ویژگی‌های کوچ موفق

  • 2 سال پیش
  • کوچینگ حرفه ای
  • 5 دیدگاه
  • 234
ویژگی‌های کوچ موفق

پنج ویژگی یک کوچ موفق

باید قبول کرد که یک کوچ موفق می‌تواند یک بازی را تغییر دهد. با این حال، یک کوچ بزرگ می‌تواند یک زندگی را تغییر دهد.

این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که موفقیت به تنهایی باعث نمی‌شود که تیم تا زمانی که به کوچینگ عالی مجهز نشود، در رتبه اول قرار بگیرد.

بدون شک کوچینگ کارآمد راهی برای پرورش خودباوری دیگران صرف نظر از ماهیت و محتوای شرکت است.

بنابراین، کوچ می‌تواند پتانسیل انسانی را به یک با عملکرد بالا تبدیل کند. یک کوچ موفق همیشه متمرکز، حامی، مشاهده‌گر، پرشور، یک ارتباط شفاف و هدف گرا است.

1) تخصص

مربیان باید با حوزه و وظایف محوله خود به خوبی آشنا باشند. مطمئناً یک کوچ موفق باید دانش کاملی در زمینه خود داشته باشد.

او باید از نظر مهارت‌های ابتدایی برای تکنیک‌های پیشرفته و برنامه کلی بازی در خانه باشد. یک کوچ ممکن است تجربه‌ای به عنوان یک بازیکن در حرفه خود داشته باشد.

با این حال، برای یک کوچ موفق نیاز به تخصص خاص و دانش عمیق از بازی دارد.

مربی باید مهارت مشخصی برای طراحی یک برنامه فصلی داشته باشد، روش‌های رو به رشد و مداوم تمرین را درک کند، قوانین را رعایت نماید و محیطی منظم برای بازیکنان ایجاد کند.

2) اشتیاق

مربی‌ای که به ترینینگ و تمرین اینتروال با شدت بالا اعتقاد دارد، همیشه از اشتیاق به عنوان ابزاری برای شرکت دادن بازیکنان استفاده می‌کند.

این گونه از مربیان کراس فیت به دلیل اشتیاق، هیجان و سطح تعهد ورزشکاران قابل توجه و قابل توجه باقی می‌مانند.

بنابراین، کوچ موفق مشتاق و قابل اعتماد است. آن‌ها با استفاده از فواصل با شدت بالا در برنامه‌های تمرینی، ورزشکاران را قوی‌تر و انعطاف پذیرتر می‌کنند.

3) کنجکاوی

یک کوچ موفق همیشه تلاش می‌کند تا جدیدترین تکنیک‌ها را بیاموزد و توسعه دهد تا بیشتر به برتری برسد.

آن‌ها همیشه برای دستیابی به دانش زیادی در زمینه‌های مربوطه خود اشتیاق نشان می‌دهند و همان را به ورزشکاران خود منتقل می‌کنند.

مربیان کنجکاو برای یک تیم بسیار کارآمد هستند، زیرا آنها نه تنها چیزهای جدید یاد می‌گیرند، بلکه تکنیک‌های جدید خوبی را به ورزشکاران برای ارتقای مهارت‌های خود منتقل می‌کنند.

این نوع مربیان با افزایش بهبود عملکرد، هر یک از اعضای تیم را بهبود می‌بخشند. علاوه بر این، این مربیان کنجکاو همچنین به دنبال بازخورد سریع هستند که به آنها کمک می‌کند بدانند چه تغییرات بیشتری باید ایجاد شود.

بنابراین، آن‌ها به بازیکنان تأکید می‌کنند تا بازخورد خود را برای پیشرفت بیشتر ارائه دهند.

4) توانایی برقراری ارتباط با مردم

یک کوچ موفق و حرفه‌ای این کیفیت را دارد که بدون در نظر گرفتن پیشینه یا مکان‌های بومی افراد، فوراً با آنها ارتباط برقرار کند.

آن‌ها در کمترین زمان با ورزشکار فردی خود و همچنین تیم سازگار می‌شوند. در واقع، آن‌ها قادر به درک چگونگی ایجاد یک رابطه هستند.

آن‌ها به جای اینکه به دیکته کردن ادامه دهند، با گوش دادن درست به همه اعضای تیم اهمیت می‌دهند. کوچ موفق فرصت‌های لازم را در اختیار ورزشکاران خود قرار می‌دهد تا خود را ابراز کنند.

این نوع کوچ به جای حل مشکلات خود، ورزشکاران را به مهارت‌هایی مجهز می‌کند تا خودشان مشکلاتشان را حل کنند.

بنابراین، این مربیان همیشه در تلاش برای ارتقای توانایی‌های افراد هستند و در نتیجه، تیم یک محیط روابط بهبود یافته را تجربه می‌کند.

مربیان خوب ماهیت و تاریخ ورزشکاران را درک می‌کنند و از این رو با ورزشکاران بر اساس رویکرد ذهنی آنها برخورد می‌نمایند.

5) حضور

درست است که کوچ موفق همیشه رهبری می‌کند و حضور خود را به ورزشکاران نشان می‌دهد. اما حضور آنها بسیار مفید است، زیرا اعضای تیم با دقت به چنین مربیانی گوش می‌دهند و دستورات آنها را به صورت حرف و روح دنبال می‌کنند.

حضور یک مربی در طول جلسات تمرینی، مسابقات و در هنگام تور، همه را مجذوب خود می‌کند.

رویکرد مربیگری

روش علمی plan-do-check-act (PDCA) نیز در یک چرخه کوچینگ اعمال می‌شود.

کوچ موفق باید رویکرد خود را برنامه‌ریزی کند و از سؤالات باز برای کمک به درک کوچ از موقعیت پیرامون موضوع مورد بحث استفاده نماید.

پس از جلسه کوچینگ، کوچ باید توانایی حل مسئله مربی را بررسی و ارزیابی کند و همچنان به مشاهده و ارائه بازخورد سازنده بدون تفسیر به تلاش‌های مربی ادامه دهد.

سه عنصر حیاتی کوچینگ

عنصر 1 - سؤالات خود را آماده کنید

یک کوچ موفق باید قبل از جلسه کوچینگ سؤالات را آماده کند. این سؤالات می‌توانند بخشی از ابزار استاندارد مربیگری شوند.

سؤالاتی که یک کوچ باید بپرسد سؤالاتی هستند که از قبل پاسخ آنها را نمی‌داند یا سؤالاتی که پاسخ استانداردی که او انتظار دارد، ندارند.

چالش این است که اطمینان حاصل شود که کوچ سؤالات باز دارد که به کاوش عمیق‌تر کمک می‌کند؛ به جای سؤالات اصلی درباره آنچه کوچ قبلاً فکر می‌کند یا ممکن است فرضیات پیش‌شرطی درباره آن داشته باشد.

یک سؤال آغازین ممکن است این باشد که " ایده شما در مورد موضوع چیست؟" و یا "آیا چیز دیگری وجود دارد؟"

این دو سؤال می‌تواند منجر به شروع قوی برای گفتگو شود و از آنجا کوچ می‌تواند با بیان مجدد مشکل به بررسی موضوع بپردازد، زیرا کوچ موفق در حال حاضر موقعیت را درک می‌کند.

سپس این می‌تواند منجر به بحث در مورد چالش‌های پیرامون فرآیند واقعی شود، به عنوان مثال، "از کجا باید شروع کنیم؟" یا "مرحله بعدی چیست؟"

اگر کوچ با موضوع پیچیده‌ای مواجه است، سؤالی مانند «چالش‌های شما در اینجا چیست؟» ممکن است به کوچ کمک کند تا قبل از پاسخ دادن به درون خود فکر کند، که می‌تواند به درک بهتری از چالش‌های پیش رو منجر گردد.

عنصر 2 - پرسش با احترام

هنگام ملاقات در مورد مشکل، باید به کوچینگ از یک موضع برابر برخورد کرد. این امر به ایجاد ارتباط با فرد، درک نقش او و چالش‌هایی که با آن مواجه است کمک می‌کند.

به کوچ کمک کنید تا پاسخ‌های عمیق‌تری به سؤالات بدهد، نه اینکه به سادگی با «بله» یا «نه» پاسخ دهد. چالش این است که بیشتر پرس و جو کنید و به سطح عمیق‌تری از درک موضوع بروید.

عنصر 3 - به طور فعال به پاسخ گوش دهید

برای کوچ موفق، بیشتر پیام‌ها از طریق نحوه صحبت کردن، عبارات لحن، زبان بدن و زمینه مورد بحث ارائه می‌شود.

همه این عناصر در حین مکالمه مهم هستند و ناخودآگاه گرفته می‌شوند، اما زمانی که کوچ تمرکز کند و مهارت‌های شنیداری خود را توسعه دهد، درک عمیق‌تری از کوچینگ و مسائل به دست می‌آورد.

وقتی کوچ موفق یک سؤال باز پرسید، به آنچه کوچ می‌گوید گوش دهید. آن‌ها باید افکار خود را محدود کنند. برای درک و معنای پنهان گوش کنند.

آیا صحبت‌های کوچ با لحن و زبان بدن او همخوانی دارد؟ بدون گوش دادن فعال، کوچ ممکن است فقط کلمات را از مشتری بشنود و معنایی را از دست بدهد.

با تنظیم لحن و معنای آن، امکان تبادل اطلاعات جریان می‌یابد. تمرکز بر پاسخ می‌تواند به بینش‌ها و اطلاعات مفیدی درباره آنچه واقعاً گفته می‌شود منجر گردد.

برای کوچ، وضعیت هوشیاری او هنگام گوش دادن به پیام تنها چیزی نیست که اتفاق می افتد. آن‌ها همچنین رویدادی را تجربه می‌کنند که افکار و احساسات درونی در مورد آنچه مربی می‌شنود ایجاد می‌نماید.

کوچ ممکن است در مورد آن شخص و آنچه به شما می‌گوید و چرا، و آنچه می‌خواهد شما بفهمید تعجب کند. این بازخورد داخلی به شما کمک می‌کند تا درک خود را از وضعیت گسترش دهید.

یک کوچ موفق می‌تواند مسیر سختی را دنبال کند، اما تمرکز تلاش‌های او بهبود مهارت‌های کوچ است، زیرا او راه‌هایی برای رسیدگی به مسائل و پیشرفت به سمت راه‌حل پیدا می‌کند.

پیروی از چرخه بهبود برنامه- انجام- بررسی- عمل به کوچ کمک می‌کند تا برای بهبود مهارت‌های کوچینگ خود آماده باشد. قدم گذاشتن در سه عنصر حیاتی کوچینگ آن‌ها را برای موفقیت آماده می‌نماید.

سایر مهارت‌ها و ویژگی‌های کلیدی کوچ موفق

کوچ موفق دارای تعدادی مهارت و ویژگی‌های کلیدی است.

  • کوچ موفق عموماً هوش هیجانی بالایی دارد: آن‌ها در درک و ارتباط با افراد خوب هستند و به افراد علاقه مند می‌باشند. شما باید واقعاً بخواهید به دیگران کمک کنید تا کوچ خوبی شوند. پرداختن به این ایده خوب نیست.
  • مربیان خوب همچنین مهارت‌های ارتباطی قوی دارند.
  • مربیان در جمع آوری اطلاعات و سپس شفاف سازی آن برای فردی که تحت کوچینگ قرار می‌گیرند، خوب عمل می‌کنند. آن‌ها معمولاً مهارت‌های شنیداری قوی از جمله گوش دادن فعال دارند.
  • مربیان بلافاصله با پاسخ وارد نمی‌شوند، بلکه مطمئن می‌شوند که با تأمل و شفاف سازی موضوع را کاملاً درک کرده‌اند.
  • به طور مشابه، مربیان معمولاً برای توسعه مهارت‌های پرسشگری قوی وقت گذاشته‌اند. گفته شده است که مربیان هرگز نباید نظرات خود را ارائه دهند، بلکه در عوض فقط برای راهنمایی فردی که در آن موضوع کوچ شده است، سؤال بپرسند که شبیه نقش یک مشاور است.
  • مربیان و رهبران کوچینگ فضا و زمان را در اختیار افراد قرار می‌دهند تا کارها را امتحان کنند. آن‌ها در مورد اشتباهات بیش از حد هیجان زده یا عصبانی نمی‌شوند، در عوض بر این تمرکز می‌کنند که چگونه موقعیت را با آرامش و با مشارکت شخصی که مرتکب اشتباه شده است، بازیابی کنند. آن‌ها در ارائه بازخورد و استفاده از درایت و دیپلماسی مهارت دارند.
  • کوچ موفق همچنین ممکن است از مدل‌های مختلف یادگیری و تفکر مانند شاخص‌های نوع مایرز-بریگز استفاده کند و در ابزارها و تکنیک‌های مختلف، به عنوان مثال، تست روان‌سنجی یا برنامه‌ریزی عصبی-زبانی (NLP) آموزش و تخصص داشته باشد.

مدلی از کوچینگ

آیا باید ساختاری برای کوچینگ خود داشته باشید، یا باید به سادگی توسط شخصی که کوچینگ می‌شود هدایت شوید؟

برخی از مربیان داشتن الگویی برای کوچینگ خود را مفید می‌دانند. آن‌ها متوجه می‌شوند که این امر به آنها کمک می‌کند تا کوچینگ خود را حول فردی که تحت کوچینگ قرار می‌گیرد ساختار دهند.

همچنین اطمینان حاصل کنند که کوچینگ تا حد امکان برای آن شخص مؤثر است. یکی از مدل‌های مفید کوچینگ، مدل مثلث است.

قبل از شروع هر جلسه کوچینگ، یک کوچ موفق باید هر یک از سه سؤال مربوط به بیرون مثلث را در رابطه با فردی که کوچ می‌شود در نظر بگیرد:

فردی که امروز کوچ او هستید کیست؟

اهداف آنها را برای کوچینگ چه امروز و چه به طور کلی در نظر بگیرید. حال و هوای امروز آنها را نیز در نظر بگیرید.

اگر آنها در حال عصبانیت در مورد اتفاق دیگری هستند که امروز صبح رخ داده است، تلاش برای برگزاری یک جلسه کوچینگ در مورد یک موضوع از قبل توافق شده خوب نیست.

شما باید جلسه را به گونه‌ای تنظیم کنید که فرد در آن روز حال متناسبی داشته باشد.

تمرکز شما برای جلسه کوچینگ چیست؟

جلسه شما چه چیزی را پوشش خواهد داد؟ شما نمی‌توانید همه چیز را در هر جلسه پوشش دهید، بنابراین امروز چه چیزی را در نظر دارید؟

این پاسخ به طور ایده‌آل باید توسط شخصی که تحت کوچینگ قرار می‌گیرد هدایت شود، اما همچنین می‌تواند به کوچ موفق کمک کند تا در نظر بگیرد که تمرکز روی چه چیزی باید باشد.

از این گذشته، ما همیشه چیزهایی را نمی‌دانیم و گاهی اوقات یادگیری نیاز به کمی کنترل دارد!

چگونه می‌خواهید به آن رسیدگی کنید؟

این امر به ویژه برای مربیان ورزشی که ممکن است در شرایط مختلف فعالیت‌های بسیار متفاوتی انجام دهند، مربوط می‌شود. با این حال، توصیه می‌شود همه مربیان در نظر بگیرند.

مثلاً ممکن است بخواهید که طرف مقابل یک تست روانسنجی را کامل کند یا در مورد نتایج یک تست قبلی صحبت نماید.

آن‌ها ممکن است مشکلی را مطرح کرده باشند و شما باید در نظر بگیرید که چگونه به بهترین شکل به آن پاسخ دهید.

در مرکز مثلث مهم‌ترین سؤالی که وجود دارد، اینست: چرا؟

برخی از افراد کوچ را در مرکز قرار می‌دهند و برخی نیز فردی را که کوچ می‌شود.

با این حال، به نظر می‌رسد که مناسب‌تر است که سؤال «چرا؟» را در آنجا مطرح کنیم، زیرا به هر دو گزینه دیگر می‌پردازد. این سؤال این است:

چرا این کار را می‌کنی؟

چرا به این فرد کوچینگ می‌کنید و چرا می‌خواهند کوچ شوند؟ شما و آنها امیدوارید در نتیجه به چه چیزی برسید؟

این سؤال احتمالاً به جای این جلسه کوچینگ خاص، در بلند مدت در نظر گرفته می‌شود. با این حال، هر زمان که به سه سؤال دیگر در مورد جلسه پاسخ می‌دهید، باید آن را در نظر داشته باشید.

حال که با ویژگی‌های کوچ موفق آشنا شدید، توصیه می‌کنیم مطلب استراتژی یافتن یک کوچ خوب را بخوانید تا بتوانید کوچ مناسبی برای خود انتخاب نمایید.

 

 

 

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید