کوچینگ سازمانی چیست و چه مزایایی دارد؟

  • 2 سال پیش
  • کوچینگ حرفه ای
  • 5 دیدگاه
  • 569
کوچینگ سازمانی چیست و چه مزایایی دارد؟

اصطلاح کوچینگ به مربیان فنی اطلاق می شود که از روش های مختلفی مانند بحث، پرسش و پاسخ و ارتباط موثر استفاده می کنند تا مشتریان و مخاطبان خود را در مسیر دستیابی به اهداف و خواسته های خود قرار دهند.

کوچینگ انواع مختلفی دارد که یکی از مهم ترین و کاربردی ترین آنها کوچینگ سازمانی نام دارد. در مورد انواع کوچینگ در سایت یک مطلب جامع برای شما آماده کرده ایم.

مربیگری سازمانی چگونه کار می کند؟

در کوچینگ سازمانی، کوچ ها(مربی ها) فعالیت ها و قابلیت های کارکنان یک گروه یا سازمان را زیر نظر دارند و سعی در افزایش اثربخشی و قابلیت های آنها دارند.

یک سازمان یا شرکت علاوه بر توانایی های مالی و حرفه ای خود دارای سرمایه قابل توجهی است که به آن کارکنان می گویند. هر کارمند می تواند با موفقیت یا شکست خود مسیر سازمان را تغییر دهد.

به همین دلیل است که مدیران موفق همواره در تلاش هستند تا بستری برای رشد و توسعه کارکنان خود فراهم کنند.

زیرا معتقدند رشد یک نفر در نهایت منجر به رشد کل تیم می شود. کوچینگ سازمانی با آگاهی کامل از این نیاز، اعضا را تغذیه می کند و آنها را به سمت اهدافشان راهنمایی می کند.

یکی از بهترین نمونه های این موضوع، عملکرد اندام های بدن است. هر عضو وظایف خاص و منحصر به فردی را انجام می دهد.

با این حال، آنها مانند زنجیر به هم متصل هستند و اگر یکی از حلقه ها ضعیف شود یا آسیب ببیند، عملکرد کلی بدن را زیر سوال می برد. کوچینگ سازمانی بر این حلقه زنجیره ای متمرکز است.

در ادامه با کار یک کوچ سازمانی آشنا می شویم که به روش های مختلف سعی در ایجاد روند صعودی کارکنان دارد.

کوچ کیست؟؟؟

در تعریف کوچینگ می توان به مدیران و حتی کارکنان یک گروه اشاره کرد که با دانش و آموزش قبلی توانایی تشکیل و رهبری کوچینگ سازمانی را دارند.

اصول عملی کوچینگ سازمانی چیست؟

اصول عملی کوچینگ سازمانی چیست؟

کوچینگ سازمانی به منظور افزایش تغییرات مثبت و سیستماتیک در سازمان ها انجام می شود. این رویکرد اغلب برای کمک به سازمان ها در دستیابی به اهداف استراتژیک، افزایش مهارت های رهبری و تغییر فرهنگ استفاده می شود.

نیازهای سازمانی گسترده‌تر مطرح می‌شوند و از مربیان برای مقیاس‌بندی در سراسر شرکت استفاده می‌شود.

اگرچه همپوشانی وجود دارد، اما به معنای مربیگری یا رهبری مدیر عامل است که بر نیازهای توسعه فردی تمرکز دارد و تغییرات و تعاملات گسترده ای ایجاد می کند.

طبق تعریف، کوچینگ سازمانی به کادر مربیگری بستگی دارد که به آن هیئت مربیگری نیز می گویند. پنل های آموزشی انحصاری مواردی هستند که با فکر کردن به این پاسخ ها می توان به آنها پاسخ داد:

•    چه استانداردهایی از مربیان خود نیاز داریم (مثلاً مدرک پیشرفته روانشناسی یا تغییرات انسانی، مجوز مربیگری)؟
•    تشخیص چیست؟ آیا از روش های تشخیصی استفاده خواهیم کرد یا روانسنجی؟ اگر چنین است، کدام مربی در این موارد قابل اعتماد است؟
•    تخصصی چه تخصصی؟ مربیان علایق و تجربه خاص خود را دارند. به عنوان مثال، اینها شامل افزایش احساسات، رهبری، فروش یا مهارت های خاص تجاری، یا انتقال تجربه شخصی در یک زمینه خاص (مثلاً یک مدیر عامل سابق) است. چه نوع تخصصی پانل مورد نیاز است؟
•    منبع تامین کجاست؟ آیا ما از خدمات یک سازمان کوچینگ خارجی استفاده خواهیم کرد که بتواند چندین کوچ، کوچ انفرادی را از طریق ارجاع یا مربیان داخلی ارائه دهد؟

برخی از مزایا و معایب هر روش:

سازمان های مربیگری یا کوچینگ خارجی:

تدارکات آسان را فراهم می کند. با این حال، بسیاری از مربیان برتر خدمات خود را از طریق سازمان های مربی ارائه نمی دهند و ترجیح می دهند مستقل باشند.

تامین کنندگان کوچینگ فردی خارجی:

سفارشات پیچیده تر، اما توانایی کار با ارائه دهندگان پیشرو که از طریق سازمان های مربی شخص ثالث قرارداد منعقد نمی کنند.

مربیان داخلی:

رویکرد اقتصادی و معلمانی که شناخت خوبی از سازمان دارند. او ممکن است با مقاومت مدیران ارشدی مواجه شود که بی طرفی و نگرانی در مورد رازداری را زیر سوال می برند. آنها را می توان در همان سیستمی که سعی در تغییر آن دارند تنظیم کرد.

به این دلایل، بسیاری از سازمان ها از روش ترکیبی استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که هر مربی برای سازمان و مربی انتخاب شده برای سازمان آن ها مناسب است. که یکی از دلایل اصلی نیاز به کوچینگ است.

آیا کوچینگ بر سازمان ها تأثیر می گذارد؟

آیا کوچینگ بر سازمان ها تأثیر می گذارد؟

سازمان‌هایی که دارای پانل‌های مربیگری انحصاری هستند، از ارزیابی‌های پس از مربیگری استفاده می‌کنند تا دریابند که آیا کوچینگ مؤثر بوده است یا خیر و تصمیم بگیرند که آیا کوچینگ را برای مشاغل آینده ادامه دهند یا خیر. آنها همچنین یک فرآیند نظارت را ادغام می کنند.

چه فرآیندیاستفاده خواهد شد؟ مهم نیست که کوچ روی کاغذ چگونه به نظر می رسد، بسیاری از موفقیت مداخلات کوچینگ به رابطه، اعتماد و رابطه بین مربی و مشتری بستگی دارد. یکی از راه‌های مدیریت فرآیند پیاده‌سازی، ارائه سه کوچ جایگزین (بر اساس دانش مربی و نیازهای مشتری) و اجازه دادن به مشتری برای صحبت و انتخاب بین آنها است.

چگونه مداخله سیستماتیک ارائه کنیم؟ با توجه به هدف تحول سیستمی، این یک برنامه مهم برای نحوه اطلاع جامعه مربیگری در هیئت مدیره از این موضوع است و می تواند با درک بهتر اولویت های سازمانی کار کند.

گزینه‌های مؤثر ممکن است شامل توجیه‌های مدیر عامل/مدیران ارشد برای مربیان در مورد چالش‌ها و استراتژی‌های کلیدی سازمانی یا فرصت‌هایی برای به اشتراک گذاشتن موضوعات در مورد مسائل سازمانی (مانند انعطاف ناپذیری مشارکت کارکنان) با حفظ محرمانگی باشد.

کوچینگ چقدر در رشد یک سازمان موثر است؟

بسیاری از سازمان ها و مراکز در حال حاضر در مورد استفاده یا عدم استفاده از روش های کوچینگ تردید دارند. زیرا هنوز تاثیر دقیق این آموزش ها را نمی دانند و از کاربرد و کاربرد آن ها آگاهی کامل ندارند.

برای این منظور می توان از برخی روش ها و کاربردهای کوچینگ برای کمک به دستیابی به اهداف سازمان استفاده کرد. آنها عبارتند از:

•    خطاهای کنترل را بررسی میکنید
•    بهبود روابط بین مدیران و کارکنان
•    روش هایی برای توسعه کارکنان و تاثیر جمعی
•    افزایش سود مجموعه
•    حفاظت از ثروت سازمانی
•    ایجاد و تغییر شخصیت کارکنان
•    مدیریت آموزش مدیریت جایگزین
•    لیدر تغییر کارمندان
•    اشتباهات مدیریتی را با مربیگری بررسی کنید

کم نیستند مدیرانی که اگرچه توانایی ها و مهارت های برخی از کارکنان و کارکنان مجموعه را می شناسند اما مانع پیشرفت آنها می شوند.

مدیران با این تصور که در صورت پیشروی کارمند جای آنها را می گیرد، همیشه دیوار محکم و سدی غیرقابل عبور جلوی کارمند می گذارند و معتقدند که از این طریق از فروپاشی سازمان جلوگیری کرده اند.

با اصلاح این تفکر در مدیران، کوچینگ سازمانی دید وسیع تری از دنیای تجارت به آنها می دهد و آنها را تشویق می کند به یکدیگر اعتماد کنند و ایده پیشرفت فردی = پیشرفت گروهی را ایجاد می کند.

بهبود ارتباط بین مدیران و کارکنان

فشار و حجم کاری بالایی که مدیران بر کارکنان مجموعه وارد می کنند در نهایت منجر به خستگی دائمی و در نتیجه کاهش راندمان کاری افراد می شود.

گاهی این فشار و سختی تا زمانی ادامه می یابد که کارمند برای رهایی از شرایط، محل کار را ترک کند.

بسیاری از مدیران کارکنان مفید و خوب خود را از دست داده اند و باعث فشار می شوند. کوچینگ سازمانی با اصلاح سطح مدیریت، نحوه کار با کارکنان را به مدیر آموزش داده است تا بتوانند محیطی فعال و پویا ایجاد کنند و کارکنان خود را به ادامه و بقا تشویق کنند.

در چنین شرایطی کارمند نه تنها کار خود را به درستی انجام می دهد، بلکه در صورت بروز اشتباه به دنبال جبران خسارت است.

روش‌های توسعه کارکنان و تأثیر جمعی

یکی از مهم ترین آموزش های کوچینگ سازمانی برای مدیران، توانایی مدیریت اشتباهات کارکنان است.

در مواقعی که اشتباه و سهل انگاری رخ می دهد، یک مدیر موفق می تواند علاوه بر حل مشکل، به کارمند خود این توانایی را بدهد که در آینده با ارائه راه حل مناسب به جای اعمال تنبیه، راه حلی پیدا کند.

افزایش سود مجموعه

اگر سازمان را یک خانواده بدانیم، اعضای خانواده با میل صمیمانه به پیشرفت و پیشرفت دیگری کار می کنند و در عین حال راه حل ها و پیشنهادات مفیدی را با یکدیگر تبادل می کنند.

کوچینگ سازمانی این تفکر خانوادگی را برای کارکنان روشن می کند و از آنها می خواهد که پیشنهادات خوب و کاربردی ارائه دهند. از طرفی به مدیران می آموزد که این پیشنهادات را بپذیرند و همیشه به دنبال بهترین راه از سوی مدیر نباشند.

گاهی اوقات منافع سازمانی به ایده های کوچک و بزرگی بستگی دارد که توسط کارکنان مطرح می شود.

حفاظت از ثروت سازمانی از طریق کوچینگ

ثروت سازمانی شامل سرمایه نقدی و انسانی مجموعه است. در ارتباط با حفاظت از سرمایه پولی، کوچینگ سازمانی می تواند با اصلاح ساختارهای سرمایه گذاری و تجارت، از زیان های احتمالی جلوگیری کرده و مسیر درآمد را تغییر دهد.

همانطور که قبلا ذکر شد، کارکنان مهمترین دارایی مجموعه هستند. آنها می توانند با رشد و فعالیت های مفید خود سود مالی قابل توجهی داشته باشند و در واقع تاثیر مثبت داشته باشند. به همین دلیل توجه به این افراد و حمایت آنها از سوی مدیر بسیار مهم است.

ایجاد و اصلاح شخصیت کارکنان

تا کنون بیشتر در مورد عملکرد مدیران صحبت کرده ایم. اما کارکنان در دوره های مربیگری سازمانی نقش بسزایی دارند و سهم بیشتری از افراد در یک سازمان دارند.

کارکنان با شناخت توانایی ها و مهارت های خود و نیز عناصر لازم برای کار گروهی، می توانند سطح کارکنان خود را ارتقا داده و با تصدیق و تصحیح اشتباهات خود، در نهایت منجر به توسعه سازمان شوند. در این صورت روند انجام کارها تسریع می شود و تغییرات مثبت مشهود است.

آموزش مدیریت جایگزین

طبق بررسی های انجام شده، کارکنان از وضعیت کاری که در آن مدیران مدام مداخله می کنند و دیدگاه های خود را بر کوچک ترین فعالیت ها تحمیل می کنند، ناراضی هستند و این امر طبیعتاً روند کار را پیچیده می کند.

کوچینگ سازمانی به کارکنان این امکان را می دهد که ضمن اذعان به مسئولیت های خود، کار خود را به خوبی انجام دهند و از سوی دیگر، مدیران زمینه وسیع تری ایجاد می کنند و مسئولیت ها را به افراد مختلف محول می کنند، علاوه بر کاهش حجم کاری خود، که منجر به احساس اعتماد و حمایت بین کارکنان و مدیران می شود.

رهبر برای تغییر کارکنان

اگر مدیران دیدگاه خود را نسبت به کارکنان خود تغییر دهند و آنها را به صورت فردی به عنوان رهبری که از عهده مسئولیت ها برمی آید در نظر بگیرند، سازمان را به شدت بهبود خواهند بخشید.

کوچینگ سازمانی بر این باور است که اگر هر کارمندی یک رهبر باشد، نه تنها مجموعه را به بالاترین سطح می رساند، بلکه شکست را به شدت سخت و غیرممکن می کند.

انطباق

کوچینگ سازمانی افراد با تجربه و حرفه ای را با کارمندان جدید گرد هم می آورد و این به افراد اجازه می دهد تا بهتر و سریعتر با محیط و فرهنگ سازمانی سازگار شوند.

کوچینگ زمانی وارد عمل می شود که یک کارمند جدید یا کارمند فعلی در سازمان بتواند از دریافت راهنمایی در مورد وظایف، فرآیندها یا مسئولیت های خاص استفاده کند.

کسب‌وکارهای کوچک همچنین می‌توانند از مربیان و مربیان برای کمک به توسعه و رشد کارکنان در یک مسیر شغلی خاص، مانند مدیریت، استفاده کنند.

پشتیبانی

کوچینگ در سطح سازمانی می تواند چندین مزیت را شامل شود. این می تواند وفاداری سازمان را افزایش دهد.

زمانی که متخصصان و متخصصان به تقویت ساختار حرفه ای کارمند کمک کنند، احساس ارتباط و تعهد آنها به سازمان افزایش می یابد.

کوچینگ به کارمند کمک می کند تا با مدیریت احساس راحتی کند و فضاهای بازتری ایجاد کند که به نوبه خود می تواند یک تجربه مثبت در محل کار ایجاد کند.

این به شرکت کمک می کند تا در هزینه های هنگفت استخدام و آموزش کارکنان جایگزین صرفه جویی کند.

رشد و توسعه شخصی

استفاده از تجربه و دانش کارکنان و متخصصان مجرب می تواند تسریع در سازگاری کارکنان جوان یا کم تجربه باشد. نتایج در مورد کارمندان تازه کار شدت بیشتری را نشان می دهد.

کوچینگ سازمانی می تواند راهنمای یک کارمند در مسیر شغلی خود باشد که از طریق آن می تواند به کارمند خود و انتظاراتش از شرکت جهت خوبی بدهد.

کوچینگ، به ویژه، به افراد اجازه می دهد تا مشکلات و نگرانی های خود را در یک رابطه محرمانه حل کنند. این می تواند ناامیدی را در سطح شخصی کاهش دهد و رضایت شغلی را افزایش دهد و در نتیجه سازمان را توسعه دهد.

 بهره وری تیم

مربیگری توسعه کارکنان همچنین می تواند عملکرد تیم، بخش ها و سازمان را به طور کلی بهبود بخشد. کوچینگ به مدیران این امکان را می دهد که نقاط قوت و ضعف هر کارمند را شناسایی کنند و سازمان روی منابعی که دارد سرمایه گذاری می کند و کل تیم را به طور هماهنگ به جلو هدایت می کند.

 مزایای کوچینگ سازمانی چیست؟

به طور خلاصه مزایای کوچینگ سازمانی چیست؟

•    کاهش گردش مالی و حفظ بهره وری بالای کارکنان
•    بهبود عملکرد فردی و سازمانی
•    تقویت قدرت سازمانی
•    تصوری از مدیریت که به کارکنان و رشد و موفقیت آنها متعهد است
•    بهبود روحیه کارکنان، وفادارتر کردن آنها و در نتیجه بهره وری بیشتر
•    حفظ و جذب استعدادهای بالقوه
•    روابط بهتر با مشتری
•    محیط کار مثبت و در نتیجه بهره وری بیشتر
•    مدیران تکنیک های کوچینگ قابل اجرا در تیم های خود را یاد می گیرند و توسعه کارکنان را برای بهبود روابط و بهره وری افزایش می دهند.
•    اثرات مثبت بر فرهنگ سازمانی
•    برنامه ریزی برای مدیران آینده و رشد مدیران کلیدی
•    اطمینان سرمایه گذاری در مدیران از طریق توسعه
•    افزایش اعتماد در سازمان
•    توانایی استخدام استعدادهای کلیدی برای سازمان
•    برای رشد و موفقیت مداوم آماده باشید

امروزه سازمان ها، محققان و رهبران کوچینگ را به عنوان یک شایستگی حیاتی در رهبری و مدیریت می شناسند و کارکنان به طور فزاینده ای خواهان مربیگری هستند.
کوچینگ واقعی موانع عملکرد بالقوه را از بین می برد و به افراد کمک می کند تا به جای آموزش به تنهایی یاد بگیرند.

کارمندان همچنین بر این باورند که مربیگری برای آنها نعمت بزرگی است زیرا به آنها کمک می کند تمرکز کنند، وظایف را به بخش های کوچکتر تقسیم کنند و ارزش های خود را شناسایی کنند.

نتیجه

راه های زیادی برای کمک و همراهی مدیران سازمان ها وجود دارد. کوچینگ سازمانی یکی از روش هایی است که در دو دهه گذشته مورد توجه بسیاری از مشاوران، تسهیلگران و مدیران قرار گرفته است.

جدید بودن این روش علاوه بر جذابیت، کارایی و بازخورد مثبت، ابهامات و سوالات زیادی را برای طرفداران خود ایجاد کرده است که جای تامل دارد.

این نوآوری برندگان را نیز توانمند کرد و متأسفانه مردم را با تحمیل هزینه های هنگفت از مدیران و ارائه فرآیندهای ناقص و اطلاعات غیرعلمی، نارضایتی مدیران و ایجاد ذهنیت منفی نسبت به اصل کوچینگ، مدعی نجات سازمان ها کرد.

بنیانگذاران واقعی کوچینگ ممکن است نیاز به اقدامات جامع برای سازماندهی بهتر داشته باشند. از توسعه اصطلاحات کوچینگ تا انسجام روش ها و ... .

امید است با بهره گیری از این کوچینگ سازمان شما در بهترین درجات بدرخشد.

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
میثم گرشاسبی
حامد رحیمی
رویا اسفندیارق
سپیده خبره زاده
معصومه قره کله
معصومه قره کله
علی غلامزاده
سهیل محمدی
فاطمه ولیزاده
میثم جلالیان
ایمان صدیقی
معصومه علیزاده
مرضیه شریف
معصومه علیزاده
معصومه قره کله
امیرحسین  صفری
معصومه قره کله قوچان
فاطمه  صادق
مریم هنرمند
اسیه  کبیری
اسیه  کبیری
سهیل محمدی
مریم صولت
علی  حسنی
میثم جلالیان
جواد اروجی
حسن احمدوند
میثم جلالیان
میثم جلالیان
معصومه قره کله
سید بهنام عباسی
میثم جلالیان
بهاره حسنی
باقر سرگل زاده
نازنین غنی زاده
نازنین غنی زاده
میثم جلالیان
معصومه قره کله
معصومه قره کله
معصومه قره کله
میثم جلالیان
ساحل کلانتری
سارا ثابتی
اسیه  کبیری
امیرحسین نوروزی
محمدابراهیم هادی زاده
علی کلهر
روح اله  نجارباشی
جابر  اسدی
معصومه قره کله
محمد اسماعیلی
میثم جلالیان
میثم جلالیان
میثم جلالیان
مریم سبزواری
محمد حسین  ربانی
بهزاد  راد
جابر  اسدی
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید