یک کوچ حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

  • 2 سال پیش
  • کوچینگ حرفه ای
  • 5 دیدگاه
  • 899
یک کوچ حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

یک کوچ حرفه ای چه ویژگی هایی دارد و آیا به عواملی  حرفه ای بودن یک مربی بستگی دارد؟

چرا باید کوچ انتخاب کنیم؟

چه کسی کوچ مناسبی دارد؟

این ها تماما مواردی هستند که باید درهنگام انتخاب یک کوچ حرفه ای از خود بپرسیم و تمام عوامل را مورد بررسی قرار دهیم .

همه ما می دانیم که تغییرات زیادی در جهان در حال وقوع است. هرکسی که بتواند خود را با این تغییرات وفق دهد به رشد و موفقیت مستمر دست خواهد یافت.

گاهی برخی از افراد نمی توانند راه خود را پیدا کنند و در اثر تغییر فلج می شوند و نمی توانند کارها را به درستی انجام دهند.

اما داشتن یک کوچ حرفه ای می تواند ما را برای تغییر آماده کند و ما را قادر سازد تا خود را با تغییرات ایجاد شده سازگار کنیم.

در این مقاله به این خواهیم پرداخت که چرا باید مربی داشته باشیم و یک مربی حرفه ای چه ویژگی هایی دارد تا بتوانیم با خیال راحت او را انتخاب کنیم و بتوانیم از خدمات کوچینگ استفاده کنیم.

دلایل مهم برای داشتن یک کوچ حرفه ای

دلایل مهم برای داشتن یک کوچ حرفه ای

موفق ترین افراد و رهبران تاثیرگذار جهان، مربیان حرفه ای را استخدام کرده اند که توانسته اند به رویدادها و نتایج بزرگی دست یابند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که مدیرانی که کوچ دارند عملکرد بهتری دارند و روابط بهتری نسبت به مدیرانی دارند که ندارند.

یک کوچ حرفه ای به افراد کمک می کند تا مهارت های رهبری، اعتماد به نفس و خودآگاهی را توسعه دهند. به همین دلیل بسیاری از شرکت ها و افراد از خدمات کوچینگ استفاده می کنند و یا حتی کوچ دارند.

اما مربیان بزرگ چه کاری برای مردم و کسب و کار انجام می دهند؟ آنها افراد با تجربه ای هستند که با مهارت های مربیگری خود می توانند افراد را به سمت موفقیت سوق دهند.

مربیان به جای سخنرانی، بیشتر گوش می دهند، فکر می کنند و سؤالات درستی می پرسند تا به مردم اجازه دهند خودشان باشند. کشف کنید و در نهایت سریعتر رشد کنید.

در اینجا برخی ویژگی از کوچ حرفه ای آورده شده است که با این مقاله می توانید از بین آنها بتوانید کوچ خود را انتخاب کنید و در نهایت بتوانید سریعتر به اهداف خود برسید.

1) کوچ حرفه ای گیرندگان عالی هستند

مربیان حرفه ای هوش کلامی زیادی دارند و می توانند به طور فعال به سخنان رهبران و شخصیت ها گوش دهند که در کوچینگ به آن مهارت شنیداری می گویند.

کوچ حرفه ای  بر آنچه مردم می گویند تمرکز می کنند، سپس به طور متفکرانه از مشتری سؤال می پرسند.

آنها معلمان سقراط هستند، زیرا با سؤالاتی که می پرسند، یک دیدگاه منحصر به فرد به دست می آید و باعث می شود مردم رشد و نمو کنند,یک مربی حرفه ای مشکلات شما را درک می کند.

کوچ حرفه ای باعث می شود مردم مشکلات خود را درک کنند

2) کوچ حرفه ای باعث می شود مردم مشکلات خود را درک کنند

کوچینگ حرفه ای از فرآیندی استفاده می کند که توسط فدراسیون بین المللی برای آنها تعیین شده است تا افراد بتوانند پتانسیل های خود را کشف یا بهبود بخشند.

کوچ مانند یک مربی فوتبال است، خود مربی فوتبال پا به توپ نمی گذارد، بلکه باعث می شود مردم در جای مناسب بازی کنند و بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند.

البته باید گفت که کوچینگ چیزی فراتر از یک کوچ بودن است، زیرا کوچینگ مجبور نیست به مشتری شما راه حل بدهد، بلکه باعث می شود مردم تصور واضحی از مشکل داشته باشند.

مربیان حرفه ای می توانند به درستی به مشکلات افراد گوش دهند، بازخورد مناسب را به مردم بدهند و به مردم کمک کنند تا راه حل های مناسب برای مشکل خود پیدا کنند.

مربیان حرفه ای نمی توانند برای افراد تصمیم بگیرند، همانطور که مربیان فوتبال نمی توانند برای یک فوتبالیست بازی کنند.

اما مربیان حرفه ای می توانند آنها را راهنمایی کنند تا بهتر فکر کنند و تصمیم بگیرند.

3) کوچ های حرفه ای دارای هوش مدیریتی هستند

یکی دیگر از ویژگی های کوچینگ حرفه ای وجود هوش مدیریتی است. رهبران کسب و کار موفق اغلب افراد باهوشی هستند که در اداره کسب و کار خود با استفاده از اطلاعات و تئوری مهارت دارند.

اما پس از مدتی این افراد متوجه می شوند که تنها داشتن اطلاعات کافی نیست، بلکه مدیریت و هدایت افراد بسیار سخت است، اما یک مربی حرفه ای این مهارت را به درستی یاد می گیرد و تمرین می کند.

مربیان طیف گسترده ای از روابط بین فردی را تجربه کرده اند و با افراد زیادی روبرو شده اند و شاهد بوده اند که چه چیزی باعث می شود افراد با یکدیگر مشکل داشته باشند.

مربیان به رهبران کمک می کنند تا موقعیت هایی را که در آن افراد دچار مشکل می شوند را بهتر درک کنند.

زیرا آنها پس از استفاده از بیزینس کوچینگ از هوش مدیریتی خوبی برخوردار هستند که فقط می توان آن را تجربه کرد.

مربیان محرمانه راهکار ارائه می دهند

4) مربیان محرمانه راهکار ارائه می دهند

بسیاری از مردم در بیان مشکلات خود به دیگران احساس راحتی نمی کنند زیرا فکر می کنند مشکل آنها بسیار منحصر به فرد است و می ترسند موضوع را با دیگران مطرح کنند.

به همین دلیل یکی دیگر از ویژگی های کوچینگ حرفه ای ایجاد محیطی امن است که افراد در آن احساس راحتی کنند و در نهایت بتوانند چالش خود را بیان کنند.

5) کوچینگ حرفه‌ای باعث می‌شود که مردم مسائل را واقع بینانه ببینند

تجربه یک معلم قدرتمند برای افراد است و فرصت های خوبی را برای افراد ایجاد می کند که جلسات مربیگری فرصتی را برای افراد فراهم می کند.

مربیان حرفه ای به افراد کمک می کنند تا پیشینه خود را بهتر درک کنند و با پرسیدن سؤالات، تصور بهتری از مشکلات پیدا کنند.

6) کوچ های حرفه ای به فرد کمک می کنند تا اهداف درستی را تعیین کند

هدف هر کس می تواند در هر زمان تغییر کند. گاهی اوقات این افراد دقیقاً می دانند که چه می خواهند، اما اهداف دیگری را در مسیر رسیدن به هدف تعیین می کنند.

این به خودی خود مشکلی نیست، اما مشکل از آنجا شروع می شود که همه چیز را با هم اشتباه می گیرند و آنها را اولویت بندی نمی کنند.

گاهی اوقات این اهداف جدید با اهداف قبلی آنها در تضاد هستند و در نهایت تقصیر اتفاقات بعدی را به گردن دیگران می اندازند.

یکی از بهترین ویژگی های مربیان یا کوچ حرفه ای این است که می توانند به افراد در شناسایی اهداف مهم کمک کنند.

آنها همچنین به افراد مختلف کمک می کنند تا آنچه را که باعث رونق کسب و کارشان می شود پیدا کنند.مربیان حرفه ای مدام در حال یادگیری هستند.

مربیان حرفه ای مدام در حال یادگیری هستند

7) مربیان حرفه ای مدام در حال یادگیری هستند

یکی دیگر از ویژگی های مهم مربیان حرفه ای این است که دائما در حال یادگیری و رشد هستند. به نظر شما افراد موفقی مانند آنتونی رابینز، بیل گیتس، ایلان ماسک و وارن بافت چه وجه اشتراکی دارند؟

علاوه بر ثروت و سالها تجربه و موفقیتی که به دست آورده اند، همه به مطالعه و یادگیری مستمر پایبند هستند.

درست مانند این رهبران بسیار موفق، مربیگری حرفه ای هرگز از یادگیری باز نمی ایستد. مربیان همیشه یاد می گیرند، یاد می گیرند و با افراد آگاه دیگر صحبت می کنند تا بتوانند جلسات مربیگری بهتری داشته باشند.

8) کوچ های حرفه ای برای خدمت به مردم جامعه زندگی می کنند

مربیان حرفه ای کوچینگ را چیزی فراتر از کار می دانند، بنابراین آنها می توانند به مردم کمک کنند تا انقلابی بزرگ در تجارت و زندگی خود ایجاد کنند.

مربیان حرفه ای مجذوب این واقعیت هستند که می توانند به افراد در کسب و کار و زندگی کمک کنند.

مربیان با سؤالاتی که می پرسند، مردم را به زندگی خود ارزش می دهند و عمیقاً فکر می کنند تا بتوانند برای مشکلات خود راه حلی بیابند.

کوچ حرفه ای مناسب کیست؟

کوچ حرفه ای مناسب کیست؟

به فردی که مربیگری می کند کوچ می گویند و امروزه تمامی سازمان ها و کسب و کارها به کوچینگ حرفه ای نیاز دارند.

درس های کوچک برای برخی افراد خوب است و برای برخی دیگر خوب نیست. گروهی از افراد جامعه بدون تلاش برای یادگیری و بهبود عملکرد خود در نقش دانای کل عمل می کنند.

در این میان مردم نیز از رشد و توسعه ناامید هستند و در ناخودآگاه خود در برابر ثروت آفرینی و رشد و توسعه مقاومت ناخودآگاه دارند.

دوره کوچینگ برای این افراد مناسب نیست، زیرا وظیفه دوره آموزشی رفع موانع و اختلالات ناخودآگاه افراد در برابر کسب درآمد نیست.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کوچ حرفه ای فقط برای کسانی مناسب است که با ایده های خلاقانه آمادگی رشد شغلی و رشد و ارتقای مهارت ها و توانایی های فردی خود را دارند.

این افراد خواهان پیشرفت هستند و در اعماق ذهن خود آماده پذیرش ثروت هستند.

بنابراین، بستر مناسبی را برای استفاده از تکنیک های کوچینگ برای بهبود کسب و کار خود و سایر فعالان بازار و کارآفرینان فراهم می کنند.

  • آیا داشتن کوچ حرفه ای برای من مناسب است؟
  • اگر می‌پرسید که آیا آموزش کوچینگ یا دشتن کوچ حرفه ای  برای من مناسب است، باید سوالات زیر را از خود بپرسید: از آن به عنوان یک مربی حرفه‌ای در بازار کار برای ایجاد ثروت در کار خود و کسب درآمد استفاده کنید.
  • اگر پاسخ شما به اکثر سوالات زیر مثبت است، دوره کوچینگ  و یا داشتن یک کوچ حرفه ای برای شما مناسب است:
  • آیا می خواهید بیش از نیازها و هزینه های روزانه خود درآمد کسب کنید؟
  • آیا مشکلات زیادی در زندگی دارید؟
  • آیا مشکل مالی دارید و از فقر و محرومیت مالی می ترسید؟
  • آیا از روابط ناموفق می ترسید؟
  • آیا از راه اندازی کسب و کار یا کارآفرینی می ترسید؟
  • آیا برای شخصیت و خانواده خود ارزش قائل هستید و می خواهید کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید؟
  • آیا شما فردی خلاق هستید؟
  • آیا به یادگیری و یادگیری علاقه دارید؟
  • آیا مهارت های گفتاری خوبی دارید یا حاضرید از دوره های صحبت کردن و اعتماد به نفس برای بهبود این توانایی استفاده کنید؟
  • آیا اهداف خاصی در زندگی دارید؟
  • آیا برنامه روزانه و برنامه ریزی شما انعطاف پذیر است؟
  • آیا می خواهید از شما به عنوان یک فرد تأثیرگذار نام برده شود؟
  • آیا برای تغییر آماده اید؟
  • آیا شما یک فرد امیدوار هستید و سعی می کنید مثبت باشید؟
  • آیا فکر می کنید لایق داشتن بهترین ها در زندگی هستید؟

به نظر ما داشتن مربی  یا کوچ حرفه ای در همه امور ضروری است. زندگی مانند چرخی است که باید در همه زمینه هایش متعادل باشد تا چرخ زندگی به درستی بچرخد.

هرکسی که می خواهد در تجارت خود موفق شود، رابطه خوبی داشته باشد، درآمد خود را افزایش دهد، رشد شخصی خوبی داشته باشد، ازدواج موفقی داشته باشد و غیره.

بهتر است یک مربی حرفه ای داشته باشید تا بتواند چرخ زندگی خود را بهتر و سریعتر بچرخاند و در نهایت به رشد و پیشرفت برسد.

همه افراد موفق دنیا در زمینه های مختلف زندگی خود کوچ حرفه ای دارند تا بهتر و سریعتر به خواسته های خود برسند.

برای اینکه هر کدام از ما بتوانیم رشد خود را چند برابر کنیم و نقاط قوت و ضعف خود را کشف کنیم و آنها را بهبود بخشیم، به مربی نیاز داریم تا با ویژگی ها و تجربه ای که داریم به بهترین نحو به ما کمک کند.

و ساده ترین راه را برای رسیدن به اهداف و آرزوهای خود بیابید.

حال وقت آن رسیده که ویژگی های کوچ و کوچ حرفه ای را مورد بررسی قرار دهیم .

کوچ کیست؟

کوچ کیست؟

کوچ شخصی است که به افراد کمک می کند تا روی وضعیت فعلی خود تمرکز کنند و تغییرات لازم (چه بزرگ و چه کوچک) را در زندگی خود ایجاد کنند و به آنها کمک می کند تا اهداف مثبت زندگی خود را تشخیص دهند تا آنها را رها کنند.

چه کسی که میخواهد تفاوت بزرگی ایجاد کند یا برای رسیدن به یک هدف خاص به انگیزه نیاز داشته باشد، مربیگری می تواند کمک ارزشمندی در این زمینه باشد.

مربیان  یا کوچ های حرفه ای در پرسیدن سوالات، ایجاد چارچوب ها، دادن تمرین و مسئولیت پذیری تخصص دارند و به افراد کمک می کنند تا تغییرات مثبتی را که در زندگی خود نیاز دارند شناسایی کرده و ایجاد کنند.

یک کوچ حرفه ای باید چه تحصیلاتی داشته باشد؟

در حال حاضر هیچ دانشگاهی در ایران رشته مربیگری و کوچ ندارد و در دنیا این رشته تازه تاسیس است و دانشگاه های کمی به آن آموزش می دهند.

بنابراین مانند سایر رشته ها مانند مدرک تحصیلی وزارت علوم مبنی بر تایید تخصص، برای مهاجرت چنین مدرک علمی وجود ندارد.

با این حال، یک مربی حرفه ای خوب باید تاییدیه هایی را داشته باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

ICF و ICI کوچ یا مربی را تایید می کنند

امروزه مهمترین مرجع برای آموزش مربیگری و گواهینامه بین المللی، فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) در آمریکا و انجمن بین المللی کوچینگ (ICI) در اروپا می باشد.

البته سایر موسسات نیز گواهینامه مربیگری ارائه می دهند، اما می توان گفت این دو سازمان معتبرترین سازمان هایی هستند که گواهینامه مربیگری بین المللی ارائه می دهند.

ICF و ICI دوره های مربیگری منظمی را برگزار می کنند و کسانی که این دوره ها را می گذرانند توسط سازمان خود منصوب می شوند و مجوز مربیگری را دریافت می کنند.

دوره های مربیگری ارائه شده توسط این دو سازمان در چند سطح بوده و مجوز مربیگری به افراد در سطوح مختلف اعطا می شود.

ICF و ICI همچنین استانداردهای مربیگری و صلاحیت های تعریف شده را برای کوچ ها ایجاد و اجرا کرده اند که افرادی که مایل به دریافت مجوز مربیگری از هر دو سازمان هستند باید آنها را رعایت و اجرا کنند.

آیا گواهی کوچ حرفه ای ICF و ICI کافی است؟

همانطور که گفته شد تنها مدارک رسمی برای مربیگری توسط فدراسیون بین المللی کوچینگ و انجمن بین المللی کوچینگ ارائه می شود. برای یک مربی خوب و موثر اما این مدارک لازم است اما کافی نیست.

یک کوچ خوب برای اینکه بتواند با مشتری یا مراجع خود تعامل بهتر و کامل تری داشته باشد و او را به طور کامل بشناسد باید به دانشی بیش از آنچه در ICI و ICF ارائه می شود مجهز باشد.

یک مربی حرفه ای و تاثیرگذار باید به روانشناسی مسلط باشد و حداقل دانش آکادمیک در این زمینه داشته باشد.

کوچ اگر دانش و مهارت مشاوره داشته باشد در کوچینگ توانایی دوگانه خواهد داشت، زیرا می تواند ابعاد بیشتری از مشتری خود را کشف کند و به او فکر کند.

همانطور که گفتیم کوچینگ حرفه ای باید مورد تایید ICF و ICI باشد و تاییدیه آنها را داشته باشد.

از طرفی داشتن مدرک روانشناسی یک مزیت بزرگ است و قطعا یک روانشناس مربی بهتری خواهد بود. یک مربی خوب چه ویژگی های دیگری باید داشته باشد؟

تجربه کوچینگ یکی از مهمترین ویژگی هایی است که یک مربی حرفه ای باید داشته باشد.

تجربه به مربی این امکان را می دهد که سریعتر به مشتری یا مراجع برسد و بتواند به آن ها رسیدگی کند.

علم دیگری که می تواند مهارت های مربیگری را بهبود بخشد، علوم رفتاری است.

رفتارگرایی که تا همین اواخر می توانست به عنوان دانش تکمیلی روانشناسان و کیمیاگران تجویز شود، امروزه به عنوان یک علم مستقل شناخته شده است.

مربی ای که رفتار را می شناسد مطمئناً چند قدم جلوتر از مربی ای است که آن دانش را ندارد.

لیست ویژگی های مربی حرفه ای

شما دارای مدرک دیپلم و مجوز مربیگری از ICF یا ICI یا هر دو هستید

  • فارغ التحصیل رشته روانشناسی
  • تسلط کامل بر دانش رفتاری
  • تجربه عالی و شهرت خوب

چگونه یک مربی  یا کوچ حرفه ای خوب پیدا کنیم؟

یک مربی خوب باید ویژگی های رفتاری و حرفه ای زیادی داشته باشد که نیاز به مطالعه داشته باشد و شاید کار ساده ای نباشد.

با این حال، با موارد فوق و کمی تحقیق می توانید مربی مناسب خود را پیدا کنید.

در حال حاضر با توجه به این ویژگی ها، بسیاری از مربیان خوب و با تجربه در سراسر ایران خدمات کوچینگ ارائه می دهند که با جستجو در اطراف می توانید آن ها را پیدا کنید.

ویژگی های رفتاری یک کوچ حرفه ای

ویژگی های رفتاری یک کوچ حرفه ای

اصول اخلاقی مربیگری را بدانید و در عمل از این اصول پیروی کنید

نمایش رویه های اخلاقی و یا درک مسائل و رویکرد های اخلاقی

هر کسی که می خواهد به عنوان یک مربی حرفه ای کار کند باید اصول اخلاقی مربیگری را بداند و همیشه این اصول را رعایت کند.

بخشی از این اخلاق چیزی است که ما به عنوان ارزش ها و اخلاق انسانی می شناسیم و بخشی دیگر پایبندی به چارچوب رفتار حرفه ای و رفتار حرفه ای است.

توسعه و حفظ تفکر مربیگری یا کوچ حرفه ای

مربیگری نیز مانند هر حرفه و تخصص دیگری ذهنیت خاص خود را می طلبد.

طرز فکر کوچینگ باید باز بودن را به عنوان یک ارزش کلیدی بشناسد و مربی باید برای رویارویی با انواع تجربیات، الگوها و ارزش ها آماده باشد.

کنجکاوی، انعطاف پذیری و تمرکز کامل روی مشتری (اولویت بندی او در مقابل او) از مواردی است که در مدل ذهنی یک مربی موفق به آن پرداخته می شود.

توانایی تعریف و تدوین یک توافقنامه رسمی و چارچوب مربیگری یا کوچ حرفه ای

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کوچینگ این است که کوچینگ  با چارچوب‌های خاص رابطه‌ای کاملاً مشخص پیدا می‌کنند. مثلاً نمی‌توانیم بگوییم «با فلانی صحبت کردم و وسط صحبت‌هایمان او را کمی تکان دادم!»

فردی که می خواهد به عنوان مربی فعالیت کند باید بداند که چگونه با طرف مقابل در مورد نوع همکاری و چارچوب رابطه، روند و مسیر و همچنین برنامه ها و اهداف کوچینگ به طور واضح با طرف مقابل موافقت کند.

وقتی دقیقاً نمی دانیم یک رابطه چیست و ماهیت و اهداف آن چیست، طبیعی است که بعداً نمی توانیم بگوییم «به اهداف آن رابطه رسیده ایم».

توسعه و حفظ تفکر مربیگری یا کوچ حرفه ای

ایجاد رابطه مبتنی بر اعتماد و امنیت

پرورش اعتماد و امنیت, در مورد مربیگری بدون اعتماد و امنیت نمی توان به نتایج جدی دست یافت.

فردی که به کوچ می رسد یعنی تصمیم گرفته که کوچ حرفه ای داشته باشد باید در بسیاری از موارد خود را آشکار کند و در مورد چیزهایی صحبت کند که معمولاً در مورد آنها با دیگران صحبت نمی کند,طبیعتا چنین فضایی تنها زمانی به وجود می آید که مربی بتواند بستری مبتنی بر اعتماد ایجاد کند به گونه ای که طرف مقابل احساس کند می تواند کوچکترین نیازها، خواسته ها، اهداف و نگرانی های خود را بدون کوچکترین خطر و تهدیدی با مربی در میان بگذارد. جلب اعتماد و ایجاد اعتماد فقط یک ویژگی شخصیتی نیست. بلکه بخشی از آن اکتسابی است و می توان برای کسب یا بهبود این ویژگی تلاش کرد.

توانایی «حضور واقعی و مؤثر» در جلسات کوچینگ

"حضور" یکی از کلید واژه هایی است که یک مربی باید با آن آشنا باشد. مدل‌های دیگر شایستگی، اگرچه از این واژه استفاده نمی‌کردند، اما همین مفهوم را به روش‌های مختلف معرفی کردند و بر اهمیت آن تأکید کردند.

حضور ,مربوط به جنبه های مختلف است; از تمرکز کافی و توجه کامل در فضای جلسه تا کنجکاوی سازنده در مورد روحیات، احساسات و تجربیات طرف مقابل و همچنین اعتماد به نفس و تسلط که طرف مقابل را به حضور کامل در جلسه تشویق می کند.

گوش دادن فعال

سکوت، توجه به حرف و سخن دیگری، بازخورد دادن و ایجاد انگیزه در صحبت کردن از ویژگی های گوش دادن فعال است.

اما آنچه در بحث کوچینگ در مورد گوش دادن فعال مطرح می شود به آنها محدود نمی شود و دامنه وسیع تری از مهارت ها را در بر می گیرد.

مربی حرفه ای نه تنها باید آگاهانه و عمیق حرف های طرف مقابل را بشنود و بفهمد، بلکه باید به ناگفته ها نیز توجه کند.

ناگفته ها فقط زبان بدن نیست.

خاستگاه ذهنی طرف مقابل، تجربه او، موفقیت ها و شکست هایش، سلسله مراتب ارزش ها و مفروضات او، شرایط محیطی او و خلاصه ای از هر چیزی که می تواند و می تواند بر رفتار، تصمیمات و برداشت های او تأثیر بگذارد.

کوچ حرفه ای

افزایش آگاهی

مربی باید بتواند از همه ابزار خود برای افزایش «آگاهی» و افزایش سطح «بصیرت» در مربی استفاده کند.

هرچه داده های بیشتری ارائه شود و اطلاعات پنهان یا فراموش شده بیشتر به خاطر بیاورد و به اشتراک گذاشته شود، مربی بهتر از خود می داند و بیشتر از آن آگاه می شود.

این را از راه های گوناگون می توان انجام داد. به عنوان مثال، پرسیدن سوالات به موقع می تواند ابزار خوبی باشد.

همچنین می تواند شخص را تشویق کند که بیشتر فکر کند و چارچوب های فکری و مفروضات خود را در هنگام تجزیه و تحلیل رویدادها و بررسی مشکلات بداند.

  تسهیل رشد طرف مقابل

اگر کوچینگ فقط حرف زدن و حرف زدن باشد، نمی توان آن را یک رابطه ارزشمند تلقی کرد. دستاوردهای مربیگری باید "رشد و تغییر" باشد.

بنابراین یک مربی موفق کسی است که به حریف خود کمک می کند تا فراتر از آنچه امروز هست و باورهایی که او را تا کنون هدایت کرده است، برود.

الگوهای تفکر و رفتار آنها را بهبود بخشد. در نهایت از منابع خود مطابق با اهدافی که تعیین کرده اید استفاده بهینه کنید.

معمولاً وقتی از تسهیل رشد صحبت می کنند به «حمایت از استقلال و بسترسازی برای آن» نیز توجه ویژه ای دارند.

یعنی مربی باید تلاش کند تا مربی به تدریج از او مستقل شود و بتواند به تنهایی به دنبال یک زندگی حرفه ای یا شخصی باشد.

اگر مربی به مربی وابسته شود و به او وابسته بماند، می توان نتیجه گرفت که مربی به اندازه کافی حرفه ای رفتار نکرده است.

 نکات مهم

 مربیگری  یا کوچ حرفه ای یک مهارت و حرفه جدید در دنیا و به خصوص در ایران است.

اکثر افراد پس از گذراندن دوره های مربیگری در موسسات مختلف، تصمیم می گیرند کسب و کار خود را به عنوان مربی راه اندازی کنند. بابت خدماتی که ارائه می دهند درآمد کسب کنید.

در کوچینگ نیز مانند بسیاری از حرفه ها و مشاغل دیگر، افرادی هستند که فقط فکر می کنند می توانند از طریق کوچینگ پول زیادی به دست آورند و به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنند.

کسب درآمد یکی از حقوق صاحبان مشاغل است. اما از نظر اخلاقی و حرفه ای فقط هدف گذاری درست نیست.

در کوچینگ، ما با افراد، ارزش ها، اهداف و معانی آنها در مسیر زندگی کار می کنیم. هدف مربیان واقعی باید چیزی غیر از درآمدزایی باشد.

من را در سراسر این مقاله دنبال کنید. تا در میان کوچه های کاذب به راحتی کوچه های حرفه ای و موثر را پیدا کنید.

کوچینگ حرفه ای و معتبر برای موفقیت شما بسیار مهم است

آیا مربی شما فقط به کسب درآمد فکر می کند؟

آیا مربی تان به شما گفته است که با پولی که می پردازید چه خدماتی دریافت خواهید کرد؟

یا به موفقیت شما فکر می کند؟

مربیان حرفه ای و معتبر در اولین جلسه رسمی یک جلسه رایگان به شما خواهند داد تا با مشکل خود آشنا شوید.

از مربی خود یک جلسه آزمایشی بخواهید. زیرا این جلسه فرصت خوبی است تا با نحوه صحبت های او در مورد هدف گذاری و درآمد و ... آشنا شوید.

در صورتی که کوچی که معرفی کرده اید با درخواست شما بسیار مخالف باشد و دلیل درستی نداشته باشد. بدانید که یک کاسه زیر نیم کاسه است.

 اگر برای شما مقدور بودو توانستید با مشتریان  و مراجعین قبلی در مورد نحوه کار کوچ انتخابی خود صحبت کند تا با شیوه او بیشتر آشنا شوید .

یک کوچ حرفه ای

یک کوچ حرفه ای

1-دانش و قابلیت اطمینان

به دنبال مربی ای باشید که تجربه داشته باشد و با افرادی کار کرده است که شما آنها را تحسین می کنید، آنها را دوست دارید و با آنها موفقیت دیده اید.

مطمئن شوید که مربی مهارت های مناسبی برای کمک به شما در دستیابی به اهدافتان دارد.

تصور نکنید که یک فرد موفق تبدیل به یک مربی موفق می شود. مربی شما باید تجربه کاری مداوم با افراد با هر توانایی، به خصوص فردی مانند شما داشته باشد.

فقدان دانش در آموزش مهارت ها خطر آسیب و ناامیدی را به همراه دارد.

هر چه مربیان دانش بیشتری در آموزش داشته باشند و در مورد فنون کوچینگ و آموزش صحیح بیشتر بدانند، کوچ و مشتریان از آن لذت بیشتری خواهند برد.

2- ارتباطات

مربی باید سیاست درهای کاملاً باز داشته باشد. مربی باید در دسترس باشد.

شما باید بتوانید سوالات خود را از طریق ایمیل بپرسید و پاسخ هایی را دریافت کنید که نه تنها به موقع پاسخ داده می شوند،
اما پاسخ به سوالات شما به اندازه کافی دقیق است. ایمیل ها باید ظرف یک روز کاری پاسخ داده شوند.

ارتباط تنها ارسال پیام نیست، بلکه دریافت پیام نیز یکی از عناصر اصلی ارتباط است.

موفقیت کوچ حرفه ای تا حد زیادی به توانایی آنها در برقراری ارتباط بستگی دارد.

برای موفقیت در مربیگری و مدیریت، نه تنها برای شنیدن، بلکه برای درک محتوای پیام نیز باید مهارت شنیداری بالایی داشته باشید.

3- تعامل

مربی چگونه با مشتریان یا مراجعین خود تعامل دارد؟ آیا این شخص در دسترس کسی است؟

آیا این یک مربی مثبت و یک الگوی بزرگ در صنعت و حرفه خاص شماست؟

این مربی چگونه به مشتریان خود انگیزه می دهد؟

برخی از مربیان برنامه های خود را به مشتریان خود می دهند و سپس آنها را رد می کنند.

برخی از آنها روزانه بسیار مشغول مشتریان خود هستند.

ممکن است تمایل بیشتری به یکی از این گزینه ها داشته باشید. مربی مناسب خود را پیدا کنید.

4- اهداف

مطمئن شوید که مربی شما از شما می پرسد که چه اهدافی دارید و به چه چیزی می خواهید برسید، چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت.

مربی باید بتواند یک برنامه روزانه برای شما تنظیم کند، اما بتواند تصویر بزرگ را نیز ببیند.

یک طرح بزرگ ایجاد کنید و بتوانید توضیح دهید که چرا این طرح ها به گونه ای طراحی شده اند که شما را به جایی که می خواهید برسانید.

5- بازخورد

یکی از وظایف کلیدی یک مربی خوب ارائه راهنمایی و بازخورد سازنده است.

این بدان معناست که اکثر افراد احتمالاً نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی می کنند

و همچنین برای یادگیری نحوه استفاده از آنها برای موفقیت در این زمینه، بیشترین رشد وجود خواهد داشت.

از مربی بپرسید که چگونه به شما بازخورد می دهد.

اگر مشتری یا مراجع احساس نمی کند که در حال پیشرفت است، باید بتواند از مربی در مورد چگونگی تغییر شرایط بازخورد بخواهد.

مربی همچنین باید بتواند در مورد فعالیت های انجام شده و داده های شما بازخورد ارائه دهد.

برخی از راه هایی که مربی می تواند بازخورد ارائه دهد، حضوری، آنلاین، از طریق ایمیل یا از طریق رسانه های اجتماعی است.

6- صداقت

این کار سختی است، اما برای موفقیت بسیار مهم است. این یکی از دشوارترین مسائلی است که باید بین مربی و مشتری حل شود.

وقتی به دنبال مربی می گردید، کمی وقت بگذارید و از مربی بپرسید که چگونه می تواند به شما بگوید که اهداف شما چقدر واقعی هستند.

اگر نمی توانید با کسی در مورد آنچه برای شما واقع بینانه از نظر پیشرفت، نتایج و اهداف در طول زمان است صحبت کنید،واقعا به خودت صدمه زدی صداقت گاهی آزار دهنده است، اما بهبود و تعیین اهداف واقع بینانه بسیار مهم است.

7- تعادل

یک مربی خوب زندگی را درک می کند. حفظ تعادل در کار، خانواده، زندگی اجتماعی و ... برای آنها بسیار مهم است.

یک مربی پیدا کنید که بتواند از زندگی او الگوبرداری کند و سبک زندگی مشابه شما داشته باشد.

یک مربی خوب به شما کمک می کند تا تعادل بین کار و زندگی را حفظ کنید!

8- مهارت و تجربه

یک مربی خوب در مورد موضوعات مختلف تجاری سخنرانی می کند، می نویسد و تدریس می کند.

یک مربی خوب یک متخصص شناخته شده در رشته خود است. متخصص در موضوعات تجاری مانند بازاریابی (سنتی و اینترنتی)،

خدمات مشتری، برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی مالی و ...

در این مقاله سعی کردیم تمامی راهنمایی های مورد نیاز شما عزیزان را برای انتخاب یک کوچ حرفه ای به نمایش بگذاریم ,باشد که مفید واقع شود .

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید