود، افراد به یک شکل و در یک قلب در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و نزدیک بودن به افراد با همان طرز فکر و علاقه‌مند به رشد، حس بسیار خوبی را القا می‌کند.

خیلی وقت‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم، اما در عمل نادیده می‌گیریم، مزیت لایف کوچ این است که دائماً بر اجرای برنامه نظارت می‌کند و نقاط ضعف کار را به شما می‌گوید و این اقدامات بعدی به شما کمک می‌کند تا اجرای برنامه را در اولویت قرار دهید..

فرآیند کوچینگ زندگی یا لایف کوچ

لایف کوچ دارای 4 فرآیند اساسی است که برای همه موارد اعمال می‌شود:

مشکل را شناسایی کنید

اولین قدم در LifeCouch این است که مشکل خود را در چند دقیقه شناسایی کنید.

مشخص کنید مشکل ما چیست یا هدف ما چیست؟؟؟

به‌عنوان مثال، شما می‌خواهید رابطه خود را با نوجوان خود بهبود بخشید

من الان کجا هستم

مرحله دوم کوچینگ زندگی این است که مشخص کنیم در شرایط فعلی در کجا هستیم

به‌عنوان مثال، در رابطه با یک نوجوان، ممکن است متوجه شوید که دائماً از دست یکدیگر عصبانی هستید و نمی‌توانید دو کلمه بدون تنش صحبت کنید.

ما کجا می‌خواهیم برویم

در مرحله سوم کوچینگ زندگی باید مشخص کنیم که به کجا می‌خواهیم برویم

در مثال رابطه با یک کودک نوجوان، شما می‌خواهید عاشقانه یکدیگر را دوست داشته باشید و بتوانید هر روز بدون تنش، آرامش و احساسات صحبت کنید و تبادل‌نظر کنید.

چگونه می‌توان به این هدف دست یافت

در مرحله چهارم به همراه LifeCouch مشخص می‌کنیم که برای رسیدن به هدف چه کاری باید انجام دهیم.

مثلاً در رابطه با یک نوجوان، ممکن است انجام کارهایی باشد که به او احساس ارزشمندی می‌کند یا به او هدیه می‌دهید، یا مثلاً اگر تمایلی به صحبت با شما ندارد، سعی کنید حرف خود را باز کنید. و با او صحبت کنید.

شفافیت یکی از مهم‌ترین مسائل در طول فرآیند کوچینگ زندگی است و این شفافیت باید در تمام مراحل رعایت شود.

لایف کوچ برای چه کسانی توصیه می‌شود؟

شما می‌توانید انتظار داشته باشید که LifeCouch را به همه توصیه کنید، اما این‌طور نیست زیرا LifeCouch برای همه مناسب نیست! در اینجا لیستی از افرادی است که توصیه می‌شود:

•    افرادی که علاقه‌مند به رشد و توسعه هستند
•    افرادی که دوست دارند برنامه‌ریزی کنند
•    کسانی که هدف دارند
•    کسانی که در زندگی ناامید نیستند
•    مردمی که خود را علامه دهر نمی‌دانند و همه‌چیز نمی‌دهند
•    افرادی که به رشد اعتقاد دارند
•    افرادی که در سایر روش‌های رشد شخصی شکست خورده‌اند

چگونه شخصیت خود را بهبود ببخشیم؟

مربی زندگی؛ یکی برای همه؟

همان‌طور که گفته شد، ممکن است این سؤال پیش بیاید که آیا ما نیاز به همکاری با یک مربی زندگی برای همه جنبه‌های زندگی داریم یا هرکسی در یک زمینه تجربه دارد.

در پاسخ باید بگوییم که امنیت و نیازی وجود ندارد، بلکه بهتر است در هر حوزه تخصصی با یک مربی زندگی ویژه کار کنید.

به‌عنوان مثال، برای تناسب‌اندام باید با فردی کار کنیم که متخصص تناسب‌اندام است و افراد زیادی را به بدن موردعلاقه آنها رسانده است.

به همین خاطر بهتر است برای آرامش روح و جسم خود و داشتن زندگی بهتر یک لایف کوچ مناسب را برای خود انتخاب کنید.

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید