کوچینگ مدیرعامل چیست؟

  • 4 ماه پیش
  • کوچینگ حرفه ای
  • 73
کوچینگ مدیرعامل چیست؟

کوچینگ مدیرعامل چیست و چه تغییراتی در سازمان ایجاد می کند؟ امروز قصد داریم در مورد اینکه چگونه مدیرعامل شرکت ها را کوچ کنیم، بحث کنیم. و نحوه انجام این کار به صورت حرفه ای را شرح دهیم.

مهارت های کوچینگ مدیرعامل

این روزها از مدیرعامل انتظار داریم که کارمندان خود را جابه جا کنند زیرا وقتی رویکرد کوچینگ را اتخاذ می کنند و سبک مدیریتی خود را تغییر می دهند، می توانند بر روی کار کارکنان سازمان تأثیر بگذارند.

بهتر است بگوییم که کوچینگ یک سبک مدیریتی است و همچنین رویکردی کاملاً متفاوت با روش‌های سنتی که  مدیرعامل در آن فرماندهی و کنترل می‌کنند.

کوچینگ به رفتار و رویکردی اطلاق می شود که فرد را قادر می سازد به اهداف خود دست یابد. کوچینگ مشتری را قادر می سازد و مهارت های او را بهبود می بخشد تا در کسب و کار خود به جایی که می خواهند برسند.

در واقع کوچ توانایی و مهارت افراد را برای رشد سریعتر افزایش می دهد. کوچ ها افرادی هستند که ابتدا هدف مشتریان خود را شناسایی می کنند و سپس با ارائه استراتژی ها و استراتژی های مفید به آنها کمک می کنند تا به هدف خود برسند.

کوچ ها مشتریان خود را افرادی می دانند که با کمی آموزش و تشویق می توانند به افرادی مفید و تاثیرگذار در جامعه تبدیل شوند.

کوچینگ مدیریتی قادر است بین اهداف سازمانی و نیازهای فردی  مدیرعامل برای رشد و توسعه تعادل برقرار کند و رابطه مفیدی بین مدیر و سازمان برقرار کند.

مربی لزوماً نباید تجربه کاری مستقیم مدیری را داشته باشد که برای او اعمال می شود، مگر اینکه کوچینگ مربوط به مهارت خاصی باشد.

مربی به دنبال پرداختن به مسائل عمیقی مانند عزت نفس پایین و عملکرد ضعیف نیست، بلکه به دنبال مسائل عملی مانند تعیین اهداف و دستیابی به نتایج در یک بازه زمانی معین است.

یک مربی خوب باید بتواند با  مدیرعامل ارتباط برقرار کند و به آنها انگیزه لازم را بدهد. آنها می توانند به  مدیرعامل کمک کنند تا خلاقیت و مهارت های حل مسئله را توسعه دهند.

مهارت هایی که در زندگی کاری روزمره از بین رفته و فراموش می شوند. فرآیند کوچینگ به افراد کمک می کند تا سریعتر با تغییرات محیط سازگار شوند و به آنها کمک می کند توانایی ها و قابلیت های خود را بشناسند.

کوچ به عنوان یک تسهیل کننده، مشاور و دستیار عمل می کند، مشاوره و مربیگری مستقیم را به  مدیرعامل آموزش می دهد و سعی می کند از روش هایی برای ایجاد شرایط مناسبی که منجر به یادگیری می شود و یادگیرنده را در فرآیند یادگیری مشارکت می دهد استفاده کند.

 زمانی که کوچینگ در سازمان وجود دارد:

•    مدیرعامل کمتر صحبت می کنند و بیشتر گوش می دهند.
•    به جای دستور دادن، بیشتر سوال می پرسند.
•    آنها هرگز قضاوت نمی کنند و در عوض بازخورد سازنده و واقع بینانه ارائه می دهند.

اشتباه نکنید و فکر نکنید که مربیگری به معنای نیکی کردن به دیگران است.

وقتی مسئولیت ها و وظایفی را با دیگران به اشتراک می گذارید، آنها برای انجام کارها و وظایف تحت فشار بیشتری قرار می گیرند و این باعث رشد و بهبود کارشان می شود.

مدیر هرگز به عنوان یک مربی برای جمع آوری داده ها یا اطلاعات سؤال نمی پرسد، بلکه برای کشف ایده ها و افکار جدید، آگاهی از احساسات کارکنان خود و تشویق آنها به یافتن راه حل ها به تنهایی سؤال می کند.

 

اهمیت کوچینگ مدیرعامل

 اگر هدف حرکت کارکنان سازمان به سمت رشد فردی و سازمانی باشد، مدیر در نقش مربی با استفاده از مهارتی به نام مهارت‌های پرسشگری قدرتمند، کارکنان را به چالش می‌کشد که باعث می‌شود عمیق‌تر فکر کنند و دیدگاهی کلی اتخاذ کنند.

این موضوع چیزی جز تقویت مهارت های فکری کارکنان و گسترش دیدگاه آنها نیست.

زمانی که می خواهید تصمیمی بگیرید، می توانید از مهارت های کوچینگ برای یافتن راه حل های بهتر کمک بگیرید. یکی از هنرهای کوچینگ این است که به افراد توانایی صحبت صریح و آشکار را می دهد.

جان ویتمور در کتاب خود مربیگری برای اثربخشی به موضوع مسئولیت و قدرت مدیریتی می پردازد و می پرسد:

 آیا یک مدیر می تواند مربی خوبی برای کارمندان خود باشد؟

اگر مدیر می خواهد به عنوان یک مربی ظاهر شود و عمل کند، باید مهارت های جدیدی مانند همدلی، گوش شنوایی، میل به حرکت دادن کارکنان، نه قضاوت کردن و ... را بیاموزد.

مدیری که در نقش مربی ظاهر می شود باید تردیدهای خود را برطرف کند و به کارمندان خود اعتماد کند.

او همچنین باید فرهنگ استقلال را در بین کارکنان سازمان خود گسترش دهد و همیشه برای آنها انگیزه و الهام بخش باشد.

مزایای کوچینگ مدیرعامل برای سازمان ها

•    شناسایی نقاط قوت  مدیرعامل و شناسایی زمینه های بهبود
•    افزایش نقاط قوت و بهبود بهره وری
•    ایجاد استراتژی اجرایی با برنامه عملی و ایجاد تعهد و مسئولیت برای حمایت از حفظ فرآیند.
•    پذیرش یا تقویت مهارت های مدیریتی پایه
•    تغییرات مثبت و پایدار در رفتار
•    مهارت های مربیگری را به عنوان یک مدیر بیاموزید
•    برنامه ریزی و توسعه حرفه ای مدیر
•    تعادل کار و زندگی بهتری ایجاد کنید
•    پشتیبانی و بازخورد مستمر و منظم را از طریق مربیان  مدیرعامل دریافت کنید که رشد حرفه ای را تضمین می کند.

موسسه تحقیقات CIPD

انواع کوچینگ مدیرعامل چیست؟

انواع کوچینگ مدیرعامل چیست؟

یکی از موضوعاتی که موسسه CIPD برای توسعه شخصی در مورد آن تحقیق می کند، مربیگری است. از آنجایی که کوچینگ روشی کلیدی و مهم برای ...

•    انگیزه به افراد
•    کمک به فقرا
•    بهترین راه حل مشکلات را پیدا کنید
•    بهبود عملکرد
•    بهبود مهارت های توسعه محور
•    افزایش اعتماد در محل کار

آخرین تحقیق این موسسه 600 نفر از  مدیرعامل منابع انسانی و سایر رشته های مدیریتی را مورد بررسی قرار داده و از آنها سوالاتی پرسیده است.

یک مدیر برای مربی شدن به چه مهارت هایی نیاز دارد و رویکرد کوچینگ چه تأثیری بر مدیریت آنها دارد؟

نتایج دو ویژگی مرتبط با سبک مدیریت مربیگری را نشان داد. کارکردهای اصلی کوچینگ که بر عملکرد تمرکز دارند و کارکردهای کوچینگ در حال تکامل که بر توانمندسازی و جابجایی قدرت تمرکز دارند.

ویژگی های اصلی کوچینگ مدیرعامل شامل موارد زیر است:

•    توسعه فردی و سازمانی
•    بهبود عملکرد
•    بازخورد موثر
•    برنامه ریزی موفق
•    هدف و اقداماتی که برای رسیدن به این اهداف باید برداشته شود را مشخص کنید.

ویژگی های اضافی کوچینگ مربوط به سبک مدیریت مشارکت است و شامل موارد زیر است:

•    از ایده های اعضای تیم استفاده کنید
•    یک سوال قدرتمند
•    از قدرت تیم و گروه برای حل مشکلات استفاده کنید
•    تصمیم گیری مشترک و گروهی

کوچینگ مدیرعامل ارتباط مستقیمی با سطوح مدیریت، ایجاد اعتماد و روابط خوب بین  مدیرعامل و اعضای تیم دارد. این عوامل  مدیرعامل را تشویق می کند تا رویکرد مربیگری بیشتری داشته باشند.

پژوهشگران زمینه ها و زمینه های مهاجرت  مدیرعامل را ذکر می کنند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

•    در برنامه ریزی استراتژیک کمک می کند
•    به بهبود مهارت های ارائه کمک کنید
•    شرکتی برای تقویت توانایی مدیریت خشم و مدیریت استرس
•    مهارت های رهبری سازمانی را توسعه دهید
•    پایه گذاری برای توسعه مهارت های تیم سازی و کار تیمی

نیاز به کوچینگ مدیرعامل

نیاز به کوچینگ مدیرعامل

 کوچینگ لینک مفیدی است. این رابطه بین فردی که دارای قدرت و مسئولیت در یک سازمان است و مشاوری شکل می گیرد که در آن طرفین بر سر اهداف بهبود عملکرد حرفه ای و افزایش رضایت شخصی توافق می کنند.

در نهایت هدف این اهداف افزایش اثربخشی سازمان فردی در چارچوب «توافقنامه رسمی مربیگری» منعقده بین دو کشور است. مشاوره از طیف وسیعی از تکنیک ها و روش های رفتاری در این زمینه استفاده می کند.

کوچینگ مدیر عامل شامل چه مواردی است؟

•    ارائه بازخورد
•    فرصت های بهبود را شناسایی کنید
•    آگاهی ایجاد کنید
•    با پرسیدن سوال راحت تر تصمیم بگیرید
•    هدف گذاری و برنامه ریزی
•    تسهیل یادگیری
•    حمایت و تشویق مردم به بهبود در دراز مدت
•    پیشرفت را زیر نظر داشته باشید و افراد را مسئول تربیت کنید

کوچ های مدیریت اجرایی

کوچ های اجرایی با برگزاری جلسات محرمانه و حمایتی برای مشتریان خود و سوالات قدرتمندی که می پرسند، دیدگاه یک موضوع خاص را به چالش می کشند و گاهی اوقات توصیه های محدودی نیز ارائه می دهند.

کوچینگ مدیر عامل شامل چه مواردی نمی شود؟

•    راهنمایی و نصیحت کنید
•    روان درمانی
•    منتورینگ
•    اشتباهات را مستقیماً برای افراد تصحیح کنید
•    عملکرد افراد را مستقیماً مدیریت کنید
•    کاستی های رفتاری را مستقیماً اصلاح کنید

مزایای کوچینگ مدیرعامل

•    بهبود کارایی و افزایش کارایی
•    بهبود شخصیت اخلاقی
•    شکست های شغلی را کاهش دهید
•    به کشف استعدادها کمک کنید
•    افزایش اعتماد به نفس
•    مهارت های جدید ایجاد کنید
•    شانس خود را برای دستیابی به اهداف خود افزایش دهید

مراحل کوچینگ مدیرعامل

•    ارزیابی های اولیه
•    هدف گذاری
•    برگزاری جلسات کوچینگ و توسعه حرفه ای و شخصی  مدیرعامل
•    نتایج را اندازه گیری کنید

چه زمانی شرکت ها و افراد نباید کوچ مدیرعامل را استخدام کنند؟

چه زمانی شرکت ها و افراد نباید کوچ مدیرعامل را استخدام کنند؟

افرادی که به کوچینگ اعتقادی ندارند و فکر می کنند کوچینگ برایشان خوب نیست یا حتی افرادی که به خودآگاهی اعتقادی ندارند و باید در خود تغییراتی ایجاد کنند.

مدیران برترمی‌پذیرند که سازمانشان مستقل از فرآیند کوچینگ است و می‌خواهند آن را تنها به‌عنوان یک پروژه واگذار کنند.

اهمیت کوچینگ مدیرعامل و رهبری در محیط کار

وقتی مدیر نقش مربی را در محیط کار به درستی ایفا کند، باعث می شود:

•    بهبود عملکرد افراد در محل کار،
•    تشویق مردم به تفکر و عمل متفاوت و جستجوی آموزش،
•    هم استعدادها و هم توانایی های افراد را بشناسید و هم افراد می توانند با توجه به استعدادها و توانایی های خود در محیط کار کار کنند و مهارت کسب کنند.
•    افراد بدون نظارت و کنترل مستقیم کار خود را به بهترین نحو انجام می دهند،
•    افراد از کار در این محیط لذت می برند و مطمئن هستند که در کار خود موفق تر و پیشرفت خواهند کرد.
•    میزان تعهد و مسئولیت افراد برای مشارکت در کار و تعهد آنها به کار افزایش می یابد.
•    قادر به شناسایی نقاط قوت و ضعف کسب و کار و برنامه ریزی برای بهبود یا رفع آنها باشد.
•    و….

مهارت های مورد نیاز برای کوچینگ مدیرعامل

در این بخش به ابتدایی ترین اصول مهارت های کوچینگ مدیرعامل اشاره می کنیم. مهارت هایی که یک مدیر موفق می تواند برای کمک به رشد کسب و کار و کارمندان خود استفاده کند.

1) یک رابطه صمیمانه برقرار کنید

ایجاد صمیمیت بین مدیر و کارکنان باعث می شود که اعتماد متقابل در محیط کار شکل بگیرد و افراد با احساس آرامشی که از این رابطه به دست آورده اند، وظایف خود را بهتر انجام دهند.

زمانی که در محیط کار رابطه صمیمی وجود دارد، اگر شما به عنوان مدیر از کار کارمند خود شکایت کنید یا به او امتیاز بدهید، نه تنها هیچ ناراحتی و آزاری پیش نمی آید، بلکه از نظرات و پیشنهادات شما استقبال می شود.

برای یادگیری این مهارت مقاله ارتباط موثر را مطالعه کنید.

2) گوش دادن متمرکز

یکی دیگر از مهارت های مربیگری رهبری گوش دادن به اصول است. امروزه بسیاری از مردم فقط حرف های دیگران را می شنوند اما گوش نمی دهند.

مهمترین تفاوت این است که وقتی به مکالمات گوش می دهید، نمی توانید موضوع را بگویید یا حتی بازخورد خوبی داشته باشید. اما گوش دادن درست برعکس است و همه توجه را به خود جلب می کند.

اگر می خواهید یک مدیر ثروت باشید، باید بتوانید به جای گوش دادن به دیگران گوش دهید. در غیر این صورت، درک شما از مکالمه و توانایی شما در پاسخگویی مناسب کاهش می یابد.

کیفیت گوش دادن شما به میزان توجه شما ارتباط مستقیم دارد و برای خوب گوش دادن باید آگاهانه عمل کنید. در واقع وقتی با طرف مقابل هستید می توانید به خوبی به حرف های او گوش دهید.

یعنی اگر کاری انجام می دهید آن را کنار بگذارید، با مخاطب خود ارتباط چشمی برقرار کنید، سر خود را به نشانه تایید تکان دهید یا از کلماتی مانند هاهاها، هوم، بله و غیره استفاده کنید.

3) پرسشگری مؤثر

شما باید در موقعیتی باشید که در یک جلسه کاری صحبت می کنید و کسی سوال درستی می پرسد که ذهن شما و دیگران را درگیر می کند. موضوعی که باعث می شود روند ملاقات به نتایج بهتری منجر شود.

البته، کسانی که هنگام صحبت با دیگران سؤالات بهتری می پرسند معمولاً می توانند درک کامل تری از موضوع به دست آورند.
به یاد داشته باشید که سؤالات خوب می توانند تأثیر عمیقی بر یک موقعیت داشته باشند.

در مربیگری و کوچینگ مدیرعامل، پرسیدن یک سوال ساده و به موقع می تواند قفل ها را باز کند و افراد را به سمت و سویی هدایت کند.

برای اینکه بتوانید در حین مکالمه سوالات موثری بپرسید، ویژگی های زیر را رعایت کنید. سوالات خوب عبارتند از:

•    ساده باشید
•    هدفی خاص داشته باشید،
•    ربطی به موضوع نداره
•    و بدون اینکه کسی را تحت کنترل درآورد یا زیر سوال ببرد، بر افکار آنها تأثیر بگذارد.

4) نفوذ در دیگران

مهارت چهارم این است که بتوانید در طول مکالمه به طرق مختلف بر دیگران تأثیر بگذارید.

برای تأثیرگذاری بر افراد، ابتدا باید کارهایی انجام دهید که احساس رهبر و مدیر بودن را کمتر به دیگران منتقل کنید و سپس به مرور زمان به سمت رفتار مستقیم و مستقیم بروید.

برای تأثیر بیشتر می توانید:

•    پس از آنچه دیگران گفته اند، لحظه ای مکث کنید تا نشان دهید که به آنچه گفته اید فکر می کنید.
•    سوالات بی طرفانه و بی طرفانه بپرسید
•    در نهایت، گفتگوها را خلاصه کنید،
•    نظر خود را در مورد آنچه دیگران می گویند، بگویید،
•    از نصیحت دیگران بپرهیزید
•    اجازه دهید مردم نظر و پیشنهاد دهند.

5) بازخورد سازنده ارائه دهید

پنجمین مهارت در مربیگری رهبری، ارائه بازخورد سازنده است.

بازخورد در محیط کار به این معناست که فردی که می خواهد نقش مربی را بازی کند باید توانایی برجسته کردن دیدگاه ها، اطلاعات و ایده هایی را داشته باشد که منجر به رشد و توسعه در عملکرد افراد گروه می شود.

مطمئن باشید که کارکنان تمایل بیشتری خواهند داشت تا ببینند که شما به کارشان اهمیت می دهید و بازخورد مثبت و سازنده ای برای انجام بهتر کارها دارید.

چه سوالاتی باید پرسید؟

 مدیرعاملی که نقش مربیگری دارند باید سوالات زیر را صادقانه با دیگران بپرسند:

•    چه پیشنهادها و فرصت هایی برای بهبود کار خود دارید؟
•    به نظر شما برای تغییر وضعیت به سمت بهتر شدن باید چه کار کنیم؟
•    برای بهبود وضعیت چه برنامه ای دارید؟
•    اگر می توانستید فقط یک چیز را تغییر دهید، آن چه بود؟
•    و….

یکی از مهم ترین سوالات در کوچ حرفه ای این است که بتوانید به جای مشاوره و تصمیم گیری به دیگران، سوالات درست بپرسید و دیگران را در نقش مشاور قرار دهید.

با پرسیدن این سوالات به مردم ثابت می کنید که برای شما ارزشمند هستند.

چه نوع مربیگری یا کوچ مدیر عاملی برای شما مناسب است؟

 مدیرعامل همه شرکت ها برای کسب درآمد بیشتر به مهارت های کوچینگ و مربیگری نیاز دارند. زیرا کوچینگ حرفه ای باعث می شود کارمندان کار خود را بهتر و دقیق تر انجام دهند و همه در جای مناسب قرار بگیرند.

پس باید در هر شغلی که دارید و هر کسب و کاری که دارید به یادگیری این مهارت توجه کنید.

مربیگری را جدی بگیرید

بدون شک همه  مدیرعامل می خواهند کسب و کاری پر رونق و سودآور داشته باشند اما به نقش خود در محیط کار پی نمی برند.  

مدیرعامل هنگام صحبت و ارتباط با کارکنان خود دچار خطاهای رفتاری و گفتاری می شوند و محیط کاری سرد و ناخوشایندی را برای دیگران ایجاد می کنند.

از طرفی افراد نمی توانند در محیط سرد و غیر منعطف کار کنند و از مهارت ها و توانایی های خود به درستی استفاده کنند زیرا رشد و توسعه را برای خود نمی بینند.

اما اگر  مدیرعامل بتوانند در محیط کاری خود به مهارت های مربیگری و رهبری به درستی توجه کنند، با نتایج شگفت انگیزی مواجه خواهند شد.

اگر می خواهید مدیر موفقی باشید به مطالبی که در این مقاله آمده است توجه کنید و مهارت های لازم را بیاموزید.

نظرات کاربران

ارسال نظر
شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید