کوچینگ تیمی چیست و چه مزایایی دارد؟

  • 2 سال پیش
  • کوچینگ حرفه ای
  • 5 دیدگاه
  • 749
کوچینگ تیمی چیست و چه مزایایی دارد؟

آیا تابحال عبارت " کوچینگ تیمی " را شنیده اید. شاید تا به الان در مورد کوچینگ کسب وکار یا لایف کوچ ، کوچینگ سازمانی ، اطلاعاتی را کسب کرده باشید. اما امروز در مورد یک کوچ بسیار باارزش در سازمان صحبت کردیم.

شما در کوچینگ انفرادی مهارت کسب کرده اید و به دنبال گسترش کسب و کار خود برای کمک به نیاز روزافزون مربیان تیم خود هستید؟

یا شما یک کوچینگ هستید که دوست دارید یک ساختار ساده و ابزارهای زیادی برای مربیگری تیم حرفه ای یاد بگیرید؟ شاید شما یک رهبر هستید که می خواهید در هنگام هدایت تیم خود از رویکردهای مربیگری استفاده می کنید؟

تعداد فزاینده ای از کلاس های مربیگری و کوچینگ بازاریابی وجود دارد. طبق تجربه ما، بسیاری از کلاس ها مملو از تئوری هستند و موضوع را پیچیده تر از آنچه لازم است می کنند.

در آموزش عملی ، یاد خواهید گرفت که چه کاری انجام دهید، چگونه مربیگری کنید، چه تکنیک های تسهیلگری و مربیگری و کوچینگ در چه زمانی مفید است.

SF Teamcoaching "کوچینگ تیمی متمرکز بر راه حل" را آموزش می دهد که روشی آسان برای استفاده و کاربرد آسان، در عین حال ساختارمند، حرفه ای و مبتنی بر شواهد است.

شما مطمئن خواهید بود که مربیگری شما پایه محکمی دارد. مشتریان و مراجعین شما مطمئن خواهند بود که شما یک کوچ حرفه ای هستید، زیرا این دوره به طور کامل در فدراسیون بین المللی کوچینگ معتبر است.

سیستم جامع آموزش تیمی با عملکرد بالا (HPTC) یک رویکرد منحصر به فرد و جامع برای حمایت از کار تیمی موثر است. کوچینگ تیمی یک مدل سیستماتیک است که بر افزایش اثربخشی و نتیجه گیری تیم تمرکز دارد.

 HPTC، که به معنای مربیگری تیم یا کوچینگ سازمانی با عملکرد بالا است یک مدل قدرتمند است که از سال 2013 و بسیاری دیگر توسط رهبران و مدیران اجرایی تایید شده است.

همیشه راه‌های آسان‌تر و سریع‌تری برای دستیابی به اهداف سازمان وجود دارد. اما اغلب از دید مدیران پنهان است.

بسیاری از مدیران و رهبران کسب و کار می پرسند که کدام فعالیت ها بیشترین مزیت را برای سازمان به همراه دارد و چگونه می توان کار تیمی را به سمت موفقیت هدایت کرد.

در این مقاله سعی می کنیم کمی بیشتر با مربیگری تیمی یا کوچینگ تیمی (به عنوان عاملی که باعث بهبود عملکرد تیم می شود) و دستاوردهای آن آشنا شویم.

قبل از آن پیشنهاد می کنیم مقاله کوچینگ چیست را مطالعه کنید تا در مورد کوچینگ یا مربیگری  بیشتر بدانید.

کوچینگ تیمی یا مربیگری تیمی چیست؟

کوچینگ تیمی یا مربیگری تیمی چیست؟

قبل از ورود به بحث کوچینگ تیمی ، باید تعریف خود را از تیم هماهنگ کنیم.

(در کتاب خردمندی تیم ها ) کاتزنباخ و اسمیت تیم را اینگونه تعریف می کنند: «تیم متشکل از تعداد کمی از افراد با مهارت های تکمیلی است که به یک رویکرد مشترک نسبت به شاخص های عملکرد و اهداف متعهد هستند و هر یک مسئولیت های متقابل را بر عهده می گیرند».

حالا که با تعریف و مفهوم تیم آشنا شدیم به سراغ کوچینگ تیمی می رویم.

کوچینگ تیمی (به عنوان نوعی کوچینگ) روشی است که در آن مدیران و رهبران می توانند علاوه بر وظایف رسمی سازمانی، منافع شخصی کارکنان را نیز در نظر بگیرند و در نتیجه روحیه و انگیزه آنها را افزایش دهند.

پیشنهاد می کنیم مقاله مدیریت رفتار سازمانی را ببینید.

تفاوت بین کوچینگ (مربیگری) تیمی و کوچینگ (مربیگری)گروهی

تفاوت بین مربیگری تیمی و مربیگری گروهی در تعریف تیم و گروه در  اهداف هر یک از آنها مهنا پیدا می کند. بین اعضای گروه یک علاقه مشترک وجود دارد.

اما این لزوما یک هدف مشترک نیست. اگر اعضای تیم مسیر مشترکی را برای حرکت به سمت اهداف تیمی طی کنند.

جلسات مربیگری تیمی برای دستیابی به منشور تیم و کمک به عملکرد بهتر و سریعتر تیم استفاده می شود.

اما در کوچینگ گروهی، چون افراد لزوماً هدف مشترکی ندارند، جلسات کوچینگ می تواند محیط یادگیری هماهنگ و خوبی را برای گروه فراهم کند.

کوچینگ گروهی همچنین در تعیین نقش اعضای گروه و میزان بهره مندی آنها از موضوع اصلی گروه موثر است.

مربیگری گروهی می تواند درک گروه را از موضوع تشکیل گروه افزایش دهد. در نظر داشته باشید که تفاوت بین یک تیم و یک گروه مطلق و سیاه و سفید نیست.

آیا مربیگری تیم فقط برای سازمان ها مفید است؟

آیا مربیگری تیم فقط برای سازمان ها مفید است؟

مربیگری تیمی یا کوچینگ تیمی نه تنها برای سازمان ها، بلکه برای تیم های فوتبال، تیم های سازمانی و تیم های کاری مفید است. البته به طور خلاصه برای تیم هایی که به دنبال عملکرد عالی هستند.

با این حال، اگر بخواهیم مدلی از کوچینگ را نام ببریم که برای سازمان ها ایده آل باشد، کوچینگ سازمانی بهترین گزینه می باشد.

به عنوان یک معلم، می توانید اعضای کلاس خود را به چند بخش تقسیم کنید، هر ماموریت را به عهده بگیرید و از مهارت های مربیگری برای بهبود کیفیت عملکرد دانش آموزان استفاده کنید.

البته کوچینگ تیمی مانند کوچینگ کسب و کار بیشتر یک قالب تجاری است و در حوزه کسب و کار و سازمان کاربرد دارد.

دلایل استفاده از کوچینگ تیمی

با توجه به پیچیدگی مدیریت و رهبری در کار تیمی، هماهنگی اعضا با یکدیگر ضروری است. این واقعیت که همه اعضای تیم درک مشترکی از اهداف سازمان دارند، نقش حیاتی در دستیابی به اهداف سازمان ایفا می کند.

در کار تیمی، درگیری های فردی منجر به کاهش اثربخشی تیم می شود. اما آموزش منصفانه خارج از تیم می تواند عملکرد کلی را بهبود بخشد، روابط بین فردی را ساده و بدور از حاشیه کند و سازمان را برای رسیدن به اهداف مشخص شده سرعت بخشد.

اهداف برای مربیان تیم

در قسمت های قبل با مفهوم کوچینگ تیمی و دلایل استفاده از آن آشنا شدیم. در اینجا برخی از مهمترین اهداف مربیگری تیم آورده شده است:

مشتریان معمولا برای کوچینگ تیم چه مشکلاتی دارند؟

مشتریان معمولا برای کوچینگ تیم چه مشکلاتی دارند؟

در اینجا سه سوال متداول از مدیران و پاسخ به مربیگری آنها آورده شده است. البته در مقاله چالش های مدیریت به تعدادی از مشکلات مدیران به همراه راه حل آنها اشاره کردیم.

1. نداشتن خلاقیت و انعطاف در تیم

جیم کلیفتون، نویسنده کتاب بهبود کار، در مورد اهمیت مربیگری با عملکرد بالا در گالوپ می گوید: «نسل فعلی بیشتر به دنبال توسعه است تا رضایت شغلی (توسعه به معنای رشد شخصی و کاری است).

آنها بحث مداوم در مورد نقاط قوت و تحولات را به بحث در مورد نقاط ضعف ترجیح می دهند. زیرا ضعف ها خلأ ایجاد می کند و خاصیت ندارد».

ایجاد محیطی که در آن همه افراد تیم بتوانند آزادانه نظرات خود را بیان کنند و به تفاهم جمعی برسند یکی از مزایای مربیگری تیم است. در مقاله موانع خلاقیت در سازمان بیشتر در مورد این موانع صحبت شده است.

2. کمبود نیروی کار فعلی

یکی از مهم ترین چالش های مدیران، ناآشنا بودن نقاط قوت سازمان با مهارت های کاری جدید است. گاهی اوقات نیروی انسانی ناکارآمد است و علاوه بر ناکارآمدی تیم، می تواند باعث استرس و اضطراب تیم شما شود.

اگر می خواهید با منابع انسانی و نحوه مدیریت صحیح آنها در سازمان آشنا شوید، مطالعه مقاله مدیریت منابع انسانی را به شما پیشنهاد می کنیم.

کوچینگ تیمی به فرد کمک می کند تا با یافتن نقش خود در تیم، مهارت های خود را تقویت کند و در فضایی آرام فرد را همراهی کند. کوچینگ تیمی به فرد کمک می کند تا افق و مسیر روشن پیش رو را ببیند.

این امر باعث افزایش اعتماد نیروها به یگدیگر و تیم نیز می شود.

3. ترک نیروی کار

نارضایتی از کار مشکلی است که کارمندان و مدیران با آن مواجه هستند و می تواند منجر به از دست دادن کارمندان با تجربه و توانا شود.

این یکی از چالش های مدیریت منابع انسانی است. گاهی اوقات کوچینگ تیمی حتی با وجود درآمد ناکافی می تواند رضایت شغلی ایجاد کند.

زیرا علاوه بر نیازهای مادی، نیازهای دیگر انسان مانند احساس هویت و شخصیت، احساس ارزشمندی، علاقه به تیم و عشق به شغل را باید در نظر گرفت.

مربیگری تیم از طریق مکالمه فردی بین مدیر و کارمند به عنوان شخص ثالث می تواند نگرش فرد را نسبت به کار تیمی تقویت کند و او را برای ادامه کار با هم ترغیب کند. همچنین به فرد کمک می کند تا رشد و تکامل را احساس کند.

بر اساس یک نظرسنجی جهانی گالوپ، تنها 15 درصد از کارکنان تمام وقت جهان به شغل خود متعهد هستند. این آمار نشان می دهد که 85 درصد کارمندان از کار خود ناراضی هستند.

کوچینگ تیمی با ایجاد احساسی مثبت و اثر گذار بر روی کارکنان و ایجاد محیطی مناسب برای گفت و گو بین اعضا، که میشود مشکلات آنها را مطرح  و با پیدا کردن راه حل مشکلات توسط خود اعضا، رضایت شغلی پایداری را فراهم می کند.

البته بد نیست بدانید که استفاده از کوچینگ تیمی برای کار نیز به شما کمک زیادی می کند که برای رسیدن به رضایت شغلی کارمندان برنامه ریزی کنید.

فرآیند مربیگری تیم

فرآیند مربیگری تیم

در ادامه روند مربیگری تیم را از کتاب مربیان تیم کاترین کار و ژاکلین پیترز مرور خواهیم کرد.

در این کتاب فرآیند سیستم HPTC شامل تعریف و شروع، نقطه میانی (بازبینی و تراز) و پایان (ارزیابی مجدد و یکپارچه سازی) است که در 6 فاز ارائه شده است.

1. ارزیابی

برای درک وضعیت فعلی تیم، ابتدا باید یک ارزیابی اولیه انجام دهیم. باید ببینیم آیا تیم آماده است تا مربیگری یک تیم را آغاز کند یا خیر؟

در این مرحله، عملکرد فعلی تیم نیاز به بازنگری دارد. آنچه تیم برای موفقیت در آینده به آن نیاز دارد نیز باید روشن باشد ارزیابی واقع بینانه از بخش های مختلف سازمان و اهداف روشن برای شروع بسیار مهم است.

بهترین راه برای ارزیابی اولیه مصاحبه با اعضای تیم است. مصاحبه ها به صورت فردی و محرمانه انجام می شود تا افراد بتوانند با اطمینان و آزادی صحبت کنند.

در پایان مرحله ارزیابی، مربی و سرپرست تیم اطلاعات لازم را برای تشریح نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها و فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت موجود دریافت می کنند.

2. مربیگری طراحی تیم

مرحله بعدی طراحی کوچینگی مناسب تیم است. تعریف یک هدف تیمی خاص، ایجاد ساختار مناسب و داشتن استعدادها و مهارت های لازم برای رسیدن به هدف از جمله موارد مهم برای طراحی تیمی است.

3. ایجاد یک تیم

در این مرحله مربیگری به اعضای تیم کمک می کند تا ویژگی های تیم را برای تعیین هدف و ابعاد عملکرد تیم ایجاد و شناسایی کنند. مربی تیم قراردادهای کاری را تعیین می کند و اساسنامه تیم را تهیه می کند.

سپس به همه اعضا کمک می کند تا به درک مشترکی از آن برسند. قراردادهای کاری به بهینه سازی کار تیمی کمک می کند.

در نهایت بهتر است گروهی خارج از سازمان ایجاد شود تا حس امنیت و یکپارچگی را به اعضا منتقل کند. این احساس امنیت در نهایت منجر به بهبود بهره وری اعضا پس از بازگشت به کار می شود.

4. مربیگری فردی

در مواردی که رهبر یا اعضای تیم به کمک بیشتری نیاز دارند، از کوچینگ توسعه شخصی باید استفاده شود. این به رهبر کمک می کند تا شروع موفقی در تیم داشته باشد.

در سیستم HPTC، کوچینگ فردی می تواند توسط رهبر یا اعضای تیم و یا توسط مربی خارج از تیم انجام شود. هدف به چالش کشیدن اعضای تیم به منظور تعامل موثرتری در تیم است.

5. مربیگری مستمر تیم

این مرحله توافقات و کار تیمی را تقویت می کند. اگر تاکنون مربیگری توسط یک شخص خارج از تیم انجام شده باشد، سرپرست تیم می تواند به کار خود ادامه دهد.

با انجام این کار، رهبر اطمینان حاصل می کند که تغییرات فردی پس از شروع تیم ادامه می یابد. این تداوم کمک قابل توجهی به انسجام تیم می کند.

6. بررسی نتایج یادگیری

بعد از هر پروژه تیمی، مهم است که مدتی را برای مرور آنچه به دست آورده اید و آموخته اید اختصاص دهید. این هدف آخرین مرحله سیستم HPTC است.

در این مرحله، اعضای تیم در پایان چرخه زندگی مجبور می شوند تا در مورد آنچه آموخته اند فکر کنند. نقش مربیگری تیم در پایان این مرحله تسهیل آموزش تیم و همچنین ادغام یک نمای کلی از وظایف پروژه، شاخص ها یا حتی خاتمه رسمی تیم است.

این مرحله بسیار مهم است و اغلب نادیده گرفته می شود یا کم اهمیت تر از سایز مراحل در نظر گرفته می شود.

اگرچه این مرحله به عنوان آخرین مرحله در سیستم معرفی می شود، اما مهم است که رهبران و مربیان حمایت از آموزش تیم را در تمام مراحل توسعه و پیشرفت فراموش نکنند.

بسیاری از کارشناسان کوچینگ تیم و مربیگری تأکید می کنند که تیم ها باید تصمیمات آگاهانه بگیرند و فرآیندی را اجرا کنند که آنها را تشویق به یادگیری و بهبود مستمر کند.

مزیت های کوچینگ تیمی

در زیر اشاراتی به مزیت های کوچینگ تیمی می شود:

1- مهارت های مربیگری و رهبری را توسعه دهید

2- افزایش آگاهی سازمانی و سیستمی

3- تیم هایی با عملکرد بالا ایجاد کنید

4- انتقال دانش بهبود یافته است

5- افزایش تعهد و مسئولیت پذیری

6- ظرفیت گسترش یافته برای توسعه و بهبود سیستم ها، خدمات و فرآیندها

7- عملکرد بهتر، بلوغ و توانایی های تیمی

8- به اشتراک گذاری دانش درون و بین تیم ها و در سطح و نسل کارمندان

9- فرهنگ یادگیری و ذهنیت در حال رشد را توسعه دهید

10- تشویق به همکاری و خراب کردن سیلوها

11- مزایای مربیگری گروهی برای کوج

12- تمرکز به روی هدفی مشخص

13- از زمان خود بهتر استفاده کنید

14- درآمدهای قابل پیش بینی فزاینده

15- امکان دستیابی به مشتریان بیشتر

16- رشد تجارت سریعتر

17- ارزش بهتر برای مشتریان شما

18- برنامه ریزی کمتر پیچیده

19- فرصتی برای فروش مربیان سطح بعدی

نکته ای حائز اهمیت درباره ی کوچینگ تیمی

مدل کوچینگ تیمی می تواند برای مشتریان و کوچینگ ها بسیار مفید باشد.

در حالی که مشتری (مدیر کسب و کار) می تواند از صرفه جویی در هزینه و آموزش مشترک بهره مند شود، مربیگری می تواند به افراد بیشتری دسترسی پیدا کند و در زمان خود صرفه جویی کند.

زیرا که در یک تایم مشخص به تعداد نفرات بیشتری آموزش می دهد و نیز درآمد را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

در یک محیط سازمانی، رسیدن به توافق و وحدت بر سر یک هدف مشترک بسیار مهم است. در مورد کوچینگ شخصی، مراجعه داوطلبانه نفرات و بر اساس تمایل یا نیاز به سمت کوچینگ شخصی  به تغییر فرم سر انجام می شود.

در هر دو مورد، اعتماد و ارتباط درون گروهی باید از همان ابتدا ایجاد شود. در مورد نحوه ارائه برنامه آموزشی تیم خود و ارزشی که می خواهید به مشتریان خود ارائه دهید واقع بین باشید، افراد چه از نظر فردی و چه از نظر سازمانی به دنبال تغییر هستند، آنها می خواهند خود یا گروه قدیمی خود را به آنچه می خواهند تبدیل کنند و از آن لذت روحی ببرند.

از دست دادن کوچینگی مجرب و پرشور به دلیل ناتوانی در تامین درآمد ثابت به ضرر این مالک شغل و کارکنانی است که هنوز به آنها آموزش داده نشده است.

تغییر کوچینگ شخصی به مدل کوچینگ گروهی می تواند آینده کسب و کار شما را تضمین کند و نتایج بلندمدتی داشته باشد.

نتیجه

در این مقاله در مورد مربیگری تیم یا کوچینگ تیمی و مزایای آن صحبت کردیم. از آنجایی که اساس تیم دستیابی به یک هدف مشترک است، مربیگری تیم به رسیدن به این هدف کمک می کند.

با ارائه مقاله بالا سعی در ایجاد شناخت برای شما عزیزان برای کوچینگ تیمی و لزوم آن برای تیم شما راداشتیم.

 

نظرات کاربران

ارسال نظر
محمد حسین  ربانی
فرزانه  بهرامی
بهزاد  راد
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید